دوشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۴ 
qodsna.ir qodsna.ir

رویکردهای حزب الله در نگاه شیخ نعیم قاسم/ استمرار روند مقاومت به عنوان پروژه آزادی بخش

شیخ نعیم قاسم در مصاحبه‌ای ضمن تبیین ابعاد شخصیتی و سیاسی سید حسن نصرالله؛ چارچوب عملکرد آینده حزب الله لبنان و افق‌های مربوط به بازبینی سیاست‌های گذشته در درون این حزب را تشریح کرد.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از العهد لبنان، از زمان روی کار آمدن شیخ نعیم قاسم در سِمت دبیر کلی حزب الله لبنان بعد از شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل فقید حزب الله، گمانه زنی‌های زیادی در خصوص رویکردهای سیاسی و فرهنگی و امنیتی حزب الله و سازوکار فرماندهی این حزب در شرایط آینده در محافل بین المللی مطرح شده است. طبعاً رویکردهای سیاسی، فرهنگی و امنیتی دبیر کل جدید حزب الله تأثیر قابل توجهی در ماهیت فعالیت‌های آینده حزب خواهد داشت. در همین رابطه چندی پیش یک مجله تازه تأسیس لبنانی به نام «اقتدار» در شماره اول خود گفتگویی را با شیخ نعیم قاسم دبیرکل حزب الله لبنان انجام داده است که متن کامل این گفتگو برای تبیین و تشریح سیاست‌های آینده حزب‌الله، از نظر می‌گذرد.

 

شکی نیست که شما و سید حسن نصرالله (رضوان الله تعالی علیه) عمری از جهاد و مبارزه را از زمان تأسیس حزب الله تاکنون در کنار هم بوده‌اید. آیا می‌توانیم از ابتدای آشنایی شما با او سوال کنیم و در درجه دوم بدانیم که روند فعالیت‌های جهادی که شما دو نفر را در فرماندهی حزب الله لبنان در کنار هم قرار داد، چگونه بوده است؟

 

ابتدای فعالیت‌های سید شهدای امت، سید حسن نصرالله در حزب الله به تأسیس این حزب در سال ۱۹۸۲ در منطقه بقاع برمی‌گردد. آغاز فعالیت‌های من در آن زمان در حزب الله در ضاحیه جنوبی بیروت بود و ما ارتباط یا فعالیت مشترکی با یکدیگر نداشتیم. مدتی بعد من دیدم که او فعالیت‌های برجسته‌ای انجام می‌دهند و به علت حضور در شورای دوم حزب الله در سال ۱۹۸۴ با او آشنا شدم و او نیز درباره فعالیت‌های من مطالبی را شنیده بودند.

 

شناخت واقعی و حقیقی اما در زمان حضور ما در شورای فرماندهی حزب الله رقم خورد. در آن زمان با اصلاح ساختار داخلی حزب الله منصب دبیرکلی در سال ۱۹۸۹ ایجاد شد.

 

سید حسن نصرالله در آن زمان به عنوان رئیس شورای اجرایی انتخاب شد و من نیز معاون او شدم. از آن زمان فعالیت‌های مشترک ما آغاز شد.

 

سید چندین ماه در ریاست شورای اجرایی باقی ماند و سپس به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد تا دروس حوزوی خود را در شهر مقدس قم تکمیل کند. من در آن زمان جانشین او در ریاست شورای اجرایی شدم.

 

وی چند ماه بعد در نتیجه برخی مشکلات به وجود آمده، به لبنان بازگشتند و در منطقه اقلیم التفاح ساکن شدند. در آن زمان نیز ما همواره برای پیگیری تحولات با هم ارتباط داشتیم. در سال ۱۹۹۱ و وقتی سید عباس موسوی به عنوان دبیرکل حزب الله انتخاب شد، سید حسن نصرالله بار دیگر رئیس شورای اجرایی شد و به سید عباس پیشنهاد داد که من معاون دبیرکل حزب الله باشم. این پست برای اولین بار در آن زمان ایجاد شد. بعد از شهادت سید عباس در ۱۶ فوریه سال ۱۹۹۲، سید حسن نصرالله به عنوان دبیرکل حزب الله انتخاب شد و پیشنهاد معاونت من برای خودش را مطرح کرد. از آن زمان، تا شهادت سید حسن نصرالله با وجود اصلاحاتی که در شورای تصمیم گیری انجام شد، او به عنوان دبیرکل باقی ماند و من نیز معاون او بودم.

 

ما ۳۵ سال با یکدیگر همکاری کردیم که در ۳۳ سال و نیم از این مدت معاون او بودم. این اتفاق باعث شد ارتباطات روزانه‌ای با یکدیگر داشتیم و در بسیاری از جلسات و دیدارها با هم بودیم و همواره مسائل زیادی وجود داشت که او آنها را به من محول می‌کرد و به نمایندگی از او در بسیاری از کنفرانس‌ها شرکت و سخنرانی می‌کردم.

 

ما بعد از جنگ داخلی در اولین انتخابات پارلمانی شرکت داشتیم. او در ابتدای دبیرکلی حزب الله، از من خواست تا فعالیت‌های پارلمانی و نمایندگان را که از اختیارات او بود، دنبال کنم و یک سال و نیم بعد از این درخواست بود که شورای حزب الله به پیشنهاد او تصویب کرد که اختیارات پیگیری تحولات مربوط به نمایندگان پارلمان جزو مأموریت‌های معاون دبیرکل باشد.

 

ما همیشه با هم تفاهم داشتیم و هیچ گاه در هیچ موضوعی صدایمان را به روی هم بلند نکردیم.

 

البته این بدان معنا نبود که در موارد اندکی با یکدیگر اختلاف نظر نداشته باشیم، اما بعد از صحبت‌هایی که می‌کردیم، من تسلیم نظر او می‌شدم، چون او فرمانده و رهبر ما بودند. من همواره به همنشینی با او مشتاق بودم، چرا که فواید عملی زیادی برایم داشت و روند تحولات را پیگیری می‌کردیم. یادم نمی‌آید که من درخواستی عملیاتی از او مطرح کرده باشم و او مخالف آن باشد، چرا که همواره به ارزیابی من از اوضاع و شرایط اطمینان داشت و وقتی پرونده‌ای را به من می‌سپرد، اجازه می‌داد آن را کامل انجام دهم و در آن ورود نمی‌کرد.

 

 

اعتماد متقابل و عشق و علاقه زیادی بین ما وجود داشت و بارها این عشق ایمانی را به یکدیگر ابراز کرده بودیم. او نظراتش را برای من توضیح می‌داد، چرا که می‌دانست من این نظرات را می‌پذیرم و اگر پیش می‌آمد که با یکی از نمایندگان پارلمان ارتباط می‌گرفت تا او را مأمور انجام کاری نماید، بعد از آن با من تماس می‌گرفت و توضیح می‌داد که مجبور به این کار بوده و من را نادیده نگرفته است.

 

اگر از تمام مسئولان شورا و حزب الله لبنان و هر کس دیگری بپرسید که آیا هرگز اختلافی بین من و او به صورت علنی به وجود آمد، خواهید شنید که هرگز چنین چیزی نبود. سید، انسانی مهربان و با اخلاق و متواضع بود و به برادران احترام می‌گذاشت. من نیز با وجود ویژگی‌های جهادی بزرگی که او داشت، دلیلی برای اختلاف یا بروز مشکل نمی‌دیدم.

 

آیا می‌توانید از ویژگی‌های ایمانی و فرماندهی و جهادی سید شهید برای ما بگویید تا شناخت عمیق‌تری نسبت به او پیدا کنیم و آیا او می‌تواند الگویی برای هدایت ما باشد؟

 

ویژگی‌های سید شهدای امت، سید حسن نصرالله برگرفته از ویژگی‌های اسلام و انبیا و ائمه اطهار بود و من تنها تعدادی از آنها را به عنوان نمونه بیان می‌کنم.

 

۱. او عاشق و شیفته پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت ایشان بود تا جایی که در عشق آنها ذوب شده بود. همواره به یاد امام حسین علیه السلام بود و از کربلا الهام می‌گرفت و همواره شرایط انتظار عملی برای فرج امام مهدی موعود را داشت.

 

۲. متعهد به ولایت فقیه و شخص امام خامنه ای بود و ایشان را بسیار دوست داشت و تمام سخنرانی‌های ایشان را به دقت مطالعه می‌کرد.

۳. روابط ویژه‌ای با مبارزان و مجاهدان داشت و مطالبات و اخبار و دستاوردهای آنها را رصد می‌کرد و بیشتر وقت خود را به دیدار با مسئولان یگان‌های جهادی می‌گذراند تا از اوضاع جبهه‌ها آگاه باشد. داستان شهدا را دنبال می‌کرد و دیگران را به مطالعه این داستان‌ها تشویق می‌کرد.

 

۴. اطمینان خاطر زیادی به بستر مردمی مقاومت داشت و آنها را در خط مقاومت اسلامی وفادار می‌دانست و همواره جانفشانی‌های خانواده‌های مجاهدان و صبر و استقامت آنها را مثال می‌زد و توجه ویژه‌ای به شرایط اجتماعی آنها و آموزش و پرورش فرزندان و معالجه بیماران و شرایط آنها در عرصه کشاورزی و روستاها و تأمین آب و برقشان، داشت. او در ارتباط با مردم بسیار خوش قلب بود و آنها را دوست داشت.

 

۵. فلسطین را اولویت اصلی خود از منظر دینی می‌دانست.

 

همچنین مبارزه با دشمن صهیونیستی را در ابعاد سیاسی به نفع لبنان و امت اسلام می‌دانست و این رژیم را خطری برای تمام منطقه و نه فقط فلسطین بر می‌شمرد و اعتقاد کامل داشت که اسرائیل در آینده سقوط خواهد کرد.

 

۶. به مسائل فرهنگی و تربیتی و تصحیح مفاهیم موجود و ضرورت برگزاری دوره‌های فرهنگی و احیای مساجد و حضور در آنها و حضور در مراسم عزاداری امام حسین و جلسات انس با قرآن به ویژه در ماه مبارک رمضان و احیا این ماه پربرکت توجه ویژه داشت. در مسائل تربیتی نیز به مبانی اخلاقی و رفتاری و دوری از آفت غیبت و تهمت و مجادله بی‌فایده و دوستان ناباب اهمیت می‌داد و آنها را دنبال می‌کرد.

 

۷. روند تحولات را به دقت دنبال می‌کرد و رسانه‌های دشمن صهیونیستی را مطالعه می‌کرد.

 

او مطالعات فرهنگی زیادی داشت و همین موضوع باعث شده بود اطلاع و دقت زیادی در مواضع خود داشته باشد. سید حسن نصرالله یک تحلیلگر استراتژیک در مسائل مختلف بود و بسیار دوراندیش و حکیم بود و قبل از اتخاذ تصمیماتش، با برادران مشورت می‌کرد و اگر با استدلال‌های طرف مقابل قانع می‌شد، نظر خود را تغییر می‌داد.

 

۸. او فرماندهی حکیمانه و آرام و جذابی داشت و ابعاد مسائل را به خوبی درک می‌کرد و می‌توانست مخاطبان خود را قانع کند. در برابر سختی‌ها و مشکلات بسیار محکم بود و تصمیمات انفعالی یا شتابزده اتخاذ نمی‌کرد. او بسیار صبور بود. یادم می‌آید که استاد سلیمان فرنجیه رئیس جریان المردة در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: من به سید حسن نصر الله گفتم که اگر جای تو بودم، این همه که تو صبر می‌کنی؛ صبر نمی‌کردم. من دیگر از صبر تو خسته شده ام.

 

نگاه ایمانی و جهادی حزب الله لبنان و مقاومت اسلامی را از دیدگاه و ادبیات و رفتارهای سید شهدای امت، چگونه تحلیل می‌کنید؟

 

سید حسن نصرالله نگاه ایمانی و جهادی در خصوص مبانی و اهداف و سیاست‌های حزب الله لبنان داشت و مواضع خود را مبتنی بر این مسائل تنظیم می‌کرد. او اصرار زیادی به جزئیات در دیدار با اعضای کادر حزب الله داشت و با مردم بر اساس مناسبت‌هایی که با آنها دیدار می‌کرد، سخن می‌گفت. من برخی از این مبانی را مطرح می‌کنم:

 

۱. تربیت ایمانی و جهادی مقدم بر همه چیز است، چرا که مبنای مقاومت است و رویکرد سیاسی آن را مشخص می‌کند. سخنرانی‌های او در نیمی از مراسم بزرگداشت عاشورای حسینی در شورای مرکزی نیز تنها برای تاکید بر نقش کربلا و شهادت امام حسین و مواضع حضرت زینب (سلام الله علیها) در ایجاد رویکرد مجاهدت از منظر اسلام و ولایت فقیه و مقاومت بود. او همچنین در دروس دینی هفتگی خود در ماه مبارک رمضان نیز که از طریق تلویزیون پخش می‌شد، حضور داشت و همچنین سخنرانی‌های او در مراسم احیای شب قدر نشان از روشی داشت که باید در ساختار اعتقادی و جهادی مورد توجه قرار گیرد.

 

۲. وحدت اسلامی یک ضرورت و اصل است و جلوگیری از فتنه مذهبی تکلیف همگانی است و ما نباید مذاهب دیگر را مسئول رفتارهای برخی کافران قرار دهیم.

 

۳. مقاومت مبنای اصلی ائتلاف با تمام کسانی است که از نظر اعتقاد یا گرایش‌های اجتماعی اختلاف نظر دارند. برای بسیاری از مردم لبنان عجیب بود که حزب الله با مسیحیان و اهل تسنن و ملی‌گرایان و.. ائتلاف داشته باشد. البته این ائتلاف بر مبنای اعتقاد به مقاومت علیه دشمن صهیونیستی برای آزادی اراضی و حمایت از کشور بود. ما با متحدانمان با تمام احترام برخورد می‌کنیم و به تعهدات و توافق‌های خود پایبند هستیم و هرگز آنها را کنار نمی‌گذاریم، مگر اینکه آنها ما را کنار بگذارند و هیچ موضع‌گیری از آنها نمی‌خواهیم.

 

۴. مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی برای آزادی فلسطین و قدس به عنوان یک مبنای ثابت در حزب الله لبنان و تمامی هواداران و بستر عمومی این حزب نهادینه شده است. البته حزب الله اولویت‌های دیگری نیز دارد و سیاست‌های داخلی و تمامی مواضع حزب الله در چهارچوب این اولویت اصلی هستند.

 

۵. ایمان ما به ولایت فقیه در برابر تمامی اتهام زنی‌ها هرگز کاسته نمی‌شود. ما رهبران دینی داریم که ما را به اطاعت از خداوند متعال و انجام وظایفمان دعوت می‌کنند و این موضوع ابداً تعارضی با اعتقاد ما به لبنان به عنوان وطن خود و همزیستی با طوایف لبنانی تحت سقف قانون طائف ندارد.

 

۶. سلاح مقاومت برای مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی است و هیچ ارتباطی با داخل لبنان ندارد. تنش‌های سیاسی با طرف‌های متعدد یا توافق با برخی از آنها نیز در چارچوب فعالیت‌های سیاسی قرار دارد. پیروزی در انتخابات متعدد نیز در گرو حمایت‌های مردمی بر اساس قانون موجود است و ما گاه در برخی حوزه‌ها موفق بودیم و در برخی از حوزه‌ها شکست می‌خوریم، اما این موضوع هیچ ارتباطی با قدرت مقاومت نظامی ما ندارد.

 

ویژگی‌های انسان مقاوم پیروز و بستر مقاومت که با رویکردهای سید تناسب داشته باشد، چیست؟

 

انسان مقاوم موفق کسی است که به فرمانده خود اقتدا کند. عناصر مقاومت در تمامی معرکه‌ها ثابت کردند که به دنبال شهادت هستند و از مرگ نمی‌ترسند. آنها پایداری مثال زدنی از خود نشان داده و ثابت کردند که سربازان امام حسین علیه السلام و منتظران امام زمان (ارواحنا فداه) هستند. این موضوع در جنگ‌های سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ و پیروزی بر تکفیری‌ها در سال ۲۰۱۷ و همچنین جبهه پشتیبانی غزه در عملیات طوفان الاقصی ۲۰۲۳ و جنگ مستقیم با صهیونیست‌ها در سال ۲۰۲۴ خود را نشان داد. عناصر مقاومت ثابت کردند که فرزندان ولایت هستند و تسلیم فرماندهی استثنایی سید شهدای امت، سید حسن نصرالله هستند.

 

بستر مقاومت اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ، همواره با جانفشانی و گذشت و ایثار و صبر و جهاد همراه است. فرزندان بسیاری از آنها مجروح یا شهید یا اسیر شده‌اند، اما با این حال آمادگی خود را برای جانفشانی‌های بیشتر اعلام می‌کنند. بسیاری از آنها شهدا و مجروحان زیادی را در حملات موشکی به شهرها و روستاها و منازل لبنانی تقدیم کرده‌اند، ولی همچنان در تقابل با رژیم صهیونیستی فریاد می‌زنند. بسیاری از آنها آواره شدند و منازل خود را از دست دادند، ولی هرگز دچار تردید نشدند و خود را فدایی مقاومت و سید مقاومت می‌دانند. این بستر عمومی شریک دستاوردها و پیروزی‌های مقاومت است و همین بستر است که حمایت واقعی را از مقاومت انجام می‌دهد و با ایمان و آگاهی و رضایت خود، اندوخته‌ای بزرگ برای مقاومت است.

 

منطقه مانند گذشته ۲ پروژه دارد، یکی پروژه آمریکایی- صهیونیستی و دیگر پروژه محور مقاومت است. نقش حزب الله در محور مقاومت چگونه است و آیا شما اعتقاد دارید که شهادت سید حسن نصرالله تأثیر منفی بر فعالیت‌های این محور خواهد داشت؟

 

حزب الله لبنان بر مبنای پروژه مقاومت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی بعد از حمله اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ شکل گرفت و در ادامه قدرت پیدا کرده و پیروزی خود را در آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ محقق کرد. در همین سال بود که مقاومت مسلحانه فلسطین نیز بعد از چندین سال مبارزه با سنگ در نتیجه پیروزی مقاومت اسلامی در لبنان شکل گرفت و این چیزی بود که فرماندهان فلسطینی نیز صراحتاً آن را بیان کردند.

 

حزب الله لبنان با همکاری سپاه قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران که نقش زیادی در آموزش مقاومت اسلامی و تجهیز و تأمین تسلیحات آن دارد، نقش خود را در آموزش گروه‌های مقاومت فلسطین و تجهیز و حمایت از آن نیز ایفا کرد.

 

ایران و حزب الله به سوریه نیز در تقابل با رویکرد تکفیری‌ها کمک کردند و ملت عراق نیز از این الگو استفاده کردند و حشد شعبی در این کشور تأسیس شد و مقابله با رویکرد تکفیری‌ها در عراق شکل گرفت.

 

ویژگی مشترک تمامی این گروه‌ها، مقابله با دشمن صهیونیستی و تلاش برای آزادی فلسطین و قدس است. محور مقاومت بر اساس وحدت هدف در این چارچوب تشکیل شده و در این میان ضرورت همکاری و استفاده از پتانسیل‌های مشترک احساس می‌شود. در رأس این محور جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

 

حزب الله در سطح مجاهدان و فرماندهان خود شهدای زیادی را تقدیم کرده است که از جمله آنها شیخ راغب حرب، سید عباس موسوی، حاج عماد مغنیه و دیگر شهدای مقاومت است، اما این روند همچنان ادامه دارد. امروز نیز با شهادت سید حسن نصرالله و سید هاشم صفی الدین و دیگر فرماندهان و شهدای حزب الله، این روند همچنان ادامه خواهد داشت و این خون‌های پاک انگیزه‌ای برای ادامه مسیر خواهند بود. شهدا، مسیر رسیدن به اهداف مقاومت را هموار می‌کنند و باعث تأثیرات منفی نمی‌شوند. این درسی است که ما از کربلای امام حسین یاد گرفته‌ایم، واقعه‌ای که همواره برای امت اسلام زنده مانده و بیش از پیش باعث اعتلای کلمه حق و اسلام و تحقق پیروزی و آزادی شده است.

 

بعد از شهادت سید حسن نصرالله و فرماندهان و شهدای دیگر و زلزله‌ای که از روز ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ به وقوع پیوست، مقاومت بلافاصله با انتخاب دبیرکل به کار خود ادامه داد و مسئولیت‌های فرماندهی که دچار خلأ شده بودند را تکمیل کرد و مقاومت مجاهدان در خطوط مقدم به شکل اسطوره‌ای ادامه پیدا کرد و موشک‌ها و پهپادهای حزب الله عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد تا اینکه رژیم صهیونیستی درخواست آتش بس کرد. این اتفاق نتیجه مستقیم شهدای مقاومت است و مقاومت اسلامی همچنان به پروژه خود ادامه خواهد داد.

 

بسیاری اعتقاد دارند که این شما بودید که نام «سید شهدای امت» را برای شهید سید حسن نصرالله انتخاب کردید، چرا این نام را انتخاب کردید؟

 

هدف از این نامگذاری نشان دادن موقعیت واقعی سید حسن نصرالله در هنگام شهادتش بود.

 

او سید شهدای امت لقب گرفت، چرا که مهم‌ترین نقش فرماندهی در محور مقاومت را داشت و مهم‌ترین نقش در امت اسلامی از منظر جهانی را عهده دار بود. او رهبری ملی‌گرا و عربی و اسلامی و فلسطینی و در سطح امت اسلام بود. وی کسی بود که مقاومت را به قدرت و پیروزی‌های کنونی رهنمون کرد و حامیان آن را افزایش داد و دشمنان و مزدوران آن را در سطح منطقه شکست داد و در نهایت در جبهه مقدم این نبرد به شهادت رسید.

 

شما وعده داده‌اید که اتفاقاتی را که به وقوع پیوسته است ارزیابی خواهید کرد. آیا این بازبینی‌ها و ارزیابی‌ها در سیاست‌ها و اقدامات شما در تمامی عرصه‌های قبل از جنگ انجام خواهد شد و اینکه بعد از آن، چه کار خواهید کرد؟

 

ارزیابی مشکلات و تحقیق درخصوص خلل‌های به وجود آمده کمترین تکلیف و وظیفه و بخشی از وفاداری به شهدا و مجروحان و اسرا و عناصر مقاومت و افکار عمومی آن است تا درس‌ها و عبرت‌های لازم برای آینده اتخاذ شود. طبعاً ما نمی‌توانیم در عرصه‌های امنیتی و نظامی و سیاسی و فرهنگی به همان روش گذشته به فعالیت خود ادامه دهیم و باید ارزیابی کاملی از مرحله گذشته صورت گیرد تا مراحل آینده را بر اساس این ارزیابی شکل دهیم. نکته ثابت همان مبانی است که حزب الله بر اساس آن تأسیس شده و اولویت مقاومت بر آن تاکید دارد و تمامی راهکارها برای تحقق این مبانی با استفاده از تحولات مربوط به جنگ در دوره پشتیبانی از غزه و جنگ در برابر صهیونیست‌ها بر اساس نتایج این ارزیابی قابلیت مناقشه و تعدیل را دارد.

 

امروز در چه مرحله‌ای قرار دارید و نظر شما در خصوص اوضاع سیاسی و فرهنگی لبنان و منطقه چگونه است؟ با پروژه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی در سطح منطقه که ترامپ آن را دنبال می‌کند، چگونه تعامل خواهید کرد؟ در خصوص نقش سیاسی و فرهنگی لبنان چه عملکردی خواهید داشت؟

 

امروز واقعیت این است که منطقه تحت فشار و توطئه‌های استکبار آمریکایی و رژیم صهیونیستی به عنوان ابزار مجرمانه آن قرار دارد. تلاش برای عادی سازی بین رژیم اسرائیل و کشورهای عربی منطقه به خصوص برای از بین آرمان فلسطین دنبال می‌شود. لبنان نیز برای ضربه زدن به مقاومت در معرض هدف قرار دارد. ما با استمرار روند مقاومت به عنوان یک پروژه آزادی بخش در برابر تمامی این چالش‌ها خواهیم ایستاد و تمامی اشکال اشغالگری و اسکان آوارگان فلسطینی و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تا حد توان خود رد خواهیم کرد و همچنان با همراهی متحدانمان قدرت خود را افزایش خواهیم داد تا بتوانیم در برابر چالش‌های متعدد ایستادگی کنیم.

 

حزب الله لبنان جریانی توانمند و تأثیرگذار در داخل لبنان و در تمامی سطوح است و با همکاری جنبش امل و بستر عمومی خود و متحدانش به تلاش خود ادامه می‌دهد. ما در حزب الله بر اساس یک پروژه ملی برای حفظ تمامیت و استقلال لبنان تلاش می‌کنیم و با دیگر شرکا از جریان‌ها و احزاب و طوایف مختلف جهت شکوفایی اقتصادی کشور و بازسازی ویرانی‌های ناشی از حملات اسرائیلی‌ها و بازگرداندن سپرده‌های بانکی مردم و مبارزه با فساد و عناصر فاسد و اعمال تمامیت دولت قانون تلاش خواهیم کرد. امکان فعالیت‌های زیادی به نفع نسل کنونی لبنان شامل جوانان و زنان و کودکان و نسل‌های آینده وجود دارد. ما همچنین با چالش‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی با عملکردی برنامه‌ریزی شده و تأثیرگذار مقابله خواهیم کرد و مشارکت ما در دوره اول ریاست جمهوری آقای جوزف عون نیز بر این اساس است.

 

هر فرمانده برجسته و بزرگی مانند سید حسن نصرالله میراث عظیمی دارد، توصیه‌های شما به امت اسلام برای حفظ این میراث و استمرار گسترش نقش و موقعیت این میراث چیست؟

 

ما جسم سید شهدای امت را از دست داده‌ایم، اما دستورات او همچنان باقی است و حزب الله که او جان خود را برای سازماندهی آن فدا کرد، همچنان باقی است. مقاومت اسلامی که او تمامی لحظات زندگی خود را با آن در هم آمیخت، همچنان ادامه دارد و انتظار برای فرج امام زمان برای تحویل پرچم به او همچنان ادامه دارد. ما باید سخنرانی‌های او را مطالعه کنیم و مواضع و سیره او را دنبال کنیم و از بخش‌های مختلف زندگی و جهاد او درس بگیریم. میراث او بی پایان است و این میراث گوارای کسانی باد که از این سرچشمه بزرگ و این منبع استمداد الهی و ولایی بهره می‌گیرند.

 

 

انتهای پیام /ی.ح/26




مطالب مرتبط

حزب‌الله: اسرائیل از درک مردم یمن عاجز است

حزب‌الله: اسرائیل از درک مردم یمن عاجز است

مقاومت اسلامیِ لبنان اعلام کرد: تجاوز گناه‌آلود رژیم صهیونیستی که بنادر و تأسیسات حیاتیِ یمن عزیز را هدف قرار داد، به‌شدت محکوم می‌کنیم و دشمن نمی‌تواند با چنین تجاوزی یمن را از موضع شرافتمندانهٔ خود در حمایت از غزه باز دارد یا آن‌ها را از این موضع منصرف کند و ضربات دردناک ...

|

تاکید رئیس هیئت شرعی حزب‌الله بر ادامه مقاومت

تاکید رئیس هیئت شرعی حزب‌الله بر ادامه مقاومت

رئیس هیئت شرعی حزب‌الله با رد همه طرح‌ها و پیشنهادهای توطئه‌آمیز آمریکا گفت، رزمندگان مقاومت مصمم‌تر از قبل آماده دفاع از کشور هستند و هرکسی که روی شکست و تسلیم مقاومت حساب کند در توهم به سر می‌برد.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.