qodsna.ir qodsna.ir

تلاش برای توقف گسترش حوزه
نفوذ راهبردی ایران

زهیر آندراوس

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)«زهیر اندراوس» تحلیلگر عرب در روزنامه رای الیوم نوشت:  منابع سیاسی بلند پایه در تل آویو از نگرانی بالای نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به  بسنده نمودن ترامپ به نابودی داعش و رها کردن سرنوشت سوریه به دست ایران و روسیه پرده برداشتند.

 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در همین راستا روز پنجشنبه گفتگویی تلفنی با پوتین انجام داد و در مورد آخرین تحولات منطقه و شرایط سوریه گفتگو کرد.
 

نتانیاهو در این گفتگوی تلفنی از لزوم ایجاد منطقه امن (حائل) در جنوب سوریه و نزدیک مرزهای اسرائیل در جولان سخن گفت که طی آن یک کمربندی امنیتی و غیر مسلح در این مناطق ایجاد شود.
 

منابع بلند پایه سیاسی رژیم صهیونیستی در گذشته تاکید کردند که نتانیاهو می خواهد دو منطقه بی طرف نزدیک مرزهای سوریه و رژیم صهیونیستی در جولان و همچنین نزدیک مرزهای سوریه و اردن ایجاد شود و این با هدف جلوگیری از ایجاد پایگاه های ایرانی و حزب الله در این دو منطقه است.
 

این منابع اشاره دارند که نتانیاهو این مسئله را در گفتگوهایی  هفته های گذشته با  آمریکا و دیگر مقامات بین المللی مطرح کرده است. نتانیاهو در این گفتگوها مدعی شده که ایجاد پایگاه های ایران و حزب الله در منطقه مرزی میان سوریه و رژیم صهیونیستی و منطقه مرزی میان سوریه و اردن می تواند به ناپایداری منطقه خاورمیانه منجر شود و تهدیدی امنیتی برای رژیم صهیونیستی و اردن تشکیل دهد. نتانیاهو تاکید کرد که ایجاد منطقه بی طرف از رسیدن ایران و حزب الله به خط مرزی جلوگیری خواهد کرد و امکان اقدام به حمله را برای آنان مشکل می سازد.
 

علاوه بر این رژیم صهیونیستی نگرانی زیاد خود از تلاش ایران برای ایجاد ارتباط زمینی که ایران را به مناطق شمال عراق و حتی سوریه و لبنان می رساندمخفی نمی کند . به اعتقاد آنها با این کار تهران جای پای خود را محکم کرده و راهی برای خود به دریا مدیترانه از طریق لاذقیه ایجاد می کند. مطابق  اطلاعات رژیم صهیونیستی این مسئله دستیابی به اطلاعات در مورد کاروان های سلاح و عملیات ایجاد مزاحمت در حرکت این کاروان ها را برای رژیم صهیونیستی مشکل می سازد .
 

همچنین در نهایت مناطق نفوذ ایران و نقشه استراتژیک منطقه تغییراتی جدی پیدا خواهد کرد که می تواند به ایجاد راهی منحصر به فرد برای تقویت حزب الله بیانجامد که از جمله آن تولید و توسعه فناوری موشکی است.

 

به نظر همین منابع فشار آمریکا می تواند از این مسئله جلوگیری کند اما موضع آمریکا دقیقاَ مشخص نیست. چنانچه تل آویو طبیعتاَ ترجیح می دهد که واشنگتن نقش قاطعانه خود را در سوریه ادامه دهد و  به طور خاص از وجود ایران یا سازمان های وابسته به آن از جمله حزب الله در نزدیکی جولان جلوگیری کند.
 

با این حال این منابع در تل آویو می گویند تلاش های موثر انجام شده در سطح سیاسی و امنیتی در رژیم صهیونیستی مشخص نیست و در این مسئله در بین تصمیم سازان تل آویو یک سردرگمی دیده می شود.
 

چنانچه این منابع اسرائیلی بیان می کنند تل آویو از مشارکت در مذاکرات آستانه خودداری کرد و همچنین تصمیم به عدم مشارکت در گفتگوهای میان اردن، آمریکا و روسیه در مورد ایجاد مناطق امن در جنوب سوریه گرفت.

 

 

بر اساس اظهارات همین منابع این موضع رژیم صهیونیستی را وزیر جنگ آویگدور لیبرمن رهبری می کند که بر این موضع در دیدار با خبرنگاران در این هفته تاکید کرد. همچنین این منابع افزودند: درست است که لیبرمن گفته اسرائیل هرگز با هر گونه توافقی که در آن بشار اسد به طور قانونی رئیس جمهور بماند موافق نیست اما معتقد است که نبود اسرائیل در این مذاکرات هرگز به مصالح حیاتی اسرائیل ضرری نمی رساند. لیبرمن گفت: هر توافقی که منافع ما را نقض کند به آن پایبند نخواهیم بود و هرگز با دخالت ایران یا حزب الله در هر سطحی موافق نیستیم.
 

بر اساس اظهارات باراک رافید خبرنگار امور سیاسی در روزنامه هآرتس، برخی مسئولان در موسسه نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند که موضع لیبرمن به منافع حیاتی این رژیم ضرر می رساند.
 

این منابع بیان می کنند که موضع لیبرمن بر این مسئله تکیه دارد که علاوه بر اسرائیل، برای ایران نیز دشمنان زیادی در خاورمیانه وجود دارد و اکثریت اهل تسنن مخالف آنها بوده و با آن مبارزه می کنند. هآرتس از همین منابع نقل می کند که رژیم صهیونیستی مراقب این مسئله است که روسیه مسئولیت مناطق بدون تنش در سوریه را بر عهده گیرد.

 

انتهای پیام/22/