پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
دبکا فاش کرد:

تلاش دو کشور عربی برای حضور «بشار اسد» در نشست اتحادیه عرب

مصر و اردن به همراه روسیه مایل هستند که در نشست آتی سران اتحادیه عرب در اردن شاهد تصویر تاریخی دست دادن بشار اسد با ملک سلمان پادشاه سعودی باشند.

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، پایگاه خبری دبکا فایل در گزارشی از تلاش دو کشور عربی با همراهی مسکو برای حضور «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در نشست آتی سران اتحادیه عرب در اردن پرده برداشت.

بنابراین گزارش، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ، «ملک عبدالله دوم» شاه اردن، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر تلاش دارند در این نشست شاهد تصویر تاریخی دست دادن بشار اسد با ملک سلمان پادشاه سعودی باشند.

به گزارش دبکا، خانواده بشار اسد این تکاپوها را به مثابه اعتراف سران کشورهای عربی به پیروزی سوریه بر مخالفان و پیروزی شخص بشار اسد می دانند آن هم در حالی که بسیاری گمان می کردند که بشار اسد نخواهد توانست در قدرت باقی بماند.

نکته قابل ملاحظه اینکه در صورت موفقیت تلاش های جاری برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب، قرار است طرف روسی ماموریت تامین امنیت بشار اسد در نشست سران اتحادیه عرب را برعهده بگیرد و بر این اساس گروهی از افسران اطلاعاتی روسی، مصری و اردنی آماده این ماموریت می شوند.

در همین ارتباط نشست هایی در قاهره و اردن و نیز نشست های دیگری در مقر فرماندهی روسیه در سوریه برگزار شد که هدف از آن یکپارچه کردن تلاش های مربوط به بازگردان سوریه به اتحادیه عرب و حضور بشار اسد در آن بود.

همچنین تماس های محرمانه ای بین مصر، روسیه، اردن از یک سو  با طرف های مرتبط در دولت آمریکا برقرار شد که حاصل آن این بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با این تلاش ها مخالفتی ندارد و آماده است آن را در چارچوب تعیین سیاست های خاورمیانه ای خود لحاظ کند اما برای تایید علنی آن در مرحله کنونی آمادگی ندارد.

در این میان مسکو، قاهره و اردن  طرف های عربی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان را سخت تحت فشار قرار داده اند تا با حضور بشار اسد در نشست آینده سران اتحادیه عرب موافقت کنند.

نشست آینده سران اتحادیه عرب قرار است 29 مارس در اردن برگزار شود. اتحادیه عرب در سال 2011 عضویت سوریه را به حالت تعلیق در آورد و از آن پس کرسی دمشق در تمام نشست های این اتحادیه خالی ماند.

انتهای پیام/




مطالب مرتبط

رویترز گزارش داد/

دولت بایدن به‌دنبال احیای روابط آمریکا با تشکیلات خودگردان فلسطین
رویترز گزارش داد/

دولت بایدن به‌دنبال احیای روابط آمریکا با تشکیلات خودگردان فلسطین

بعد از قطع روابط آمریکا با تشکیلات خودگردان فلسطین در دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین این کشور، اکنون گفته می‌شود دولت جدید واشنگتن به ریاست «جو بایدن» در حال تدوین طرحی برای احیای این روابط است.

|

وهابیت عربستان از اساس سازشکار است

حکومت آل سعود ترکیبی از وهابیت و سیاست با گرایش منفعت طلبی
وهابیت عربستان از اساس سازشکار است

حکومت آل سعود ترکیبی از وهابیت و سیاست با گرایش منفعت طلبی

تشکیلات دینی رسمی در عربستان، بدون دستورات حکومت به‌ وجود نیامده است به همین دلیل همه اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها و نیز مواضع این نهاد دینی (وهابیت) چیزی جز ترجمه اراده و تصمیمات حاکمیت نیست؛ چه این حاکمیت حق باشد و چه باطل.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.