پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

جبهه مقاومت معمار ایجاد
نظم نوین امنیتی در منطقه

«حسن کاظمی قمی»

«حسن کاظمی قمی» سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری قدس (قدسنا) در خصوص اهداف و پیامدهای سفر حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به عراق گفت: سفر رئیس جمهور کشورمان در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به عراق با توجه به شرایط خاص منطقه صورت گرفت. در حال حاضر روابط دو کشور ایران و عراق و همکاری های دو کشور تحت تاثیر متغیرهای ثابتی همچون مشترکات دینی و فرهنگی و روابط کهن تاریخی قرار دارد.

 

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در عراق در ادامه بیان داشت: به نظر می رسد در شرایط کنونی دو متغیر بر روابط جمهوری اسلامی و عراق تاثیر مستقیم دارد:

۱. شوق و شعفی که در میان مردم، دولتمردان و رهبران عراق نسبت به روابط میان تهران-بغداد وجود دارد. عراق کشوری متشکل از تکثر سیاسی است. نکته حائز اهمیت این است که تمامی دیدگاه های متفاوت سیاسی در دولت و پارلمان عراق علاقه مند به گسترش روابط میان دو کشور دوست و برادر ایران و عراق هستند. این علاقه مندی نتیجه همکاری ها و حمایت های بی بدیلی است که جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت بطور اخص در طی سال های اخیر که عراق درگیر با گروه های تکفیری و تروریستی در عراق بود و این جریان های نیابتی از سوی ایالات متحده آمریکا و صهیونیست ها و ارتجاع منطقه به دنبال آن بودند که  نظام سیاسی جدید عراق را بین برده و تجزیه این کشور را دستور کار خود داشتند در چنین شرایط دشواری جمهوری اسلامی ایران دوشادوش دولت و ملت عراق برای دفع تهدیداتی که متوجه این ملت بزرگ بود ایستادگی کرد.

 

بر همین اساس هم امروز ما شاهد آن هستیم که یک اعتماد بسیار قوی نسبت جمهوری اسلامی ایران بوجود آمده است. از سوی دیگر بر خلاف تمامی تخریب هایی که صورت می گیرد اکثریت مردم و دولتمردان عراق بر گسترش همکاری های فیمابین تاکید دارند. در هنگام سفر رئیس جمهور به عراق همگان شاهد استقبال گرم مردم این کشور از دکتر روحانی بودند.

 

۲.ایالات متحده آمریکا به دنبال آن است که با وادار ساختن عراق این کشور را مجبور به همسویی با سیاست ها و تحریم های ظالمانه اش بر علیه مردم ایران کند. بر همین اساس آمریکایی با استفاده از روش ها و شیوه های مختلف به دنبال تهدید و تطمیع عراقی ها برای همسو کردن این کشور بر علیه ایران را در دستور کار دارند.

 

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگو با قدسنا: 2

 

وی در ادامه بیان داشت: فشارهای سیاسی، تهدیدهای اقتصادی، دخالت در امور داخلی عراق برای قطع روابط اقتصادی میان تهران – بغداد و استقرار هیات بانکی واشنگتن در بانک مرکزی عراق بدین منظور، انجام عملیات روانی بر علیه مردم ایران در میان افکار عمومی عراق و یا بالعکس تا بتوانند انفکاک، انشقاق و گسست در میان دو ملت ایجاد کنند و یا اینکه آمریکایی ها امروز تشویق کنند آن کشورهای عربی را که تا دیروز از تروریسم حمایت می کردند امروز در بازسازی عراق مشارکت کنند تا باعث شود خودشان جایگزین حضور و همکاری میان تهران - بغداد شوند عملیاتی کردن چنین عملیات های تخریبی را دنبال کرده اند.

 

کاظمی قمی ادامه داد: اما آن چیزی که به طور ملموس قابل مشاهده است خواسته آمریکایی ها که یک خواسته نامشروعی هم می باشد با مخالفت جدی مردم و دولت عراق مواجه شده است. عراق در چارچوب مصالح و منافع ملی خودش و فارغ از دخالت های قدرت های فرا منطقه ای روابطش را تعریف کرده و از تحریم های ظالمانه ایالات متحده آمریکا بر علیه مردم ایران تبعیت نخواهد کرد.

 

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در عراق در ادامه بیان داشت: سفر دکتر روحانی به عراق دارای پیام ها و پیامدهای مهمی به قرار زیر بود:

 

۱. در گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور بسیار موثر خواهد بود.

 

2. با توجه به شرایط منطقه از جمله ناکامی های آمریکایی ها در منطقه و پیروزی های جبهه مقاومت، امروز زمینه همکاری میان کشورهای منطقه فراهم شده است. در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران، عراق و سوریه به عنوان پیشگامان جبهه مقاومت می توانند زمینه ساز همکاری های بلند مدت راهبردی در عرصه محیط زیست، اقتصاد و امنیت در منطقه باشند. این سفر بدون شک می تواند در شکل گیری همکاری های منطقه ای موثر باشد.

 

۳. امروز آنچه در منطقه بوقوع پیوسته نشانگر آن است که نظام تحمیلی ایالات متحده آمریکا در منطقه دچار ناکامی و شکست شده است. فضایی که آمریکایی ها با جنگ نیابتی ایجاد کردند به دنبال یک جنگ منطقه ای بودند و به دنبال آن بودند که ظرفیت نیروهای مقاومتی که در برابر رژیم اشغالگر قدس صف آرایی کرده بودند را با ایجاد گروه های تکفیری تروریستی همچون داعش دچار ضعف و ناکارآمدی کنند، اما این شرایط امروز شکسته شده است. منطقه غرب آسیا فاقد یک نظم امنیتی مبتنی بر مصالح منطقه ای است. با پیروزی های جبهه مقاومت امروز کشورهای منطقه می توانند معماری نظم جدید در منطقه را ایجاد کنند. استراتژی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر امنیت منطقه در گرو همکاری های منطقه ای به دور از حضور و دخالت قدرت های فرامنطقه ای شکل گرفته است. بنابراین سفر دکتر روحانی می تواند به ایجاد چنین معماری در شکل گیری نظم نوین امنیتی در سطح منطقه موثر باشد.

 

وی در ادامه افزود: پیش از این نیز شاهد سفر بشار اسد به تهران بودیم. این سفرها در تقویت جبهه مقاومت در سطح منطقه موثر خواهد بود.

 

کاظمی قمی ادامه داد: پیام روشن سفر دکتر روحانی به عراق این است که هیچ اراده ای نمی تواند خللی در روابط مستحکم، تاریخی و روبه گسترش دو کشور ایران و عراق ایجاد کند.  

 

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در عراق در پایان گفت: همکاری های دو کشور به سمت ایجاد یک روابط راهبردی در سطح منطقه پیش خواهد رفت و می تواند الگویی برای سایر کشورها در روابط با عراق جدید باشد.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگو با قدسنا:امروز جبهه مقاومت  معمار ایجاد نظم نوین امنیتی در سطح منطقه استهیچ اراده ای نمی تواند خللی در روابط روبه گسترش ایران و عراق ایجاد کند 2

انتهای پیام/م.ش/۳۰




مطالب مرتبط

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگو با قدسنا:

امروز جبهه مقاومت  معمار ایجاد نظم نوین امنیتی در سطح منطقه است/هیچ اراده ای نمی تواند خللی در روابط روبه گسترش ایران و عراق ایجاد کند
سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگو با قدسنا:

امروز جبهه مقاومت معمار ایجاد نظم نوین امنیتی در سطح منطقه است/هیچ اراده ای نمی تواند خللی در روابط روبه گسترش ایران و عراق ایجاد کند

«حسن کاظمی قمی» گفت: پیام روشن سفر دکتر روحانی به عراق این است که هیچ اراده ای نمی تواند خللی در روابط مستحکم، تاریخی و روبه گسترش دو کشور ایران و عراق ایجاد کند.  

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.