سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

71 سال بحران مشروعیت؛
اسرائیل از چه رنج می برد؟

«مجید رحیمی»

خبرگزاری قدس (قدسنا)- مجید رحیمی *:

 

رژیم صهیونیستی اخیراً سالروز تأسیس و ۷۱ سالگی خود را جشن گرفت تا سران آن برای لحظاتی چالش‌هایی پیش‌روی خود را به فراموشی بسپارند. نخست‌وزیر اسرائیل و سایر سران این رژیم دائماً از تلاش برای حفظ موجودیت رژیم صهیونیستی سخن می‌گویند و همواره در تلاش هستند تا حیات اسرائیل ادامه داشته باشد و در مسیر تحقق این هدف از انجام هیچ‌گونه تلاشی کوتاهی نمی‌کنند.

 

صهیونیست‌ها راهپیمایی‌های بازگشت مردم فلسطین را شدیداً سرکوب کرده و معترضین را مورد هدف گلوله‌های جنگی قرار می‌دهند. هر روزه نیز ارتباطشان را با ولی‌نعمت خود یعنی ایالات متحده را افزایش می‌دهند تا از ادامه حیات اسرائیل مطمئن شوند.

 

با این همه اما حیات اسرائیل همواره با تهدید مواجه بوده و ادامه حضور این رژیم در منطقه دائماً از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به چالش کشیده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در غالب مواضع خود نسبت به اسرائیل تأکید می‌کنند که این رژیم عمر چندانی نخواهد داشت و به زودی به نابودی کشیده خواهد شد.

 

گاهاً رهبر معظم انقلاب اسلامی، علی‌رغم تلاش صهیونیست‌ها برای ادامه حاکمیت در اراضی اشغالی، اضمحلال این رژیم این‌گونه یادآوری می‌کنند:

 

«این سفاکی و فاجعه‌آفرینی‌ها نتوانسته است هدفِ سردمداران و پشتیبانان رژیم غاصب را برآورده سازد. برخلاف آرزوی احمقانه‌ی اقتدار و استحکامی که سیاست‌بازان خبیث برای رژیم صهیونیستی در سر می‌پروراندند، این رژیم روزبه‌روز به اضمحلال و نابودی نزدیک‌تر شده است.»[۱]

 

گاهاً نیز رهبری معظم با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم، نابودی اسرائیل را این‌چنین وعده می‌دهدند: «نباید شک کرد که شجره‌ى خبیثه‌ى اسرائیل که «اجتثت من فوق الارض ما لها من قرار»[۲]، هیچ پایه و پایگاه و استمرارى نخواهد داشت و بى‌شک نابود خواهد شد.»[۳]

 

چه چیزی باعث شده رژیم صهیونیستی که در ظاهر از پشتیبانی ابر مستکبر عالم، منابع مالی و نظامی سرشار سود می‌برد این‌گونه در معرض اضمحلال و نابودی قرار گرفته باشد؟

در این یادداشت نگاهی داریم به چالش‌های بیرونی اسرائیل که موجب گرفتاری این رژیم در باطلاق مرگ شده است. چالش‌هایی که رژیم صهیونیستی در ۷۱ سالگی خود با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و مشخص نیست چه زمانی نابودی اسرائیل را رقم بزنند.

 

عدم مشروعیت؛ بحران همیشگی اسرائیل

 

رژیم صهیونیستی از بدو تأسیس در سال ۱۹۴۸م تاکنون همواره با بحران عدم مشروعیت درگیر بوده است. در ابتدای تأسیس این رژیم اولین موج‌های اسرائیل‌ستیزی از سوی کشورهای عربی منطقه به سمت اسرائیل گسیل و منجر به رقم خوردن جنگ اعراب با اسرائیل شد. اگرچه این جنگ با پیروزی صهیونیست‌ها به پایان رسید اما وقوع انقلاب اسلامی ایران عصری جدید در حیات اسرائیل را رقم زد.

 

با تشکیل حکومت اسلامی در ایران و صدور انقلاب اسلامی به کشورهای منطقه، رژیم صهیونیستی بیش از پیش طرد شد و امروزه نیز این رژیم جعلی در چندین بعد با بحران عدم مشروعیت دست و پنجه نرم می‌کند و قادر به حل این معضل بزرگ نیست.

 

پناه بردن به آمریکا؛ تلاش نافرجام اسرائیل برای فرار از بحران عدم مشروعیت

 

ایالات متحده در تاریخ ۷۱ ساله رژیم صهیونیستی همواره نقش برادر بزرگ‌تر اسرائیل را بازی کره است. به جرأت می‌توان گفت چنانچه حمایت ایالات متحده شامل حال اسرائیل نمی‌شد، این رژیم هم اکنون وضعیت اسفناک‌تری در جهان می‌داشت.

 

به رسمیت شناخته نشدن و طرد شدن رژیم صهیونیستی در عرصه‌های ورزشی و سیاسی و شکست‌های این رژیم در مواجه با جریان انقلاب اسلامی موجب شده است تا سران رژیم اشغالگر دست با دامان آمریکایی‌ها شوند.

 

درست درحالی که اسرائیل با چالش‌هایی درونی از جمله آمارهای بالای تجاوز جنسی در دانشگاه‌ها، مدارس و ادارات و اختلافات سیاسی میان سران خود مواجه است؛[۴] صهیونیست‌ها می‌کوشند تا از طریق بازی‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای با کاخ سفید وضعیت خود در منطقه را با ثبات جلوه دهند.

 

اوایل سال گذشته بعد از جنجال‌های فراوان، دونالد ترامپ سفارت ایالات متحده در اراضی اشغالی را از تل‌آویو به قدس شریف منتقل کرد.[۵] اما محل استقرار سفارت آمریکا در قدس یا تل‌آویو تفاوت زیادی برای رژیم اشغالگر ندارد؛ زیرا مسئله اصلی این رژیم به رسمیت شناخته نشدن است و این‌گونه حرکات تبلیغاتی در حل بحران عدم مشروعیت اسرائیل کارساز نیستند.

 

اوایل سال جاری نیز ترامپ با حضور در جلسه‌ای مطبوعاتی حاکمیت رژیم صهیونیستی بر ارتفاعات جولان را به رسمیت شناخت.[۶] این اقدام نیز بیشتر جنبه‌ای تبلیغاتی داشت و درحقیقت به منظور افزایش احتمال پیروزی نتانیاهو در انتخابات اسرائیل صورت گرفت.

 

سران رژیم صهیونیستی و به خصوص نتانیاهو درحالی سرمستانه از انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان سخن گفتند که در عمل تغییر خاصی در جهت مشروعیت‌بخشی به حضور اسرائیل در منطقه اتفاق نیفتاده است.

 

کاخ سفید از دیرباز هوادار رژیم صهیونیستی بوده و امروزه نیز کمک‌های مالی، رسانه‌ای، نظامی و تبلیغاتی ایالات متحده به اسرائیل پابرجا است. به عبارت دیگر رژیم اشغالگر برای حل بحران مشروعیت خود نیاز دارد تا توجه افکار عمومی جهان را به خود جذب کند؛ اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است و کشورهای مهم منطقه غرب آسیا نظیر جمهوری اسلامی ایران و بسیاری در مردم دنیا کماکان رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسند.

 

مخالفت سازمان‌ملل، اتحادیه اروپا و کشور مهم و قدرتمندی نظیر روسیه با حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی[۷] دلیل دیگری بر شکست رژیم صهیونیستی در پناه بردن به آمریکا و به رسمیت شناخته شدن از سوی دولت ترامپ است.

 

تحریم‌های ورزشی و هنری اسرائیل

 

رژیم صهیونیستی به لحاظ سیاسی کشوری جعلی محسوب می‌شود و بعد از گذشت ۷۱ سال از عمر خود کماکان از بحران عدم مشروعیت رنج می‌برد. اما اسرائیل علاوه بر جهان سیاست در فضای ورزش، فرهنگ و هنر نیز در منجلاب عدم مشروعیت گرفتار شده است.

 

عرصه ورزش؛ تحقیرگاه رژیم صهیونیستی

 

یکی از راهبردهای مهم سران رژیم صهیونیستی برای مطرح شدن در جهان و برقراری ارتباط با افکار عمومی حاضر شدن ورزشکاران این رژیم در عرصه‌های مختلف ورزشی است. در حقیقت سران رژیم صهیونیستی در تلاش هستند تا با شرکت‌دادن ورزشکاران اسرائیلی در میادین مختلف ورزشی، صهیونیست‌ها را مردمی عادی جلوه داده و چهره‌ی خشن اسرائیل در اذهان عمومی را بزک کنند.

 

اما به لطف تیزهوشی جمهوری اسلامی این راهبرد اسرائیل با شکست مواجه شده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ده‌ها و صدها نماینده‌ی جمهوری اسلامی در رقابت‌های ورزشی در قالب ورزش‌های انفرادی و تیمی و داوری مسابقات حاضر به رویارویی با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس نشده‌اند. تلاش دیپلماتیک ورزشکاران ایرانی موجب شده تا راهبرد تغییر چهره‌ی اسرائیل نزد اذهان عمومی جهان همواره با شکست مواجه شود.

 

البته اسرائیل تنها از سوی ورزشکاران ایرانی مورد تحقیر قرار نگرفته است. عدم حضور تیم‌های ملی و باشگاهی فوتبال رژیم صهیونیستی در مسابقات آسیایی ننگی بزرگ بر پیشانی این رژیم محسوب می‌شود.

 

تیم ملی فوتبال رژیم اشغالگر در جام ملت‌های اروپا و تیم‌های باشگاهی این رژیم در لیگ قهرمانان اروپا حضور می‌یابند. اما دلیل عدم حضور تیم‌های اسرائیلی در مسابقات آسیایی چیست؟

 

تیم فوتبال اسرائیل نخستین بار در جریان بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۵۸م حاضر شد؛ اما هیچ یک از تیم‌های ملی ترکیه، اندونزی، مصر و سودان حاضر به رویارویی با تیم فوتبال رژیم صهیونیستی نشدند. پس از وقوع جنگ شش روزه نیز روند تحریم تیم‌های اسرائیلی از سوی فوتبالیست‌های آسیایی و اروپایی افزایش یافت و در نهایت فدراسیون فوتبال اسرائیل در سال ۱۹۷۴م از کنفدراسیون فوتبال آسیا اخراج شد.[۸]

 

فدراسیون فوتبال اسرائیل بیست سال در اتحادیه فوتبال هیچ قاره‌ای عضویت ثابت نداشت تا اینکه اتحادیه فوتبال اروپا در سال ۱۹۹۴م عضویت فدراسیون فوتبال اسرائیل در این اتحادیه را پذیرفت.[۹] در حقیقت عدم رویارویی تیم‌های آسیایی با تیم فوتبال اسرائیل موجب طرد شدن رژیم صهیونیستی از آسیا و پناه بردن به جهان غرب شد.

 

انزجار اهالی هنر از رژیم صهیونیستی

 

حضور شخصیت‌های هنری و فرهنگی در اراضی اشغالی روی دوم سکه‌ی حضور ورزشکاران اسرائیلی در میادین مختلف ورزشی است. هردوی این تلاش‌ها با هدف تغییر وجهه‌ی اسرائیل نزد افکار عمومی جهان و بزک کردن چهره‌ی خشن اسرائیل پیگیری می‌شوند.

 

اما راهبرد برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری به میزبانی اسرائیل نیز تاکنون با موفیقت خاصی همراه نشده و بلکه می‌توان گفت اسرائیل در فرهنگی جلوه داده چهره‌ی خود نیز با شکست مواجه شده است.

 

برگزاری مسابقات خوانندگی یوروویژن ۲۰۱۹م در اراضی اشغالی جدیدترین شکست رژیم اشغالگر در پروژه ترمیم چهره‌ی این رژیم است. مسابقه یوروویژن ۲۰۱۹م که در ابتدا بنا بود در قدس برگزار شود با مخالفت‌های بسیار همراه شد و نهایتاً در تل‌آویو آغاز به کار کرد.

 

برگزاری این مسابقه خوانندگی در تل‌آویو فرصتی طلایی برای برای رژیم صهیونیستی بود تا جنایات خود را از اذهان مردم جهان پاک کند. از اهمیت برگزاری یوروویژن در اسرائیل همین بس که برخی از آمارهای جهانی مدعی هستند این مسابقه بیش از ۶۰۰ میلیون بینند در سطح جهان را به خود اختصاص داده است.[۱۰]

 

اما پس از اعلام خبر برگزاری مسابقه یوروویژن سال ۲۰۱۹ در اراضی اشغالی، صدها نفر از هنرمندان جهان از جمله «جولی کریستی»، «ماکسین پیک»، «ولف آلیس»، «راجر واترز»، «کاریل چرچیل»، «آل کندی» و هزاران نفر از مردم کشورهای اروپایی و آسیایی نسبت به این مسئله معترض شدند.[۱۱]

 

اعتراضات شدید هنرمندان و بسیاری از مردم جهان موجب شد تا سود چندانی از برگزاری یوروویژن در تل‌آویو نصیب رژیم صهیونیستی نشود. لذا حساب باز کردن صهیونیست‌ها روی یوروویژن ۲۰۱۹ برای فریب افکار عمومی جهان و سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی اسرائیل به خوبی پیش نرفت. در حقیقت اعتراضات صورت گرفته نسبت به میزبانی اسرائیل از مسابقه آواز یوروویژن باعث شد تا مسئله فلسطین و مظلومیت مردان، زنان و کودکان فلسطینی و توحش صهیونیست‌ها همچنان در اذهان مردم جهان باقی بماند.[۱۲]

 

همچنین رسانه‌های صهیونیستی یک روز پیش از آغاز به کار رسمی این مسابقه با اشاره به میزان بینندگان حاضر در تل‌آویو مدعی شدند تحریم‌های صورت گرفته از جانب هنرمندان مطرح جهان موجب شد تا بینندگان کمتری به اراضی اشغالی سفر کنند.[۱۳]

 

یک مشت ژنرال شکست خورده

 

ارتش و وزارت دفاع دو رکن اصلی و مهم هرکشور به شمار می‌روند و نمی‌توان هیچ کشوری را بدون نیروی نظامی  تصور کرد. اما اهمیت وزارت جنگ و نیروهای نظامی در رژیم صهیونیستی با سایر کشورهای جهان متفاوت است.

 

اهمیت فوق‌العاده بالای ژنرال‌ها و نظامیان در رژیم صهیونیستی را می‌توان با نگاهی مختصر به سابقه نخست‌وزیرهای این رژیم اثبات کرد.

 

«بن گوریون» نخستین نخست‌وزیر اسرائیل بود که همزمان وزارت جنگ را نیز در این رژیم هدایت می‌کرد. «لوی اشکول» سومین نخست‌وزیر اسرائیل نیز درحالی سیاست‌های کلی این رژیم را پیش می‌برد که تصدی پست وزارت جنگ را نیز به مدت ۴ سال خود برعده داشت.

 

«اسحاق رابین» و «مناخم بگین» قبل از به قدرت رسیدن در رژیم صهیونیستی در قالب گروهک‌های تروریستی فعالیت داشتند و بعد رسیدن به نخست‌وزیری نیز تصدی وزارت جنگ را تجربه کردند. «ایهود باراک» نیز در طی دو سالی و به طور همزمان پست نخست‌ویزری اسرائیل را در اختیار داشت و وزارت جنگ را نیز اداره می‌کرد.

 

اشاره به مسئله برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل و آشفتگی سیاسی در این رژیم دومین دلیلی است که می‌توان از آن به میزان بالای اهمیت وزارت جنگ و قوای نظامی در اسرائیل پی‌برد.

 

سال گذشته و پس از رخ دادن جنگی کوتاه میان رژیم اشغالگر و گروه‌های مقاومت، لیبرمن وزیر جنگ وقت اسرائیل از سمت خود انصراف داد.[۱۴] لیبرمن دلیل استعفای خود را انتقاد به روش نتانیاهو در تقابل با فلسطینی‌ها اعلام کرد. همین استعفا موجب شد تا ائتلاف نتانیاهو از هم بپاشد و بحث انتخابات زودهنگام در اسرائیل مطرح شود.

 

به عبارت دیگر اهمیت بالای وزارت جنگ در رژیم صهیونیستی و نارضایتی وزیر جنگ این رژیم از نحوه تقابل نخست‌وزیر اسرائیل با فلسطینی‌ها باعث به وجود آمدن آشتفتگی در رأس ساختار سیاسی اسرائیل شد. گفتنی است که هم اکنون نیز این آشفتگی برقوت خود باقی است و نتانیاهو هنوز موفق نشده است تا دولت جدید رژیم صهیونیستی را تشکیل دهد.

 

غصب فلسطین توسط صهیونیست‌ها و جعلی بودن کشور اسرائیل نیز موجب شده‌اند تا رژیم اشغالگر و یهودیان مستقر در اراضی اشغالی برای ژنرال‌های خود اهمیت بیشتری قائل شوند؛ لذا شکی نیست که اسرائیل نظامی قائم بر ژنرال‌ها و اندیشه‌های نظامی است.

 

هر کشوری که خواهان پیشرفت و توسعه است در اولین قدم باید از امنیت مرزهای خود مطمئن شده و سپس به آبادانی کشور خود بپردازد. حال آن‌که رژیم صهیونیستی که یکی از میلیتاریستی و نظامی‌ترین رژیم‌های تاریخ است هنوز نتوانسته امنیت خود را به طور کامل برقرار کند.

 

نکته مهم‌تر درخصوص امنیت و موجودیت رژیم صهیونیستی به روند نزولی قدرت نظامی این رژیم در سالیان اخیر معطوف می‌شود. ارتش رژیم اشغالگر روزی به لبنان حمله می‌کرد و جنایات خود را تا ۳۳ روز ادامه می‌داد. حملات ارتش اسرائیل به غزه نیز گاهاً ۵۱ روز به طول می‌انجامیدند و این رژیم  متحمّل آسیب چندانی نمی‌شد.

 

اما جنگ‌های اخیر ارتش اسرائیل با گروه‌های مقاومت به ۲ روز کاهش یافته است. در جنگ اخیر میان ارتش اسرائیل و جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی، گروه‌های مقاومت موفق شدند بیش از ۶۰۰ راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک کنند.[۱۵]

 

نکته مهم‌تر این‌که موشک‌های گروه‌های فلسطینی بردهایی کوتاه‌تر از ۱۰۰ کیلومتر داشتند اما موفقیت در پرتاب انبوهی از راکت‌ها به طور همزمان باعث شد تا سامانه پرقدرت گنبد آهنین تنها موفق به انهدام کمتر از نصف موشک‌های حماس و جهاد اسلامی شود.

 

بنابراین غلو نیست اگر سران رژیم صهیونیستی را یک مشت ژنرال شکست خورده خطاب کنیم؛ چراکه این رژیم قدرتمند در عرصه‌ی نظامی با گذشت ۷۱ سال از تأسیس خود هنوز موفق نشده امنیت را به طور کامل در مرزها و سراسر سرزمین‌های اشغالی برقرار کند.

 

نتیجه‌گیری

رژیم صهیونیستی امروز در ۷۱ سالگی خود با چالش‌های بسیاری مواجه است. چالش‌های بیرونی این رژیم هر روز در حال گسترش هستند و نقاط قدرت اسرائیل نیز اکنون نقطه ضعف این رژیم محسوب می‌شوند.

 

بحران عدم مشروعیت از ۱۹۴۸ تاکنون با نام اسرائیل گره خورده و ارتباط صمیمانه تل‌آویو و واشنگتن باعث نشده تا چهره‌ی نامشروع رژیم اشغالگر نزد مردم جهان تغییر کند. تلاش‌های سران رژیم صهیونیستی در عرصه‌های ورزشی و فرهنگی نیز تأثیر چندانی نداشته و این رژیم همچنان مورد غضب اهالی ورزش و فرهنگ و جهان می‌باشد.

 

بُعد قدرت اسرائیل یعنی نیروی نظامی این رژیم نیز از هر زمان دیگری ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. ارتشی که بزرگ‌ترین زنجیره‌ی تسلیحاتی منطقه را در اختیار دارد امروزه در مقابل موشک‌های نه چندان قدرتمند گروه‌های مقاومت تسلیم می‌شود و به آتش‌بس تن می‌دهد.

 

نگاهی به مجموعه‌ی این چالش‌ها و شکست‌ها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در سرازیری افول قرار گرفته است و تلاش‌هایی که سران آن به کار می‌گیرند نیز برای نجات اسرائیل کارساز به نظر نمی‌رسد.

 

* مقاله نویس در پایگاه صهیون پژوهی خیبر

 

منابع:

 

[۱]. پیام به حجاج بیت‌الله‌الحرام‌؛ ۱۳۹۳/۰۷/۰۸

 

[۲]. سوره مبارکه ابراهیم آیه ۲۶: وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبیثَةٍ اجتُثَّت مِن فَوقِ الأَرضِ ما لَها مِن قَرارٍ: و مثل سخنى ناپاک چون درختى ناپاک است که از روى زمین کنده شده و قرارى ندارد.

 

[۳]. بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان؛ ۱۳۷۰/۰۸/۱۵

 

[۴]. https://kheybar.net/?p=21933

 

[۵]. https://www.isna.ir/news/97022413580

 

[۶]. https://www.isna.ir/news/98010601465

 

[۷]. yon.ir/f11QS

 

[۸]. https://www.varzesh3.com/news/1453822

 

[۹]. yon.ir/qucHD

 

[۱۰]. https://web.archive.org/web/20050113034609/http://www.museum.tv/Archives/Etv/E/htmlE/eurovisionso/eurovisionso.htm

 

[۱۱]. https://fa.alalamtv.net/news/4049226/

 

[۱۲]. https://kheybar.net/?p=21928

 

[۱۳]. https://www.timesofisrael.com/contestants-from-41-countries-stroll-down-orange-carpet-as-eurovision-kicks-off/

 

[۱۴]. https://www.isna.ir/news/97082311407

 

[۱۵]. https://kheybar.net/?p=21759




مطالب مرتبط

گزارش قدسنا از موضع شهروندان فلسطینی درباره کشورهای عربی و اسلامی

تقدیر از ایران و انتقاد از کشورهای عربی/ ایران در حرف و عمل از فلسطین و مقاومت دفاع می‌کند/ عملکرد منفی حکومتهای عربی و طرح عادی سازی روابط، مشوق اشغالگران صهیونیست برای کشتار و جنایات اسرائیل در غزه است
گزارش قدسنا از موضع شهروندان فلسطینی درباره کشورهای عربی و اسلامی

تقدیر از ایران و انتقاد از کشورهای عربی/ ایران در حرف و عمل از فلسطین و مقاومت دفاع می‌کند/ عملکرد منفی حکومتهای عربی و طرح عادی سازی روابط، مشوق اشغالگران صهیونیست برای کشتار و جنایات اسرائیل در غزه است

خبرنگار خبرگزاری قدس (قدسنا) در غزه از شهروندان فلسطینی نظرشان را در خصوص مواضع کشورهای عربی و اسلامی در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه جویا شده است که نشان داد مردم غزه معتقدند موضع و عملکرد منفی حکومت‌های عربی و توافقات عادی سازی با رژیم صهیونیستی از جمله عواملی ...

|

یکصد و چهل و ششمین روز "طوفان الاقصی"/

بمباران شدید اردوگاههای النصیرات و البریج و شهادت دهها نفر دیگر/ تجاوزات اشغالگران به کرانه باختری و شهادت یک جوان/ اشغالگران مردم غزه را در مثلث مرگ قرار داده اند/ شهادت 7 کودک دیگر بر اثر سوء تغذیه
یکصد و چهل و ششمین روز "طوفان الاقصی"/

بمباران شدید اردوگاههای النصیرات و البریج و شهادت دهها نفر دیگر/ تجاوزات اشغالگران به کرانه باختری و شهادت یک جوان/ اشغالگران مردم غزه را در مثلث مرگ قرار داده اند/ شهادت 7 کودک دیگر بر اثر سوء تغذیه

ارتش رژیم صهیونیستی طی شب گذشته تا بامداد امروز همانند روزهای گذشته، مناطق مختلف نوار غزه را آماج حملات خود قرار دادند که دهها نفر دیگر شهید شدند و همزمان به مناطق مختلف کرانه باختری حمله ور شدند که طی آن دستکم یک جوان هدف گلوله نظامیان متجاوز قرار گرفت و به شهادت رسید.

|

همزمان با ادامه جنایات اشغالگران در کشتار و ویرانی در  نوار غزه صورت گرفت؛

یورش گسترده نظامیان صهیونیست به کرانه باختری/ شهادت یک فلسطینی در رام الله/ رویارویی شجاعانه جوانان مبارز با متجاوزان
همزمان با ادامه جنایات اشغالگران در کشتار و ویرانی در نوار غزه صورت گرفت؛

یورش گسترده نظامیان صهیونیست به کرانه باختری/ شهادت یک فلسطینی در رام الله/ رویارویی شجاعانه جوانان مبارز با متجاوزان

نظامیان رژیم صهیونیستی طی شب گذشته و بامداد امروز جمعه به مناطق مختلف کرانه باختری اشغالی حمله کردند که طی آن یک جوان به ضرب گلوله آنها به شهادت رسید.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.