جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
گزارش/

ایجاد تقابل شیعی - سنی با هدف حذف آرمان فلسطین

معرفی اسرائیلِ دشمن به عنوان دوست و جایگزین کردن ایرانِ دوست به عنوان دشمن، بهانه لازم برای برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی از سوی دولت های عربی مهیا می شود و برقراری رابطه با اسرائیل دقیقا به معنی حذف آرمان فلسطین از دستور کار این دولت هاست.

 

خبرگزاری قدس (قدسنا) - «مهدی زند»*: پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجی از مخالفت ها با ایران از سوی دولت های عربی به راه افتاد. این موج با تشویق و حمایت کامل مادی ، دیپلماسی و رسانه ای از صدام حسین، دیکتاتور وقت عراق منجر به تحمیل جنگی علیه ایران شد که به مدت 8 سال به درازا کشیده شد. در طول جنگ بسیاری از زیر ساخت های دو کشور قدرتمند منطقه آسیب های جدی دید. دولتهای عربی از جنگ به عنوان فرصتی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند و تقابل شیعی – سنی را در سطح جوامع عربی پیگیری کردند. صدام حسین را سردار قادسیه معرفی کردند و کوشیدند جوامع عرب را علیه ایران بشورانند.
 

 از این روی پیوسته هراس از ایران را با القای این نکته که ایران در پی سلطه شیعی و ایرانی بر عرب های اهل سنت است، تبلیغ و ترویج می کردند. پس از پایان جنگ میان ایران و عراق و خصوصا پس از سقوط صدام توسط ارتش امریکا دولتهای عربی با توجه به علقه های مشترک قومی و مذهبی میان دو ملت ایران و عراق و احتمال نزدیکی و پیوند این دو قدرت منطقه ای، سیاست ضد ایرانی خود را تشدید کردند. اما نظر سنجی ها در جوامع عرب نشان داد که همه تلاش هایشان برای ایجاد فضای ضد ایرانی در میان ملل خودشان بی نتیجه مانده است.
 

رئیس جمهور وقت ایران ، بشار اسد در سوریه و هوگو چاوز ونزوئلایی به ترتیب محبوب ترین رهبران جهان از سوی ملل عرب معرفی شدند و سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان هم قدرتمندترین مرد جهان عرب شناخته شد. کسی که همه دولت های عربی تلاش داشتند تا وی را تخریب کنند اما نظر مردم نه تنها نسبت به ایران و اسد و حزب الله منفی نشده بود بلکه تقویت نیز شده بود.

 با شکل گیری بحران در سوریه، مرحله جدیدی از تبلیغات ضد ایرانی و البته ضد محور مقاومتی را از سوی این دولت ها شاهد هستیم. با استمرار بحران سوریه از سال 2011 تا کنون هجمه علیه ایران و مقاومت به طور مستمر ادامه داشته است. تکفیری ها که شاید آخرین حربه رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی برای تضعیف و در نهایت حذف جبهه مقاومت به شمار می رفتند با حمایت های ایدئولوژیکی وهابیت عربستان و منابع مالی دولت های خلیج فارس و فضا دهی مرزی اردن و ترکیه و حمایت های اطلاعاتی آنها وارد سوریه شدند و پس از آن بخشی از عراق را نیز به اشغال خود درآوردند.
 

 شعار تروریست های تکفیری در گسترش ناامنی در منطقه با هدایت وهابیون سعودی، جنگ علیه دشمنان اسلام و با تقسیم دشمن به دشمنان دور و دشمنان نزدیک، اولویت جنگ را به دشمنان نزدیک دادند که به زعم آنان دولت علوی بشار اسد در سوریه، دولت شیعی عراق با هدف زمینه سازی برای ورود به ایران بود. در این زمان دولت های عربی و رژیم صهیونیستی و دولت های غربی که در همه ابعاد از تروریست های تکفیری در سوریه و عراق حمایت می کردند، در عرصه رسانه ای و دیپلماسی، راه انداختن موج ایران هراسی را به عنوان طرح مکمل تکفیری ها در دستور کار خود داده اند.

بر همین اساس است که در کنفرانس سران  همکاری های اسلامی به جای توجه به فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام و آرمان بزرگ امت اسلام، علیه حزب الله و ایران بیانیه صادر می کنند و یا در اجلاس اخیر سران عرب هم به نوعی مواضع ضد ایرانی را مطرح می سازند.

با توجه به اینکه افکار عمومی جهان اسلام در معرض انبوهی از رسانه های عربی قرار دارند و اینکه ظرفیت رسانه ای ایران در حوزه جهان اسلام بسیار محدود است، تا حد زیادی توانسته اند نظر جوامع عرب را نسبت به ایران تغییر دهند اما نه آنگونه که این جوامع ایران را دشمن خود بدانند، بلکه نظر آنها نسبت به سیاست های ایران در منطقه تغییر کرده و اکنون بخشی از این جوامع متاثر از این موج سنگین رسانه ای،  سیاست های ایران را در بحران سوریه و عراق، درست نمی دانند. ایران حضوری موثر در جوامع عربی ندارد.(خصوصا که زبان ایران فارسی است که تنها در ایران و البته چند کشور دیگر مانند افغانستان و تاجیکستان کاربرد دارد) این حضور موثر در واقع باید از بعد فرهنگی باشد.
 

آثاری که در جهان اسلام در باره ایران منتشر می شود – اعم از کتاب و فیلم و غیره – دارای عمق نیست و این نشان می دهد که اهالی فرهنگ در جوامع عرب شناختی عمیق از جمهوری اسلامی ایران ندارند. این قصور باید به نحوی جبران شود. سیاست های فرهنگی ایران می بایست با این اولویت ها در خارج از کشور پیگیری شود و باید فرهیختگان فرهنگی کشور مسئولیت این مهم را بر عهد بگیرند تا نتایج لازم در دراز مدت بدست آید. اینکه سال ها تبلیغات ضد ایرانی، تنها توانسته نظر بخشی از جوامع عرب را نسبت به سیاست های ایران منتقد کند( دول عربی و رژیم صهیونیستی تلاش داشته اند که ایران را به عنوان دشمن اعراب و حتی جهان اسلام معرفی کنند) نشان می دهد در این جوامع ظرفیت های زیادی برای کار در این حوزه با هدف خنثی سازی تلاش های صهیونیستی – عربی وجود دارد.

در این نکته تردیدی نیست که رژیم صهیونیستی و دولت های عربی در صدد سواری گرفتن از مقوله شیعی – سنی علیه ایران هستند تا ایران را به عنوان دشمن جایگزین دشمن اصلی ملل منطقه یعنی رژیم صهیونیستی سازند. همانطور که گفته شد طرح دشمن تراشی از ایران به جای اسرائیل، یک طرح مکمل برای طرح مدیریت ناامنی از طریق تکفیری ها است که این خطری جدی برای جهان اسلام و در گام اول خطر برای آرمان بزرگ جهان اسلام یعنی فلسطین است. زیرا با پاک شدن صورت مسئله یعنی معرفی اسرائیلِ دشمن به عنوان دوست و جایگزین کردن ایرانِ  دوست به عنوان دشمن، بهانه لازم برای برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی از سوی دولت های عربی مهیا می شود و برقراری رابطه با اسرائیل دقیقا به معنی حذف آرمان فلسطین از دستور کار این دولت هاست.
 

 آشکار است که با تحقق این شرایط، باید منتظر ترانسفر جدید فلسطینی ها از سرزمین و خانه و کاشانه خود ( یعنی موج جدید آوارگی) اشغال کامل بیت المقدس و حرم شریف قدس اعم از مسجد الاقصی و مسجد صخره و تاسیس یک دولت یهودی در کل سرزمین فلسطین باشیم. یعنی تحقق کامل اعلامیه بالفور که دقیقا یک قرن از صدور آن می گذرد و در آن تاکید شده بود که دولت انگلیس( به نمایندگی از جریان سلطه غرب ) خود را متعهد می داند که در تاسیس یک دولت یهودی( یا آنگونه که لوید جورج، نخست وزیر وقت بریتانیا می گفت: یک پادگان مستعمره یهودی نشین برای حفاظت از منافع انگلیس) کمک کند.

*عضو کمیسیون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین
انتهای پیام/




مطالب مرتبط

اندیشمند مغربی در گفتگو با خبرگزاری قدس مطرح کرد:

شکست اسرائیل پس از طوفان الاقصی، ثبات را به منطقه باز خواهد گرداند /  موضع ایران در خصوص برگزاری همه پرسی مستند به قانون بین الملل است
اندیشمند مغربی در گفتگو با خبرگزاری قدس مطرح کرد:

شکست اسرائیل پس از طوفان الاقصی، ثبات را به منطقه باز خواهد گرداند / موضع ایران در خصوص برگزاری همه پرسی مستند به قانون بین الملل است

ادریس هانی اندیشمند مغربی: ورود خارجی ها به منطقه غرب آسیا موجب شد تا وضعیت امنیتی و فضای رشد آن دچار اخلال گردد و تا زمانی که قضیه فلسطین حل نشده باقی بماند منطقه و کشورهای آن هم روی آرامش و امنیت نخواهند دید.

|

در آستانه روز جهانی قدس/ سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار قدسنا:

اتفاقات الاقصی را از طریق هم‌فکری با سران کشورهای اسلامی منطقه با جدیت دنبال می‌کنیم
در آستانه روز جهانی قدس/ سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار قدسنا:

اتفاقات الاقصی را از طریق هم‌فکری با سران کشورهای اسلامی منطقه با جدیت دنبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آقای امیر عبداللهیان نامه های جداگانه ای را به دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی نوشتند و قضیه یورش صهیونیست ها به الاقصی را به طور جدی پیگیری کردند.

|

یادداشت/

سردرگمی رژیم صهیونیستی قبل از مذاکرات وین
یادداشت/

سردرگمی رژیم صهیونیستی قبل از مذاکرات وین

مقامات صهیونیست به این باور رسیده‌اند که دولت جدید آمریکا درصدد بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران در نزدیک‌ترین زمان ممکن و آماده امتیازدهی در قالب توافقی جزئی است که به لغو بخشی از تحریم‌های اعمال شده بر ایران بینجامد.

|

هشدار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به رژیم صهیونیستی

هشدار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به رژیم صهیونیستی

  به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با شبکه «المسیره» گفت: رژیم صهیونیستی باید پیش از تهدید ایران، نگاهی به حد و اندازه واقعی خود در آینه بیندازد.   وی افزود: مذاکرات آتی در وین درباره بازگشت طرف‌های ...

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.