پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

مقابله‌نسل‌جوان‌عراقی باطرح
نفوذ رژیم اسرائیل در عراق

سید عمار حسینی

خبرگزای قدس (قدسنا)- سید عمار حسینی :

 

هر چند وقت یک بار خبری در رسانه های عراقی در مورد نفوذ اسرائیل در عراق منتشر می شود که برای مدتی هم به یک جنجال در ساختار سیاسی  واجتماعی این کشور مبدل می گردد.

 

گرچه دیرینه این روابط به دهه شصت و هفتاد از قرن گذشته میلادی و جنگ کردها به رهبری "ملا مصطفی بارزانی" با دولت عراق باز می گردد اما بعد از سقوط رژیم صدام حسین ، این نفوذ شکل قوی تر ، پررنگ تر و به شکل بیشتری جنبه علنی به خود گرفت.

 

اینکه هر از چند گاهی خبری از حضور یک هیئت از شخصیت های عراقی در اسرائیل منتشر می شود دلیلی بر این نفوذ خزنده و شاید هم صرفا بخش بیرونی کوه یخی نفوذ اسرائیل در عراق باشد.

 

به گفته کارشناسان امروز کمتر کسی در عراق از  ورود گسترده کالاهای تولید رژیم صهیونیستی در بازار این کشور مطلع نباشد و نداند که در همین راستا تل آویو هم نام عراق را از لیست کشورهای متخاصمی که تجارت با آن ممنوع است، خارج کرده است.

 

چند روز پیش و در حالیکه دولت بغداد بر عزم خود جهت ادامه مخالفت با معامله قرن تاکید می کرد ، سخنان سفیر عراق در واشنگتن در تایید سازش با اسرائیل نشان داد جریان طرفداران سازش یا به تعبیری واضح تر علنی کردن سازش با رژیم اسرائیل همچنان برای این امر تلاش می کنند.

 

اینکه شخصیتی در جایگاه سفیر عراق که حداقل باید پرچمدار سیاست های علنی کشورش باشد، چنین سخنانی را اعلام می کند نیز می تواند در راستای قدرت گرفتن جریان سازش طلب در عراق و تلاش این جریان جهت یافتن جای پایی در آینده این کشور تفسیر شود.

 

بی تردید چنین اخباری بیانگر اوج تضاد ، تقابل و حتی تنشی است که بین قطب های مختلف عراق برای سمت سو دادن به عراق نوینی است که این روزها در حال بازیابی تدریجی قدرت منطقه ای خویش است.

 

جامعه عراق که از زمان سرنگونی رژیم صدام حسین و شاید حتی سال های حکومت  این دیکتاتور با توطئه های مختلفی دست و پنجه نرم می کرد ، امروز بعد از پشت سر گذاردن چالش های مختلف از اشغال تا جنگ مذهبی و تروریسم به ایستگاه چالش سازشکاری رسیده است ، روندی که گرچه در عناوین تعابیر مختلفی را به خود می بیند اما در اهداف در یک راستا و برای رسیدن به یک نقطه واحد و خارج کردن جامعه عراق از پوسته منطقه ای اسلامی است، گام بر می دارد.

 

در مقابل، همین امر هم باعث شده است تا همانانی که از  ابتدا با اشغالگری مبارزه ، مانع از گسترش جنگ طایفی شده  وبه جنگ با تروریسم رفتند بار دیگر در مقابل این اظهار نظرها و تمایل های پیدا و پنهان ایستادگی کرده و بر ادامه محوریت مسئله فلسطین  و پایبندی ملت عراق به این مسئله صرفه نظر از مواضعی که برخی از شخصیت های سیاسی سازش طلب دارند، تاکید دارند.

 

حضور گسترده نسل جوان در مراسم هایی همچون روز جهانی قدس و موضع گیری قاطع رهبران جریان های نوگرای اسلامی همچون جنبش النجباء  یا جریان حکمت ملی عراق خود بیانگر این مسئله است که نسل جوان عراق به هر قیمتی به دنبال حفظ اصول و چارچوب های ملی و اسلامی خویش هستند.

 

امروز و در میان سکوت شخصیت های رسمی عالی رتبه عراقی ، پژواک مواضع این جریان پویا از ارکان مختلف حشد شعبی تا شخصیت های جوان عراقی همچون قیس الخزعلی،اکرم الکعبی و سید عمار حکیم در جامعه این کشور طنین انداز می شود.

 

وقتی حشد شعبی عراق به رهبران عراقی نسبت به هر نوع سازش با رژیم صهیونیستی هشدار می دهد، یا عمار حکیم مسئله فلسطین را در راس اولویت های عراق اعلام می کند و به میهمان فلسطینی خود تاکید می کند : «مسئله فلسطین در راس اولویت های ما خواهد ماند و امکان ندارد که از آن ذره‌ای کوتاه بیاییم». به این معنی است که آتش جریان مبارزات حق طلبانه در عراق با وجود آنکه در کهنه سربازهای احزاب مختلف سیاسی ـ سنتی عراق به خاکستر تبدیل شده اما در میان جریان ها جوان ومبارز همچنان شعله ور است و همچنانکه اجازه حضور مجدد اشغالگران ، بعثی ها و تروریست ها را در کشور خود ندادند دست سازش کاران را  هم از  هدایت  جامعه عراق به سوی گرایش به طرف رژیم صهیونیستی هم کوتاه خواهند کرد.


| شناسه مطلب: 330892







نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.