پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

باب‌الرحمة‎بخش‌جدایی‌ناپذیر‌ازمسجدالاقصی‌است

یک منبع اردنی ادعای روزنامه اسرائیلی مبنی بر دستیابی به توافقی با اردن در خصوص بستن مصلای باب‌الرحمة در مسجدالاقصی به مدت شش ماه و سپس تحویل آن به دفتر وابسته به وزارت اوقاف را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)به نقل از روسیا الیوم، یک منبع اردنی در پاسخ به آنچه که رسانه‌های اسرائیلی درباره توافق با اردن در خصوص بستن مصلای باب‌الرحمة منتشر کردند، تاکید کرد: این ادعاها هیچ پایه و اساسی ندارد و مواضع ثابت اردن تاکیدی بر این دارد که باب‌الرحمة بخش ناگسستنی از مسجدالاقصی و حرم قدسی شریف است و هر تصمیمی که در مورد باب‌الرحمة گرفته شود، گویی که در مورد مسجدالاقصی صادر شده است.

 

این منبع ضمن تاکید بر ضرورت ترمیم باب‌الرحمة و بازگرداندن وضعیت آن به قبل از بسته شدن آن توسط مقامات رژیم صهیونستی در مارس ۲۰۰۳، اعلام کرد: اردن با هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی کنونی در اماکن مقدس مخالف است.

 

منبع مذکور همچنین بر لزوم احترام گذاشتن به اختیارات اداره اوقاف قدس در اداره امور مسجدالاقصی تاکید کرد.

 

دادگاه رژیم صهیونیستی در شهر قدس روز یکشنبه حکم بسته شدن مسجد الاقصی را صادر کرد و به شورای اوقاف و امور مقدسات اسلامی در این شهر دو ماه برای اجرای این تصمیم مهلت داد.

 

پیشتر روزنامه عبری زبان "یسرائیل هیوم" نوشت که رژیم صهیونیستی به اردن پیشنهاد داده است که باب‌الرحمة مجدداً بسته شود و در مقابل، این رژیم اقدام به مرمت و بازسازی آن کند؛ البته به شرطی که این عملیات تحت نظارت رژیم صهیونیستی انجام گیرد. رژیم صهیونیستی اردن را طرفی مهم برای دستیابی به توافق در مورد مسجد الاقصی می‌داند، زیرا اردن مسئول نظارت بر اوقاف اسلامی قدس است.

 

در همین راستا، وزارت خارجه اردن بر مخالفت این کشور با تصمیم دادگاه رژیم صهیونیستی برای بستن باب الرحمة تأکید کرد.

 

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: قدس شرقی و مسجد الاقصی جزء اراضی اشغال شده فلسطین در سال ۱۹۶۷ است و دستگاه قضایی اسرائیل هیچ گونه اختیاراتی درباره این منطقه ندارد. باب الرحمة بخش اصیلی از مسجد الاقصی است و اداره اوقاف قدس تنها طرفی است که برای اداره امور مسجد الاقصی اختیارات لازم را دارد.

 

اردن از اسرائیل خواست این تصمیم را لغو کند.

 

درب باب‌الرحمة از سال ۲۰۰۳ میلادی بسته است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال حاضر دستور داده است حکم دادگاه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۷ مبنی بر ادامه بسته بودن درب این مسجد، اجرایی شود.

 

 

انتهای پیام/ی.ح/24




مطالب مرتبط

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.