جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
تحلیلگران اسرائیلی اذعان کردند؛

حاکمیت اصلی بر مسجدالاقصی از آن فلسطینیان است/ درباره انتفاضه جدید هشدار داده بودیم/ تحولات پیش رو قابل پیش بینی نیست/  هراس از توسعه دامنه تنش‌ها‌ به خارج از فلسطین اشغالی

عاموس هرئیل: چگونه بحران قدس در مورد مسجد الاقصی پایان می یابد؟ روزهای اخیر ثابت کرد که تسلط حقیقی در این مسجد برای اسرائیل و اردن یا اوقاف نیست بلکه از آن فلسطینیان قدس است.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از سمانیوز،  منابع امنیتی بلند پایه اسرائیلی معتقدند آرامشی را که شاباک و آمان در سال گذشته ایجاد کرده بودند جمعه گذشته با انتفاضه مردم فلسطین در دفاع از مسجد الاقصی ویران شد. عملیات جوان فلسطینی در شهرک صهیونیست نشین حلمیش که  منجر به کشته شدن سه نفر شد، هراس محافل صهیونیستی  از تحولات پیش رو  که قابل پیش بینی هم نیست بیشتر کرده است.

 

این منابع با اذعان به اینکه تظاهرات و اعتراضات مردم فلسطین در قدس بحران امنیتی جدیدی را برای تل آویو در نقطه اوج آن ایجاد کرد، اعلام کردند: عملیات قدس که سه جوان از ام الفحم داخل خط سبز  انجام دادند اسرائیل را در مجموع به وضعیتی وخیم وارد کرد. این منابع همچنین از هشدارهای دستگاههای امنیتی اسرائیلی در مورد کشیده شدن دامنه بحران به کرانه باختری خبر دادند.

 

عاموس هرئیل تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص در این باره بیان کرد: حدود دو سال پیش یگان اطلاعات نظامی نسبت به تحولاتی خطرناک و راهبردی هشدار داده و آن را به مقامات سیاسی ارائه کرد. در آن زمان درباره  شعله ور شدن انتفاضه جدید در کرانه باختری هشدار داده شد.

 

هرئیل به نقل از این منابع می گوید هشدارها در مورد وخامت اوضاع از سوی دستگاه اطلاعات نظامی هنوز وجود دارد و تنها به کرانه باختری اختصاص ندارد بلکه در مورد کشیده شدن آن به مرزهای کشورهای همسایه نیز نگرانی‌هایی وجود دارد.

 

وی در ادامه می گوید: چگونه بحران قدس در مورد مسجد الاقصی پایان می یابد؟ روزهای اخیر ثابت کرد که تسلط حقیقی در این مسجد برای اسرائیل و اردن یا اوقاف نیست بلکه از آن فلسطینیان قدس است.

 

این روزنامه می افزاید: اسرائیلی ها تلاش می کنند تا از طریق لطمه زدن به جامعه فلسطینی ( فقر، تخریب منازل و مصادره اموال ) آنها را آزمایش کنند اما فلسطینیان در روزهای اخیر پیروزی بی سابقه ای را محقق کردند و بدون استفاده از خشونت، اقدامی بی سابقه در مخالفت با ورود به مسجد الاقصی تحمیل کردند و اسرائیلی ها را مجبور به عقب نشینی از تصمیم خود و بازگشایی گیت های بازرسی کردند.

 

این روزنامه ادامه می دهد برای فلسطینیان حمایت از قدس اصل وجودشان است و از دیدگاه آنها مسجد الاقصی تنها نمادی ملی و دینی نیست و مکانی است که هر فلسطینی باید آن را از دست اشغالگران آزاد کند.

 

بر اساس مطالب این روزنامه هر گونه تهدید به تغییر نظام حاکم بر مسجدالاقصی خطری برای هویت اهالی قدس و زندگی روزانه آنها تشکیل خواهد داد . در این باره یکی از اهالی منطقه سلوان می گوید مردم دیگر جویای احوال خود و فرزندان خود نیستند بلکه از وقایع مسجد الاقصی سوال می پرسند.

 

این روزنامه در پایان می گوید: معلوم است کسی که تصمیم به نصب گیت های بازرسی گرفت تاریخ را نمی داند و از ابعاد کار خود اطلاع ندارد، این مسئله باعث ایجاد نگرانی شدید در ارتباط با این بحران شده است.

انتهای پیام/22/
 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.