جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

شروط فرستاده ترامپ برای
فشار بر غزه و حماس

محمد شاهدی

 

خبرگزاری قدس (قدسنا): می توان سفر فرستاده ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منطقه و دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان را در راستای استمرار فشار بیشتر بر نوار غزه و پیگیری طرح سازش و شکستن جریان مقاومت دانست.جالب آنکه جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه ترامپ به منطقه حامل 9 شرط برای عباس جهت از سرگیری روند مذاکرات سازش بودند. که شاید اجرایی شدن این شروط موضوع سفر آتی محمود عباس با ترامپ باشد. البته پر واضح است که ابومازن همواره خوش خدمتی و نوکری خود را علاوه بر سران رژیم صهیونیستی به غربی ها و بویژه رؤسای جمهور امریکا ثابت کرده است.  


شروط پیشنهادی آمریکایی به تشکیلات خودگردان جهت تداوم روند مذاکرات سازش؛

1 -  فلسطینیان باید بدون هیچ پیش شرطی به میز مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی بازگردند.
2 -  فلسطینیان باید با پیشنهاد اسرائیل برای ورود نه فقط آمریکا بلکه کشورهای عربی همچون مصر، عربستان سعودی، امارات و اردن به مذاکرات سازش موافقت کنند.
3 -  فلسطینیان حق ندارند نسبت به تصمیماتی که در مراحل اولیه مذاکرات سازش اتخاذ می‌شود، اعتراض کنند، زیرا شهرک سازی رژیم صهیونیستی به طور کامل متوقف نمی‌شود اما در کنار آن شهرک جدیدی نیز احداث نخواهد شد.
4 -  دولت آمریکا از امروز دیگر بیانیه‌های تشکیلات خودگردان در محکومیت عملیات‌های مقاومتی را نمی‌پذیرد، بلکه این تشکیلات باید برای توقف این عملیات‌ها وارد عمل شود، زیرا دولت آمریکا می‌خواهد حتی در نظام آموزشی فلسطین نیز شاهد تغییراتی اساسی باشد تا جایی که اسامی خیابان‌هایی که به نام شهدا نیز نامگذاری شده‌اند، تغییر یافته و به هیچ وجه در رسانه‌های فلسطینی نیز اشاره‌ای به عملیات‌های مقاومتی نشود.
5 -  نیروی‌های امنیتی فلسطینی باید شیوه‌های مبارزاتی خود با مقاومت را تغییر دهند، زیرا دولت آمریکا صرفا به بازداشت افراد مظنون که قصد اجرای عملیات‌های ضد صهیونیستی را دارند و آزادی آنان پس از مدتی اکتفا نمی‌کند، بلکه آمریکا می‌خواهد این افراد به دقت تحت بازجویی قرار گیرند تا مشخص شود طراح اصلی این عملیات‌ها چه کسی بوده است و آنها به دستور چه کسانی تصمیم به اجرای این عملیات‌ها گرفته و سلاح و مواد منفجره را از کجا دریافت کرده‌اند و باید تمامی کسانی که به هر شیوه‌ای در این عملیات‌ها دست دارند، بازداشت شده و مورد محاکمه قرار گیرند.
6 -  تشکیلات خودگردان باید پرداخت حقوق ماهیانه به خانواده‌های شهدا و اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی را متوقف کند.
7 -  تشکیلات خودگردان باید دست به تغییرات و اصلاحاتی در سرویس‌های امنیتی خود بزند تا جلوی دو شیفت کاری برخی عناصر این سرویس‌ها که دو حقوق نیز دریافت می‌کنند، گرفته شود.
8 - تشکیلات خودگردان باید تحویل اموال و دارایی‌ها به نوار غزه را متوقف کند، زیرا این مساله موجب تامین هزینه‌های مالی حماس می‌شود و اکنون ۵۲ درصد از بودجه تشکیلات خودگردان در اختیار نوار غزه قرار می‌گیرد.
9 - دولت آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ به حمایت از راه حل تشکیل دو کشور ادامه می‌دهد.


محاصره 11 ساله و تحمیل جنگ های متعدد بر نوار غزه ، وضعیت اسف باری را برای ساکنین این منطقه پرجمعیت ایجاد کرده است. شاید به جرات بتوان گفت تشکیلات خودگردان  بیش از رژیم صهیونیستی و مصر به این منطقه فشار وارد کرده است.تاجایی که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان صرفا به ابزاری در دست رژیم صهیونیستی به منظور سرکوب نوار غزه بدل شده است.تا بتوانند جلوی هرگونه پیشرفت نظامی و ادامه مقاومت ساکنان این منطقه را بگیرند. مردم غزه علی رغم  این محاصره  و فشارها همواره در زمینه مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی ابداع و نوآوری داشته و این رژیم به رغم تمامی امکانات پیشرفته‌ای که در اختیار دارد، باز هم نتوانسته غزه را تسلیم خود کند.ایهاب غصین از اعضای جنبش ملی مبارزه برای شکستن محاصره و بازسازی غزه تاکید می کند که در هر وضعیتی نمی‌توان آنچه در غزه می‌گذرد از افزایش شدت محاصره تا تشدید بحران انسانی در آن را بی ارتباط با تشکیلات خودگردان و حکومت مستقر در رام الله دانست و آنها در جریان یک جنگ غیر اخلاقی و علنی علیه غزه این گونه اقدامات را انجام داده و می‌دهند. این در حالی است که نوار غزه با بحران برق بی سابقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و بیش از دو میلیون نفر ساکن این باریکه با مشکل نبود و قطع مکرر جریان برق رو به رو هستند و دولت وفاق ملی و تشکیلات خودگردان تا این لحظه هیچ اقدامی در جهت حل این بحران انجام نداده اند و حتی حاضر به لغو مالیات‌های اعمال شده بر سوخت وارداتی به غزه برای راه اندازی تنها نیروگاه تولید برق در غزه نیست.

در این راستا محمود عباس پس از دیدارش با فرستاده ترامپ جهت اجرایی کردن شروط 9 گانه، فشار را بر نوار غزه و بخصوص جنبش حماس افزایش داد تا نشان دهد مشکل غزه سیاسی است و نه اقتصادی، بنابر این طی تصمیمی مزایای کارکنان خودگردان در نوارغزه را 30 تا 60 درصد کاهش داد. که این تصمیم با واکنش کارکنان تشکیلات خودگردان و تظاهرات گسترده آنها در غزه همراه شد. این در حالی است که تشکیلات در مجموع 153 هزار کارمند دارد که 50 هزار نفر از آنها در غزه زندگی می‌کنند.تصمیم کاهش مزایای کارکنان تشکیلات خودگردان در غزه، گام نخست از سلسله تصمیمات سختگیرانه تر ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان علیه غزه بود.

در همین حال جنبش حماس با صدور بیانیه ای از همه گروه ها، جریان ها و شخصیت های سیاسی و فعال خواست به مسئولیت ملی خود عمل کنند و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را برای پایان دادن به بحران حقوق کارمندان این تشکیلات در نوار غزه تحت فشار قرار دهند. چرا که این اقدامی نژاد پرستانه و تبعیض آمیز است که شکاف ها و اختلافات اجتماعی و سیاسی را تشدید می کند. 
اسماعیل هنیه معاون رئیس دفتر سیاسی حماس نیز ضمن محکوم کردن این اقدام دولت توافق ملی، خواستار لغو کاهش حقوق کارمندان غزه شد و این اقدام را غیر انسانی و اخلاقی خواند و ابراز نگرانی کرد که مسئله بحران حقوق ها مقدمه سناریوی جدید سیاسی علیه نوار غزه با چراغ سبز برخی کشورهای عربی و بین المللی باشد.

اما بهانه های سیاسی محمود عباس جهت تصمیمات اخیرش را می توان تلاش حماس برای جدا نمودن نهایی غزه از کرانه باختری و تثبیت روند اختلافات گروههای فلسطینی، اختیارات حکومت وفاق ملی در غزه، کمیته اداره امور غزه دانست.حتی توفیق الطیراوی از رهبران جنبش فتح نیز در این باره گفته است در صورتی که حماس با شروط ما موافقت نکند، غزه در تاریکی فرو خواهد رفت. بنابراین از حماس می خواهندکه در صورت عدم توجه آنها تصمیمات سیاسی دیگری علیه آنها اعمال خواهد شد و کمیته ای که برای اداره امور غزه تشکیل داده اند را منحل کنند و مالیات‌های جدید اعمال شده روی برخی کالاها و تجار را لغو کرده و اداره کامل امور غزه و معابر آن را بر اساس طرح پیشنهادی قطر به حکومت وفاق ملی واگذارکند.

این در حالی است که فوزی برهوم سخنگوی حماس تاکید می کند هدف اصلی از ایجاد مشکلات و بحران آفرینی در نوار غزه تضعیف عوامل پایداری و استقامت مردم و مقاومت شجاعانه آنان است و تشکیلات خود گردان می کوشد با این اقدامات کمک و بخشش جدیدی به اشغالگری اسرائیل کند و زمینه را برای پذیرش طرحهای جدید درباره حل مسئله فلسطین فراهم سازد. وی محمود عباس را مسئول مستقیم بحران آفرینی برای ساکنان نوار غزه و اعمال فشار و محدودیت علیه آنها دانست و تاکید می کند این بحران‌ها ساختگی است و در راستای یک تصمیم سیاسی ایجاد شده‌اند و ارتباطی به وضعیت مالی و اقتصادی ندارند. و تنها هدفش از این بحران آفرینی‌ها، تشدید شکاف داخلی و اجرای طرح‌های همسو با طرح‌های رژیم صهیونیستی است که سعی در جداسازی باریکه غزه از دیگر مناطق وطن فلسطینی را دارند و مقدمه‌چینی برای تحمیل طرح‌های تسلیم جدید به طرف فلسطینی صورت می‌گیرد که می‌تواند منجر به نابودی مساله فلسطین شود.

*کارشناس مسائل منطقه
انتهای پیام/


| شناسه مطلب: 80392







نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.