پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

بررسی راهکارهای پیشبرد مقاومت
در سفر هیئت حماس به ایران

«حسین رویوران»

 

دیدار هیئت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین؛حماس؛ از ایران در این برهه زمانی اهمیت زیادی دارد. این هیئت به ریاست "صالح العاروی" معاون دفتر سیاسی حماس دیدارهایی را با برخی مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

 

در حال حاضر آمریکا بیش از هر زمان دیگر از رژیم صهیونیستی حمایت می کند و تلاش دارد با تغییرات در معادلات منطقه ای، آرمان آزاد سازی فلسطین را از بین ببرد. پیشتر آمریکا در چارچوب گفتگوی دو جانبه میان رژیم صهیونیستی و جریان سازش در فلسطین، تلاش داشت مسأله فلسطین را مدیریت کند اما در حال حاضر دولت امریکا در پی آن است این بحران را در چارچوب گفتگوی چند جانبه به نفع اسرائیل یکسره کند. به عبارت دیگر واشنگتن تلاش دارد با وارد کردن برخی از رژیم های عربی از جمله عربستان در فرایند گفتگو، آنچه را که تاکنون نتوانسته از فلسطینیان بگیرد از طریق این رژیم ها به دست آورد و تثبیت اسرائیل در منطقه را یکسره کند.

 

از نگاه امریکا لازمه اجرای چنین طرحی تغییر معادلات و تضادهای منطقه ای است. تا زمانی که همه جوامع عربی از اسرائیل نفرت دارند و این رژیم جنگ طلب را اولویت تضاد خود می دانند، انجام چنین طرح امکان پذیر نیست. به همین دلیل دولت جدید امریکا از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ تلاش دارد با طرح های متعدد، نوعی همکاری میان رژیم های صهیونیستی و برخی کشورهای عربی ایجاد کند و ایران را به عنوان نقطه تضاد در این ائتلاف نعریف کند.

 

در چنین شرایطی همکاری در میان محور مقاومت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و سفر هیئت حماس به ریاست صالح العاروی که بنیانگذار شاخه نظامی حماس نیز است، را برجسته می سازد.

 

در حال حاضر در منطقه یک نوع رقابت میان جریان سازش و مقاومت وجود دارد. جریان سازش از طریق برگزاری کنفرانس بحرین و دیدارهای برخی از سران خود فروخته عرب با مسئولان صهیونیستی تلاش می کند، جمعی از رژیم های خود فروخته را به نفع رژیم صهیونیستی ایجاد کند. حال آنکه مقاومت در میان ملت های منطقه حضور دارد و با بسیج آنها تلاش می کند توطئه دشمن را خنثی سازد و معادله را به نفع خود تغییر دهد.

 

در این رویارویی سیاسی – اجتماعی؛ امریکا در اولین گام و در چارچوب اجلاس بحرین شکست خورد. جامعه فلسطینی علیرغم همه اختلافات میان جناحی، در این اجلاس شرکت نکرد و راهکار حل بحران امریکا موسوم به معامله قرن را رد کرد.

 

بر این اساس هماهنگی میان اجزای محور مقاومت برای برداشتن گام های بعدی اهمیت زیادی دارد. البته ایران تلاش می کند در گام نخست سوء تفاهم های میان حماس و دولت سوریه را برطرف کند تا حماس در محیط طبیعی خود با چالش مواجه نباشد. همچنین بررسی راهکارهای پیشبرد مقاومت و تقویت آن در غزه و تلاش برای مسلح کردن مقاومت در کرانه باختری، راهبردهای اصلی آینده است که راهکارهای آن باید با شناخت بیشتر، زمینه اجرایی پیدا بکند.

 

انتهای پیام /




نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.