جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
گزارش/

اصرار اسرائیل بر ادامه شهرک سازی و یهودی سازی قدس با تمرکز بر مسجدالاقصی

اسرائیل از طریق پروژه های شهرک سازی برای تثبیت تسلط بر اطراف مسجد الاقصی و منطقه قدیمی قدس استفاده می کند. این پروژه ها نقطه آغازین طرحی بزرگ برای ساخت شمار زیادی از هتلها و مراکز گردشگری یهودی در قدس است.


خبرگزاری قدس (قدسنا) : دفتر ملی دفاع از فلسطین و مقاومت در برابر شهرک سازی رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد  رژیم صهیونیستی به فعالیت های شهرک سازی و عملیات یهودی سازی قدس اشغالی ادامه می دهند و این روند در سایه سکوت واضح آمریکا صورت می گیرد.

همچنین در  این گزارش به عدم پذیرش هر گونه تعهد کاهش روند شهرک سازی توسط نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره شده است.
 

بنابراین گزارش، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هر گونه تعهد این رژیم در قبال کاهش روند شهرک سازی در جریان مذاکرات با مقامات فلسطینی را طی سالهای اخیر نپذیرفته است. نتانیاهو حتی با وجود فشارهای دولت آمریکا در زمان اوباما نیز  هیچ طرح شهرک سازی را به طور کامل  متوقف نکرد و تنها به قرار دادن آنها در وضعیت تعلیق توانست از زیر این فشارها شانه خالی کند. نتانیاهو در دوران ترامپ همه طرح های به حالت تعلیق درآمده را در صف اجرا قرار داده است.
 

موضع گیری جدید نتانیاهو در پاسخ به اظهاراتی است که  جیسون گرینبلات فرستاده رئیس جمهور آمریکا در دیدار با هیئت فلسطینی در قدس داشته است. در این اظهارت مقام آمریکایی مدعی شد که در  جریان مذاکرات نتانیاهو نسبت به کاهش سرعت شهرک سازی در اراضی کرانه باختری تعهد داده است.
 

در تایید این مطلب و در چارچوب تلاش های این رژیم صهیونیستی برای سرعت بخشیدن به روند شهرک سازی و یهودی سازی قدس ، شهرداری قدس در هفته گذشته مناقصه ای برای تغییراتی در اراضی منطقه جبل المکبر در قدس شرقی منتشر نمود. این مناقصه خاکبرداری و توسعه مناظر طبیعی و تاسیسات زیربنایی شبکه فاضلاب و آب و برق در اطراف منطقه شهرک سازی شده ارنونا در جبل المکبر و آغاز ساخت  هتلی در آن محل را شامل می شود.
 

این دفتر در گزارش های گذشته خود نیز تاکید کرده بود مقامات رژیم صهیونیستی پروژه های یهودی سازی و شهرک سازی خود در شهر قدس اشغالی را ادامه می دهند ، خصوصاَ آنها به پروژه هایی که مسجد الاقصی و منطقه قدیمی قدس اشغالی را در بر می گیرد، اهتمام ویژه تری دارند.
 

در همین حال این دفتر از قسمتی از این پروژه ها پرده برداشت و که شامل ساخت 6 هتل با 1330 اتاق علاوه بر مراکز خرید و تجاری و گردشگری و رستوران ها و کافی شاپ و سالن هایی برای اجتماعات و مناسبت های ملی می شود.

این طرح در شمال منطقه جبل المکبر در سمت جنوبی و مشرف بر مسجد الاقصی می باشد.
 

شهرداری رژیم صهیونیستی قبلاَ مناقصه ای اولیه برای ساخت سه هتل با 580 اتاق منتشر کرد که بعداَ به 1330 اتاق تغییر یافت.  این تغییر شامل مشوق های بی سابقه کابینه نتانیاهو برای افزایش  مشارکت در این طرح ها را نیز شامل می شود.

براین ایساس وزارت گردشگری، اداره اراضی و شرکت ملی گردشگری و شهرداری قدس تسهیلات بسیار خوبی در زمینه یهودی سازی قدس ارائه می دهند.
 

بر اساس برنامه ریزی انجام شده با کد موسوم به 4711، این پروژه ساخت شش هتل در بالای جبل المکبر با 1330 اتاق را هدف گذاری نموده است.
 

ابن طرح خطری جدی برای مناطق اطراف مسجدالاقصی به شمار می آید و جزئی از برنامه ای فراگیر برای ساخت حلقه شهرک های  صهیونیست نشین در قدس به ویژه اطراف مسجدالاقصی است. درواقع رژیم صهیوینستی از طریق پروژه های شهرک سازی برای تثبیت تسلط خود بر اطراف مسجد الاقصی و منطقه قدیمی قدس استفاده می کند. این پروژه ها  نقطه آغازین طرحی بزرگ برای ساخت شمار زیادی از هتل ها و مراکز گردشگری یهودی در قدس است.
 

بر اساس این گزارش،  شهرداری قدس اشغالی به تازگی نیز با برنامه های ساخت 800 واحد مسکونی در شهرک های قدس اشغالی موافقت کرده که از میان آنها 276 واحد مسکونی در شهرک «بسغات زئیف» و 120 واحد آن در شهرک «نافیه یعقوب» و 200 واحد آن در شهرک «راموت» و 202 واحد آن در شهرک «گیلو» می باشد.

به گزارش قدسنا، روند شهرک سازی ها و یهودی سازی در قدس به تازگی با بستن مسجدالاقصی به روی مسلمانان و تخلیه آن برای نخستین بار از 50 سال پیش تاکنون وارد مرحله جدیدی شده است. برخی معتقدند اقدامات صهیونیستی در راستای ساخت یک کنیسه در صحن مسجدالاقصی و در اطراف باب الرحمه صورت گرفته است.

وضعیت پر تلاطم کشورهای عربی و اختلافات میان کشورهای اسلامی و از طرف جدی تر شدن روند عادی سازی روند اسرائیل با کشورهای عربی این جرات را به صهیونیستها داده که طرح ها و پروژه های خطرناک خود را علیه مسجدالاقصی با سرعت بیشتری از گذشته به پیش ببرند.

انتهای پیام/22/




مطالب مرتبط

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.