فروپاشی کامل حمل و نقل در غزه
در حالی که بخش عمده خیابانهای غزه به دلیل بمبارانهای گسترده دیگر قابل تردد نیست، خودروهای ویران شدهای که در جای جای شهر رها شدهاند، به بحرانی تازه برای ساکنان تبدیل شدهاند.
به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین؛ وزارت حمل و نقل غزه اعلام کرده است طی روزهای آینده عملیات آزادسازی خیابانها و جمعآوری خودروهای منهدم شده را آغاز میکند و از مالکان خواسته است پیش از شروع این روند، برای جابجایی خودروهایشان اقدام کنند اما به گفته مسئولان چالش اصلی، حجم بیسابقه این ویرانی است: بیش از ۷۰ درصد کل خودروهای غزه به طور کامل یا جزئی نابود شدهاند؛ رقمی که از توان و امکانات موجود برای جمعآوری آنها فراتر است.
۷۰ درصد خودروها خارج از خدمت
انیس عرفات، سخنگوی وزارت حمل و نقل در گفتگو با خبرگزاری «صفا» تأکید کرد تعداد خودروهای نابود شده به حدی بالاست که امکان جمعآوری آنها در شرایط فعلی وجود ندارد. او گفت وزارتخانه متبوعش طی یک هفته آینده لینکهای ثبت اطلاعات خودروها را برای شهروندان فعال کرده تا مالکان بتوانند خسارات خود را ثبت کنند و در صورت وجود طرحهای آتی بازسازی، حق جبران خسارت برای آنان محفوظ بماند.
به گفته عرفات، به علت تخریب سنگین شریانهای اصلی، عملیات جمعآوری خودروها تنها در شهر غزه آغاز میشود، زیرا خیابانهای آن نسبت به استانهای دیگر کمتر آسیب دیدهاند؛ در حالی که در خان یونس بیش از ۹۰ درصد شبکه خیابانی نابود شده است.
فروپاشی کامل نظام حمل و نقل
اسماعیل ثوابته، مدیر دفتر رسانهای دولت در غزه، با تاکید بر فروپاشی تقریباً کامل بخش حمل و نقل، اظهار داشت جنگ رژیم صهیونیستی بیش از ۳ میلیون متر طولی از خیابانها را از بین برده است. او گفت دهها هزار خودرو، شامل ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصی، در حملات منهدم شده و غزه به فلج کامل رسیده است.
به گفته ثوابته، این فروپاشی تاثیری عمیق بر همه وجوه زندگی گذاشته؛ از اختلال شدید در خدمات بهداشتی و امدادی تا قطع شریانهای تجاری، توقف انتقال آب و غذا و ناتوانی هزاران دانشآموز و کارمند در جابجایی روزانه. نبود سوخت و نابودی کارگاههای تعمیر خودرو نیز بحران را تشدید کرده است.
ثوابته میگوید بخش زیادی از خودروهای شهرداریها، اورژانس، امداد و نجات و خدمات آب و فاضلاب از کار افتاده و خسارات اولیه این بخش به حدود ۲.۸ میلیارد دلار رسیده است. او این تخریب را سیاستی برنامهریزی شده برای فلج کردن حرکت مردم و مختل کردن نهادهای خدماتی عنوان کرد.
زیرساختهای نابود شده
ثوابته افزود که بیش از ۷۰۰ هزار متر از شبکههای آب و همین مقدار از شبکه فاضلاب نابود شده و تغییرات جدی در سطح بندی خیابانها ایجاد شده است؛ وضعیتی که هرگونه راه حل را به بازسازی کامل شهری و نه تعمیرات سطحی گره میزند.
او افزود که ممنوعیت ورود سیمان، لولهها، پمپها و ماشینآلات سنگین، و همچنین توقف فعالیت شهرداریها به دلیل نبود سوخت و تخریب تجهیزات، راه هرگونه اصلاح اساسی را بسته است. خسارات شهرداریها نیز به حدود ۶ میلیارد دلار رسیده است.
نیاز فوری به شرایط ایمن و رفع محاصره
بهگفته ثوابته، حل این بحران تنها در صورتی ممکن است که محدودیتهای رژیم اشغالگر بر ورود تجهیزات برداشته شود و امکان بازسازی گسترده برای شهرداریها فراهم گردد. او تأکید کرد: «بخش حمل و نقل اکنون بخشی از ویرانی فراگیر غزه است و احیای آن شرط آغاز هر روند بهبود وضعیت انسانی یا اقتصادی خواهد بود.»
در حالی که خودروهای متلاشی شده خیابانهای باریک و مخروبه غزه را مسدود کردهاند، تنها یک حقیقت روشن است: بدون بازسازی زیرساختها و توقف کامل محاصره، هیچ تلاشی برای بازگرداندن زندگی به غزه به نتیجه نخواهد رسید.
انتهای پیام /ی.ح/26