پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
فلسطین در سالی که گذشت؟(بخش دهم)

جنگ دو روزه غزه

فلسطین و منطقه در سال 1397 هجری شمسی رویدادهای سیاسی و میدانی مختلفی را به خود دیده است. البته کلید نقطه آغاز برخی از این تحولات و رخدادها در گذشته زده شد اما همچنان در سال 1397 تحولات و رخدادهای حوزه فلسطین و خاورمیانه نیز در اولویت بود . در نوشتار حاضر سعی شده به اختصار هر یک از این تحولات اشاره شود.

قدسنا: احمدرضا روح الله زاد: فلسطین و منطقه در سال 1397 هجری شمسی رویدادهای سیاسی و میدانی مختلفی را به خود دیده است. البته کلید نقطه آغاز برخی از این تحولات و رخدادها در گذشته زده شد اما همچنان در سال 1397 حوزه فلسطین و خاورمیانه از تحولات و رخدادهای مهم بشمار می رود. در نوشتار حاضر سعی شده به اختصار هر یک از این تحولات اشاره شود:

 

 

ی: جنگ دو روزه غزه

 

در آغاز دهه سوم آبان  1397(21آبان) یکی از مهمترین حوادث حوزه فلسطین در این سال رخ داد. یک گروه از نیروهای زبده ارتش صهیونیستی (سایرت متکل) که تخصص آنها نفوذ و ترور است شامگاه وارد باریکه غره شدند. هدف این گروه نصب ادوات جاسوسی، ربودن یکی از مسئولان نظامی حماس با هدف کسب اطلاعات از فعالیت های لجستیکی و نظامی مقاومت در غره بود. آنها با لباس های مبدل و بعضا زنانه ورود کرده بودند اما بخشی از نیروهای امنیتی حماس به فرماندهی نور الیدن محمد برکه به آنها مشکوک شده و درگیر می شوند. در این درگیری فرمانده گروه عملیات صهیونیستی کشته شده و چند نفر دیگر زخمی می شوند. با آتشباری هلیکوپترهای صهیونیستی نظامیان نفوذی از صحنه نجات می یابند و چند نفر از نیروهای حماس از جمله نورالدین محمد برکه نیز شهید می شوند.

 

ادوات بجا مانده صهیونیست ها

 

در زمان وقوع این عملیات بنیامین نتانیاهو برای شرکت در جشن یکصد سالگی پایان جنگ اول جهانی در سفر پاریس بود اما پس از اطلاع از شکست عملیات، سفر را ناتمام گذاشته و فورا به فلسطین اشغالی باز می گردد. گروه های مقاومت فلسطینی در غزه با تشکیل اتاق مشترک عملیات، حملات گسترده و متنوعی را علیه مواضع صهیونیست ها صورت می دهند که در نوع خود بی نظیر بوده است. کابینه امنیتی اسرائیل تشکیل جلسه فوری می دهد و ناگزیر از پذیرش آتش بس می شود و از طریق مصر به مقاومت در غره پیغام می دهد که بهتر است درگیری ادامه نیابد.

 

مقاومت غزه در این دو روز درگیری قریب هزار فروند انواع موشک به مواضع صهیونیست ها شلیک می کند. برخی از این موشک ها نقطه زن بودند که به مراکز حساس و تجمع نیروهای صهیونیستی در اطراف غزه شلیک شدند. همچنین در یک عملیات متهورانه و البته برنامه ریزی شده که فیلم آن نیز در شبکه های مختلف منتشر شد با موشک کورنیت روسی یک اتوبوس حامل نظامیان صهیونیست را در عمق مواضع دشمن صهیونیستی در شرق جبالیا هدف قرار دادند. حجم گسترده پرتاب موشک ها و نیز رونمایی از ظرفیت های جدید موشکی مقاومت و نیز واکنش سریع و برنامه ریزی شده آنها علیه مواضع مختلف صهیونیست که نشان از آمادگی بالای مقاومت دارد، نیز مدیریت روانی درگیری از سوی مقاومت که هر روز گستره و کیفیت درگیری را با اعلام قبلی افزایش می داد، اسرائیل را ناگزیر از توقف جنگ ساخت.

 

 

غزه در محاصره 12 ساله قرار دارد. محاصره ای که نه تنها زمینی و دریایی و هوایی است بلکه ابعاد این محاصره به زیر زمین و زیر دریا نیز گسترش یافته است اما مقاومت نشان داد که این محاصره نمی تواند آن را از دستیابی به ظرفیت های جدید دفاعی و تهاجمی مانند موشک های هدایت شونده و نقطه زن و کورنیت روسی باز دارد. موضوعی که موجب اعجاب کارشناسان نظامی اسرائیل شده است.

 

{ فیلم حمله موشکی بهاتوبوس گذاشته شود}

 

افیگودر لیبرمن که در کسوت وزرات جنگ اسرائیل این عملیات را طراحی کرده بود. همچنان اصرار به ادامه درگیری داشت اما شرایط میدانی، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی را ناگزیر از مخالفت با وی ساخت. به همین دلیل لیبرمن از وزارت جنگ استعفا داد و این نخستین پیامد این جنگ برای اسرائیل بود. در نهایت با خروج حزب اسرائیل بیتنا از ائتلاف حاکم دولت ائتلافی شکست خورد و کابینه صهیونیستی ضمن تصویب انحلال کابینه صهیونیستی نهم مارس 2019 را برای برگزاری انتخابات جدید تعیین کرد.

 

 

این جنگ که تنها دو روز طول کشید تعریف جدیدی از معادله درگیری در سطح فلسطینی – اسرائیلی ارائه کرد و موازنه قوا کاملا به ضرر اسرائیل و به نفع مقاومت فلسطینی تغییر یافت. مقاومت فلسطینی که زمانی ضعیف ترین حلقه محور مقاومت محسوب می شد نشان داد که از آن مرحله عبور کرده است و اینکه یکی از قوی ترین حلقه های محور مقاومت محسوب می شود که دشمن صهیونیستی که یک ارتش کاملا حرفه ای و مجهز به پیشرفته ترین تسلیحات نظامی است، نمی تواند بیش از دو روز در برابر توان تهاجمی مقاومت در غزه تاب بیاورد و با میانجی قرار دادن دولت مصر خواستار آتش بس می شود. اهمیت این موضع آنگاه بیشتر آشکار می شود که بدانیم در سال 1967 ارتش صهیونیستی ظرف تنها نیم ساعت غزه را اشغال کرد.

 

 

انتهای پیام/م.ق/




نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.