شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

مسجدالاقصی؛ محوری‌ترین جبهه
رویارویی با رژیم صهیونیستی

گروه تحلیل و تفسیر


خبرگزاری قدس (قدسنا)؛ گروه تحلیل و تفسیر: حمله رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و واکنش مردم فلسطین نشان می دهد که مسجد الاقصی یکی از محوری ترین جبهه های رویارویی در فلسطین است. بر همین اساس دشمن اشغالگرمی کوشد موضوع مسجد الاقصی را  یکسره سازد و فلسطینیان نیز با دفاع از آن می کوشند این نماد دینی و هویتی را حفظ کنند تا مقاومت ضد اشغالگری این ملت در پرتو آن همچنان استمرار یابد.
 

دشمن صهیونیستی تلاش می کند با ایجاد محدودیت های گوناگون، مسجد الاقصی را از انحصار مسلمانان خارج سازد و با شیوه تقسیم زمانی و یا تقسیم مکانی آن را تصاحب کند. این شیوه قبلا از سوی این رژیم در باره مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل اعمال شده است. رژیم صهیونیستی با گسترش ناامنی در محیط مسجد ابراهیمی و کشتار نماز گزاران، به بهانه حل اختلاف و پایان دادن به ناامنی، این مسجد را تقسیم کرد و بخش وسیعی از آن را به صهیونیست ها اختصاص داد.
 

چرایی این رفتار رژیم صهیونیستی با همه هزینه هایی که بر آن بار شده است به نیاز های داخلی این رژیم بر می گردد. گسترش ادعاهای دینی بر حول برپایی معبد سلیمان در جبل الهیکل، در همان نقطه ای که مسجد الاقصی قرار دارد با هدفی صورت می گیرد که شکاف های اقتصادی، نژادی و سیاسی را پر کرده و از این بحران های جدی عبور کند. در چندین سال اخیر اعتراضات گسترده اجتماعی و با ماهیت اقتصادی جامعه صهیونیستی را در بر گرفت. بزرگترین تظاهرات یک دهه اخیر علیه نظام صهیونیستی در همین چارچوب انجام شد. همچنین تظاهرات یهودیان فلاشه ( یهودیان سیاه پوست اتیوپیایی) در دو سال اخیر و حمله به ادارات دولتی به عنوان اعتراض به سیاست های نژاد پرستانه رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده است.
 

همه این شاخص ها نشان می دهد که رژیم صهیونیستی با مشکلات داخلی شدیدی روبرو است و این رژیم تلاش دارد با متحد سازی جامعه صهیونیست در مقابل فلسطینیان، به گونه ای از این بحران ها عبور کند. بر اساس همین شاخصه ها بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اسرائیل برای متحد سازی جامعه محتمل است ؛ ماشه جنگ جدیدی را در سطح منطقه بفشارد. تحرکات نظامی این رژیم در جنوب و شمال در این چارچوب ارزیابی می شود.
 

در طرف مقابل فلسطینیان هیچ گونه تساهلی را در باره حرم شریف قدس و مسجد الاقصی را بر نمی تابند. آنها فکر می کنند که گستاخی دشمن در حمله به مسجد الاقصی به سستی جهان اسلام و توطئه سران عرب بر می گردد. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، پس از عملیات استشهادی سه جوان فلسطینی در صحن مسجد الاقصی علیه نظامیان اشغالگر صهیونیستی، آن را محکوم کرده و به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دشمن اشغالگر تسلیت گفت! و از سوی دیگر همکاری های امنیتی با رژیم صهیونیستی را تا مرز سرسپردگی کامل رسانده است. کشورهای عربی هم اخیرا در چارچوب اجلاس اخیر ریاض با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا با هزینه آل سعود، تلاش داشتند تا تضاد با ایران را جایگزین تضاد با اسرائیل سازند! این تبانی سران عرب، اسرائیل را گستاخ تر ساخته است اما فلسطینیان با درک این واقعیت تلخ و خطرناک، می کوشند به تنهایی از این نماد مقدس که محل عروج پیامبر اسلام(ص) به آسمان است را حفظ کنند.
 

بیت المقدس و حرم شریف قدس و مسجد الاقصی برای فلسطینیان تنها یک نماد نیست بلکه هویت اصلی آنان است. قطعا از دست دادن قدس و مسجد الاقصی به معنی پایان بحران فلسطین به ضرر فلسطینیان و جهان اسلام است. جان فشانی بی سابقه مردم فلسطین در دفاع از مسجد الاقصی به این دلیل صورت می گیرد که دفاع از موجودیت و هویت آنان است.

 

در این میان جای کشورهای اسلامی مستقل در این مبارزه خالی است. فلسطینیان امروز به شدت به حمایت این کشورهای اسلامی نیازمند هستند و قطعا دشمن با دیدن جانفشانی های فلسطینیان و حمایت مسلمانان از قبله نخست خود، عقب نشینی خواهد کرد زیرا نمی خواهد با یک ونیم میلیارد مسلمان در تعارض کامل قرار گیرد.
 

انتهای پیام/




مطالب مرتبط

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن:

مسجدالاقصی در خطر است/ مسلمانان برای دفاع از قبله اول وارد عمل شوند
رئیس کمیته عالی انقلاب یمن:

مسجدالاقصی در خطر است/ مسلمانان برای دفاع از قبله اول وارد عمل شوند

حفاری‌های رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی بویژه در مناطق نزدیک به مسجدالاقصی منجر به ایجاد شکاف‌های گسترده در منازل فلسطینی‌ها شده است و بسیاری از آنها به همین خاطر حکم تخلیه گرفته‌اند.

|

تحولات فلسطین/

جزئیات نشست رهبران حماس و جبهه دموکراتیک/اقدام اشغالگران در تبعید خطیب مسجدالاقصی/ شیخ عکرمه صبری : اتهامات اسرائیل بی اساس است و هرگز از مسجدالاقصی دست برنخواهم داشت
تحولات فلسطین/

جزئیات نشست رهبران حماس و جبهه دموکراتیک/اقدام اشغالگران در تبعید خطیب مسجدالاقصی/ شیخ عکرمه صبری : اتهامات اسرائیل بی اساس است و هرگز از مسجدالاقصی دست برنخواهم داشت

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) از نشست مهمی با رهبران جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین خبر داد که به بررسی آخرین تحولات مسئله فلسطین و گسترش شهرک سازی در کرانه باختری و قدس اشغالی پرداخته است.

|

اخبار فلسطین/
یورش صدها شهرک نشین صهیونیست به مسجدالاقصی/ ادامه هتک حرمت قبله نخست مسلمانان/ کمیته راهپیمایی بازگشت: اسرائیل مانع ورود فعالان بین المللی به غزه شد

اخبار فلسطین/
یورش صدها شهرک نشین صهیونیست به مسجدالاقصی/ ادامه هتک حرمت قبله نخست مسلمانان/ کمیته راهپیمایی بازگشت: اسرائیل مانع ورود فعالان بین المللی به غزه شد

هجمه شهرک نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی و هتاکی به قبله نخست مسلمانان در هفته ای که گذشت نیز ادامه پیدا کرد و صدها شهرک نشین به این مکان مقدس یورش بردند.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.