شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
در گفتگو با قدسنا صورت گرفت؛

روایت شهروندان غزه از دوران اسارت خود و رفتار وحشیانه نظامیان صهیونیست/ شیوه‌های وحشتناک شکنجه در بازداشتگاه‌های مخوف اشغالگران

"جوان محمود صالح" خبرنگار قدسنا در نوار غزه در مصاحبه با تعدادی از شهروندان فلسطینی که در زندان های رژیم صهیونیستی بازداشت بوده اند و مورد انواع شکنجه ها و اهانت ها قرار گرفته اند گفت و گو کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا)،شماری از شهروندان ساکن غزه که اخیرا از بازداشتگاه‌های مخوف ارتش رژیم صهیونیستی آزاد شده‌اند، جزئیات هولناکی از عملیات شکنجه و ضرب و شتم خود به دست نظامیان صهیونیست بیان کرده‌اند که آثار این اقدامات ضد بشری بر بدن‌هایشان هویداست. اشغالگران به جنایت ناپدیدسازی اجباری آنها ادامه داده و با هرگونه توضیح درباره سرنوشت و اماکن بازداشت آنها و نیز تعدادشان از زمان آغاز جنگ و تجاوزات خود مخالفت کردند.

 

"جوان محمود صالح" خبرنگار قدسنا در نوار غزه: اقدامات رژیم صهیونیستی علیه بازداشت شدگان فلسطینی با منشورها و قوانین بین المللی به ویژه توافقنامه چهارم ژنو سال 1949 تعارض دارد، توافقی که انتقال اسیران از اراضی اشغالی به مراکز بازداشت در اراضی تحت سلطه اشغالگران را منع کرده و ناپدیدسازی اجباری و شکنجه و تعدی به کرامت انسان را جرم دانسته است و این جنایت به پرونده تجاوزات ارتش رژیم اسرائیل به فلسطینیان در نوار غزه و دیگر مناطق فلسطینی اضافه شده است.

 

برآوردهای اولیه به ثبت بیش از سه هزار مورد بازداشت اشاره می‌کند که دستکم 200 نفر از آن ها زن و کودک هستند و هیچ اطلاعات رسمی از مکان‌های بازداشت یا شرایط و اتهامات وارده به آن ها در دست نیست. "من، ن" 26 ساله می‌گوید: نظامیان صهیونیست مرام در ایست‌های بازرسی خود در نزدیکی میدان الکویت که شهر غزه را از منطقه مرکزی جدا می‌کند، بازداشت کردند که در این ایست افراد دیگری هم بازداشت شدند.

 

وی افزود: مرا با باتوم و قنداق تفنگ‌هایشان مورد ضرب و شتم قرار دادند که آثار این ضرب و شتم در جای جای بدن من و به طور خاص در پشت من نمایان است، شکنجه من در تمام دوران بازداشت ادامه یافت و در طول دوران 50 روزه بازداشتم، تنها یک بار توانستم استحمام کنم.نظامیان صهیونیست در طول این دوره، عمدا و به اشکال مختلف که قابل توصیف نیست، به ما اهانت می‌کردند.

 

این شهروند فلسطینی خاطر نشان کرد:همه ما را با باتوم‌های فلزی و برقی و ریختن آب داغ بر روی سرهایمان، شکنجه می‌کردند و شماری از اسرائیلی‌ها هم با موبایل‌هایشان، لحظات شکنجه و ضرب و شتم ما را فیلمبرداری می‌کردند و در حالی از ما عکس می‌گرفتند که هیچ لباس مناسبی به تن نداشتیم و همچنین هنگام خواب هدف حمله سگ‌هایشان قرار می‌گرفتیم.

 

وی افزود حتی برای قضای حاجت اجازه خروج از زندان را به من نمی‌دادند و فقط هر 24 ساعت یک بار این اجازه را به من می‌دادند، در طول دوران بازجویی که چهار روز طول کشید،چشمانم را بسته بودند، سئوالات بازجویی درباره رزمندگان و مقاومت و تونل‌های آن منطقه‌ای بود که ما در آنجا زندگی می‌کردیم.

 

این شهروند فلسطینی اظهار داشت به مدت چهار روز از خوردن غذا محروم بودم تا اینکه مرا به زندانی در قدس اشغالی منتقل کردند، از سرما رنج کشیدم، مرا از پتو یا تشک برای خواب در دورانی که در زندان بودم، محروم کردند.

 

"ابوعمر،ک"، 42 ساله هم می‌گوید: نظامیان صهیونیست با یورش به منزلم در بیت لاهیا، بازداشت کردند، به آن ها گفتم ناراحتی قلبی دارم، ولی آن ها اعتنایی نکردند، آن ها مجبورم کردم لباس هایم را درآورم، به یک خانه که بمباران کرده بودند، منتقل کردند، احساس کردم می‌خواهند مرا اعدام کنند، بدون اینکه احدی متوجه شود. آن ها تعداد بیشتری از همشهریان و افرادی از اماکن دیگر را بازداشت کرده و به بازداشتگاهی که یک قفس آهنین بود، منتقل کردند که در مسیر حرکت متحمل رنج و سختی و اهانت زیادی شدم.

 

وی افزود: در طول دوره بازداشت در معرض ضرب و شتم با باتوم و دشنام و الفاظ رکیک قرار داشتیم، احساس تشنگی شدید داشتیم، وقتی از آن ها درخواست آب می کردیم، آب را در برابر چشمانمان بر روی زمین می ریختند تا ما را عذاب روحی دهند، در حالی که عطش ما را اذیت می کرد، مجبورمان می کردند بر روی زانو بشینیم، آن هم در حالی دو دستمان بسته بود، روزها را همین گونه بدون حرکت سپری کردیم.

 

ابوعمر خاطر نشان کرد که در طول دوران بازداشت که حدود 45 روز طول کشیده، در معرض شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته و نظامیان صهیونیست، آن ها را عریان کرده و مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار داده و با ادعای اینکه ما خرابکاران حماسی هستیم، مورد تمسخر قرار می دادند.

 

"ض، ح" شهروند 31 ساله فلسطینی هم درباره نحوه بازداشت و دوران سخت اسارت خود می‌گوید که نظامیان صهیونیست، مرا در ایست نظامی خود در میدان الکویت بازداشت کرده و مرا وادار کردند لباس هایم را درآورم، مرا مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند. ما خودمان را با پتوهای خیس می پوشاندیم، با سرمای غیر عادی روبرو بودیم، آبی نیاشامیدیم. وی افزود نظامیان صهیونیست ما را به مکان دیگری منتقل کردند و مورد انواع شکنجه قرار دادند، به هر مکانی که ما را منتقل می کردند، شیوه شکنجه جدیدی را علیه ما به کار می بردند، یک نظامی صهیونیست به پایش به صورتم کوبید، هنگامی که اعتراض می کردم، او و همقطارانش با شدت بیشتری مرا لگد می زدند. روزهایی را سپری کردیم که کوهها هم قادر به تحملش نبودند(کنایه از شدت شکنجه و ضرب و شتم)، جزئیاتی وجود دارد که هیچ زندانی نمی توان آنها را بیان و آشکار کند.

 

این شهروند فلسطینی ادامه داد تمام بازداشت شدگان را در فضای باز به طور مستمر مورد ضرب و شتم قرار می دادند، آن ها مرا از پای از سقف آویزان کردند، تقریبا روزی چهار تا شش ساعت در معرض شکنجه بودم، آنها مرا تهدید کردند که خانواده ام را مورد تعرض و هتاکی قرار می دهند، آنگاه عکس هایی را به من نشان داده و گفتند که مربوط به اعضای خانواده ام است و آن ها را به شهادت رسانده اند.

 

وی گفت اطلاعاتی را از من درخواست می کردند که چیزی از آن نمی‌دانستم،صهیونیست ها ما را وادار می کردند به گروه های مقاومت و شخصیت های مشخصی فحاشی کنیم و اینکه برای اسرائیل هورا بکشیم و درباره سگ آن ها که به ما حمله می کرد، بگوییم تاج سرمان است.

 

ابوخالد 61 ساله در گفتگو با خبرگزاری قدس درباره نحوه بازداشت و شکنجه خود که 25 روز طول کشید، گفت اگر دوران بازداشتم بیشتر از این زمان طول می کشید، به خاطر ضرب و شتم و شکنجه شدید وگرسنگی و محرومیت از غذا، جانم را از دست می دادم، نظامیان صهیونیست، نان کپک زده را به من می دادند.

 

آن ها در اتاقهای بازجویی از من درباره تونل ها و اسیران و شخصیت هایی از جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی سئوال می کردند، به آن ها می گفتم من چیزی از آن ها نمی دانم، چرا که من غیر نظامی هستم و عمرم را در کار و خانه سپری کردم و 61 سال دارم. وقتی می گفتم که چیزی نمی دانم، بازجوی صهیونیست جام خشم خود را بر سرم لبریز می کرد و مستقیما به چشم و صورتم می کوبید، چنین شکنجه ای را در زندگی ام ندیده بودم، بدترین رفتارها را با ما کردند و به سن و سال بالایم هم اعتنایی نکردند. وی درباره رنجی که متحمل شد، افزود در کنار شکنجه جسمانی، در معرض توهین روحی روانی شدید قرار داشتیم، آن ها با الفاظ رکیک به من توهین می کردند و برای روزهای متمادی چشمانم را بسته بودند.

 

"م" افزود: نظامیان رژیم اشغالگر، مرا از منزلم در محله الزیتون شهر غزه بازداشت کردند، از لحظه بازداشت، چشمانم را بستند و به شیوه توهین‌آمیز مرا مورد بازرسی بدنی قرار دادند، از برخی اسامی در محله‌ای که زندگی می کنم، سئوال کردند، آنگاه مرا به بازداشتگاه بردند، مجبورم کردم تمام لباس هایم را درآورم، برخی نظامیان به من نگاه می کردند و الفاظ رکیک به کار می بردند، برخی لباس هایم را به من ندادند و من احساس سرما می کردم.

 

"م" به "خبرگزاری قدس" می‌گوید که 22 روز در بازداشت بودم و بارها مرا مورد بازجویی قرار دادند، هر بار نظامیان زن صهیونیست، مرا برهنه می‌کردند و قادر به دفاع از خود نبودم و نظامیان مرد هم به من نگاه کرده و به من می خندیدند، آن ها به من فحاشی و حتی تهدید به تعرض جنسی می‌کردند. وی افزود هرگز در طول زندگی خود، اهانتی را که نظامیان زن و مرد رژیم اشغالگر به من کردند، فراموش نخواهم کرد. حالت حزن و اندوه در هنگام گفتگوی این زن فلسطینی بر چهره اش آشکار بود، او می‌گوید به سبب رفتار غیرانسانی و توهین آمیز اشغالگران، آسیب روانی دیده است، آن ها رعایت حال زنان را نمی کردند و به همین سبب این رفتارها هرگز از خاطره ام نخواهد رفت. محمد می گوید که آثار ضرب و شتم و شکنجه بر بدن های شهروندان بازداشت شده وجود دارد که در طول دوران بازداشت در زندان های اسرائیلی مورد ضرب و شتم مستمر قرار داشتند.

 

انتهای پیام/م.د


| شناسه مطلب: 387927







نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.