چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
نشست «فلسطین در تراز جهانی»؛

زواوی: مسئله فلسطین از حمایت جهان اسلام برخوردار نیست/ دهقانی: کشورهای عربی در قبال فلسطین انجام وظیفه نکرده‎‌اند

نشست «فلسطین در تراز جهانی» در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با حضور سفیر فلسطین در تهران برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری قدس (قدسنا) نشست «فلسطین در تراز جهانی» با حضور جمعی از سفرای مقیم کشورمان از جمله فلسطین، سوریه ،عراق، تاجیکستان ،مغرب و نمایندگان گروه های فلسطینی جهاد اسلامی و جنبش حماس صبح امروز در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش «صلاح زواوی» سفیر فلسطین در این نشست ضمن ابراز ناخرسندی از اختلافات موجود در بین کشورهای اسلامی و منطقه تاکید کرد: این اختلافات به پیگیری مطالبات ملت فلسطین آسیب زده است.
 

وی تاکید کرد: بدون حمایت و کمک کشورهای اسلامی، مسئله فلسطین دچار ضعف شده و اهدافی که برای آن مدنظر است محقق نخواهد شد.
 

صلاح زواوی با اشاره به حضور طولانی مدت خود در ایران و عدم بازگشت به فلسطین به علت ممانعت رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: من  گفته ام که در ایران می مانم و از مسئله فلسطین دفاع خواهم کرد.

 

زواوی در ادامه گفت: روز گذشته در جشنی که به مناسبت آزادی موصل در سفارت عراق در تهران برگزار شد حضور داشتم و به سفیر گفتم که امیدوارم پیروزی های عراق در سایر کشورهای اسلامی هم محقق و  این سرطان از تمام کشورهای اسلامی ریشه‌کن شود.

 

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در مرحله تشکیل اسرائیل بزرگ از نظر جغرافیایی است. من نقشه‌ای را در اختیار دارم که بیانگر برنامه اسرائیل برای اشغال بخش هایی از سوریه، تمام اردن، بخشی از عراق و شبه جزیره سینا و حتی چشم‌داشت آنها به بخشی از عربستان است.

 

زواوی بابیان اینکه در سه قرن اخیر برنامه تشکیل اسرائیل بزرگ از سوی صهیونیست و امپریالیسم جهانی دنبال شده است افزود: متاسفانه باید اعتراف کنیم که آنها موفق به ایجاد دولت خود در فلسطین اشغالی شدند. هرچند که صد سال است در نبرد با صهیونیسم هستیم و دهها هزار شهید دادیم.

 

سفیر فلسطین با بیان اینکه ما همواره پیشگام مبارزه با اسراییل بوده ایم گفت: ما به نمایندگی از مسلمانان با رژیم صهیونیستی مبارزه کرده و امروز هم در مسجدالاقصی از بچه تا سالمند در حال دفاع از اولین قبله مسلمانان و محل معراج پیامبر هستند.


وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در صدد اعمال طرحی در منطقه است که کاملا در راستای منافع غرب بوده و قطعا ما در مقابلش مقاومت خواهیم کرد.

 

زواوی بابیان اینکه هدف اصلی رژیم صهیونیستی تشکیل اسرائیل بزرگ است و برای رسیدن به آن بین مسلمانان تفرقه ایجاد می کنند خاطرنشان کرد: با این حال می گویم که این رژیم از بین رفتنی است و هیچ آینده ای در فلسطین نخواهد داشت و حتی اگر ما سلاح‌مان را زمین بگذاریم نسل های آینده این کار را  نخواهند کرد.

 

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: براساس تعریف جدیدی که از تروریسم ارائه شده است، نه تنها تمام شهدای فلسطینی تروریسم محسوب می شوند بلکه همانطور که به سفیر عراق گفتم با تعریف جدید همه ما تروریسم هستیم. اگر به خاطردفاع از خودمان تروریسم هستیم من به آن افتخار می کنم. این تعریف از تروریسم جعلی و صهیونیستی بوده و هیچ کس آن را نمی پذیرد و محکوم و مردود است.

 

سفیر فلسطین در ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه در تاریخ فلسطین دست های پنهانی به اسم گروه و قبیله در بین ما تفرقه ایجاد کردند و تنها راه نجات پیش روی ما در شرایط فعلی ایجاد وحدت ملی است.


سفیر فلسطین خواستار تشکیل کمیسیون  فلسطین متشکل از ده کشور اسلامی شد و گفت: این کمیسیون باید برای ایجاد وحدت در جهان اسلام تلاش کرده و برنامه ای با زمان بندی مشخص ایجاد کنند. آنها باید به این موضوع برسند که دشمن مشترک آنها اسرائیل به سرکردگی آمریکا است.

 

زواوی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: ایران از  مقام معظم رهبری اداره می شود. وقتی وارد ایران شدم هر جمعه نزد رهبری می‌رفتم. ایشان زبان عربی را بهتر از من صحبت می کنند. سازش ناپذیر هستند و وارد خرید و فروش نمی شوند. مقام معظم رهبری اگر یک میلیون رزمنده را دعوت به رفتن به فلسطین می‌کردند دو میلیون نفر می رفتند.

 

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تا امروز بهای سنگینی برای اختلافات خود پرداخت کردیم و همچنان صهیونیست ها با طرح های خود دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان هستند و دیگر وقت آن رسیده است که با ایجاد وحدت بین خود مقابل آنها بایستیم.

 

همچنین در ادامه این نشست دکتر «محمدرضا رئوف شیبانی» گفت: بار دیگر فلسطین و تحولات مربوط به آن دلیلی شد که دوستان فلسطین در زیر این سقف جمع شوند و مراتب حمایت خود را از مسئله فلسطین و مردم مظلوم آن اعلام کرده و بر ضرورت دفاع همه جانبه از حقوق حقه مردم فلسطین تاکید کنیم.


 وی ادامه داد: ما  اقدامات مستمر غیر قانونی و غیر اخلاقی و خلاف قوانین و معاهدات بین المللی رژیم صهیونیستی را محکوم می کنیم.

 

 سفیر سابق ایران در سوریه خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر جهان بار دیگر شاهد اوج‌گیری اعتراضات و انتفاضه مردم فلسطین بویژه ساکنان قدس شریف بود. این اعتراضات به دنبال اقدامات رژیم صهیونیستی در هتک حرمت قبله اول مسلمین و ضرب و شتم نمازگزاران فلسطینی انجام شد .


وی خاطرنشان کرد: بدون شک اقدامات اخیر صهیونیست‌ها در ادامه سیاست‌های اشغالگرانه این رژیم و مصادره سرزمین های فلسطینی انجام می شود .


شیبانی ادامه داد: اسرائیل با سوء استفاده از وضعیت امنیتی و نابسامان حاکم بر منطقه و درگیر بودن محور مقاومت در نبرد با تروریستها ، در جهت بسط حضور هرچه بیشتر خود در سرزمین های فلسطین اقدام می کند .


 سفیر سابق ایران در سوریه با بیان اینکه اقدام رژیم صهیونیستی در ممانعت از ورود فلسطینی های نمازگزار به داخل حرم قدس و استقرار گیت های بازرسی، در واقع در راستای تحقق سیاست یهودی سازی قدس شریف است ، ادامه داد: واکنش سریع و گسترده مردمی در داخل و خارج فلسطین و تظاهرات گسترده در تعدادی از کشورهای منطقه و جهان حکایت از خشم افکار عمومی از این اقدام خطرناک اسرائیل دارد . این درحالی است که برخی از کشورهای منطقه نه تنها در مقابل این اقدامات اسرائیل سکوت اختیار کرده اند بلکه در جهت عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی حرکت کرده و همزمان نیز با ایجاد مشکلات پی در پی در منطقه تلاش دارند که مسئله فلسطین را از اولویت اصلی منطقه و جهان اسلام خارج کنند.

 

شیبانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران این اقدامات رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرده و حمایت قاطع خود را از مردم فلسطین ، به ویژه فلسطینی های ساکن قدس شریف را مورد تاکید قرار می دهد. در این رابطه سخنگوی وزارت خارجه موضع گیری کرد و رئیس محترم مجلس شورای اسلامی نیز با ارسال پیام هایی برای همتایان خود این اقدامات اسرائیل را محکوم کردند .

 

در ادامه این نشست دکتر «عباس خامه یار» معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با انتقاد از بخش هایی از سخنان صلاح زواوی گفت: در این که جهان اسلام با چه مشکلاتی روبرو است و آسیب های آن چیست بارها مورد برسی و آسیب شناسی قرار گرفته است. اکنون زمان گفتن جمع شدن کشورها و بررسی مشکلات و راه حل ها نیست بلکه زمان اقدام عملی است.

 

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه افزود: مشکل واقعی فلسطین در بیرون فلسطین قرار دارد که برخی کشورهای عربی با پشت کردن به مسئله فلسطین برای برقراری رابطه با اسرائیل در حال مسابقه با هم هستند و حتی مقاومت فلسطین را با دستور امریکا و اسرائیل تروریست معرفی می کنند.

 

عضو کمیسیون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در ادامه اظهار داشت که امسال یکصدمین سال صدور بیانیه خیانت بار لالفور است که سند جنایت و خیانت استعمار پیر انگلیس است. رژیم صهیونیستی در نظر دارد در آبان ماه امسال به مناسبت یکصدمین سال صدور وعده بالفور برنامه های متنوعی را به صورت جشن و غیره برگزار کند. ضرورت دارد که هم ملت فلسطین و کشورهای اسلامی برای ناکام گذاشتن صهیونیست ها از اجرای این برنامه خود برنامه داشته و اقداماتی را انجام دهند. بی شک بالفور سند تاریخی جنایت علیه نه تنها ملت فلسطین بلکه جنایت هلیه مردم منطقه و بشریت است.

 

خامه یار با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در تعریف، ایجاد و مدیریت بحران ها در منطقه و حمایت از تروریست های تکفیری و نیز حمایت از ائتلاف عربی در جنگ علیه یمن، استمرار و شدید این بحران ها را به نفع رژیم صهیونیستی دانست که موجب تثبیت مرزهای لرزان آن خواهد شد. مرزهایی که با مقاومت اسلامی به شدت سست و لرزان شده است.

 

وی در ادامه از کشورهای اسلامی خصوصا از کشورهای عربی خواست خود را از پروژه صهیونیسم و از سراشیبی همکاری با اسرائیل بیرون کشند که این خود توطئه ای بزرگ علیه ملل اسلامی است و در گام نخست توطئه ای علیه ملت های خودشان است.

 

خامه یار در ادامه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را یک پروژه استعماری می داند و مخالفت با آن نه به دلیل اشغالگر بودن اسرائیل است. بلکه اسرائیل یک راهکار استعمار برای سلطه بر منطقه و امورات جهان اسلام است و یک خطری است که ادامه خیاتش همه منطقه را متضرر می کند همانگونه که تاکنون بوده است.

 

وی در پایان از صلاح زواوی به عنوان سفیر فلسطین و نماینده ساف در ایران خواستار توضیح درباره دیدار ابومازن با رهبر گروهک تروریستی منافقین در پاریس شد. گروهکی که دستشان به خون هزاران نفر ایرانی آلوده است و مورد نفرت شدید ایرانیان هستند.

 

 صلاح زواوی هم در پاسخ به این سوال خامه یار گفت: ابومازن رئیس سلطه فلسطینی با مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین در پاریس اقدامی قبیح بوده و اعلام کرد که این اقدام فردی بوده و ملت فلسطین هرگز با این اقدام موافق نبوده و نیستند و نباید این موضوع را به همه ملت فلسطین تسری داد.

 

در ادامه این نشست دکتر «حمیدرضا دهقانی پوده» رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه و نماینده سابق ایران در سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد: پس از 100 سال از صدور اعلامیه بالفور و 70 سال از اشغال فلسطین و 50 سال اشغال بیت المقدس شایسته است که امت اسلامی عملکرد خود را مورد نقد و بررسی قرار دهد. زیرا این امت درباره فلسطین خوب کار نکرده است. در واقع فلسطین باید در اولویت امت قرار گیرد و امت بداند که هر کاری که برای فلسطین انجام می دهد در واقع به خود کمک کرده است تا منافع و امنیت خود را تامین کند. اما برعکس شاهد هستیم که یک کشور اسلامی کشور اسلامی دیگر مورد بمباران شدید خود قرار داده است بی تردید این نوع رفتار به نفع منافع ملل منطقه و به نفع آرمان فلسطین نیست.

 

رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادمه افزود: هیچ تغییری در دشمنی دشمن با جهان اسلام رخ نداده است. جریان های استعماری همواره دشمن جهان اسلام بوده اند. اینکه اکنون ترامپ رئیس جمهور امریکا شده و یا نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در ماهیت دشمنی با جهان اسلام تغییری رخ نداده است. درست است با یک نوع دیوانگی های جدید روبرو هستیم اما در رفتار دشمن تغییر اتفاق نیفتاده است.

 

وی ادامه داد: بنابر این این امت اسلام است که باید نسبت خود را با این موضوع بازنگری کند وبداند که تنها با تکیه بر خود و نه فلان قطعنامه و فلان سازمان بین المللی می تواند مشکلاتش را حل کند. سال ها منتظر این سازمان ها بوده ایم اما هیچ اتفاقی رخ نداده جز اینکه دشمن حضور و نفوذش را در جهان اسلام تقویت کرده است.

 

انتهای پیام/ م.ش
 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.