پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

رژیم صهیونیستی اصلی ترین
حامی تجزیه عراق

«علی عبدالله الاحمد»


«دکتر علی عبدالله الاحمد» مشاور وزیر اطلاع رسانی سوریه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری قدس (قدسنا) درباره پیامدهای احتمالی طرح برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و دخالت های پشت پرده برخی کشورهای غربی در این مسئله تاکید کرد: منطقه خاورمیانه طی دهه‎‌های اخیر با فشارهای متعددی در زمینه تجزیه کشورها مواجه بوده که به ویژه علیه کشورهای اسلامی جدی تر دنبال شده است. این در حالی است که کشورهای منطقه به این درک رسیده اند که مسیر درست آنها حرکت به سوی وحدت بیشتر است و نه تجزیه و جدایی!
 

وی افزود: هر طرفی در منطقه که فکر می کند با راهکار تجزیه می تواند به اهداف مدنظر خود برسد، از لحاظ راهبردی کاملا اشتباه کرده است. به ویژه اینکه اگر بهانه جدایی یا استقلال خواهی مسائل دینی، قومی و یا مذهبی باشد. در واقع اگر هر طرف قومی، مذهبی یا طایفه ای در منطقه با توجه به اهداف که برای خود مدنظر دارد به سوی تشکیل کشور و استقلال برود، در نهایت منطقه با مشکلاتی جدی مواجه شده و وضعیتی شکل می گیرد که هرگز هیچ کس خواهان آن نیست.
 

مشاور وزیر اطلاع رسانی سوریه تاکید کرد: البته به غیر از شخص مسعود بارزانی و حزب وی به همراه برخی دیگر از گروههای کرد عراقی ، موضوع استقلال کردستان عراق موافقان زیادی حتی در بین رهبران این اقلیم ندارد و برخی از احزاب با آن مخالف هستند. در بین پنج حزب موجود در اقلیم کردستان غیر از حزب بارزانی ، چهار حزب دیگر وجود دارند که یکی از آنها کاملا مخالف همه پرسی و موضوع استقلال از عراق است. همچنین حزب طالبانی معتقد به عدم صلاحیت لازم برای بارزانی جهت برگزاری همه پرسی هستند چون وی از لحاظ قانونی هم اکنون رئیس اقلیم کردستان نیست و دوره وی به پایان رسیده است. دو حزب دیگر نیز معتقدند هر گونه تصمیمی در زمینه همه پرسی و جدایی باید با رایزنی با دولت مرکزی عراق و همراهی ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم همسایه همراه باشد.
 

وی تاکید کرد: از سوی دیگر حتی در بین گروههای سیاسی اقلیم کردستان عراق اکثریت معتقدند پارلمان کردستان که هم اکنون به علت اختلافات سیاسی جلسات آن تعطیل شده حق برگزاری همه پرسی و یا تصمیمات سرنوشت ساز این چنینی را دارد. آنها تاکید دارند بارزانی به طور یکجانبه حق برگزاری این همه پرسی را ندارد و باید قبل از آن مشکلات خلاء قانون اساسی و پارلمان اقلیم حل شود.

دکتر علی عبدالله الاحمد افزود: در واقع هم اکنون موانعی جدی بر سر راه برگزاری همه پرسی در 25 آگوست آینده وجود دارد که عدم برگزاری آن را تقویت می کند و باعث می شود تلاش این چنینی بارزانی در نطفه خفته شود.
 

وی در پاسخ به سوالی درباره طرف هایی که در پی  تجزیه عراق عراق هستند، بیان داشت: به اعتقاد من رژیم صهیونیستی اصلی ترین طرف حامی تجزیه عراق و تشکیل کشور کردستان است، چه آنکه آنها در راستای اهداف راهبردی خود همواره در پی تجزیه کشورهای اسلامی بوده و هستند. این مسئله زمانی روشن تر می شود که شما به دیدارهای دهه 50 میلادی  پدر مسعود بارزانی (ملا مصطفی بارزانی) با مسئولان صهیونیستی نگاهی جدی و عمیق داشته باشید.

انتهای پیام/م.ت/22/


| شناسه مطلب: 302032







نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.