شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
قدسنا بررسی کرد

طوفان الاقصی؛ اثبات قابلیت های سلاح قدرتمند تحریم رژیم صهیونیستی

بررسی ها نشان می دهد که همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی و نبرد با رژیم صهیونیستی در جهات مختلف، جنبش جهانی تحریم رژیم صهیونیستی نشان داد یک سلاح قدرتمند در شکست اقتصادی این رژیم و همپیمانان آن می باشد.


خبرگزاری قدس (قدسنا)؛


از ابتدای عملیات «طوفان الاقصی» یکی از ابتکارهای حامیان فلسطین افزایش فشار اقتصادی علیه حامیان رژیم صهیونیستی به منظور اعلام آتش‌بس در نوار غزه بوده است.


پس از صدور حکم موقت دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) و تأیید نقض برخی مفاد کنوانسیون منع نسل کشی، حال افکار عمومی بیش از پیش خواهان افزایش فشارهای سیاسی- اقتصادی به تل‌آویو و حامیانش هستند.


در زمانی که دولت‌های بزرگ اراده لازم برای توقف نسل کشی ارتش صهیونیستی را در غزه ندارند، سازمان‌های مردم نهاد، هنرمندان، جمعیت‌های مردمی، کمپین‌های مجازی و ... تلاش می‌کنند به روش‌های مختلف از ملت فلسطین حمایت و رژیم صهیونیستی را در عرصه‌های مختلف تحریم کنند.


کمپین تحریم رژیم صهیونیستی یا بی دی اس یکی از مهم‌ترین جنبش‌های مردمی و خودجوش است که کالا و خدمات وابسته به صهیونیست‌ها و شرکایش را در بازارهای جهانی هدف قرار می‌دهد.


میان سال‌های 1967 تا 1991 میلادی اتحادیه عرب نماد کوکاکولا را به دلیل احداث کارخانه بطری‌سازی در سرزمین‌های اشغالی تحریم کرده بود. امروز از شیوه‌های مدرن‌تری برای افزایش فشار اقتصادی علیه رژیم صهیونیستی استفاده می‌شود.


به عنوان نمونه، از نوزدهم نوامبر 2033 تا امروز مقاومت یمن با دنبال کردن سلسله اقداماتی در دریای سرخ موفق شده است شرکت‌های بزرگ کشتیرانی را از امکان عبور در محدوده شمال اقیانوس هند بازدارد و 20 درصد تجارت جهانی را تحت الشعاع قرار دهد.

 

سابقه تحریم و سلب سرمایه از نمادهای صهیونیستی به دو دهه قبل (2005) بازمی‌گردد. هدف اصلی این جنبش بین‌المللی هدف قرار دادن تمام شرکت‌ها و مؤسساتی است که به نقض حقوق فلسطینیان به‌وسیله رژیم صهیونیستی کمک می‌کنند. جنبش «BDS» برخی شرکت‌ها را قریب به 18 سال برای خروج از مناطق اشغالی کرانه باختری زیر فشار گذاشته است.


با وجود هدف گذاری اقتصادی این جنبش، به نظر می‌آید عمده تأثیرگذاری آن بر روی افکار عمومی و فضای مجازی باشد. به عنوان نمونه، پس از عملیات «طوفان الاقصی» هشتگ #boycottisrael بیش از 340 میلیون بار در شبکه اجتماعی تیک‌تاک بازدید شده است. تنها در ماه ژانویه این هشتگ قریب به 887 هزار بار در شبکه‌های اجتماعی استفاده شد.


همین موضوع سبب شد جمهوری خواهان کنگره آمریکا بار دیگر درخواست ممنوعیت «تیک تاک» را با مبنا قرار دادن اتهام حمایت این شبکه اجتماعی از فلسطین مطرح کنند. نئومحافظه‌کاران آمریکایی مدعی شدند این شرکت چینی تبلیغات و شست‌وشوی مغزی شهروندان آمریکایی را در دستور کار دارد.


این ادعا در حالی مطرح می‌شود که شبکه‌های اجتماعی زیر نظر آمریکا اجازه حمایت از مقاومت فلسطین را نداده‌اند و پست‌های مرتبط با جنایت‌های رژیم صهیونیستی  را با کمک سامانه‌ای هوشمند حذف یا از فرایند جست‌وجو خارج می‌کنند.


به گزارش واشنگتن پست، در چهار ماه گذشته اعضای کمپین جهانی «BDS»؛ به‌ویژه در منطقه غرب آسیا از  خرید یا حمایت از شرکت‌هایی مانند استارباکس و مک دونالد خودداری کردند. شرکت بزرگ استارباکس در پاسخ به انتقادات در زمینه موضع این نماد درباره بحران غزه مجبور شد در فضای عمومی اعلام کند مخالف هرگونه خشونت است.


مک دونالد نیز با انتشار بیانیه رسمی اعلام کرد از هیچ یک از طرف‌های درگیری حمایت نمی‌کند. مک دونالد در حالی تلاش می‌کند از تبعات جنگ رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین فاصله بگیرد که طبق اعلام رسمی این شرکت، به دلیل تحریم محصولاتش در برخی نقاط جهان به اهداف فروش خود دست نیافته است.


به گزارش الجزیره، مقام‌های این شرکت اعلام کردند، جنگ غزه بر عملکرد آن‌ها در سه ماهه پایانی سال 2023 میلادی در برخی نقاط کشور تأثیر معناداری گذاشت. رشد فروش مک دونالد در منطقه غرب آسیا، هند و چین در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی به جای رشد 5.5 درصد، تنها رشد 0.7 درصد را ثبت کرد.


نکته قابل توجه اینکه شعبه مک دونالد در رژیم صهیونیستی بدون توجه به محاصره کامل نوار غزه، هزاران وعده غذایی رایگان در اختیار سربازان صهیونیست قرار داده است.


البته شعبه‌های مک دونالد در عربستان سعودی، عمان، کویت، امارات عربی متحده، اردن، بحرین و ترکیه با صدور بیانیه‌هایی سعی کردند از این اقدام فاصله بگیرند و وعده کمک 3 میلیون دلاری به مردم غزه بدهند، اما همین موضوع سبب شد حامیان فلسطین بیش از پیش تحریم این شرکت آمریکایی را در دستور کار قرار دهند.


در جبهه مردمی حامیان مقاومت، تحریم نمادهایی همچون مک دونالد یا کوکاکولا سبب خسارت‌های سنگین مالی به این شرکت‌های بزرگ شده است. کارشناسان امور فلسطین معتقدند، با آنکه در شرایط کنونی موضوعات ژئوپلیتیکی اولویت بالاتری برای سران تل‌آویو دارد، اما هدف قرار گرفتن اقتصاد جهانی از سوی مخالفان جنگ غزه می‌تواند سبب افزایش فشار دولت‌های غربی به رژیم صهیونیستی برای پایان جنگ شود.


با تداوم جنگ و بحران انسانی در غزه پیش‌بینی می‌شود دامنه کمپین تحریم رژیم صهیونیستی به زودی به برخی واحدهای سیاسی نیز کشیده شود.


انتهای پیام/

 


| شناسه مطلب: 386329







نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.