پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
آتش ورشو دامن نتانیاهو را گرفت؛

بازارگرمی انتخاباتی نتانیاهو و باز شدن زخم کهنه اختلافات میان لهستان و اسرائیل

مقامات سیاسی لهستان در پی اظهار نظرهای نتانیاهو در نشست ورشو مبنی بر متهم نمودن لهستانی ها برای همکاری با نازی های آلمانی، تصمیم به عدم حضور در نشست ویشگراد در تل آویو گرفتند.

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری قدس (قدسنا)، به نقل از پایگاه خبری عرب48، «ماتئوس موراویتسکی» نخست وزیر لهستان درپی سخنان بنیامین نتانیاهو در نشست امنیتی ورشو عنوان کرد که تصمیم به عدم مشارکت در  نشست سران «ویشگراد» گرفته است، نشستی که قراراست 18 فوریه (دور روز دیگر) در تل آویو برگزار شود.

 

همچنین «اندری دودا» رئیس جمهور لهستان نیز از لغو مشارکت لهستان در این نشست خبر داد. وی همچنین از آمادگی کشورش برای میزانی از این نشست در ورشو سخن گفت.

 

گفتنی است، مقامات سیاسی لهستان، در پی اظهار نظرهای نتانیاهو در نشست ورشو مبنی بر متهم نمودن لهستانی ها برای همکاری با نازی های آلمانی، تصمیم به عدم حضور  در نشست ویشگراد گرفتند.

 

ویشگراد یا گروه «وی۴» یک گروه فرهنگی و سیاسی در اروپای مرکزی با عضویت ۴ کشور جمهوری چک، مجارستان، لهستان و اسلواکی است.

 

براساس آنچه رسانه های لهستان منتشر کرده اند: سفیر اسرائیل در ورشو نیز، درپی سخنان جنجال برانگیز نتانیاهو، مورد توبیخ مسئولان لهستانی قرارگرفت و اکنون در مسیر بازگشت به اسرائیل است.

 

قبل از برگزاری نشست ورشو، نتانیاهو و ماتئوس موراویتسکی، نخست وزیر لهستان برای اولین بار در تاریخ روابط دیپلماتیک دو طرف، پس از بحران بر سر یهودیان لهستان، با یکدیگر دیدار کرده بودند.

 

نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی خبرنگاران در ورشو گفته بود که لهستانی ها با نازی های آلمانی همکاری می کردند، البته نتانیاهو فکرش را نمی کرد که به خاطر این جمله، مورد سرزنش قرارگیرد.

 

دفتر نخست وزیری لهستان نیز بویژه پس از دیدار دوجانبه ای که دوطرف درباره موضوع یهودیان لهستان داشتند، از ایراد سخنان این چنینی از سوی نخست وزیر اسرائیل، غافلگیر شد.

 

در همین راستا، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت نیز در پایگاه اینترنتی خود خطاب به مسئولان لهستانی نوشت: سخنان نتانیاهو که بیشتر جنبه تبلیغاتی قبل از انتخابات را دارد، بزودی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

مقامات لهستانی در این باره اظهار داشتند که سخنان جنجال براگیز نتانیاهو ممکن است باردیگر آتش اختلافات را بین دو طرف شعله ور سازد.

 

برحسب آنچه در یدیعوت آحرونوت اسرائیل نوشته شده است: «آنا ازری» سفیر اسرائیل در لهستان با ارسال نامه ای به نخست وزیر این کشور ادعا کرده است که مقصود نتانیاهو از بیان این جملات، مردم لهستان نبوده بلکه مسئولان وقت لهستان بوده است.

 

پیش از وقوع این اتفاقات، نتانیاهو و موراویتسکی، در حاشیه برگزاری نشست ورشو درباره توسعه همکاری هایشان در زمینه های تکنولوژی، اقتصاد وامنیت به توافق نظر رسیده بودند.

 

لازم به ذکر است، در ماه ژوئن سال گذشته میلادی، حزب «قانون و عدالت» لهستان که در حکومت این کشور بر سر کار است، قانونی را به اجرا درآورده بود که طبق آن، خطر زندان برای کسانی که جنایات نازی های آلمانی را انکار می کردند، از بین می رفت.

 

تصویب این قانون، خشم مقامات اسرائیلی و آمریکایی را برانگیخته بود.

 

اما مدت کوتاهی از تصویب این قانون نگذشته بود که، به علت ایجاد بحران در روابط دیپلماتیک لهستان و اسرائیل و همچنین فشار از سوی مقامات آمریکایی ، قانون مذکور اصلاح شد.

 

گفتنی است، نتانیاهو پیش از اصلاح دوباره این قانون تاکید کرده بود: تاریخ را نمی شود تغییر داد، انکار هولوکاست باید متوقف شود.

 

وی در ادامه سخنان اش افزود: زنده نگه داشتن تاریخ هولوکاست مسئولیت مشترک لهستان و اسرائیل است و لازم است تا از جنایات نازی های آلمانی علیه یهودیان، بویژه یهودیان لهستان، یاد شود.

 

 

انتهای پیام/ م.ح/ 22




مطالب مرتبط

هلوکاست باردیگر ماجرا ساز شد

فراخوانده شدن سفیر رژیم صهیونیستی درپی صدور دستوری از سوی رئیس جمهور لهستان
هلوکاست باردیگر ماجرا ساز شد

فراخوانده شدن سفیر رژیم صهیونیستی درپی صدور دستوری از سوی رئیس جمهور لهستان

رژیم صهیونیستی در پی امضای قانونی از سوی رییس جمهور لهستان که بر اساس آن بازماندگان هولوکاست قادر نیستند برخی املاک در لهستان را تصرف کنند، کاردار خود را از ورشو فراخواند.

|

تنش در روابط لهستان و رژیم صهیونیستی

تصویب قانونی در لهستان که بر اساس آن بازماندگان هولوکاست قادر نیستند به طور غیرقانونی برخی املاک در این کشور را تصرف کنند، خشم اسرائیل را بر انگیخته است.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.