دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
در ادامه سرکوب فریاد آزادی خواهی در آمریکا؛

جمهوری خواهان آمریکا خواستار سرکوب دانشجویان شدند

رییس دانشگاه کلمبیا در نیویورک شب گذشته به صدها دانشجوی حامی فلسطین در این دانشگاه هشدار داد اردوگاه تحصن خود را برچینند.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: سناتورهای ارشد جمهوری خواه با مداخله در تنش های فزاینده در دانشگاه های مهم آمریکا بر سر جنگ غزه، از دولت جو بایدن خواستند نیروهای پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) را برای سرکوب تظاهرات ها در حمایت از فلسطین که به بازداشت صدها نفر منجر شده است، اعزام کند.

 

این روزنامه افزود: ۲۵ سناتور جمهوریخواه از جمله میچ مک کانل رهبر اقلیت سنای آمریکا از رئیس جمهور آمریکا خواسته اند «به سرعت نظم را به محیط دانشگاه ها بازگرداند».

 

مک کانل و جان تون معاون وی، در نامه ای خطاب به مریک گارلند دادستان و میگل کاردونا (Miguel Cardona) وزیر آموزش این کشور، مدعی شدند معترضان، «یهودستیز» و «حامی تروریسم» هستند.

 

پلیس آمریکا دوشنبه این هفته، حدود ۱۵۰ معترض را در تظاهرات هواداران فلسطین در دانشگاه های ییل و نیویورک بازداشت و دانشگاه کلمبیا اعلام کرد کلاس های درس را تا پایان ترم به صورت مجازی برگزار خواهد کرد.

 

برخی از مسئولان ارشد دانشگاه ها به ویژه در دانشگاه کلمبیا، با انتقادهای شدید و درخواست های استعفا از سوی معترضان خشمگین از سرکوب دانشجویان مواجه شده اند.

 

بعد از ظهر روز سه شنبه (دیروز) ۲۵ سناتور جمهوری خواه به سرکردگی مک کانل در نامه ای به وزارت آموزش و پلیس فدرال آمریکا خواستار دخالت فوری به بهانه برقراری نظم در دانشگاه ها، تحت پیگرد قرار دادن معترضان به بهانه تهدید علیه دانشجویان یهودی و لغو روادید همه دانشجویان خارجی شرکت کننده در اعتراضات شدند.

 

در اقدام دیگری که ماهیت خشونت طلب مقام‌هاب آمریکایی را نشان داد، جاش هولی و تام کاتن سناتورهای ایالت های میسوری و آرکانزاس روز دوشنبه از بایدن خواستند نیروهای گارد ملی را به دانشگاه ها بفرستد.

 

صدها نفر از معترضان در دانشگاه ییل با اعتصاب غذا از دانشگاه خواستند شرکت های سازنده سلاح نظامی و دیگر تولیدکنندگان مرتبط با رژیم صهیونیستی را حذف کنند.

 

در مرکز شهر منتهن، پلیس آمریکا با معترضان در دانشگاه نیویورک درگیر شد. گزارش ها نشان می دهد در حالی که معترضان سعی می کردند مانع از خروج خودرو پلیس (حامل دانشجویان بازداشتی) شوند، ماموران برای متفرق کردن جمعیت از اسپری فلفل استفاده کردند.

 

سرکوب پلیس آمریکا پس از آن صورت گرفت که دانشگاه کلمبیا روز دوشنبه این هفته شاهد اعتصاب بزرگ اساتید در همبستگی با دانشجویانی بود که هفته گذشته بعد از برپا کردن چادرهای اعتراضی دستگیر شدند.

 

بسام خواجه (Bassam Khawaja) مدرس دانشگاه حقوق کلمبیا و وکیل دانشگده حقوق بشر آمریکا گفت: از ورود فوری ماموران پلیس نیویورک به دانشگاه «شوکه» و «وحشت زده» شده است.

 

وی گفت این اعتراض ها غیرخشونت آمیز بود و گروهی دانشجو در وسط محوطه دانشگاه چادر زده بودند.

 

به دنبال اعتراضات در دانشگاه کلمبیا شماری از دانشجویان در سایر دانشگاه های آمریکا از جمله در دانشگاه های براون، پرینستون و نورث وسترین به سبک آن ها چادر زدند.

 

از جمله شعارهای سرداده شده در جریان این اعتراضات از جمله "ما حماس هستیم" و "مرگ بر اسراییل" و "مرگ بر نتانیاهو" به نظر برخی از حامیان اسراییل در آمریکا به عنوان نمودهایی از "یهودستیزی" تعبیر و تفسیر می شود در حالی که غالب منتقدین می گویند در جریان اعتراضات ضداسراییلی حتی بسیاری از یهودیان نیز حضور دارند و زدن انگ یهودستیزی به خاطر اعمال فشار برای سرکوب اعتراضات دانشجویی است که از سویی علیه سیاست های تجاوزکارانه رژیم اسراییل در کشتار بی رحمانه مردم غزه است و از سوی دیگر در اعتراض به سیاست های دولت آمریکا در حمایت بی قید و شرط از رژیم اسراییل در جنگ غزه است.

 

 

انتهای پیام/م.د/24


| شناسه مطلب: 388933







نظرات کاربران

  1. شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۶۵۴ نفر رسید
  2. سازمان غذای جهانی اعلام کرد: جنوب غزه در آستانه قحطی بزرگ
  3. استاندار کربلا در بازدید هیئت رسانه ای ایران: نیازمند تعاملات و همکاری‌های رسانه‌ای هستیم/ تهاجم فرهنگی دشمن مشترک ایران و عراق است
  4. استاندار نجف در دیدار با هیئت رسانه ای ایران: تمایل به تشکیل کمیسیون مشترک عراق و ایران داریم
  5. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از مردم دعوت کرد: راهپیمایی جمعه‌های خشم در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
  6. بازداشت ۵۱۰۰ کارگر فلسطینی به دست صهیونیست ها کمتر از یک سال
  7. تکذیب خروج رهبران حماس از غزه
  8. دیدار شماری از اعضای مجلس نمایندگان اردن با هنیه
  9. بلینکن وارد عربستان شد
  10.  نشست تاثیر عملیات وعده صادق بر معادلات رویارویی با رژیم صهیونیستی 
  11. اسرائیل آماده موافقت با شروط حماس
  12. کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری در بیانیه ای اعلام کرد؛ دانشجویان آزاده جهان به دانشجویان و اساتید آمریکایی و اروپایی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به پاخیزند
فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.