چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ 
qodsna.ir qodsna.ir

مسجدالاقصی شاهد موجی از تعرض‌های گسترده

همزمان با برگزاری عید یهودی «حنوکا»، روند تعرض به مسجد الاقصی وارد مرحله‌ای تازه و بی‌سابقه شده است؛ مرحله‌ای که نه ‌تنها بر افزایش تعرض و تحمیل آیین‌های تلمودی متمرکز است، بلکه آشکارا به ‌سوی تغییر ماهیت، کارکرد و مدیریت این مکان مقدس پیش می‌رود.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در روزها و شب‌های اخیر، گروه‌های افراطی موسوم به «جماعت‌های معبد» با حمایت مستقیم پلیس و نهادهای رسمی رژیم صهیونیستی  تلاش کردند که واقعیت‌های جدیدی را در صحن‌ها و پیرامون مسجدالاقصی تحمیل کنند؛ واقعیت‌هایی که از تقسیم زمانی عبور کرده و نشانه‌های روشنی از حرکت به‌ سوی تقسیم مکانی دارد.

 

از غروب یکشنبه تا پایان دوشنبه، مسجدالاقصی شاهد موجی از تعرض‌های گسترده بود. در این بازه، شهرک‌نشینان افراطی با اجرای آشکار مناسک تلمودی، رقص و آواز آیینی، سجده حماسی و روشن ‌کردن چند باره شمعدان حنوکا، عملاً خطوط قرمز تاریخی را درنوردیدند.

 

این اقدامات، که پیش‌تر با محدودیت‌های جدی مواجه بود، اکنون با تسهیل کامل نیروهای امنیتی انجام می‌شود و پیام روشنی از تغییر سیاست رسمی رژیم صهیونیستی در قبال مسجد الاقصی مخابره می‌کند.

 

در اقدامی معنادار، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی شمعدان حنوکا را در شبکه تونل‌های دیوار غربی، چسبیده به دیوارهای زیر زمینی مسجد الاقصی روشن کرد؛ آن هم در حضور سفیر آمریکا در اراضی اشغالی.

 

به گفته کارشناسان، این رخداد صرفاً یک حرکت نمادین نبود، بلکه نشان ‌دهنده پذیرش و حمایت حاکمیتی و حتی بین‌المللی از انتقال تدریجی مناسک یهودی به حریم مسجد الاقصی است.

 

همزمان، گروه‌های معبد با بستن بازار تاریخی قطانین به ‌وسیله پلیس، این محدوده را به فضای جشن و ضیافت خود تبدیل کردند؛ اقدامی که نه ‌تنها حرمت مکانی و اقتصادی منطقه را نقض کرد، بلکه نشان داد سیاست تطبیق محیطی برای عادی‌سازی حضور آیینی یهودیان در پیرامون مسجد الاقصی به‌ طور هدفمند دنبال می‌شود.

 

ورود ابزارهای دینی مانند «تفیلین» و «طالیت» که تا سال ۲۰۲۳ در مسجد الاقصی ممنوع بود، اکنون به رفتاری تکرار شونده بدل و عملاً ممنوعیت‌ها از معنا تهی شده‌اند.

 

در مجموع، طی ایام حنوکا دست‌کم ۲۷۷۹ شهرک‌نشین صهیونیست با همراهی شماری از خاخام‌های برجسته جریان «صهیونیسم دینی» وارد صحن‌های مسجد الاقصی شدند؛ حضوری که به‌ گفته تحلیلگران، صرفاً کمی نیست و کیفیت آن از نوع طقوس تا گستره زمانی حاکی از عبور از مرحله آزمون به مرحله تثبیت است.

 

پس از توقف جنگ ویرانگر علیه غزه، تمرکز سیاست رژیم صهیونیستی  به ‌طور محسوسی به قدس و مسجدالاقصی منتقل شده است.

 

محدودسازی ورود نمازگزاران مسلمان، افزایش احکام منع و تبعید، و تبدیل پلیس صهیونیستی به «متصرف مطلق» مسجد، اجزای یک راهبرد واحد به ‌نظر می‌رسد و آن، تهی‌ کردن هویت اسلامی و بازتعریف مسجد الاقصی به‌ عنوان «نماد یهودی».

 

 

 

انتهای پیام /ی.ح




مطالب مرتبط

طرح اسکان یک میلیون نفر در شمال کرانه باختری

طرح اسکان یک میلیون نفر در شمال کرانه باختری

عضو کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی با طرح ادعای اسکان یک میلیون اسرائیلی در شمال کرانه باختری در سال‌های آینده، بار دیگر بر سیاست توسعه شهرک‌ها و اعمال حاکمیت تل‌آویو بر خلاف قوانین بین المللی تأکید کرد.

|

اسامه حمدان:

خلع سلاح حزب الله پروژه‌ای برای کل نیروهای مقاومت در منطقه است/ تا زمانی که اشغالگری ادامه دارد سلاح مقاومت هم باقی خواهد ماند/ طوفان الاقصی دری را به سوی آزادسازی فلسطین گشود
اسامه حمدان:

خلع سلاح حزب الله پروژه‌ای برای کل نیروهای مقاومت در منطقه است/ تا زمانی که اشغالگری ادامه دارد سلاح مقاومت هم باقی خواهد ماند/ طوفان الاقصی دری را به سوی آزادسازی فلسطین گشود

اسامه حمدان با اشاره به نقش مهم حزب‌الله در حمایت از غزه و تثبیت معادله وحدت عرصه‌های مقاومت، تاکید کرد اشغالگران به هیچ یک از اهداف خود در لبنان و غزه نرسیدند و فشار برای خلع سلاح حزب‌الله، در چارچوب توطئه آمریکا و اسرائیل علیه کل منطقه است.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.