جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
پرونده ویژه قدسنا (1)

راهبرد برگزاری رفراندوم در فلسطین؛ چرایی و چگونگی

راهبرد اصلی و جمهوری اسلامی در منطقه مقاومت اسلامی است و طرح گفتمان و راهبرد جدید باید صرفا در راستای هم افزایی و همپوشانی با آن قرار گیرد و نباید کوچکترین خللی به آن وارد کند.

خبرگزاری قدس (قدسنا) - دکتر«علیرضا عرب»* : در خصوص حل مناقشه بنیادین و طولانی مدت فلسطین چهار گفتمان و راهبرد مجزا قابل تشخیص است:

۱)گفتمان و راهبرد مقاومت اسلامی

این گفتمان و راهبرد بر آزادسازی تمامی سرزمین فلسطین از بحر (دریای مدیترانه) تا نهر (رود اردن) تاکید دارد و مبتنی بر محو کامل اسرائیل است.

حامیان آن جبهه مقاومت اسلامی در سطح منطقه به محوریت ایران است و شامل مقاومت اسلامی عراق (مرجعیت ،احزاب و گروه های اسلامی و شیعی چون حزب الدعوه، مجلس اعلاء  و نیروهای نظامی مثل حشد الشعبی)، سوریه،حزب الله لبنان،انصارالله یمن و احزاب و گروه های مقاومت اسلامی فلسطین مثل حماس و جهاد اسلامی می شود.

۲)گفتمان و راهبرد دو دولتی

این گفتمان و راهبرد بر تشکیل و همزیستی دو دولت مجزا فلسطین و اسرائیل در سرزمین های اشغالی مبتنی است.

کشور فلسطین البته با اختیارات محدود در حد خودگردانی مدنی و انتظامی در سرزمین های اشغالی ۱۹۶۷م شامل نوارغزه و کرانه باختری رود اردن به پایتختی قدس شرقی در کنار اسرائیل واقع در سرزمین های اشغالی ۱۹۴۸م شکل می گیرد.

حامیان بین المللی :

سازمان ملل متحد ، اتحادیه اروپا و عمده کشورهای جهان  و ضمنا کمیته چهار جانبه  بین المللی صلح (سازمان ملل متحد ،اتحادیه اروپا،روسیه وامریکا)  حامیان این طرح هستند.

حامیان منطقه ای:

اکثر کشورهای مسلمان و عرب منطقه مثل سعودی،مصر،ترکیه،شیوخ خلیج فارس و اردن حامیان آن هستند.

محور سازش(مصر ،سعودی،شیوخ خلیج فارس و اردن)

محور سنی - اخوانی(ترکیه،قطر ) همگی حامیان این راهبرد دو کشوری هستند.

البته در خصوص کمیت و کیفیت و طول و عرض و نحوه اجرا و عملیاتی کردن آن  و جزئیات طرح دو کشوری اختلافات عمده و اساسی میان حامیان بین المللی و منطقه ای آن وجود دارد .


۳)گفتمان و راهبرد تبعیض آمیز و نژادپرستانه یک دولتی

این گفتمان و راهبرد مبتنی بر تشکیل یک دولت با هویت کاملا یهودی به نام اسرائیل است و در این راستا اجازه تاسیس کشور مستقل فلسطینی به هیچ نحوی داده نمی شود.

فلسطینیان در چهارچوب این طرح باید هویت یهودی اسرائیل را بپذیرند و بعنوان شهروندان درجه دو و البته کاملا مطیع و سازگار و بدون هویت اسلامی و عربی خود در آن زندگی کنند.

در واقع فلسطینیان باید به مرور در جامعه صهیونیستی حل شوند و در قبال انواع تبعیضات متنوع و نژادپرستانه هیچ اعتراضی نداشته باشند و پیوسته هویت اسلامی و عربی آنان نابود گردد.

حامیان این گفتمان و راهبرد صرفا راستگرایان افراطی در جامعه ، دولت و احزاب و گروه های اسرائیلی و صهیونیستی هستند. احزاب راستگرای افراطی چون حزب لیکود،خانه یهود،حزب اسرائیل بیتنا،شاس،کولانو و...

امتداد منطقی این راهبرد و گفتمان به تبعیض و نژاد پرستی پایدار و نهادینه در سرزمین های اشغالی و اسرائیل منجر خواهد شد و هویتی کاملا ضد دمکراتیک و نژاد پرستانه به اسرائیل خواهد داد و نماد اعلا آپارتاید در قرن ۲۱م خواهد بود.

۴)گفتمان و راهبرد برگزاری رفراندوم فراگیر در فلسطین

این گفتمان و راهبرد مبتنی بر بازگشت آوارگان فلسطینی از سراسر جهان به فلسطین، برگزاری رفراندوم فراگیر بین ساکنان فلسطین اعم از مسلمان،دروزی،مسیحی و یهودی،تشکیل نظام سیاسی و اجتماعی منتخب اکثریت بر اساس رفراندم برگزار شده و نهایتا تعیین سرنوشت فلسطین به دست خود ساکنان آن خواهد بود.

این گفتمان و راهبرد دمکراتیک بوده و می تواند منجر به محو و تغییر هویت فعلی اسرائیل شود.

این گفتمان و راهبرد  اولین بار ۱۶ سال پیش توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بسیجیان مطرح شد و اکنون عمدتا در ایران مطرح است.

ضرورت پرداختن به گفتمان و راهبرد برگزاری رفراندوم فراگیر در فلسطین:

ا- مقبولیت بین المللی و حقوقی بعلت وجه دموکراتیک آن.

۲- شکست عملی گفتمان و راهبرد دو کشوری بعلت افراط گری های راستگرایان اسرائیل بطور مشخص در خصوص ادامه اشغال سرزمین های ۱۹۶۷م ، گسترش مداوم شهرک سازی ها در قدس شرقی و کرانه باختری رود اردن ، محاصره ظالمانه و همه جانبه ۱۰ ساله نوارغزه ،ادامه ساخت دیوار حائل،تجاوزات مکرر و هدفمند به ساحت مقدس مسجد الاقصی ، ادامه بازداشت فلسطینیان، وضعیت اسفناک اسیران فلسطینی، تخریب خانه فلسطینیان،تخریب مزارع و مصادره زمین های فلسطینیان و نهایتا تبعیض و نژاد پرستی روزافزون و پایدار علیه فلسطینیان.

تمامی موارد فوق سبب شده است گفتمان و راهبرد دو کشوری عملا به شکست بیانجامد.

پس  در چنین شرایطی اهمیت پرداختن به طرح برگزاری رفراندوم فراگیر در فلسطین موضوعیت و ضرورت بیشتری پیدا می کند.


این راهبرد باید در سه سطح فلسطینی،منطقه ای و بین المللی و در ارتباط با دولت ها،نهادهای بین المللی و منطقه ای و سمن ها (سازمان های مردم نهاد) بسط و گسترش داده شود .

این گفتمان و راهبرد دمکراتیک باید تعمیق و تعریض یابد به نحوی که بتواند در کنار سایر مکانیزم ها و راهکارهای ضد صهیونیستی دیگر ، مصداق بارز هم افزایی و همپوشانی تمامی ظرفیت های بالقوه و بالفعل بین المللی و منطقه ای ،اسلامی و غیر اسلامی جهت مبارزه علیه صهیونیسم و اسرائیل گردد.

 گفتمان و راهبرد برگزاری رفراندوم در فلسطین باید حامیان خودش را در سه سطح فلسطینی،منطقه ای و بین المللی بیابد.
این حامیان متنوع هستند و شامل دولت ها،نهادهای بین المللی مثل سازمان ملل و اتحادیه اروپا و نهادهای منطقه ای مثل اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی و نیز سازمان های مردم نهاد و ان جی او ها می باشند .

لازم به ذکر است جنبش عدم تعهد بعنوان یک نهاد بین المللی می تواند مورد مناسبی جهت طرح این گفتمان و راهبرد محسوب گردد.

علاوه بر آن باید در سطح داخلی فلسطین نیز بین گروه ها و احزاب سیاسی ،فرهیختگان و اقشار مختلف جامعه فلسطینی مطرح شده و جای خودش را باز کند.

در سطح منطقه ای هم باید حامیانی از نهادها و کشورهای اسلامی پیدا کند.

چند مسئله بنیادین در خصوص گفتمان و راهبرد برگزاری رفراندوم فراگیر در فلسطین:

لازم به ذکر است در خصوص این راهبرد و گفتمان باید ملاحظاتی دقیق و بنیادین را لحاظ کرد.

۱- تعیین نسبت میان مبانی اسلام (اعم از مبانی فقهی و فرهنگی) و گفتمان و راهبرد دمکراتیک برگزاری رفراندوم فراگیر در فلسطین: نباید اصل و فرع را از یاد برد.

۲- تعیین نسبت میان گفتمان و راهبرد مقاومت اسلامی و گفتمان و راهبرد برگزاری رفراندوم فراگیر در فلسطین: گفتمان و راهبرد اصلی و اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران همانا مقاومت اسلامی است که در جبهه مقاومت در سطح منطقه با شاخص های خاص خود متبلور شده است فلذا طرح گفتمان و راهبرد جدید باید صرفا در راستای هم افزایی و همپوشانی با آن قرار گیرد و نباید کوچکترین خللی به آن وارد کند.

۳-تعیین نسبت و بر قراری هماهنگی میان گفتمان و راهبرد برگزاری رفراندوم سراسری در فلسطین با سایر گفتمان ها و راهبردهای محدود کننده رژیم صهیونیستی جهت افزایش همه جانبه و چند وجهی فشارها بر رژیم صهیونیستی و فعال کردن تمامی ظرفیت های بالقوه و بالفعل  ضد صهیونیستی در سطح بین المللی و منطقه ای اعم از سیاسی،حقوقی،فرهنگی.

*کارشناس مسائل سیاسی
انتهای پیام/




مطالب مرتبط

کارشناس مسائل فلسطین اشغالی در گفتگو با خبرگزاری قدس؛

تهدید صهیونیست‌ها برای استفاده از بمب هسته‌ای فرصت طلایی محور مقاومت و حامیان فلسطین است
کارشناس مسائل فلسطین اشغالی در گفتگو با خبرگزاری قدس؛

تهدید صهیونیست‌ها برای استفاده از بمب هسته‌ای فرصت طلایی محور مقاومت و حامیان فلسطین است

جعفر رضوی کارشناس مسائل فلسطین اشغالی در گفتگو با قدسنا تاکید کرد که تهدید بمب هسته ای صهیونیست ها یک فرصت برای حامیان مقاومت و فلسطین است که علیه اسرائیل اقدام کنند. فرصتی است که تاحالا در احتیار ما قرار نگرفته بود.

|

آخرین تحولات ساعات گذشته فلسطین اشغالی/ پنجشنبه 20 مهر

افزایش تعداد کشته های صهیونیست به 1300 نفر/ شهادت 1203 فلسطینی در غزه و زخمی شدن 5763  نفر دیگر/ شهادت یک خبرنگار فلسطینی دیگر در جبالیا/ شهادت 28 فلسطینی در کرانه باختری از روز نخست طوفان الاقصی/ ورود وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی
آخرین تحولات ساعات گذشته فلسطین اشغالی/ پنجشنبه 20 مهر

افزایش تعداد کشته های صهیونیست به 1300 نفر/ شهادت 1203 فلسطینی در غزه و زخمی شدن 5763 نفر دیگر/ شهادت یک خبرنگار فلسطینی دیگر در جبالیا/ شهادت 28 فلسطینی در کرانه باختری از روز نخست طوفان الاقصی/ ورود وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی

دفتر هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل اعلام کرد که بیش از 338 هزار فلسطینی در غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی آواره و بی‌سرپناه شدند.

|

نظرسنجی خبرگزاری قدسنا در نوارغزه: (بخش اول)

محبوبیت بالای ایران میان فلسطینیان نوارغزه/ کشورهای عربی فقط به دنبال منافع خود هستند/ ضرورت توجه ویژه‌تر رسانه های محور مقاومت به نقش مثبت و کلیدی ایران در منطقه
نظرسنجی خبرگزاری قدسنا در نوارغزه: (بخش اول)

محبوبیت بالای ایران میان فلسطینیان نوارغزه/ کشورهای عربی فقط به دنبال منافع خود هستند/ ضرورت توجه ویژه‌تر رسانه های محور مقاومت به نقش مثبت و کلیدی ایران در منطقه

شهروندان فلسطینی ساکن نوارغزه تاکید کردند که به استثنای جمهوری اسلامی ایران که همواره از طریق کمک های مالی و لوجستیکی در کنار مقاومت ملت فلسطین بوده تمامی کشورهای عربی منطقه بویژه در سال 2021 میلادی در قضیه حمایت از ملت فلسطین به دنبال منافع ملی خود بوده اند.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.