پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

سیاست خودکشی برای دگرکشی
شباهت 11سپتامبر و انفجار آمیا

«مهدی حمیدی»

 

۲۷ تیر ۱۳۷۳ ساختمان بزرگی در بوینس‌آیرس که متعلق به یهودیان آرژانتین بود، هدف یک عملیات انفجاری قرار گرفت و در نهایت منجر به کشته شدن ۸۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر شد.

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری قدس (قدسنا) روزجمعه هفته گذشته، در جریان برگزاری بیست و پنجمین سالگرد انفجار مقر یهودیان در بوینس آیرس آرژانتین موسوم به "مرکز همیاری یهودیان" (به اصطلاح انگلیسی AMIA) طی یک مصاحبه خبری با پایگاه اینترنتی و خبری i24 news "ژرمن گاراوانو" وزیر دادگستری آرژانتین خبر داد که به مناسبت این روز، کشورش جنبش مقاومت اسلامی حزب الله لبنان را در لیست تروریستی آرژانتین قرارمی دهد و تمام دارایی های این جنبش را بلوکه می کند.

 

در کنار وزیر دادگستری آرژانتین، "مایک پمپئو" وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که در این مراسم حضور داشت از این اتفاق اظهار خرسندی کرد.

 

پمپئو بلافاصله پشت تریبون رفت و با شوق و ذوق فراوان اعلام کرد که آمریکا "سلمان رائوس سلمان" یکی از فرماندهان مقاومت اسلامی لبنان را به زعم اینکه این شخص در انجام عملیات انفجار آمیا نقش داشته تحریم کرده است.

 

علاوه براین، وزارت خارجه بحرین که ماه ها بلکه سال ها است به جریانات سیاسی صهیونیستی نزدیک تر شده و تمایل بیشتری به عملکرد های تل آویو در منطقه پیدا کرده از اتخاذ چنین تصمیمی با انتشار بیانیه ای از مسئولان آرژانتین قدردانی و تشکر کرد و این اقدام را گامی مهم در راستای تحکیم همکاری های بین المللی در مبارزه با جنبش مقاومت اسلامی حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.(Israel of times)

 

این بیانیه حقارت بار درست زمانی از سوی وزارت خارجه بحرین انتشار پیدا کرد که "یسرائیل کاتز" وزیر رژیم صهیونیستی همراه با "آل خلیفه" وزیر خارجه بحرین در واشنگتن به سر می برد.

بحرین سال ها است که یکی از کشورهای پیشگام در زمینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.علاوه براین منامه مدت ها است که یکی از مخالفان اصلی جمهوری اسلامی ایران در کنار سعودی ها و اماراتی ها است.

 

به 18 ژوئیه 1994(27 تیر سال 1373 هجری شمسی) باز می گردیم، سالی که در آن ساختمان بزرگ مرکز همیاری یهودیان آرژانتین-اسرائیل به زعم برخی مقامات آرژانتینی توسط یک ون حامل مواد منفجره که به سوی آن در حال نزدیک شدن بود، منفجر و به طور کامل تخریب گردید.

 

بر حسب گزارش رسانه های رژیم اسرائیل و همچنین بوینس آیرس این انفجار بیش از 300 (و در برخی گزارشات بیش از 200) کشته برجای گذاشت.(i24news)

 

اگرچه تلاش می گردد اینگونه وانمود شود که ابعاد این حمله هنوز ناشناخته است لیکن فعل و انفعالات طی شده در پرونده آمیا تا به امروز از متهم کردن برخی کشورها تا رای به بی گناهی آنان نشان می دهد آن بخش از ابعادی روشن نیست که دست خود صهیونیست ها در کار بوده است.

 

با گذشت چندین سال از این اتفاق، مدارک و شهادت‌های بسیاری علیه ایران مطرح شد که به آشکارترین شکل، جعلی و کذب بودن آنها مشخص گردید، اما باز هم تلاش‌ها برای گناهکار جلوه دادن جمهوری اسلامی در این ماجرا از جانب صهیونیست‌ها و عوامل آنها در آرژانتین متوقف نشده است.

 

به محض وقوع انفجار در دو مرکز به نام‌های "انجمن دو جانبه اسرائیل- آرژانتین (آمیا)" و "هیأت انجمن‌های اسرائیلی- آرژانتینی (دایا)" مقامات رژیم صهیونیستی سریعاً ایران را مسئول این انفجارها دانسته و پس از آن تلاش کردند با برگزاری تظاهرات متعدد در مقابل سفارت ایران در بوینوس آیرس فضای رسانه‌ای را به شدت تحت تأثیر تبلیغات خود قرار دهند.

 

برعکس ادعاهاى پرطمطراق اما توخالی محافل صهیونیستى و آمریکایى، اسناد و مدارک سازمان یافته از طرف منابع قضایى آرژانتین و لابى صهیونیسم تا به حال نتوانسته است اتهامى را علیه ایران در قضیه انفجار مرکز یهودیان به اثبات برساند. حتى پرونده ۶ هزار برگى قاضى گالیانو که براى دادگاه انگلیسى فرستاده شد از نظر دادگاه محکومیت ایران و استرداد "هادی سلیمان پور" سفیر وقت ایران را توجیه نساخت اما در عوض پرداخت رشوه از سوی قاضى گالیانو ثابت شد و دستگاه قضایى آرژانتین او را برکنار کرد.

 

ناکامی تلاش‌های منافقان و دزد سوپر مارکت برای ضربه زدن به ایران در این میان شناخت شهود و متهمان مدنظر قاضی گالیانو که به ایران اتهام تروریستی وارد کردند نیز می‌تواند جالب باشد که عبارتند از:

ایرانیان وابسته به منافقین؛ «ابوالقاسم مصباحى» معروف به شاهد، مدعى است نفر سوم وزارت اطلاعات ایران بوده است. وى مدعى رشوه ۱۰میلیون دلارى ایران به دولت «کارلوس منم» شده و بعد آن را انکار کرده است.

 

«منوچهر معتمر» که سابقه کلاهبردارى در ایران داشته و براى رفتن به آمریکا از کوبا و ونزوئلا سر درمى آورد و براى دریافت ویزاى آمریکا مى‌گوید: درباره انفجار آمیا اطلاعات دارد، بعدها در آمریکا بخاطر دزدى از یک سوپرمارکت توسط پلیس آمریکا دستگیر مى‌شود.

 

در این میان قاضى گالیانو قاضى پرونده هم فرد جالبى است. او براى اثبات فرضیه خود هزاران صفحه شاهد و سند گردآورى کرد و با صدور حکم علیه ایران، حزب الله و جمعى از افسران پلیس آرژانتین و جلب برخى حمایت‌هاى دولتى در آرژانتین، باعث کاهش روابط ایران و آرژانتین و تقریباً قطع روابط دوجانبه براى مدت حدود ۱۱ سال شد. گالیانو در دوره‌اى با شورش چندتن از متهمان و شاهدان دادگاه علیه خود مواجه شد، در بررسى‌هایى که صورت گرفت معلوم شد همه شهود با تهدید و تطمیع قاضى گالیانو شهادت کذب داده اند.

 

در دولت یازدهم محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در دیدار با هکتور تیمرمن، همتای آرژانتینی اش در نیویورک اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق برای تحقیق درباره واقعه انفجار آمیا عمل خواهد کرد.

 

وزرای خارجه ایران و آرژانتین همچنین توافق کردند کمیته مشترک تحقیق از حادثه انفجار آمیا در شهر ژنو سوئیس تشکیل شود.

 

بر طبق تفاهم نامه امضا شده بین ایران و آرژانتین که به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید، قرار شد دو کشور با تشکیل یک کمیته مشترک درباره حادثه انفجار ساختمان یهودیان در بوینوس آیرس(آمیا) تحقیق کنند.

 

توافقنامه حضور کمیته حقیقت یاب در تهران اصلا به مزاج تل آویو خوش نیامد چراکه توسط آن و با همکاری های مستمر ایران با سازمان ملل متحد تلاش های مذبوحانه و عبث رژیم صهیونیستی برای اتهام زنی به ایران آشکار می شد (همانطورکه اکنون با وجود اتهام رژیم اسرائیل به ایران مبنی بر استفاده غیرقانونی تهران از انرژی هسته ای نیروگاه های هسته ای ایران مورد راستی آزمایی آژانس بین المللی هسته ای قرار گرفت و صدق گفتارش مشخص شد) بنابراین تل آویو با زدن زیر این توافق نامه شریان حیاتی یکی از راه های اتهام زنی به ایران را زنده نگاه داشت تا در موقعیت های مختلف بتواند با استفاده از آن اذهان عمومی مردم جهان را علیه ایران برانگیزد.

 

وزرای خارجه ایران و آرژانتین برای بررسی دقیق پرونده بمب گذاری در مرکز یهودیان آرژانتین توافق کردند تا موضوع به وسیله یک کمیته حقیقت یاب مشترک حل شود. تاکنون فشارهای بسیاری بر دولت و دستگاه قضایی آرژانتین برای متهم ساختن ایران وارد آمده است. درحالی که یکی از متهمین اصلی انفجار در مرکز یهودیان آرژانتین در سال 1994 گروه های تندروی صهیونیست هستند، ظاهرا مقامات و گروه‌های صهیونیستی با هر اقدامی که به روشن شدن قضیه منجر شود، مخالفت می کنند. این گروه ها حتی با تشکیل کمیسیون حقیقت یاب به شدت مخالفت ورزیدند و اعلام کردند که ممکن است این کمیسیون رأی دادگاه آرژانتین در متهم کردن چند ایرانی را نقض و اطلاعات و مدارک موجود را نادرست بداند.

 

همان‌گونه که یکی از مقامات وزارت خارجه چندسال قبل بیان کرد، دستگاه قضایی آرژانتین چندان پاک نیست و ممکن است حقوقدانان بی طرف بین المللی حکمی را صادر کنند که نه تنها مجددا حقانیت جمهوری اسلامی ایران را تایید کند، بلکه همچون گذشته که دادگاه بدوی آرژانتین به فساد و رشوه متهم شد، دوباره رسوایی بزرگ دیگری گریبان دستگاه قضایی آرژانتین را بگیرد.

 

درکنار این موضوع و استفاده ابزاری رژیم صهیونیستی از پرونده آمیا ضد ایران، ایالات متحده آمریکا نیز در اوضاع آشفته کنونی منطقه (تنش های اخیر در خلیج فارس) و همچنین کشمکش پرونده هسته ای ایران موسوم به برجام، دنبال آن است تا از این موضوع استفاده کرده و فشار حداکثری را بر ایران و حزب الله اعمال کند و تهران را عاملی تنش آفرینی در منطقه نمایان کند.

 

البته قدرت گرفتن و پیشرفت حزب الله لبنان در منطقه با توجه به نشان دادن کارکرد های خود در جنگ سوریه، واشنگتن و تل آویو را نگران کرد تا جاییکه در هفته های اخیر شاهد فشار حداکثری آمریکا از طریق اعمال تحریم بر پارلمان لبنان که تاکنون بی سابقه بوده،هستیم.

آمریکا جایزه هایی را نیز برای شناسایی هرچه بیشتر منابع تامین مالی حزب الله مشخص کرده که ارزش این جایزه به طور معمول مبالغ میلیونی برای جاسوسان است.

 

صرف نظر از موارد گفته شده و در راستای تصدیق عدم نقش آفرینی  تهران در انفجار آمیا باید به سیاست خودکشی برای دگر کشی اسرائیل اشاره کرد سیاستی که توسط ایالات متحده آمریکا نیز در 11 سپتامبر 2001 پی گرفته شد.

 

در این روز پرواز شماره 11 خطوط هوایی آمریکا ساعت 08:46 صبح 11 سپتامبر به ضلع شمالی ساختمان تجارت جهانی برخورد کرد و 17 دقیقه بعد، یعنی در ساعت 09:03 پرواز شماره 175 خطوط هوایی «یونایتد ایر لاینز» ضلع جنوبی این ساختمان را هدف قرار داد.

 

ساختمان جنوبی ساعت 09:59 صبح، یعنی کمتر از یک ساعت بعد از اصابت هواپیما فروریخت. 29 دقیقه بعد یعنی در ساعت 10:28 هم ساختمان شمالی فرو ریخت. ساعت 17:21 ساختمان شماره 7 که در مجاورت این دو ساختمان قرار داشت دچار فروپاشی شد و فرو ریخت.

رسانه ها و دولت آمریکا اینگونه گزارش کردند که 4 هواپیما از فرودگاه آمریکا توسط 19 فرد عربستانی و عضو القاعده ربوده شد و ساعاتی بعد طی انجام یک عملیات انتهاری به ساختمان های دوقلوی تجارت جهانی آمریکا برخورد کرد.

 

براساس گزارش رسانه های آمریکایی، تعداد کشته شدگان این حمله‌ ۲٬۹۷۴ تن بودند، که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا در کل شمار کشته‌های این حمله‌ها به ۲٬۹۹۳ تن می‌رسد. بیش‌تر کشته شدگان این حمله‌ها مردم عادی و شهروندان بودند، که ملیت آن‌ها از ۹۰ کشور گوناگون جهان بود.

 

البته این حمله در همان روزهای اول توسط کارشناسان و تحلیلگران مختلف مشکوک به نظر رسید و دلیلی دانسته شد برای فراهم نمودن زمینه حمله ارتش آمریکا به افغانستان و اشغال این کشور به بهانه مبارزه با القاعده.

 

بنابراین پیگیری این سیاست توسط تل آویو و سران صهیونیست آن برای ایجاد اهرم فشار ضد جمهوری اسلامی ایران در منطقه دور از ذهن نیست و راهکار خوبی به نظر می رسد تا جمهوری اسلامی ایران با استفاده از پرونده آمیا بیشتر مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد.

 

دومین نکته ای که باید ذکر شود این است که تل آویو با موفقیت در اجرای عملیات خودکشی بوینس آیرس، طرح خودکشی برای دگر کشی را به آمریکایی ها تحویل داد تا آنان نیز بتوانند با نقش بازی کردن به عنوان شاکی و عزادار، پروژه حمله به کشورهای خاورمیانه را اجرایی سازند.

 

رئیس جمهور آرژانتین طی سخنرانی اش در مراسم یادبود آمیا، اظهار امیدواری کرده بود که کشورهای دیگر آمریکای لاتین از جمله برزیل نیز سیاست تحریم حزب الله لبنان را در دستور کار خود قرار دهند.

 

انتهای پیام /

 

 

 

 




مطالب مرتبط

این روزها خائنان به ملت فلسطین دم از حقوق بشر می زنند؛

وزیر خارجه بحرین: لبنان به خاک اسرائیل تجاوز کرده است!/ شهروندان بحرینی در لبنان از این کشور خارج شوند
این روزها خائنان به ملت فلسطین دم از حقوق بشر می زنند؛

وزیر خارجه بحرین: لبنان به خاک اسرائیل تجاوز کرده است!/ شهروندان بحرینی در لبنان از این کشور خارج شوند

براساس بیانیه منتشر شده از "منامه"، از مهاجران بحرینی خواسته شده تا نسبت به حوادثی که این روزها در لبنان در حال رخ دادن است بر حذر باشند و هرچه سریع تر لبنان را ترک کنند.

|

واکنش تند کاربران جهان عرب به توئیت وزیرخارجه بحرین؛

اول حقوق مردم بحرین را بده/ حجمت از اندازه کشورت بیشتر شده/ اشغالگر سزایی جز این ندارد/ مطمئنی که وزیر خارجه هستی/ از توافق ژنو چه می دانی!
واکنش تند کاربران جهان عرب به توئیت وزیرخارجه بحرین؛

اول حقوق مردم بحرین را بده/ حجمت از اندازه کشورت بیشتر شده/ اشغالگر سزایی جز این ندارد/ مطمئنی که وزیر خارجه هستی/ از توافق ژنو چه می دانی!

اظهارت خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین در مورد عملیات شهادت طلبانه مسجد الاقصی در روز جمعه موجی از انتقادات شدید را از سوی مخاطبان در توئیتر در پی داشته است.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.