جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

اسرائیل گرفتار بازی دو سر باخت در سوریه

تشدید تنش میان مسکو و واشنگتن در صحنه سوریه از نگاه تل آویو ممکن است منجر به افزایش همسویی روسیه با محور مقاومت شده و بعدها منجر به محدود شدن نقش و ابتکار عمل اسرائیل در صحنه سوریه و منطقه شود.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) «جهاد حیدر» نویسنده و تحلیلگر عرب در مطلبی که در پایگاه اینترنتی الحدث نیوز منتشر شد، به دلایل وحشت رژیم صهیونیستی از تحولات و رخدادهای سوریه پرداخته است:

 رژیم صهیونیستی همچنان بر ارزیابی و برآورد خود مبنی بر اینکه پایان جنگ سوریه در کوتاه مدت بعید است، پافشاری می کند.  آنها دلیل این امر را بعید بودن بسط مجدد سیطره دولت سوریه بر تمام اراضی این کشور با وجود پیروزی های پیاپی به همراه همپیمانانش می دانند که منجر به آزادسازی شهر حلب شد.

در عین حال اسرائیل این مسئله را نیز بعید می داند که گروه های تروریستی و تکفیری بتوانند معادله میدانی را به نفع خود برگردانند تا منجر به سقوط نظام در دمشق شود در خط موازی، تل آویو امکان دستیابی به راه حل نهایی میان گروه های درگیر در سوریه را هم بعید می داند.
 

در سایه این واقعیت ها، تجاوز آمریکایی به پایگاه هوایی  الشعیرات به عنوان یک تحول جدید صورت گرفت که دربرگیرنده مفاهیم و نشانه های سیاسی مرتبط با واقعیات و آینده نزاع در صحنه سوریه است.
 

اهمیت این رخداد تازه در این است که از نظر اصولی رویای اسرائیل برای دخالت نظامی مستقیم آمریکا در سوریه را برآورده می کند. به ویژه اینکه طی ماههای اخیر امید تل آویو به گروه های مسلح و تروریستی برای برآورده نمودن آرزوهای رژیم صهیونیستی در سوریه از بین رفته است.
 

در پی دخالت روسیه که سبب تقویت قدرت ارتش سوریه و همپیمانانش شد روند تحولات میدانی به شکل اساسی و بنیادین تغییر یافت و از همه مهمتر اینکه منجر به این شد که قدرت های منطقه ای و بین المللی نتوانند بر گروه های مسلح برای تغییر روند تحولات میدانی به نفع خود حساب بازکنند.
 

با این حال منافع اسرائیل در خصوص آنچه در سوریه جریان دارد، بین دو مسیر در جا می زند:
 

-اول اینکه آمریکا به این میزان از دخالت بسنده نکند و به سمت سناریوی گسترش دخالت نظامی مستقیم در راستای ایجاد تغییرات اساسی و بنیادین در موازنه های قوا در صحنه سوریه حرکت کند و منجر به بازتولید صحنه سیاسی  میدانی شود که در راستای منافع اسرائیل در سطح استراتژیک قرار داشته باشد.

 

در مقابل، اسرائیل همچنان بر این باور است که متمایل شدن دخالت نظامی آمریکا به این سطح از دخالت بعید است به دلایل متعدد که مهمترین این دلایل این است که این شیوه آن طور که به نظر می رسد همچنان با سیاست خارجی دولت ترامپ در تعارض است.
 

- مسیر دومی که تل آویو آرزو می کند این است که دخالت محدود آمریکا، مسکو را به عقب نشینی از گزینه استراتژیک خود در سوریه و نشستن پای میز مذاکره با واشنگتن بر مبنای بررسی راه های همکاری مشترک درباره تحولات سیاسی صحنه سوریه وادار کند تل آویو بر این مسئله حساب باز می کند که این همکاری روسی آمریکایی، منافع استراتژیک این رژیم در صحنه سوریه را در نظر بگیرد.

اما در مقابل، اسرائیل همچنان نگران است و این مسئله به وضوح در هشدار یوفال اشتاینتس وزیر انرژی این رژیم که فردی نزدیک به نتانیاهو قلمداد می شود، آشکار شده است که تاکید کرد : تنها یک ضربه صحنه استراتژیک را تغییر نمی دهد، یکی از سران ارشد نظامی اسرائیلی هم همین موضع را اتخاذ کرده و گفته است حمله آمریکا یک تحول استراتژیک به شمار نمی رود بلکه تحول دیگری در جنگ است.
 

در سایه این برآورد که اعتبار و احتمال بیشتری در بینش و فهم تصمیم گیرندگان و دستگاه های اطلاعاتی تل آویو دارد می تواند از نگرانی های اسرائیل از سناریوهای جایگزین اطلاع پیدا کرد.
 

راه اول :  وضعیت میدانی همانگونه که هست باقی بماند:  این مسیر در برگیرنده تهدید استراتژیک ناشی از تقویت و افزایش توانمندی های محور مقاومت است که امنیت داخلی اسرائیل را تهدید می کند.

 

راه دوم: تشدید تنش میان مسکو و واشنگتن: که ممکن است از نگاه اسرائیل منجر به افزایش همسویی روسیه با محور مقاومت شده و  بعدها منجر به محدود شدن نقش و ابتکار عمل  اسرائیل در صحنه سوریه و منطقه شود.

انتهای پیام/




مطالب مرتبط

درپی ادعای دیدبان حقوق بشر سوریه:

حزب الله شهادت ۴ عضو خود در حملات هفته گذشته رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد
درپی ادعای دیدبان حقوق بشر سوریه:

حزب الله شهادت ۴ عضو خود در حملات هفته گذشته رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد

حزب الله لبنان ادعای «دیدبان حقوق بشر سوریه» (وابسته به معارضان) درباره کشته شدن دستکم چهار عضو حزب‌الله در حملات هفته گذشته رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد.

|

تخریب منازل فلسطینی در قدس رکورد زد!

تخریب منازل فلسطینی در قدس رکورد زد!

بر اساس گزارش رسانه های فلسطینی جمعیت جمعیت ضد اشغالگری «عرعمیم» اعلام کرد که از شهرداری قدس اشغالی از ابتدای سال جاری تاکنون 129 واحد مسکونی متعلق به فلسطینیان را تخریب کرده است.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.