پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

نگرانی اسرائیل از دست یابی ترکیه به اس 400

محافل امنیتی رژیم صهیونیستی به شدت نسبت به دست‌یابی ترکیه به سامانه دفاعی هوایی روسی "اس 400" ـ که پیشرفته‌ترین سامانه در جهان است ـ نگران هستند.

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا) به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه معاریو به نقل از محافل امنیتی اسرائیلی آورده است که دست‌یابی ترکیه به این سامانه باید موجب نگرانی مراجع تصمیم‌گیری در تل آویو باشد، زیرا این مسئله تهدیدی برای برتری نظامی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در منطقه به شمار می‌رود.

 

این روزنامه در گزارشی به نقل از یوسی میلمن تحلیلگر امنیتی اسرائیلی آورده است که رژیم صهیونیستی نگران این نیست که ترکیه این سامانه یا اطلاعاتی در مورد آن را در اختیار کشورهای دشمن این رژیم همچون ایران قرار دهد، اما چنین تحولی می تواند دیگر کشورها را برای دست یابی به چنین سامانه ای تشویق کند و همین مسئله موجب کاهش قدرت مانور نیروی هوایی رژیم صهیونیستی خواهد شد که همواره به برتری نظامی خود می بالید و باعث می شود که این رژیم نتواند چندان به برتری نظامی خود امیدوار باشد.

 

میلمن افزود با وجود اینکه روسیه از فروش سامانه اس 300 به ایران منصرف شده است، اما بعید نیست که دوباره تصمیم خود را در آینده عوض کند و چنین سامانه ای یا حتی سامانه اس 400 را در اختیار تهران قرار دهد.

وی همچنین به اصرار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بر دست یابی به چنین سامانه ای به رغم اعتراض و تهدیدات آمریکا اشاره و تاکید کرد که این مسئله بیانگر آن است که "اسرائیل" نباید به سیاست های دولت کنونی آمریکا چندان دل ببندد، به ویژه اینکه دونالد ترامپ سیاست خارجی واضح و روشن و ثابتی ندارد.

 

به گفته این تحلیلگر اسرائیلی، سیاست های خارجی دولت ترامپ بسیار ضعیف تر از سیاست های دولت اوباما است، تا جایی که او کره شمالی را تهدید می کند و همزمان دست از چاپلوسی و ستایش کیم جونگ اون برنمی دارد.

یوسی میلمن اشاره کرد که ترامپ به رغم اعمال تحریم های شدید علیه ایران، حتی پس از تشدید تنش در خلیج فارس و تهدید آزادی کشتیرانی در این منطقه، آماده اقدام نظامی علیه این کشور نیست، بلکه از آمادگی خود برای مذاکره با تهران خبر می دهد.

 

میلمن خاطر نشان کرد که اصرار ترکیه بر دست یابی به سامانه پیشرفته روسیه به رغم اعتراض ناتو و تهدیدات آمریکا، حاکی از آن است که اردوغان ناتو و ترامپ را به مسخره گرفته است.

وی اشاره کرد که تصمیم روسیه برای فروش این سامانه پیشرفته به ترکیه به رغم تاثیرات و پیامدهای منفی آن بر رژیم صهیونیستی، بر این مسئله دلالت دارد که به رغم همکاری و هماهنگی روسیه و اسرائیل در مورد سوریه، توان تل آویو برای تاثیرگذاری بر سیاست های مسکو در منطقه محدود است.

 

یوسی میلمن تاکید کرد که رژیم صهیونستی نمی تواند به ترکیه که از یک همپیمان به دشمنی سرسخت تبدیل شده، اعتماد کند.

میلمن در همین راستا این مسئله را یادآور شد که سازمان اطلاعات ترکیه از همکاری سابق خود با سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی استفاده کرده و اسامی جاسوسان ایرانی را که با موساد همکاری داشته اند، در اختیار تهران قرار داده است که تهران با تکیه بر این اطلاعات، شماری از این جاسوسان را بازداشت و برخی از آن ها را هم اعدام کرد.

 

این تحلیگر امور اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تصریح کرد که با استناد به معلومات سرویس‌های اطلاعاتی غربی، ترکیه پشت افشای شبکه جاسوسی موساد در لبنان توسط ایران و حزب الله پس از جنگ دوم لبنان در جولای 2006 بوده است. یکی از اعضای این شبکه یک افسر ارشد ارتش لبنان بوده است.

 

آنگونه که میلمن اشاره کرده است، طبق روایت‌های سرویس‌های اطلاعاتی غربی، رژیم صهیونیستی اطلاعات بدست آمده در مورد لبنان توسط جاسوسانش را در اختیار آمریکا قرار داده است و این رژیم در چارچوب همکاری اطلاعاتی مشترک با ترکیه، این اطلاعات را در اختیار این کشور نیز قرار داده است.

 

میلمن افزود که سرویس‌های اطلاعاتی غربی احتمال می‌دهند که مقامات ترکیه این اطلاعات را در اختیار ایران قرار داده باشند و ایران نیز این اطلاعات را به حزب الله انتقال داده باشد.

این تحلیلگر اسرائیلی تاکید کرد که خطرناک‌ترین اقدام ترکیه این است که به رهبران حماس اجازه داده در این کشور حضور داشته و آزادانه تردد داشته باشند.

 

انتهای پیام/م.ق/




مطالب مرتبط

آمریکا و «اسرائیل» گزارشگر سازمان ملل را تهدید کردند

آمریکا و «اسرائیل» گزارشگر سازمان ملل را تهدید کردند

فرانچسکا آلبانیز گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین، در گزارشی تأکید کرد: «پس از 5 ماه تجزیه و تحلیل قتل‌عام ‌های «اسرائیل» در غزه، گزارش‌ها نشان می‌دهد «اسرائیل» در حال نسل‌کشی در غزه است.»

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.