جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

عملیات استشهادی مسجد الاقصی و پیامد های آن

گروه تحلیل و تفسیر

 

گروه تحلیل و تفسیر خبرگزاری قدس (قدسنا): عملیات جسورانه ، متهورانه و استشهادی 3 جوان فلسطینی در مسجد الاقصی یک تحول بزرگ در فرایند انتفاضه سوم فلسطین به شمار می آید و قطعا از این عملیات بزرگ شهادت طلبانه می توان نتیجه گرفت:
 

این عملیات نشان داد که تسلیم شدن دولت خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس در برابر رژیم صهیونیستی به معنی تسلیم شدن جامعه فلسطینی نیست. این عملیات نشان داد که ملت فلسطین اراده ای جز جهاد تا آزادی قدس شریف و سرزمین های اشغالی فلسطین ندارد و رفتار محمود عباس در شناسایی موجودیت این دشمن در خاک فلسطین و گفتگوی سیاسی با آن را به طور کامل رد می کند.
 

این سه جوان فلسطینی از شهر ام الفحم در سرزمین های اشغالی 1948 هستند. این اقدام جوانان برای دفاع از مسجد الاقصی نشان می دهد که جامعه فلسطینی یکی است و فرقی بین فلسطینی 48 با 67 و یا فلسطینی کرانه باختری با نوار غزه وجود ندارد. همچنین این عملیات از سوی این جوانان نشان داد که شرایط اقتصادی بهتر فلسطینیان 48 مانعی در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی نبوده است. حال آنکه تلاش صهیونیست ها و خود گردانی و حامیان غربی آنها القاء این نکته بود که علل اعتراضات و مقاومت جامعه فلسطین، اشغال سرزمین نیست بلکه شرایط سخت اقتصادی است و از این طریق تلاش داشتند ضمن ایجاد شکاف در جامعه فلسطینی صورت مسئله یعنی اشغال فلسطین را پاک سازند.
 

 تلاش رژیم صهیونیستی برای نقض قداست مسجد الاقصی از طریق تنظیم دیدار گروهی یهودیان از این مسجد که یک مکان مقدس اسلامی و قبله نخست مسلمانان است، یک نوع تجاوز به اعتقادات مردم است و واکنش جامعه فلسطینی نشان از آن دارد که مسجد الاقصی خط قرمز جامعه فلسطینی است و عبور از این خط قرمز با واکنش بسیار شدید و جدی این جامعه روبرو خواهد شد.
 

بستن مسجد الاقصی بر روی نمازگزاران مسلمان و ممنوعیت اذان در این مکان جنایت بزرگی است که در 50 سال از اشغال حرم شریف قدس به دست صهیونیست ها بی سابقه بوده است و این اقدام رژیم صهیونیستی در واقع ناقض مصوبات یونسکو است که مسجد الاقصی و مسجد حضرت ابراهیم(ع) در الخلیل را مناطق وقف اسلامی و فلسطینی می داند و دخالت اسرائیل در این مناطق را تجاوز شمرده است. بر این اساس حضور نیروهای صهیونیستی در مسجد الاقصی یک حضور اشغالگرانه است و اقدام این سه جوان فلسطینی هم در چارچوب دفاع مشروع تعریف می شود و نه یک اقدام تروریستی،آنگونه که صهیونیست ها و حامیان غربی اش می گویند.
 

بعد از عملیات مسجد الاقصی همه در انتظار شناسایی ماهیت سازمانی و جنبشی این سه جوان فلسطینی بودند اما سکوت در این موضوع نشان می دهد؛ در فلسطین نسلی متولد شده که به آزادی فلسطین اعتقاد کامل دارد و حاضر است حتی از یک خانواده و در یک مرحله 3 شهید تقدیم کند. این سه جوان از خاندان ریشه دار و تاریخی جبارین در فلسطین هستند.
 

کمال خلف یکی از نویسندگان روزنامه رای الیوم چاپ لندن می گوید برای یافتن ارتباطات این شهدا در فضا های اجتماعی جستجو کردم و با کمال تعجب در صفحه اول شهید محمد احمد جبارین عکسی از رهبر انقلاب اسلامی ایران( حضرت آیت الله خامنه ای)‌ را دیدم. این موضوع نشان می دهد که فلسطین در آستانه زایش جنبش های مقاومتی است که اساس تفکرش انقلاب اسلامی است و با این مبنا مقاومت با دشمن صهیونیستی را دنبال می کند . به عبارت دیگر اعتقاد به مقاومت از نگاه انقلاب اسلامی ایران در جامعه فلسطین نضج گرفته است.
 

ابتکار عملیاتی و استفاده از سلاح های سرد و گرم و کشتن دو نظامی صهیونیستی در محوطه مسجد الاقصی نشان می دهد که تجاوز به قدس قابل تحمل نیست و جامعه فلسطینی با نوآوری با این تجاوز مقابله خواهد کرد.
 

تماس محمود عباس با نتانیاهو و اعلام تسلیت به وی به خاطر کشته شدن دو نظامی متجاوز صهیونیستی، در واقع کوبیدن آخرین میخ بر تابوت سلطه خودگردان فلسطین است و نشان داد که این ساختار نماینده جامعه فلسطین نیست و تنها دستیار و مزدور رژیم صهیونیستی است و قطعا روشن شدن این واقعیت برای مردم فلسطین، جامعه فلسطین را به سمت تولید جامعه مقاوم و ساختار جایگزین سوق خواهد داد.

 

انجام این عملیات در شرایط سخت امنیتی حاکم بربیت المقدس و در شرایطی که خودگردانی فلسطین نیز در هماهنگی کامل امنیتی با رژیم صهیونیستی قرار دارد، نشان داد که جامعه فلسطینی توانایی در دست گرفتن ابتکار عملیات و فریب وغافلگیر ساختن ساختار های امنیتی صهیونیستی را دارد.

 

این نکته که این جوانان استشهادی از منطقه اشغالی 48 هستند خود یک چالش بسیار جدی در ابعاد امنیتی برای صهیونیست ها محسوب می شود. زیرا تشدید شرایط امنیتی برای فلسطینیان 48 می تواند موجب شتاب در پیوستن گسترده این جامعه به انتفاضه سوم و افزایش هزینه های امنیتی برای صهیونیست ها شود.  بی شک رژیم صهیونیستی در آینده با دشواری های زیادی در ابعاد امنیتی روبرو خواهد بود.
 

انتهای پیام/22/




مطالب مرتبط

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.