دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

دستاوردهای عملیات پهپادی
و موشکی ایران چه بود؟

«محمد مختار الشَنقیطی تحلیلگر عرب»

 

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا)، «محمد مختار الشَنقیطی» تحلیلگر و نویسنده عرب در مقاله خود نوشت: هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر) و ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ (۲۵ فروردین) که در آن رژیم صهیونیستی بخش مهمی از بازدارندگی خود را از دست داد، به عنوان دو روز مهم در تاریخ ثبت خواهند شد.

 

وی درباره دستاوردهای این ۲ روز مهم افزود: حجم خسارت هایی که رژیم اسرائیل در روزهای هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۳ آوریل ۲۰۱۴ به این رژیم وارد شد، دلیل انتخاب این ۲ روز به عنوان ۲ روز مهم نیست بلکه دلیل آن، متزلزل شدن اعتماد بنفس صهیونیست ها، برهم خوردن مصونیت پروژه سیاسی آنها و احساس نگرانی صهیونیست ها از چشم اندازهای گوناگون ساخته شده برایشان و تضعیف اراده و اعتماد آن ها به آینده این رژیم در سرزمین فلسطین است.

 

الشَنقیطی با اشاره به اینکه این انتظار می رفت که تهران به ترور افسران خود در داخل کنسولگری ایران در دمشق پاسخ دهد، افزود: آنچه که جدید است و عصر دیروز شاهد آن بودیم، هدف قرار دادن اهدافی در سرزمین های اشغالی فلسطین به طور مستقیم از داخل مرزهای ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صورت آشکار است.

 

مزیت آفرینی عملیات ایران برای مقاومت فلسطین در جبهه غزه

این نویسنده درباره دستاوردهای عملیات پهپادی و موشکی ایران ادامه داد: از منظر جنگ غزه می توان گفت که عملیات ایران علیه اسرائیل (سرزمین های اشغالی فلسطین) برای مردم غزه سودمند بود زیرا از بار جنگ وحشیانه ای که رژیم اسرائیل علیه آنها به راه انداخته است، کاست.

 

وی افزود:‌ رژیم اسرائیل شروع به خروج بیشتر نیروهای خود از غزه بلافاصله پس از هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق کرد که به نظر می رسد هدف از این اقدام باتوجه به کنترل راهبردی ایران در این دو جبهه، آمادگی پیشگیرانه برای هرگونه رویارویی در مرز شمالی با لبنان و سوریه بوده است.

 

الشَنقیطی اضافه کرد: جبهه غزه می تواند از مزایای بیشتر این رویارویی بهره مند شود، از جمله اینکه صهیونیست ها برای جلوگیری از جنگ در دو جبهه (جبهه «غزه» در جنوب و جبهه «لبنان و جولان» در شمال فلسطین اشغالی) مجبور به توقف جنگ در غزه شدند.

 

وی اظهار داشت: [همچنین] آمریکایی ها مجبور شدند به منظور جلوگیری از انفجار کنترل نشده اوضاع منطقه به ویژه با توجه به کاهش موقعیت آمریکا در منطقه به پایین ترین حد به خاطر همدستی شرم آور واشنگتن با تل آویو در جنگ غزه، برای توقف جنگ [به کابینه نتانیاهو] فشار آورند.

 

این تحلیلگر و نویسنده در ادامه تشریح مزایای پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی افزود: افزایش حمایت کمی و کیفی نظامی و فنی ایران از مقاومت فلسطین برای پاسخ به اسرائیل ممکن است منجر به توسعه کیفی در تسلیحات و عملکرد مقاومت شود.

 

وی ادامه داد: اگر به طور کلی به مسئله فلسطین نگاه شود می توان گفت که هیچ سلاحی علیه استعمار شهرک نشینان صهیونیست در فلسطین، قدرتمندتر از سلاحِ ترس و وحشت نیست و گسترش وحشت در بین اقشار صهیونیست ها مهمترین نتیجه حمله بامداد امروز ایران به اسرائیل (سرزمین های اشغالی فلسطین) است.

 

الشَنقیطی تاکید کرد: هر کس ارزش این حمله برای مسئله فلسطین را دست کم بگیرد، از کسانی است که جنبه روانی جنگ ها را درک نمی کند و یا شکنندگی اقشار صهیونیست ها را نمی فمهد. این صهیونیست ها از سراسر جهان به سرزمین اشغالی فلسطین آمده اند و بیشتر آن ها دارای تابعیت دوگانه هستند.

 

وی افزود: بنابراین هرگونه احساس ناامنی و عدم اطمینان می تواند بخش بزرگی از طیف ساختگی صهیونیست ها را به فرار [از سرزمین های اشغالی فلسطین] وادار کند و در نتیجه، پروژه صهیونیستی در حال فرسوده شدن و نابودی است.

 

این تحلیلگر نوشت: همه کشورهای عربی شرق دریای سرخ و مدیترانه خواه ناخواه در تقاطع درگیری بین ایران و [رژیم] اسرائیل هستند بنابر این کشورهایی که از نیروهای نظامی و سیاسی برخوردارند و متحد ایران و حامی مسئله فلسطین هستند، انگیزه ادغام در نبرد به نفع ایران و غزه را دارند اما کشورهایی که در وابستگی به رژیم اسرائیل غوطه ور شده اند و اخیراً تهدیدی از سوی ایران علیه یکی از این کشورها شنیده ایم، از احتمال انتقام گیری ایران و متحدانش دور نیستند. همچنین کشورهایی که پایگاه‌های نظامی آمریکا در آنها وجود دارد، نگران هستند.

 

وی افزود: ارزش راهبردی عملیات [پهپادی بامداد امروز ایران علیه رژیم صهیونیستی] در دراز مدت کاهش نمی یابد زیرا این عملیات تاثیر روانی عمیقی بر اقشار صهیونیست و مصونیت روانی کابینه رژیم صهیونیستی و صهیونیست ها خواهد داشت.

 

عملیات ایران تلاش اسرائیل برای شکست ناپذیر نشان دادن خود را خنثی کرد

الشَنقیطی ادامه داد: پس از شوک عملیات قهرمانانه مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ ( ۱۵ مهر ۱۴۰۲) که به شکلی بی سابقه در خطوط دفاعی رژیم اسرائیل نفوذ کرد، اکنون ایران آشکارا مرزهای دفاعی رژیم اسرائیل را پس از گذشت ۶ ماه از آن عملیات، شکسته است و چهره شکنندگی این رژیم را که برای خودش تصویری جعلی از قدرتِ شکست ناپذیری ترسیم کرده بود، آشکار کرد.

 

وی افزود: بنابراین می توان گفت که هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ به عنوان دو روز در تاریخ ثبت خواهند شد که در آن رژیم صهیونیستی بخش مهمی از قدرت بازدارندگی خود را از دست داد، نه به دلیل حجم تلفات در آن ها، بلکه به دلیل متزلزل شدن اعتماد بنفس صهیونیست ها، برهم خوردن مصونیت پروژه سیاسی آن ها و احساس نگرانی صهیونیست ها از چشم اندازهای گوناگون ساخته شده برایشان و تضعیف اراده و اعتماد آن ها به آینده این رژیم در سرزمین فلسطین.

 

انتهای پیام/م.د

 

منبع: ایرنا


| شناسه مطلب: 388616







نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.