پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

پیروزی محور مقاومت
در سوریه نزدیک است

«حسین رویوران»

 

خبرگزاری قدس (قدسنا) : با پایان یافتن عملیات موصل و آزاد سازی دومین شهر بزرگ عراق از اشغال داعش می توان گفت عراق گام به مرحله جدیدی گذاشته است و آینده پیش روی ملت عراق با همه بیم و امیدی که وجود دارد، آینده ای روشن است. اما در خصوص این پیروزی و افق تحولات آینده عراق سوالاتی را با «حسین رویوران» کارشناس مسائل منطقه مطرح کردیم که متن آن را در اینجا می‎خوانید:
 

*قدسنا: مولفه های موثر در پیروزی عراق بر جریان تکفیری در عراق چه مسائلی بود؟

 

- حسین رویوران: مهمترین مولفه پیروزی در موصل حضور نیروهای مومن و با اعتقاد در نیروهای مسلح عراق است. قطعا حشد الشعبی یکی از مهمترین این نیروها است که با فتوای مرجعیت و بر اساس احساس تکلیف به میدان آمده است موضوعی که خود حکایت از نقش مرجعیت به عنوان یکی از مهمترین متغییرات در صحنه عراق دارد. تقوا و ایمان مردم و تبعیت از مرجعیت مولفه بعدی در این پیروزی به شمار می رود. همچنین هماهنگی کامل میان نیروهای مسلح عراق متغیر بعدی به محسوب می شود. در پیروزی موصل 5 نیروی مسلح عراق در عملیات شرکت داشتند. ارتش عراق، پلیس فدرال، نیروهای ضد شورش، پیشمرگه کرد و حشد الشعبی. هماهنگی میان این نیروها برای عملیات آزاد سازی موصل یکی از مهمترین نکات موفقیت و پیروزی بود. متغیر بعدی هم جمهوری اسلامی ایران بود. ایران هم در بعد آموزش نیروهای مسلح خصوصا حشد الشعبی و هم در موضوع تامین سلاح و تجهیزات لازم و هم در ارائه مشورت از سوی مستشاران ایرانی در این عملیات نقش بسیار مهمی ایفا کرده است و آقای حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل قوای عراق نیز این مساله را مورد تاکید قرار داده است.

 

- * این پیروزی چه ظرفیت هایی را برای ملت عراق ایجاد کرده است؟

 

پیروزی ملت عراق در عملیات موصل و آزاد سازی این شهر از اشغال داعش کمتر از فتح خرمشهر نیست بلکه از جهاتی بالاتر از آن نیز هست. زیرا در خرمشهر دشمن بعثی با تخریب خرمشهر عملا صحنه در گیری را به طور کامل نظامی کرده بود. حال آنکه در موصل از 2.5 میلیون نفر جمعیت این شهر بیش از یک میلیون نفر تحت سلطه داعش در شهر حضور داشتند و تروریست های داعش از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده می کردند. لذا مدیریت عملیات با حضور این حجم از غیر نظامیان و ضرورت حفظ جان آنها کار غیر ممکن می نمود که نیروهای عراقی آن را ممکن ساختند. بیش از 99 درصد مردم موصل بدون آسیب نجات پیدا کردند. نیروهای مسلح عراق با این عملیات یک کارآمدی مناسب و بسیار سطح بالا از خود نشان دادند. این کار آمدی در واقع ضامن حال و آینده عراق خواهد بود. به عبارت دیگر در آینده کسی بدون در نظر گرفتن این توانمندی برای دخالت در عراق و یا حمله به آن نمی تواند تصمیم بگیرد. گفته سردار سلیمانی در اینکه حشد الشعبی که تنها یکی از نیروهای مسلح عراق است، از بسیاری از ارتش های کشورهای منطقه قوی تر است، گزافه گویی نیست بلکه یک واقعیتی است که از سوی یک کارشناس خبره نظامی مورد تاکید قرار می گیرد.

 

*چه ظرفیت هایی این پیروزی برای محور مقاومت ایجادخواهد کرد؟

 

- پیروزی عراق در جنگ موصل بر ضد داعش، پیروزی محور مقاومت بر محور سازش و تسلیم است. محور سازشی که در مقابل امریکا و اسرائیل دست ها را بالا برده اند. قطعا این پیروزی جایگاه محور مقاومت را در منطقه ارتقاء داده و محور مقابل را دچار انفعال جدی کرده است. شکی نیست که دشمن کوتاه نخواهد آمد و در صدد حمله بعدی خواهد بود. اما قطعا این پیروزی روحیه دشمن را به شدت تضعیف کرده است و توان آن را برای آغاز حمله بعدی به شدت کاهش داده است. به همین دلیل به نظر می رسد که حداقل تا مدتی دشمن درگیر علل این شکست خواهد بود و شهامت آغاز حمله جدید را در کوتاه مدت نخواهد داشت و این خود فرصت بزرگی برای جبهه مقاومت برای تکرار پیروزی در آینده در کشور سوریه است.

 

*آیا پیروزی در جنگ سخت با داعش به معنی پیروزی کامل بر این پدیده محسوب می شود یا نه جنگ در عرصه های دیگر همچنان وجود دارد و سیاست های عراق پس از این پیروزی چه باید باشد؟

 

- به طور طبیعی داعش از یک وضعیت نظامی به یک وضعیت امنیتی تغییر خواهد کرد. به عبارت دیگر از یک حاکمیت روی زمین به یک تشکل زیر زمینی تغییر وضعیت خواهد داد. اما این احتمال با چالش هایی مواجه است. زیرا داعش معتقد به دولت خلافت است و علت جدا شدنش از القاعده نیز همین مساله بود. القاعده معتقد به تسلط بر زمین و برپایی خلافت نیست. حال که داعش زمین و خلافت را از دست داده است، لذا دچار بحران فکری شده است و نه روی بازگشت به القاعده را دارد و نه توان تصرف زمین و ایجاد خلافت مجدد را دارد. به همین دلیل انتقال از مرحله نظامی به مرحله امنیتی به نظر طولانی خواهد بود و به صورت فوری اتفاق نخواهد افتاد.

قطعا برای استمرار پیروزی، دولت عراق باید با یک سازمان اطلاعاتی قوی و البته متکی بر مردم به مقابله با تهدیدات امنیتی آینده برود. این امر مستلزم افزایش رضایتمندی اجتماعی و افزایش مشروعیت دولت منتخب از سوی مردم است. تاکنون دولت به بهانه جنگ با تروریسم، در ارائه خدمات مختلف حیاتی از جمله تامین برق، آب و سوخت و نیازهای دیگر دچار کاستی هایی بوده است که قطعا باید این کاستی ها از بین رفته و زمینه اعتماد جدی میان مردم و نظام مهیا شود.
 

*چه خطراتی این پیروزی بزرگ و جامعه عراق را تهدید می کند و راهکارهای متصور برای مدیریت این تهدیدات و مقابله با آنها چه می تواند باشد؟

 

- پس از پیروزی موصل خطرات بسیاری دولت عراق را تهدید می کند. مردم عراق به دلیل اولویت جنگ بر بسیاری از مشکلات و کاستی ها صبر کرده اند اما الان تامین اینها تبدیل به یک اولویت شده است. همچنین جنگ همه نیروهای سیاسی ، اجتماعی و نظامی را برای مقابله با تهدید اصلی داعش متحد کرده بود اما با پایان جنگ اختلافات داخلی نمایان خواهد شد. اختلاف با اقلیم کردستان شاید بزرگترین چالش در انتظار دولت عراق است. زیرا اقلیم کردستان برنامه رفراندوم را برای استقلال از عراق در دستور کار دارد و این اقدام یکپارچگی و وحدت سرزمینی را یک تهدید جدی است. حضور پیشمرگه در مناطق خارج از اقلیم هم می تواند موضوعی اختلافی بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق باشد. طبق توافق قرار بود که پیشمرگه کرکوک و بخش هایی از استان نینوا از جمله سنجار را تحویل بگیرد و در زمان مناسب به دولت مرکزی تحویل دهد اما به نظر می رسد که اقلیم به دنبال توسعه ارضی و نیز تسلط بر منطقه نفت خیز کرکوک است. برافراشته کردن پرچم اقلیم کردستان بر ساختمان های دولتی استان کرکوک اختلافی جدی را پدید آورده است که معلوم نیست از طریق گفتگوی مسالمت آمیز حل شود.

 

آزاد سازی موصل نیز می تواند زمینه ساز اختلاف باشد. زیرا استاندار منتخب شورای شهر نینوا اثیل النجیفی، زمزمه بازگشت به جایگاه خود را دارد. در حالی که بسیاری معتقدند این فرد و شورای شهر در تحویل موصل به داعش نقش داشته اند و این اختلاف بین دولت مرکزی و شورای شهر و استاندار نینوا ممکن است یکبار دیگر بحث اختلاف مذهبی شیعه و سنی را مطرح سازد. هر چند که این اختلاف یک اختلاف سیاسی است و اساسا ربطی به مذهب ندارد.

 

تصور بر این است که دولت عراق با پایان جنگ باید بر روی تقدیم خدمات اصلی و زیر بنایی سرمایه گذاری کند. هر چند که باز سازی مناطق آزاد شده خود یک بودجه اضافی به دولت تحمیل خواهد کرد و دولت ناگزیر است همه این امور را همزمان پیگیری کند. همچنین دولت عراق در سطح منطقه هم باید سیاست موازنه مثبت را در سیاست خارجی خود دنبال کند و مانع از این شود که در منطقه دشمنی هایی داشته باشد و هزینه هایی را بر خود تحمیل کند. علاوه بر این پیروزی نظامی دولت عراق بر داعش با کمک ایران اتفاق افتاد و دولت عراق هم باید به محور مقاومت در یکسره سازی کار بر ضد داعش و تروریست های تکفیری در سوریه کمک کند و در عین حال از محور مقاومت برای انجام بازسازی کمک بگیرد. با پایان یافتن عملیات پاکسازی داعش ، دولت عراق همچنین باید حضور نیروهای بیگانه در این کشور را کاهش دهد تا میزان تهدید های بر ضد خود و محور مقاومت را کم سازد.

 

انتهای پیام/22/




مطالب مرتبط

در نشست تخصصی «جایگاه رفیع زن در ایجاد تحولات مثبت در جوامع با تاکید بر نقش آنها در گسترش محور مقاومت» مطرح شد؛

ابوشریف: زنان فلسطینی حجاب را به عنوان نوعی مقاومت برگزیدند / رویوران: زنان فلسطینی در طول 74 سال معادلات را به نفع فلسطین تغییر دادند / سبقتی: نسل شجاع امروز فلسطین تربیت یافته مادران مقاوم است
در نشست تخصصی «جایگاه رفیع زن در ایجاد تحولات مثبت در جوامع با تاکید بر نقش آنها در گسترش محور مقاومت» مطرح شد؛

ابوشریف: زنان فلسطینی حجاب را به عنوان نوعی مقاومت برگزیدند / رویوران: زنان فلسطینی در طول 74 سال معادلات را به نفع فلسطین تغییر دادند / سبقتی: نسل شجاع امروز فلسطین تربیت یافته مادران مقاوم است

جوان زیر 20 سال فلسطینی که اساسا از نظر سنی فاصله زیادی با فاجعه اشغال فلسطین دارد چگونه تا این حد آرمان گرا است و تنها کلید این جواب را باید در زنان فلسطینی به عنوان مادران مقاوم فلسطینی جستجو کرد.

|

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با قدسنا:

تولید تسلیحات در کرانه باختری نشان دهنده اراده فراگیر مقاومت برای نابودی اشغالگران است
کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با قدسنا:

تولید تسلیحات در کرانه باختری نشان دهنده اراده فراگیر مقاومت برای نابودی اشغالگران است

حسین رویوران گفت: «آغاز تولید سلاح خودش نشان دهنده وجود یک اراده سازمانی است که در حال فعالیت علیه اشغالگران است در کنار افراد مقاومی که حاضرند عملیاتی را انجام دهند که پیشاپیش می دانند رژیم صهیونیستی در میدان آن ها را به قتل می رساند.»

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.