پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

نشست بررسی معامله قرن با حضور صلاح زواوی و حسین شیخ الاسلام برگزار شد

نشست بررسی ابعاد معامله قرن با حضور سفیر فلسطین در تهران و حسین شیخ الاسلام معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مشاور سابق وزیر امور خارجه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا( نشست بررسی «ابعاد معامله قرن» امروز، ۱۷ تیرماه در سالن همایش خبرگزاری ایکنا برگزار شددر این نشست صلاح الزواوی، سفیر فلسطین در تهران، حسین شیخ الاسلام، معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، سید محمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و جمعی از اصحاب رسانه در آن حضور یافتند.

 

 

در ابتدای این برنامه صلاح الزواوی، سفیر فلسطین در تهران طی سخنانی اظهار کرد: هم پیمانی آمریکا و اسرائیل از همان ابتدا برای دو هدف صورت گرفت؛ نخست تشکیل اسرائیل در سرزمین فلسطین که با وجود مقاومت فلسطینیان و شهید و زخمی‌شدن بسیاری از آنان، محقق شد و دوم اجرای پروژه اسرائیل بزرگ که کل خاک فلسطین، اردن، سوریه، لبنان، عراق، یک سوم عربستان و نیمی از صحرای سینا را در بربگیرد و این پروژه امروز نیز همچنان دنبال می‌شود.

 

الزواوی با بیان اینکه دشمنان فلسطین نقشه‌های خود را گام به گام پیش می‌برند، تصریح کرد: سخن‌گفتن از صلح و راه حل سیاسی و مسائلی از این قبیل توهمی بیش نیست. فلسطین همانطور که از ما به زور گرفته شده، همانگونه هم پس گرفته خواهد شد. فلسطین باید به ما از نهر تا بحر برگردد. هیچ راه حل دیگری وجود ندارد، جز این که اسرائیل از بین برود. مذاکره با دشمن صهیونیستی آسان‌دیدن مسائل است.

وی همچنین گفت: همانطور که آمریکایی‌ها ساکنان اصلی آمریکا و بومیان آن جا را که سرخ پوست بودند، از بین بردند، اسرائیلی‌ها همین سیاست را در قبال ما دارند و آن را دنبال می‌کنند.

سفیر فلسطین در تهران بیان کرد: در سال ۱۹۴۷ میلادی قطعنامه تقسیم فلسطین از سازمان ملل صادر شد. در این قطعنامه به یهودیان ۵۶ درصد و به فلسطینیان ۴۲ درصد از فلسطین داده شده و قدس که دو درصد است یک قسمت بین‌المللی در نظر گرفته شده است. همچنین مقرر شده بود که دولت تشکیل شود که دولت صهیونیستی ایجاد شد اما دولت فلسطینی تشکیل نشد.

 

وی در ادامه افزود: سخن‌گفتن از صلح و سازش در طرح معامله قرن توهمی بیش نیست و هیچ ارزشی برای ما ندارد و ملت فلسطین با قدرت در برابر آن خواهد ایستاد و فلسطین با نابودی اسرائیل باقی خواهد ماند.

الزواوی بیان کرد: صلح و تلاش آمریکا برای تحقق آن، تنها برای حفظ منافع اسرائیل است؛ رژیمی که سلاح، اقتصاد، رسانه و امکانات زیادی را در جهان در اختیار دارد و آمریکا حامی اصلی آن است.

 

 

وی در ادامه گفت: ملت فلسطین حتی یک وجب از خاک خود و حق خود را نمی بخشد.اسرائیل و تمام عوامل آنها که در معامله قرن دست دارند می خواهند با پول تمام تمام حقوق ملت فلسطین را از بین ببرندو همانطور که در جریان هستید از وقتی که ترامپ به ریاست جمهوری امریکا دست پیدا کرده است اقداماتی خصمانه علیه ملت فلسطین انجام داد که از جمله آن ها انتقال سفارت امریکا از تل اویو به قدس اشغالی،بستن حساب های مالی فلسطینیان در واشنگتن،قطع کمک های آنروا به مردمان غزه بود.یکی دیگر  و مهم ترین اقدامات ترامپ علیه فلسطین، موضوع آوارگان بود که از 6 میلیون آواره فقط 40 هزار تن از آنهارا برای بازگشت به فلسطین قبول کرد که این حق تمام آوارگان فلسطین است که به میهن خود بازگردند.

 

وی درباره این که چرا رهبر وقت فلسطین معاهده اُسلو را پذیرفت، گفت: شاید خسته بودند و یا شاید به حسن نیت طرف آمریکایی اعتماد داشتند. من روز اولی که اُسلو امضا شده بود، یک بیانیه در تهران علیه این معاهده صادر کرده و گفتم که ما هرگز نمی‌توانیم با این دشمن صلح برقرار کنیم. این به خاطر این نبود که اطلاعات بیشتری از رهبر خود داشتم؛ بلکه به این دلیل بود که مسائل مهمی را می‌دیدم. از روز اولی که توافقنامه اُسلو امضا شد، ۱۰۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست در کرانه غربی رود اردن بودند، اما امروزه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون شهرک‌نشین صهیونیست در این منطقه حضور دارند و ۲۴۰ شهرک صهیونیستی ساخته شده است.

 

الزواوی اضافه کرد: پس از امضای اسلو که قرار بود دولتی را برای خود داشته باشیم، متأسفانه این دولت هنوز تشکیل نشده است. دشمنان در میان کشورهای اسلامی تناقضاتی ایجاد کرده‌اند که هیچ کس جرأت و فرصت قیام علیه نقشه‌هایشان را نداشته باشد. اما در جمهوری اسلامی ایران مردی با بصیرت، انقلاب اسلامی را رهبری کرد و آن را به پیروزی رساند، شعار اول امام خمینی(ع) وحدت مسلمانان و شعار دوم مسئله فلسطین بود.

 

وی از حمایت‌های امام خمینی(ره) از قدس و فلسطین یاد کرد و گفت: امام(ره) فلسطین را پاره تن اسلام می‌دانست و مردی با بصیرت و انقلابی بود که انقلاب ایران را به پیروزی رساند و تمام تلاش خود را برای حمایت از فلسطین به کار گرفت؛ بعد از امام راحل (ره(، سکان داری این جریان مهم و عظیم را مقام معظم رهبری بر عهده گرفتند که ایشان پرچمدار آزادی قدس شریف در منطقه هستند.

 

صلاح الزواوی تصریح کرد: پس از امام راحل که متأسفانه عمرشان زیاد طولانی نبود، پرچم این راه به دست رهبر معظم انقلاب اسلامی افتاد که ایشان هم این مسئله را به صورت قوی‌تر و جدی‌تر ادامه دادند. ملت ایران، در مقابل پروژه تشکیل اسرائیل بزرگ در منطقه ایستاد و ایرانیان پیش‌قراول مخالفت با پروژه تشکیل اسرائیل بزرگ بوده و هستند، ایرانیان خواستار نمازخواندن در مسجدالاقصی بوده و پیوسته در حالت جنگ با دشمن اسرائیلی به سر می‌برند. باید پشت سر رهبر معظم انقلاب قدم برداشت. ایشان پرچمدار آزادی قدس شریف هستند و این پرچم را پس از َسلَف خودشان حضرت امام راحل به دست گرفته‌اند.


وی بیان کرد: فلسطینیان ۷۰۰ قطعنامه از مجمع عمومی سازمان ملل و ۷۰ قطعنامه از شورای امنیت را به نفع خود دارند، این از لحاظ معنوی برای فلسطین خوب است، اما این قطعنامه‌ها وجبی از خاک فلسطین را به ما پس داده‌اند؟ پاسخ، نه است. فلسطین جز با جهاد و شهادت آزاد نمی‌شود. فلسطینیان و تمامی کشورهای منطقه باید دست در دست هم دهند و پروژه اسرائیل بزرگ را ساقط کنند.

 

سفیر فلسطین در تهران در پایان تأکید کرد: طرح آمریکا و اسرائیل برای صلح در حالی در حال اجرا است که شهرک‌سازی‌های اسرائیل همچنان ادامه دارد و حتی برای مدت زمان اندکی نیز متوقف نشده است.

 

 

در ادامه حسین شیخ الاسلام، معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مشاور سابق وزیر امور خارجه سخنرانی و چرایی تشکیل اسرائیل را تبیین و اظهار کرد: در سال ۱۸۵۷ میلادی اولین چاه نفت «پنسیلوانیا» به تولید تجاری و صنعتی رسید و مدتی طول کشید تا مؤسسان این چاه بفهمند که این چاه نقشی می‌تواند در جهان ایفا کند و در نهایت پس از ۴۰ سال به این نقش پی بردند و درک کردند بیشتر نفت جهان کجاست و پیشنهاد تشکیل اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات در کنفرانس بازل سوئیس داده شد تا بر منابع نفتی جهان مسلط شوند.

 

 

وی در پاسخ به سوال  یکی از خبرنگاران که چرا بحرین محل برگزاری نشست اقتصادی انتخاب شده است گفت: زیرا این کشور ضعیف ترین کشور اشغال شده در منطقه است و پادشاه بحرین برای اینکه در جایگاه خود باقی بماند مجبور به برگزاری این نشست در کشور بحرین شد.

 

 

وی با بیان این‌که امروز هرکس جریان نفت را اداره کند، دنیا را اداره می‌کند، افزود: ۲۰ سال پس از کنفراس بازل در سال ۱۹۱۷ میلادی بیانیه بالفور صادر شد و «لرد بالفور»، وزیر خارجه وقت انگلیس از طرف دولت این کشور در نامه‌ای اعلام کرد ما کشور یهود را از نیل تا فرات می‌سازیم، در سال ۱۹۴۷ عقب نشینی قیمومیت انگلیس بر فلسطین را اعلام کرد و همه اینها به خاطر تسلط بر نفت و منابع نفتی بود.

 

وی ادامه داد: اسرائیل در سال ۲۰۰۵ به غزه حمله کرد،‌ در سال ۲۰۰۶ نیز یک بار دیگر به لبنان حمله کرد،‌ همچنین در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ غزه را مورد حملات خود قرار داد، ولی باز هم نتوانست راهی برای خود و توسعه زمین‌های اشغالی باز کند و این موارد نشان از بر هم خوردن توازن قدرت به نفع مقاومت دارد.

شیخ‌الاسلام به پهپاد آمریکایی که چندی پیش از سوی ایران منهدم و سرنگون شد اشاره کرد و گفت: این پرنده هدایت‌پذیر رادارگریز قرار نبود که مورد رصد قرار گیرد، ولی از هنگام بلند شدن آن از پایگاه ابوظبی در امارات متحده عربی در رصد رادارهای ساخت ایران بود و در نهایت تنها با یک موشک ساقط شد.

 

وی در ادامه تصریح کردد: قرار نبود ایران راداری را برای ساقط کردن هواپیمای دشمن در اختیار داشته باشد. ۳۰ سال پیش آمریکا هواپیمای مسافربری ایران را در خلیج فارس مورد اصابت قرار دارد و اکنون ما هواپیمای دشمن را سرنگون کرده‌ایم و آنان جرأت حمله به ایران را ندارند و بهانه‌شان هم این است که ۱۵۰ نفر کشته می‌شدند و ما از حمله خودداری کردیم.

شیخ‌الاسلام اظهار کرد: این موضوعات نشان می‌دهد که معادله بر هم ریخته است و دیگر آمریکا نمی‌تواند با هواپیمای F۲۲ و F۳۵ که در اختیار داشت به ایران حمله کند، زیرا این هواپیماها نیز از همان تکنولوژی پهپاد مورد نظر برخوردار هستند؛ بنابراین باید فکر دیگری برای حمله بکنند.

 

وی افزود: در سال ۱۳۳۲ آمریکا خواست که رژیم ایران را تغییر دهد و این کار را کرد،‌ ولی اکنون نمی‌تواند این کار را بکند. آمریکا اوایل پیروزی انقلاب تلاش کرد و هر جنایتی را مرتکب شد، ولی موفق به تغییر نظام ایران نشد. همچنین قرار بود که طی چند هفته یمن را تسلیم کنند، ولی اکنون چهار سال است که مقاومت ادامه دارد و معامله باز هم برعکس شده و پهپادها از یمن به عربستان می‌روند و موشک می‌زنند و باز می‌گردند. آمریکا همه تلاشش را برای دفاع از ریاض، پایتخت عربستان انجام داد،‌ ولی نتوانست از آن دفاع کند.

 

اسرائیل بزرگ شدنی نیست

 

شیخ‌الاسلام با تأکید بر اینکه اسرائیل بزرگ‌شدنی نیست،‌ گفت: اراده ملت‌ها تغییر کرده است. تلاشی که ناتو انجام می‌دهد به این منظور است که ملیت‌های مختلف را در عملیاتی مشترک شرکت دهد،‌ ولی باز هم نتوانسته است در برابر مقاومت مقابله کند.

 

وی تصریح کرد: ملت‌ها برای آزادی‌خواهی و مقابله با ظلم و ستم فعالیت می‌کنند تا اراده خود را بر سرنوشت‌شان دخیل کنند. این موضوع نشان می‌دهد که موازنه قدرت بر هم خورده است.

شیخ‌الاسلام در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۰ و تلاش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران و انجام معامله قرن که سبب پیروزی وی می‌شود، گفت: رئیس‌جمهور شدن ترامپ یک پدیده تصادفی نیست.الوین تافلر، نویسنده کتاب «موج سوم» کتاب دیگری را در سال ۱۹۹۰ نوشته است به نام «جابجایی قدرت» که در آن از این جابجایی به دو نوع یاد می‌کند؛ نخست جابجایی قدرت از اروپا به چین و دومی که مؤلفه‌های قدرت، پول و عقل را نشان می‌دهد،‌ مؤلفه عقل و درایت در گذر زمان قدرتمندتر می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در پاورقی فصل سوم کتاب یاد شده، که ۲۹ سال پیش نوشته شده است،‌ پیش‌بینی شده که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا یا دونالد ترامپ است و یا مدیرعامل شرکت چندملیتی کرایسلر. علت این موضوع هم آن است که مردم به سمت چنین شخصیتی با دیدگاه‌های ناصحیح پیش می‌روند. انتخاب ترامپ موضوعی تدبیر شده از سوی ساختار آمریکاست.

 

حسین شیخ الاسلام تصریح کرد: دو ساختار استکباری در آمریکا وجود دارد که اولی نسبت به جهان و به دلیل وجود دلار و دومی نیز به ملت و به دلیل ساختار قدرتی است که در آنجا وجود دارد

وی گفت: ترامپ نیز مانند هر رئیس‌جمهور دیگری در دوره اول تلاش می‌کند که در دور دوم پیروز شود که در این موفقیت چند موضوع نقش دارد؛ اولین مؤلفه قلدرمآبی است که ترامپ دارد و تاکنون شکست خورده است و یکی از دلایل اینکه ترامپ که حمله پهپاد به ایران را متوقف کرد همین موضوع بوده است که همانند جیمی کارتر که مجبور شد پیکر عملیات‌کنندگان در طبس را در سال‌های نخست پیروزی انقلاب تشییع کند و این موضوع سبب رأی نیاوردن وی شد.

شیخ‌الاسلام اظهار کرد: دومین مورد در پیروزی ترامپ معامله قرن است که برای رضایت صهیونیست‌ها درصدد عملی کردن آن است. وی برای اداره آمریکا ناچار است که این رژیم را اداره کند. آنان متوجه شدند که جنس مردمی که در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه زندگی می‌کنند متفاوت است و این مردم دارای تاریخ، تمدن و فرهنگ هستند، از این رو بدترین نوع استکبار را که صهیونیست‌ها هستند به این منطقه آورد.

 

وی در پایان تصریح کرد: معامله قرن شکست بزرگی برای ترامپ است و ما این توانایی را داریم که وی را شکست دهیم. معامله قرن تبدیل به بازیچه شده است. در کنفرانس بحرین هیچ فلسطینی شرکت نکرد و همه ملت‌ها آن را تحریم کردند

انتهای پیام/م.ق/




مطالب مرتبط

بیانیه نهضت اسلامی افغانستان به مناسبت فرار امریکا از افغانستان

بیانیه نهضت اسلامی افغانستان به مناسبت فرار امریکا از افغانستان

. ایالات متحده آمریکا، این ابرقدرت جهانی، بدون در نظرگرفتن اصول، معیارها و حقوق بین الملل و با استفاده از قدرت نظامی خود، افغانستان را اشغال کرد و به صدای اعتراض شهروندان افغانستان نیز اعتنایی نکرد. همچنان‌که این کشور به صورت برق‌آسا و بدون اجازه صاحب‌خانه به افغانستان ...

|

دبیر کل حزب الله لبنان:

ما دشمن آمریکا و سلطه‌جویی آمریکا و دشمن صهیونیستی و پروژه صهیونیستی هستیم
دبیر کل حزب الله لبنان:

ما دشمن آمریکا و سلطه‌جویی آمریکا و دشمن صهیونیستی و پروژه صهیونیستی هستیم

راز قدرت راه ما در این است که هیچ گاه دنبال دستاوردهای سیاسی نبوده‌ایم. مشکل آمریکا و جماعت آمریکایی در منطقه همین جاست. یکی از نقاط قوت شما این است که دشمنت را بشناسی. ما دشمن آمریکا و سلطه‌جویی آمریکا و دشمن صهیونیستی و پروژه صهیونیستی هستیم.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.