چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

واشنگتن پست با اشاره به نصب گیت‌ اطراف مسجدالاقصی؛ آیا انتفاضه‌ای جدید آغاز می شود؟

دستگاه های الکترونیکی که رژیم صهیونیستی در ورودی های مسجد الاقصی نصب کرده نگرانی هایی را از ایجاد تنش میان اشغالگران و فلسطینیان و رسیدن آن به مرحله انتفاضه ای جدید به وجود آورده است.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) رژیم صهیونیستی مدعی است نصب گیت های بازرسی در ورودی های مسجد الاقصی پس از عملیات روز جمعه اقدامی عادی یه شمار می رود اما فلسطینیان در مقابل معتقدند که این اقدامی در راستای تلاش این رژیم برای تسلط به مسجد الاقصی است.

 

واشنگتن پست در این باره بیان می کند: در پی ادامه بسته بودن مسجد الاقصی شدت اعتراضات پس از اقامه نماز های روزانه در خیابان ها افزایش یافته و نگرانی هایی از افزایش مجدد آن در روز جمعه آینده و منجر شدن به درگیری مستقیم و شعله ور شدن انتفاضه ای جدید وجود دارد.

 

درگیری ها از تیراندازی سه فلسطینی به مرکز پلیس در یکی از ورودی های مسجد الاقصی در جمعه گذشته آغاز شد و منجر به کشته شدن دو افسر صهیونیست و شهادت هر سه فلسطینی گردید.

 

رژیم صهیونیستی از روز یکشنبه بازگشایی تدریجی مسجد را آغاز کرد. فلسطینیان می گویند 5 در مسجد الاقصی مجهز به گیت های بازرسی بوده و 3 در آن باز بوده و یک در دیگر آن نیز که مورد استفاده غیر مسلمانان است از گذشته به این گیت ها مجهز بوده است.

 

در سال های اخیر تعداد بازدید کنندگان یهودی از مسجد الاقصی تحت حمایت پلیس افزایش یافته است. این مسئله نگرانی مسلمانان نسبت به طرح اسرائیلی توسعه تسلط یهودی بر مسجد الاقصی را برانگیخته است. رژیم صهیونیستی پس از حمله جمعه گذشته این طرح را نفی کرد و این از جمله نتانیاهو که گفته : از وضعیت کنونی محافظت خواهیم کرد، فهمیده می شود.

 

این روزنامه بیان می کند که اردن پس از سال 1967 مسئول ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی باقی ماند. این وضعیت تا سال 2000 ادامه یافت و در آن سال بازدید آریل شارون از این مسجد، آغاز انتفاضه فلسطینی را در پی داشت.

 

در سال های اخیر عوامل صهیونیست اقدامات امنیتی و نصب گیت های بازرسی را شدت داده و به بازرسی از پیش تعیین نشده برخی افراد می پردازند. در مواقعی که تنش ها افزاش می یابد پلیس محدودیت های بیشتری برای رسیدن برخی افراد به مسجد اعمال می کند. مانند جلوگیری از ورود مردان تحت شرایط سنی خاص.

 

رژیم صهیونیستی مدعی است تجهیزات فلز یاب اقدامی امنیتی و عادی است و دیوید کیز سخنگوی دولت اسرائیلی اعلام کرد: دو نفر از افسران پلیس اسرائیل در مسجد الاقصی کشته شدند ... و تجهیزات فلز یاب برای امنیت ضروری و حیاتی است.

 

سیاسیون فلسطینی تاکید می کنند رژیم صهیونیستی تلاش می کند تحت پوشش امنیت وضعیت موجود را تغییر دهد. عکرمه صبری سخنران مسجد الاقصی معتقد است نصب این تجهیزات تلاش برای تحمیل تسلط اسرائیلی بر مسجد الاقصی است.

 

رامی حمد الله رئیس دولن وفاق ملی بهانه های رژیم صهیونیستی در تغییر وضعین کنونی را محکوم کرده و نسبت به وخامت اوضاع در صورت ادامه اقدامات امنیتی هشدار داد.

 

رهبران اسلامی، مسلمانان را به اقامه نماز در کوچه و خیابان تشویق کردند و از آنها خواستند از طریق عبور از تجهیزات امنیتی وارد مسجد الاقصی نشوند.

 

از  یکشنبه گذشته درگیری هایی پراکنده میان گروه های کوچکی از فلسطینیان و عوامل امنیتی منطقه قدیمی قدس به وقوع پیوسته و نمازگزاران به ادای نماز در خیابان ها می پردازند.

انتهای پیام/22/




مطالب مرتبط

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.