دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
تحلیلگران:

حکم دادگاه لاهه درباره اسرائیل بر اساس شواهد شفاف است

خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی نوشت حکم دیوان بین المللی دادگستری درباره اسرائیل بر اساس شواهد شفاف است و گامی مهم بر مبنای قانونی محکم است.  


به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) تحلیلگران در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کردند حکم دیوان بین المللی دادگستری در روز جمعه (24 مه) مبنی بر اینکه اسرائیل باید فورا حمله نظامی خود به شهر رفح در جنوب غزه را متوقف کند، گام مهمی بود و بر مبنای قانونی محکم است، اما اجرای آن کار دشواری است.

 

قضات دادگاه عالی سازمان ملل که دیوان بین‌المللی دادگستری نیز نامیده می‌شود، حکم اضطراری مهمی را در پرونده ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی صادر کردند که اسرائیل را به نسل‌کشی متهم کرده است.

 

نواف سلام، رئیس دیوان بین المللی دادگستری با قرائت این حکم گفت از آخرین باری که این دادگاه به اسرائیل دستور داد تا اقدامات لازم برای بهبود شرایط را انجام دهد، وضعیت در منطقه محصور فلسطین بدتر شده است.

 

کنت راث، مدیر اجرایی سابق دیده بان حقوق بشر، در سخنانی خاطرنشان کرد این دیوان بیشتر حکم خود را بر این واقعیت متمرکز کرده است که 800 هزار فلسطینی به دلیل حمله اسرائیل مجبور به فرار از رفح شده اند و اکنون بدون سرپناه یا تجهیزات باقی خواهند ماند.

 

راث به رویترز گفت یک "پرونده معتبر نسل کشی" علیه اسرائیل وجود دارد، اما صرف نظر از این که آیا این فرایند قابل اجرا است یا خیر، باید بگوییم اسرائیل به وضوح مرتکب جنایات جنگی در غزه شده است.

 

کنت راث گفت، اگر اسرائیل از حکم این دادگاه بین‌المللی تبعیت نکند، احتمال صدور حکم دیوان بین‌المللی کیفری بیشتر می‌شود.

 

هایدی متیوز، استادیار حقوق دانشگاه یورک در تورنتو، کانادا، هم به رویترز گفت آفریقای جنوبی "کار فوق العاده ای" در ارائه پرونده علیه اسرائیل انجام داده است. او گفت: "مبنای شواهد این دستور برای من کاملاً واضح است."

 

متیوز گفت، اما با توجه به اینکه دیوان بین المللی دادگستری ابزاری برای اجرای احکام خود ندارد، اجرای آن می تواند چالش برانگیز باشد. او گفت بر اساس منشور سازمان ملل، شورای امنیت می تواند اجرای این حکم را الزام آور کند، اما احتمالاً با مخالفت آمریکا روبرو خواهد شد که مکررا از حق وتو برای حمایت از اسرائیل استفاده کرده است.


| شناسه مطلب: 389847







نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.