شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
در مورد «سپاه قدس» ایران چه میدانید؟

گزارش روزنامه فلسطینی از ماموریت سپاه قدس/ این نیرو با هدف نجات مستضعفان می جنگد

روزنامه فلسطینی الرساله چاپ غزه روز گذشته در گزارشی مخاطبان خود را به شناخت بیشتر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ماموریتهای این نیرو فراخواند.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) پایگاه اینترنتی روزنامه فلسطینی الرساله که از نوار غزه بارگذاری می شود روز گذشته در گزارشی تحت نام « در مورد «سپاه قدس»  ایران چه میدانید؟ »به اهم ماموریت های نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرداخت و از  شخصیت سردار قاسم سلیمانی فرمانده این نیرو  به نقل از منابع ایرانی تمجید کرد.


الرساله نوشت: سپاه قدس یک سازمان نظامی مسلح وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است، که با پایان یافتن جنگ عراق و ایران تاسیس شد و شامل تشکیلاتی است که وظیفه نظارت بر عملیات خارجی را دارد، و با قاسم سلیمانی به شهرت رسید و در کشورهای عربی مختلف به ویژه سوریه و عراق مبارزه می کند.
 

این روزنامه فلسطینی نوشت: سپاه قدس پس از پایان جنگ ایران عراق (1980_1988) و احتمالا براساس آنچه که گزارش های رسانه ای می گوید می بایست در سال 1991 اعلام موجودیت کرده باشد. این نیرو همان زمان به تلاش برای صادر کردن انقلاب ایران "برای نجات مستضعفان" شناخته می شد.

به نوشته این روزنامه فلسطینی، سپاه قدس شامل گروهای نظامی بوده، و تبدیل به یک گروه نظامی یکپارچه شده و وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. میزان بودجه این نیرو اری محرمانه است و حتی مجلس این کشور هم برآن نظارتی ندارد ضمن آنکه نیروهای این تشکیلات نظامی هم مشخص نیست.
 

الرساله نوشت: وظیفه و ماموریت سپاه قدس، انجام عملیات خارجی ایران است، نقش او در سال 2003 پس از حمله آمریکا به عراق و در سال 2011 با تولات سوریه برجسته شد. نظام ایران، اهمیت ویژه ای به سپاه قدس میدهد به گونه ای که در 2 جولای 2017 علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی وست خارجی مجلس ایران گفت که تهران سیصد میلیون دلار برای سپاه قدس تخصیص داده است.
 

براساس گفته‌بروجردی، این  اقدامات برای حمایت سپاه پاسدارن و سیاستهای او در منطقه است، به ویژه آن بخش از سیاست هایی که در برابر "گروهای تکفیری و تروریستی" انجام می گیرد. از نگاه او اگر سپاه پاسداران و سپاه قدس وجود نداشتند، الان دمشق و بغداد تبدیل به چراگاهی برای تروریست ها شده بودند. وی تاکید کرد که هدف از حمایت سپاه پاسداران مقابله با سیاست های و رویه های آمریکایی است، که برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه و  تضعیف تهران و متحدان آن کار می‌کنند.
 

الرساله ادامه داد: نام سپاه قدس با نام قاسم سلیمانی، یکی از برجسته فرماندهان خود، که در 11 مارس 1957 متولد شده است، همراه است. سلیمانی یکی از اولین نیروهایی است که در سال 1980به سپاه پاسداران ملحق شد و در جنگ عراق علیه ایران فرمانده سپاه "ثار الله 41" بوده، و در آغاز دهه نود میلادی، فرمانده سپاه پاسداران در استان کرمان در نزدیکی مرز افغانستان بوده است، پیش ازاینکه در سال 1998فرمانده سپاه قدس منصوب بشود. در سال 2011 آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ، اقدام به ترفیع درجه سلیمانی از سرتیپی به  سرلشگری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کرد. آیت الله خامنئی همچنین  او را با عنوان "شهید زنده" یاد میکند.
 

این روزنامه فلسطینی نزدیک به جنبش حماس نوشت: هرکجا که قاسم سلیمانی دیده بشود، بدان معناست که سپاه قدس با نیروی نظامی حاضر است، اثر سپاه قدس، در لبنان و عراق و حتی افغانستان، علاوه بر سوریه دیده میشود.

روزنامه واشنگتن تایمز در فوریه 2017 مقاله ای منتشر کرد از کنت تیمرمن، که در آن گفته است « قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، وحشت در میان مخالفان و حامیان در خاور میانه ایجاد کرده است، و او قوی و دارای نفوذ قاطع و بی پروا است، و در میدان های جنگ ظاهر میشود و گروهای شبه نظامی متشکل از صد هزار مرد را رهبری میکند».
 

نویسنده اشاره می کند که سپاه قدس (بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) حمایت قابل توجهی به شبه نظامیان شیعه عراقی در جنگ علیه نیروهای امریکایی تقدیم کرد و آنها را مجهز به خمپاره‌ها و مواد متفجره کرده است.  این امر باعث افزایش تعداد کشته شدگان و مجروحان آمریکایی شده تا جاییکه فقط تعداد کشته شدگان به تنهایی به حدود 1500 نفر رسیده است.
 

انتهای پیام/




مطالب مرتبط

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.