جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

نشست کبوتران مسجد دور دست با موضوع حقایق مارش میرا نسل کشی سربرنیتسا و محاصره سارایوو

پنجاه و پنجمین محفل کبوتران مسجد دور دست،با موضوع حقایق پشت پرده: مارش میرا نسل کشی سربرنیتسا و محاصره سارایوو از نگاه مستندسازان و نویسندگان برگزار گردید.

 

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا) همزمان با سالگرد فاجعه نسل کشی مسلمانان بالکان پنجاه و پنجمین محفل کبوتران مسجد دور دست،با موضوع حقایق پشت پرده: "مارش میرا" "نسل کشی سربرنیتسا " و محاصره سارایوو از نگاه مستند سازان و نویسندگان توسط دفتر ادبیات و هنر بیداری حوزه هنری برگزار شد.

 

برنامه های این نشست عبارت است از الف: بازمرور، تحلیل و تبیین زحماتی آمیخته با عزم مقاومتی در ثبت مستندات«مارش میرا» «داماد بوسنی» از زبان هنرمند مستند ساز: هادی نعمت اللهی به همراه سخنان برخی دیگر از اصحاب قرهنگ، هنر و ادبیات مقاومتی بوسنی

 

ب: رونمایی کتاب «محاصره ساراویوو» نشر سوره مهر با حضور کاوه ذاکری رزمنده و نویسنده کتاب که خود ناظر صحنه ها بوده است.

 

این نشست سه شنبه 18 تیر ماه ساعت 17 در سالن همایشات جمعیت دفاع از ملت فلسطین واقع در میدان فلسطین خیابان فلسطین خیابان بزرگمهر نبش فریمان پلاک 61 برگزار گردید.

 

در ابتدای این نشست آقای روشن مجری نشست از حضور مهمانان در این نشست تشکر به عمل آورد و توضیحاتی را درباره روند اجرای آن ارائه داد.

 

وی گفت: از 8 تا 11 جولای همه ساله راهپیمایی برگزار می شود و در شهر بوسنی سربرنتا بوسنی هرزگووین هزاران نفر حضور پیدا می کنند و یاد شهدای مسلمان بوسنیایی را زنده نگاه می دارند.

 

دلیل ما برای حضور در این نشست علاوه بر زنده نگه داشتن یاد شهدا مظلوم بوسنی معرفی کتاب آقای ذاکری در باره اتفاقات بوسنی است چراکه وی مدتی در بوسنی حضور داشتند و از نزدیک ماجرا را دیدند صرب ها و کروات ها و آمریکایی ها خود روایتی را درباره بوسنی و کشتار فجیع مسلمانان می گویند ولی ما نیز باید به عنوان ایرانیانی که در بوسنی زحمت کشیدند روایت درست وحقیقی خود را داشته باشیم که آقای ذاکری با نوشتن کتاب خاطرات خودشان درباره بوسنی این شرایط را فراهم آوردند.

 

البته منتظر شنیدن خاطره حفر تونل در بوسنی از زیان آقای ذاکری شاهد عینی ماجرا هستیم.

 

مجری برنامه برای لحظاتی درباره تشکیل کشور بوسنی توضیح داد.

 

وی همچنن گفت: ایران با فرمان حضرت آقا به کمک مسلمانان بوسنیایی شتافتند و توانستند افتخارکمک به مسلمانان را به ارمغان بیاورند اتفاقی که باعث شد تا یک کشور مسلمان در قلب اروپا ایجاد شود.

 

در ادامه کلیپی حاضر شدکه این کلیپ 25 سال پیش تهیه شده است.در این لحظه کلیپ نخست با عنوان سارایوو برای حاضرین پخش گردید.

 

پس از آن مستند آقای نعمت اللهی با عنوان مارشمیرا بمت 13 دقیقه پخش گردید.

 

مستند مارشمیرا درباره راهپیمایی مردم بوسنی برای گرامی داشت شهدای مسلمان بوسنیایی توضیح می دهد.

 

روشن در ادامه از انگیزه مستند ساز درباره چگونگی ساخت 3 مستند سوال پرسید و از ایشان خواست تا درباره سختی ها  و مشکلات ساخت مستندهای سه گانه (داماد بوسنی،مارش میرا وسارایوو) توضیحاتی ارائه کنند.

 

نعمت اللهی در پاسخ به سوال وی گفت: سفر به بوسنی به دعوت "مهدی حیدری" صورت گرفت پیش از تولید محتوا درباره بوسنی و جنگ آن من طی دیدار با به آقای طالب زاده گفته بودم از کودکی دوست داشتم به بوسنی بروم و اتفاقات آنجا را از نزدیک ببینم، از دوران کودکی اخبار و مطالب کشتار مردم بوسنی را جمع آوری می کردیم و خیلی به این موضوع علاقه مند بودیم من طی سفر به بوسنی اصلا شب ها نمی خوابیدم دوست داشتم همه چیز را ببینم و بشنوم و بنویسم. ذکر کامل مطالب و وقایع آنجا برای مردمم بسیار مهم بود.

 

البته باید اشاره کنم، همان موقعی که ما در سفر بودیم اخباری درباره مستند مان در تلویزیون پخش شد ما توانستیم پس از سال ها غم مردم بوسنی را در میان مردم منعکس کنیم و کشتارها و شکنجه ها و تجاوزات صرب ها در حق مردم مسلمان بوسنی را برای بسیار از مردم خارجی بویژه ایرانیان آشکار تر کنیم.

 

 برای همه ی فعالان حوزه بوسنی بسیار سخته و یک غصه است  که نمی توانیم خیلی خوب و دقیق اخبار و روایت های جنگ بوسنی را بازسازی و منتشر کنیم.

 

طی مدت حضورمان در راهپیمایی مارش میرا مردم بوسنی بویژه آن دست از مردم که قدیمی بودند در مسیر یقه من را می گرفتند و می گفتند شما کجا هستید اگر شما نباشید و نبودید ما را می کشتند و قتل عام می کردند هرجا که شما ایرانی ها بودید هیچ کشتار و تجاوزی صورت نگرفت.

 

نعمت اللهی تاکید کرد: مردم مسلمان بوسنی شاید خیلی در ظاهر به مسلمان ها شباهتی نداشته باشند (از لحاظ تیپ و ظاهر) ولی واقعا مردم معتقد و درستی هستند.

 

این نکته را نیز باید بگویم که قصه حضور ما در بوسنی بسیار غبار آبود بود و ماجرای های عجیبی در آنجا داشتیم.

 

پیش از سفر به بوسنی هیچ سناریوی خوب و معقولی به ذهنمان نمیرسید که چگونه این سفر را آغاز کنیم بخاطر همین من برای گشایش در کارمان و گرفتن ایده در این باره به مشهد رفتم که البته حاجتمو گرفتم و همان جا ایده به ذهنم رسید، زنگ زدم به مهدی حیدری و سناریوی اولیه را توضیح دادم البته در این بین شهید رسول حیدری یکی از شهدای ایرانی در بوسنی ما را با دعای خود در بهشت کمکمان کرد.

 

نعمت اللهی در پایان سخنان خود از مهمانان تشکر کرد و ادامه بحث را به مهدی حیدری فرزند شهید رسول حیدری سپرد:قصه ی بوسنی برای مردم ایران تا 2 یا 3 پیش مثل یک خاطره و داستان کوتاه بود و مردم درباره سرنوشت کمک های مالی و روحی به بوسنیایی ها گیج بودند تا اینکه این مستند ها کار شد و مردم و آنانکه مشتاق عرصه سیاست و حوادث بوسنی هستند اطلاعات بیشتری را از روند کشتار ها در بوسنی و جنایت صرب ها بدست آوردند.

 

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد رسانه در کشور و کم کاری در پرداختن به موضوع کشتار فجیع مسلمانان بوسنی چنین اظهار کرد: ما کلی خرج کردیم تا از بوسنیایی ها دفاع کنیم و جان آنان را در برابر قاتلان حفظ کنیم اما دریغ که طی سال های پس از جنگ حتی  یک کار رسانه ای هم در این باره صورت نگرفت!

 

تاکید می کنم که رئیس جمهور بوسنی و مردم این کشور پس از گذشت سال ها هنوز هم معتقدند که اگر ایرانی ها نبودند ما قتل عام می شدیم.

 

خوشبختانه پس از اتقافات جنگ بوسنی وقتی به این کشور سفر می کنیم رنگ و بوی اسلام و زندگی درست و خوب و با اعتقاد مردم سارایوو را می بینیم (بویژه در ماه مبارک رمضان) ما باید دوباره از مردم بوسنی حمایت کنیم می بایست با ایجاد شاهراه های دیپلماتیک پیوندمان را با این مردم و کشور محکم تر کنیم.

 

روشن خطاب به مهدی حیدری درباره بنام شدن یک خیابان بوسنی به نام پدرسان یعنی شهید رسول حیدری سوال پرسید که با پاخ کامل تر خود را از نعمت اللهی دریافت کرد.

 

نعمت اللهی با اشاره به ساختار سیاسی پیچیده بوسنی گفت: ما نام هیچ لشکری و یا فرمانده ارتس بوسنی را روی خیابان های این کشور نداریم اما ما آنقدر در آنجا ضریب نفوذ داریم و داشتیم و مردم بوسنی آنقدر ایرانی ها را دوست داشته اند که یک خیابان را به نام رسول حیدری کرده اند.

 

در این میان آقای محبوبی تهیه کننده و فیلم بردارصدا و سیما که بیشتر عمر خود را در پوشش اخبار جنگ بوسنی گذرانده تصریح کرد: پس از آنکه آقای آوینی به بوسنی رفتند و تصویرهایی را از آنجا گرفتند تمام خاطرات ثبت شده و فیلم ها در باره جنگ بوسنی متعلق به فعالیت های بنده است وی با اشاره به مستند "مارش مالو" گفت: به رسانه ها پیشنهاد می کنم تا شهدای بوسنی و قبرستان آن ها را گلزار شهدای سارایوو نام گذاری کنند.

 

بنده با توجه به شیوه بد نگه داری تصاویر خبری و رویدادی تمام تصاویر بوسنی را نزد خودم و در کامپیوتر شخصی نگه داشته ام. من فکرکنم کسانی که در انجمن دوستی ایران و بوسنی بوده اند و یا در این کشور جنگیده اند هیچ گفتگوی قوی و مستمری با آن ها نداشته ایم تا روایت های دقیق و شنیدنی آن ها را ثبت و ضبط کنیم و متاسفانه در این قسمت ضعیف هستیم.

 

وی با بیان یک خاطره گفت: من با رزمندگان و اشخاصی که در جنگ خودمان 8 سال جنگیده اند مصاحبه کردم و دیدم که بخاطر عدم مصاحبه با این بزرگواران آنان برخی از خاطراتشان را با یکدیگر اشتباه می گیرند و همین مسئله موجب شده ما دچار یک نوع سردرگمی در روایت های جنگ 8 سال دفاع مقدس شویم.

 

وی بسیاری از فعالان عرصه هنری و خبری وثبت آثار را مقصر این وضعیت دانست.

 

محبوبی تاکید کرد که در ثبت آثار و تاریخ آن ها اشتباه وجود دارد چراکه کار ها و فعالیت های خبری با چند دستگی به ثبت می رسد و هیچ گروه فعال و گسترده ای با وحدت نظر فعالیت نمی کنند.

 

مجری برنامه از وی تشکر به عمل آورد وتاکید کرد که اگر ما از خودمان روایتی درباره بوسنی نداشته باشیم خارجی ها بویژه آمریکایی ها می آیند و تحلیل و داستان های تحریف شده خودشان را به ثبت می رسانند.وی برلزوم تولید متن و تصاویر مخالف درباره بوسنی و کشتار فجیع مسلمانان تاکید کرد.

 

روشن بحث را با آقای ذاکری نویسنده کتاب محاصره سارایویو ادامه داد، ذاکری گفت:بنده خیلی خوشحال هستم که این کتاب پس از 27 سال از گذشت جنگ بوسنی  چاپ می شود من تلاش های زیادی را در سال های 1389 و.. انجام دادم تا آن رابنویسم.

 

عزیزانی که کتاب را دیده وخوانده اند می دانند که ما در سارایوو محاصره بودیم و نمی توانستیم حرکت کنیم و اوضاع بسیار سخت بود کروات های روسی که در بوسنی اسیر شده اند این خاطرات را تمام و کمال در ذهن خود دارند البته قبل از اینکه دیر شود می بایست به سراغ این ها رفت و خاطرات شنیدنی شان را ثبت کرد.

 

بنده نسبت به سیر طولانی 7 ساله چاپ کتاب نیز شکایت دارم چراکه این موضوع خیلی مهم بود و هیچ اطلاعاتی درباره جنگ بوسنی در میان مردم نبود جوانان و قشر پیگیر جامعه به اطلاعات جامع و کامل و درست نیازدارند بهترین راه ارائه این اطلاعت مستند و کتاب است که به هر حال موانع و سنگ اندازی هایی در مسیر چاپ کتاب شد.

 

 البته در این میان آقای سعید قاسمی مستند کوتاهی را درباره بوسنی نشان دادند که با نمایش این مستند جنجالی برپادشد به عقیده بنده این مستند با مشکلات و ایراد هایی روبه رو بود به طور مثال القاعده در این مستند آورده شد و نقش آن در کشتار بوسنی که این اصلا صحت نداشت چراکه در آن زمان القائده ای وجود نداشت و این نیز باخطر خلاء اطلاعاتی بود.

 

این نکته را نیز باید ذکر کنم که ایشان(قاسمی) بسیار بسیار مورد احترام بنده و یکی از دوستان و رزمندگان خوب و لایق جنگ بوسنی بودند ولی خب ...

 

وی در ادامه با اشاره به اتفاقات و حوادث جالب و شنیدنی کتاب گفت:  زمانی که ما در بوسنی در ایام پس از جنگ فعالیت می کردیم با وهابیت عربستان و فعالان فرهنگی آنان اختلاف نظرفراوانی داشتیم و با یکدیگر دعوای سختی در موضوعات مختلف داشتیم آنها معتقد بودند که نباید عکسی از شهدای بوسنیایی و اجساد نمایش داده شود به همین دلیل عکس و بنرها و مجسمه های ما را خورد می کردند و نمی گذاشتند تا ما کارفرهنگی انجام دهیم البته پس از کشمکش های فراوان آنان دیگر به کار خود ادامه ندادند و ما به فعالیت های خود ادامه دادیم.

 

ذاکری همچنین درباره تونل ها و ماجرای عجیب و شنیدنی آن توضیحاتی را ارائه داد.

 

وی گفت این کتاب باعث شد تا ما برای سپاه قدس و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران پرونده کامل تری را که به صورت محرمانه نگه داری می شود، فراهم آوریم که اکنون این گنجینه اطلاعات درباره بوسنی و وقایع آن فقط با اجازه سردار سلیمانی قابل دسترس است.

 

روشن از شیوه طراحی پشت کتاب  که تصویر گرفته شده عکاس آمریکایی را نشان میدهد انتقاد کرد.

 

نویسنده کتاب محاصره در سارایوو در پایان برخی از روایت های مکتوب را به زبان خود تعریف نمود که حال و هوای خاص خود را داشت. (برای خواندن مطالعه روایت های خواندنی کاوه ذاکری به انتشارات سوره مهر مراجعه کرده و کتاب را تهیه فرمایید)

 

پس از اتمام سخنان ذاکری محبوبی از حجم سانسور کتاب سوال پرسید که ذاکری در پاسخ به این سوال گفت: من برای نگار این کتاب به وجدان خودم رجوع کردم و آن را براساس تمام اتفاقات درست و حقیقی بوسنی نوشتم البته در این میان باید تاکید کنم که کتایب حاضر در پیشروی شما تنها یک پنجم از وقایع ثبتی ما از اتفاقات بوسنی است بسیاری دیگر محرانه ایت که در اختیار سپاه قدس و مقامات ارشد نظامی نگه داری می شود و ما اجازه انتشار ان را نداریم.

 

پس از تمامی مهمانانی که در نشست اظهار نظر کرده و روایت ها وانتقادات و پیشنهادات خود را درباره کتاب و شیه تدوین و تنظیم آن بیان کردند، نوبت به مجتبی رحماندوست رسید وی که پیشتر در پست هایی مانند معاون فرهنگی و اجتماعی بنیاد جانبازان در تهران و قائم مقام معاونت فرهنگی اجتماعی بنیاد جانبازان و مسئول امور فرهنگی اجتماعی جانبازان کشور و... فعالیت کرده است، گفت:امیدواریم اینگونه نشست ها و جلسات درباره بوسنی و فلسطین و بطورکلی مقاومت همیشگی و ادامه دار باشد.

 

یک نکته کوتاه در رابطه با سوء استفاده آمریکایی ها از راهپیمایی مارش میرا است که بشدت در حال فعالیت هستند در این زمینه و ما نیز باید جلوی آن ها رادر راستای جلوگیر ی از تحریف وقایع بوسنی را بگیریم.

نکته دوم اینکه می بایست تمامی کارها در حوزه مقاومت وچه در خصوص فلسطین و چه در خصوص بوسنی و.. به رشته تحریر درامده و مانند رمان و کتاب های شعری و ادبی منتشر شوند در این صورت است که می توانیم به اثرگذاری هرچه بهتر ادبیات مقاومت معتقد باشیم.

 

وی ذیل سومین نکته شان با صحه گذاشتن بر سخنان قبل روشن و محبوبی تاکید کردند که خاطرات جنگ و اتفاقات بوسنی در حال تغییر  وفراموشی بخشیاز قسمت های خود است و این تنها در نتیجهمک اری رسانه داخلی و افراد مسئول در حال رخ دادن است باید بیتر تمرکز کنیم و جهادی پیشروی کنیم و اطلاعات لازم و کامل درباره جنگ 8 ساله ایران و عراق را دقیق و با ذکر جزئیات ثبت و ضبط کنیم.

 

ما بایستی به 4 کشور یمن، سوریه، عراق و نیجریه بیشتر توجه داشته باشیم و بچه های رسانه ای در این باره فعالیت کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به حال وخیم این روزهای شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه از تمامی حضار و مهماناننشست خواست تا برای شفای هرچه سریع تر ایشان دعا کنند.

 

وی درآخر نیز به ماجرای نفوذ در دانشگاه های ایران از طریق به راه اندازی نشست های صلح با کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: ایران هیچگاه با کشور های سطح جهان قهر یا دمن نبوده است به طور مثال ما با لوکزامبورگ مشکل داریم یا با هر کشور دیگری در آفریقا و اروپا! ما تنها با دو رژیم یعنی اسرائیل غاصب و غده سرطانی منطقه و همچنین دولت ایالات متحده آمریکا مشکل اساسی و ریشه ای داریم که هیچگاه حل نمی شود.

 

پس از اتمام سخنان آقای رحماندوست حضار که از بحث و بررسی مسائل و اتفاقات بوسنی راضی به نظر می رسیدند جهت شادی روح شهدای ایرانی بوسنی هرزگووین و همچنین شهدای مسلمان بوسنیایی صلواتی را ختم کرده و پس از دریافت کتاب" محاصره سارایوو" برای گرفتن امضاءو یادگاری به سراغ آقای ذاکری رفتند.

 

انتهای پیام / م.ح




مطالب مرتبط

پنجاه و هشتمین نشست کبوتران مسجد دوردست برگزار شد:

 فلسطین بزرگترین مسئله جهان اسلام است و هر خدمتی به فلسطین، خدمت به اسلام است/ فلسطینیان از هویت و تمدن قوی برخوردار هستند
پنجاه و هشتمین نشست کبوتران مسجد دوردست برگزار شد:

فلسطین بزرگترین مسئله جهان اسلام است و هر خدمتی به فلسطین، خدمت به اسلام است/ فلسطینیان از هویت و تمدن قوی برخوردار هستند

ﭘﻨﺠﺎه‌وﻫﺸﺘﻤﻴﻦ ﻧﺸﺴﺖ از سلسله نشست‌های «ﻛﺒﻮﺗﺮان ﻣﺴﺠﺪ دوردﺳﺖ» ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻓﺎﺟﻌﻪ ﺗﺎرﻳخی ﻓﻠﺴﻄﻴﻦ را رﻧﺞ، ﻣﺤﻨﺖ و ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎى ﺗﺤﻤﻴﻞ ﺷﺪه ﺑﺮ ﻓﻠﺴﻄﻴﻨﻴﺎن ﻗﺪسی» دیروز سه شنبه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

|

پنجاه و هشتمین نشست کبوتران مسجد دوردست با موضوع قدس شریف

پنجاه و هشتمین نشست کبوتران مسجد دوردست با موضوع قدس شریف

ﭘﻨﺠﺎه‌وﻫﺸﺘﻤﻴﻦ ﻧﺸﺴﺖ از سلسله نشست‌های «ﻛﺒﻮﺗﺮان ﻣﺴﺠﺪ دوردﺳﺖ» ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻓﺎﺟﻌﻪ ﺗﺎرﻳخی ﻓﻠﺴﻄﻴﻦ را رﻧﺞ، ﻣﺤﻨﺖ و ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎى ﺗﺤﻤﻴﻞ ﺷﺪه ﺑﺮ ﻓﻠﺴﻄﻴﻨﻴﺎن ﻗﺪسی» دیروز سه شنبه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

|

پنجاه و هشتمین نشست کبوتران مسجد دوردست با موضوع قدس شریف

پنجاه و هشتمین نشست کبوتران مسجد دوردست با موضوع قدس شریف

ﭘﻨﺠﺎه‌وﻫﺸﺘﻤﻴﻦ ﻧﺸﺴﺖ از سلسله نشست‌های «ﻛﺒﻮﺗﺮان ﻣﺴﺠﺪ دوردﺳﺖ» ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻓﺎﺟﻌﻪ ﺗﺎرﻳخی ﻓﻠﺴﻄﻴﻦ را رﻧﺞ، ﻣﺤﻨﺖ و ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎى ﺗﺤﻤﻴﻞ ﺷﺪه ﺑﺮ ﻓﻠﺴﻄﻴﻨﻴﺎن ﻗﺪسی» دیروز سه شنبه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

|

«ژئوپلتیک اربعین از عاشورا تا ظهور» موضوع پنجاه‌وهفتمین نشست «کبوتران مسجد دوردست»

«ژئوپلتیک اربعین از عاشورا تا ظهور» موضوع پنجاه‌وهفتمین نشست «کبوتران مسجد دوردست»

حسین اکبری ارائه دهنده «ژئوپولتیک اربعین از عاشورا تا ظهور» اربعین را تمرین و مانوری برای ظهور امام زمان دانست و پشتوانه آن را اتحاد محبان اهل بیت با هم و پیوندشان در کربلا اعلام کرد.

|

در حلقه ی شعر آیینی و با حضور پیشکسوتان این حوزه مطرح شد؛

میرشکاک: در شعر آیینی فاخر توجه شاعر به افق های الهی و آسمانی اهل بیت است
در حلقه ی شعر آیینی و با حضور پیشکسوتان این حوزه مطرح شد؛

میرشکاک: در شعر آیینی فاخر توجه شاعر به افق های الهی و آسمانی اهل بیت است

در اشعاری که در هیآت استفاده می شود جای شعر سخت و پیچیده نیست، و غالب اشعار شکل ساده و روان تری دارند و ارتباط گیری مخاطبان با اینگونه اشعار بخاطر اعتماد شنونده به شعر مداح و احساس نزدیکی درونی آنان با فضای شعر است که می تواند آن اثر را در مخاطب ایجاد کند.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.