پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
المنار لبنان تحلیل کرد:

اقدام نظامی جدید سوریه و سرگردانی چندوجهی اسراییل

واکنش منحصر به فرد پدافند ضدهوایی ارتش سوریه نسبت به حمله هوایی جنگنده های صهیونیستی به خاک این کشور حادثه مهمی است که محافل صهیونیستی را به خود مشغول کرده و به آن از سوی رسانه های اسراییلی به عنوان یک تحول دراماتیک دارای ابعاد نظامی خاص و متنوع نگریسته می شود.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) شبکه المنار لبنان در تحلیلی به قلم احمد شعیتو تحلیل گر لبنانی در این باره نوشت:‌ این اولین باری نبود که جنگنده های صهیونیستی حملاتی را علیه اهدافی در خاک سوریه انجام می دهند بلکه در سال های گذشته چندین بار اماکن سوری هدف حملات جنگنده های اسراییلی قرار گرفته اند تا سازمانهای تروریستی را هدف حمایت خود قرار دهند و یا روحیه آنان را در برابر ارتش سوریه تقویت کنند.

 

از سوی دیگر این نخستین باری نیست که ارتش سوریه اعلام می کند که جلوی حمله هوایی یک جنگنده بیگانه ای را گرفته و یا جنگنده های دشمن را ساقط کرده است. به گونه ای که در تاریخ 13 سپتامبر 2016 ارتش سوریه اعلام کرد که یک فروند جنگنده اسراییلی را در جنوب غرب قنیطره ساقط کرده و یا یک فروند پهپاد اسراییلی را در غرب سعسع سرنگون کرده است.

 

در آن زمان ارتش سوریه در بیانیه ای اعلام کرد که « جنگنده های اسراییلی ساعت یک بامداد 13/9/2016 به یکی از مواضع نظامی ما در ریف قنیطره حمله کرد که پدافند ضد هوایی ارتش وارد عمل شد و یک جنگنده را در جنوب غرب قنیطره ساقط کرد. این اقدام دشمن صهیونیستی در چارچوب حمایت از گروههای تروریستی مسلح و با هدف افزایش روحیه فروپاشیده این گروهها صورت گرفته است.

 

این بیانه در ان زمان به مثابه نوعی تحول منحصر بفرد خواه از حیث نظامی و خواه از حیث چالش پیش روی دشمن صهیونیستی بود.

 

امام بیانیه ای که روز گذشته توسط ارتش سوریه در خصوص سقوط یک فروند جنگنده اسراییلی از سوی پدافند ضدهوایی ارتش منتشر شد و در آن بر عزم ارتش در پاسخ مستقیم به هرگونه تجاور تاکید گردید نیز با خود پیامی قوی و صریح اللهجه خواه از حیث نیت پاسخ مستقیم  و خواه اعلام سقوط جنگنده به همراه داشت. این پاسخ بر عزم سوریه و اراده قوی انان در مقابله با تجاوزات صهیونیستی تاکید دارد و همچنین پیام جدید چالش خواهانه ای از سوی رهبری سوریه در دمشق است که با یک جنگ جهانی ناشی از سیاست های ملی گرایانه عربی و سیاست های امریکایی – صهیونیستی علیه گروههای مقاومت روبرواست.

 

در این خصوص آنچه شایان توجه است به چالش کشیدن اسراییل توسط ارتش سوریه با استفاده از موشک و یا پدافند ضد هوایی نیست بلکه آنچه باید مورد توجه قرار گیرد ساقط کردن یک جنگنده صهیونیستی بر فراز خاک فلسطین اشغالی است. اما ارتش اسراییل از منحصر بفرد بودن این اقدام ارتش سوریه سخن می گوید و رسانه های این رژیم هم از نام این موشک پرده برداری می کنند. محافل صهیونیستی هم از استفاده موشک  های ضد هوایی سوریه سخن می گویند و این رویداد را تحولی خطرناک از چند ناحیه علیه اسراییل توصیف می کنند.

 

این گونه توصیف ها یعنی اینکه استراتژی ای وجود دارد که دارای محاسبات جدیدی است در برابر هرگونه اقدام جنگنده های صهیونیستی بر فراز اسمان سوریه.

علاوه بر موارد بالا مسائل دیگری نیز در خصوص این رویداد وجود دارد که عبارتند از:

 

۱. اعلام رسمی حمله به خاک سوریه از سوی دشمن برای نخستین بار. یابق براین نه هرگز رسما اعلام می گرد و نه برعهده می گرفت

 

۲. اعلام نوع موشک از سوی محافل رژیم اشغالگر اسراییل (اس 200)

 

۳. آنچه که نوعام عامیر تحلیلگر نظامی کانال 20 تلویزیون اسراییل گفت مبنی براینکه  رادارهای سوریه جنگنده های اسراییلی را بر فراز اسمان فلسطین اسغالی رصد و رهگیری کرده بودند. وی گفته که سوریه در این رویداد یک تغییر دراماتیک را در قدرتش برای کشف و شناسایی فعالیت های نیروی هوایی اسراییل ثبت کرد. به گفته عامیر نقض این معادله به این شکل در اینده فعالیت های نیروی هوایی و ارتش اسراییل را کاهش خواهد داد.

 

۴. اعلام رسانه های صهیونیستی مبنی بر شلیک موشک به سمت جنگنده ها سیستم حمایت از آسمان جببه داخلی را به شکل اتوماتیکی فعال کرد و ارتش را مجبور نمود تا رسما حمله به خاک سوریه را تایید کند.

 

۵. نوشته روزنامه جروزالم پست (The Jerusalem Post)مبنی براینکه سیستم ضد موشک آرو که متخص در رهگیری موشک های بالستیکی است این بار برای موشک های کوتاه برد زمین به هوا به کار گرفته شد. یعنی در واقع آرو به جنگ اس 200 کوتاه برد رفته است.

 

۶. نوشته روزنامه جروزالم پست (The Jerusalem Post) مبنی براینکه  بکارگیری سیستم موشکی آرو برای حمایت از هواپیماهای اسراییلی در خلال حمله به سوریه در برابر موشک های اس 200 در واقع انقلابی در این زمینه به شمار می رود و ارتش اسراییل برای نخستین بار از سیستم ارو برای دفاع هوایی در حمایت از جنگنده های عمل کنند در پشت خطوط دشمن استفاده کرده است.

 

۷. گفته رسانه های اسراییلی مبنی براینکه موشکهای شلیک شده به سوی جنگنده های اسراییلی جزو موشک های قدمی محسوب شده و اساسا جزو سیستم موشکی پیشرفته ای که روسها با خودشان به خاورمیانه آورده اند محسوب نمی شود. براین اساس یکی از کارشناسان اسراییلی این پرسش را مطرح کرده است که چنانچه سوریه سیستم های پیشرفته تر و بهبود یافته تری را استفاده کند اسراییل چگونه این گونه حوادث را به پایان خواهد برد.

 

علاوه براین رون بن یشای و رونی دانیل دو تحلیلگر اسراییلی در روزنامه یدعوت احارانوت نوشتند که شلیک چنین موشک هایی دلالت براین دارد که اعتماد به نفس  نظام سوریه افزایش یافته است.

 

انتهای پیام/




مطالب مرتبط

درپی ادعای دیدبان حقوق بشر سوریه:

حزب الله شهادت ۴ عضو خود در حملات هفته گذشته رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد
درپی ادعای دیدبان حقوق بشر سوریه:

حزب الله شهادت ۴ عضو خود در حملات هفته گذشته رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد

حزب الله لبنان ادعای «دیدبان حقوق بشر سوریه» (وابسته به معارضان) درباره کشته شدن دستکم چهار عضو حزب‌الله در حملات هفته گذشته رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد.

|

تخریب منازل فلسطینی در قدس رکورد زد!

تخریب منازل فلسطینی در قدس رکورد زد!

بر اساس گزارش رسانه های فلسطینی جمعیت جمعیت ضد اشغالگری «عرعمیم» اعلام کرد که از شهرداری قدس اشغالی از ابتدای سال جاری تاکنون 129 واحد مسکونی متعلق به فلسطینیان را تخریب کرده است.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.