پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

روز قدس و شکل گیری معادله
جدید بجای الگوی ملی و عربی

دکتر محمدرضا جمالی

  •     یادداشت کوتاه


    تاریخ مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی نشان از آن دارد که ۳ جبهه در مقابل این رژیم نامشروع رخ نمایی نموده اند.

        اولین جبهه مبتنی بر اندیشه ناسیونالیستی و تفکر نژادی و ناسیونالیسم عربی بود که با ظهور جمال عبدالناصر به اوج خود رسید. اوج عملگرایی این اندیشه در جنگ ۶ روزه سال ۱۹۶۷ مشاهده می شود و ثمره آن شکست و اشغالگری بیشتر سرزمین های اسلامی بود. سرخوردگی ناشی از این شکست این اندیشه ناسیونالیستی را سرانجام به تسلیم در برابر رژیم صهیونیستی و تن دادن به پیمان ننگین کمپ دیوید در17 سپتامبر سال 1978 کشاند.
        اندیشه دوم مبتنی بر قلوب و فطرت پاک ملت ها بود که حمایت از مظلوم و نه تاختن جدی بر ظالم را در دستور خود داشتند. این اندیشه در ملت ها نضج گرفت و با تشکل ها و سازمان های مردم نهاد و تشکیل خیریه های امداد رسان به فعالیت خود ادامه داد و در همین حد باقی ماند.


  •     اندیشه سوم مبتنی بر دین اسلام و تاکید بر اسلام به عنوان تنها راه حل می باشد.این اندیشه متعالی با انقلاب اسلامی ایران خودنمایی کرد و چون بر فطرت خدا جوی انسان و حمایت از مظلوم ابتنا داشت به عنوان فراگیر ترین اندیشه عملی ضد صهیونیست ها شهره شد.این اندیشه بعد از مدتی در قالب اندیشه استرتژیک مقاومت اسلامی به عنوان فراگیرترین راه حل ضد صهیونیستی و ضد استکباری در جهان اسلام بر اساس تفکر اسلام انقلابی فراگیر شد.

  •  

     

    اندیشه مقاومت اسلامی الگوی جدیدی ارائه داده است که بر خلاف رویه های گذشته بصورت پیروز در برابر صهیونیست ها عمل کرده است و در همه رویارویی ها از زمان شکل گیری رژیم صهیونیستی را شکست داده است و اوج آن را می توان در جنگ ۳۳ روزه سال 2006 لبنان و جنگ های ۲۲ (2008) و 8 (2012) و 51 (2014) روزه و به ویژه در دو جنگ کوتاه مدت دو روزه در سال 2019 مشاهده کرد که معادله درگیری را به نفع مقاومت فلسطینی تغییر داده است.

    بنیانگذار جمهوری اسلامی با تعیین روز جهانی قدس در واقع جوامع مسلمان را  به نگاه به درون و فعال سازی ظرفیت های درونی خود مبتنی بر اندیشه اسلام فراخواند و این فراخوانی به اسلام و پرهیز دادن از مفاهیم و راهکارهای غربی و غیر اسلامی و مکاتب سیاسی و مادی، معادله جدیدی را رقم زد که اکنون مقاومتِ مبتنی بر آن، مهمترین و تاثیر گذارترین بازیگیر تحولات منطقه به شمار می رود.

  •  

     

    امروز تفکر مقاومت اسلامی از خلیج عدن تا مدیترانه بر اساس اخوت و وحدت اسلامی و بیداری اسلامی، صرف نظر از نژاد، زبان و خون، می رود تا معادله مقاومت در برابر سلطه گری را در افق هزاره سوم ترسیم کند و شعار راهبردی امام خمینی(ره) یعنی « حذف اسرائیل از صفحه روزگار» را تحقق بخشد.

| شناسه مطلب: 328838







نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.