qodsna.ir qodsna.ir
در پیش نویس قانون الحاق 5 شهرک کرانه باختری به قدس مطرح شد؛

افزودن 150 هزار شهرک نشین و اخراج 100 هزار فلسطینی از قدس

این قانون به گسترش پهنه قدس و اعلام آن به صورت شهری بزرگ منجر خواهد شد و 5 شهرک بزرگ را به قدس ملحق می کند. در مقابل اردوگاه آوارگان شعفاط (در شمال شرق قدس) و کفر عقب (در شمال قدس) و عناتا از این منطقه خارج می شود.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از خبرگزاری سما نیوز روزنامه یدیعوت آحرونوت از پیش نویس قانون جدید مطرح شده از سوی حزب لیکود در کنست خبرداد.

این قانون به گسترش پهنه قدس و اعلام آن به صورت شهری بزرگ منجر خواهد شد  و 5 شهرک بزرگ را به قدس ملحق می کند. در مقابل اردوگاه آوارگان شعفاط (در شمال شرق قدس) و کفر عقب (در شمال قدس) و عناتا از این منطقه خارج می شود.

به گزارش سمانیوز صهیونیستها با این طرح در نظر دارند افکار عمومی بین المللی را با «ادعای الحاق این شهرک ها به شهر قدس است و نه اسرائیل» فریب دهند.

 

بنابراین گزارش،  قانون مذکور در چارچوب درگیری موجود میان دو حزب لیکود و بیت الیهودی می باشد. پس از اقدام نفتالی بنت ( خانه یهودی) برای تغییر قانون اساسی قدس که هر گونه صرف نظر از هر جزئی از این شهر را در آینده ممنوع می کرد، حزب لیکود نیز در اقدامی ویژه قانون « قدس بزرگ » را در راستای الحاق شهرک های بزرگ به شهر است ارائه کرد.

 

حزب لیکود به این نتیجه رسیده که الحاق شهرک ها به اسرائیل گامی مشکل است و اجرای آن در این زمان سخت است به همین جهت به راهی دیگر متوسل شده و تلاش دارد این شهرک ها را به قدس ملحق کند. یسرائیل کاتس وزیر و یوآب کیش نماینده اسرائیلی امروز قانونی که قدس را به شهری بزرگ تبدیل می کند در کنست مطرح کردند. همچنین این قانون اجازه ورود 150 هزار یهودی به این منطقه را صادر می کند تا در 5 شهرک عالیه ادومیم، گبعات زئیف، گوش عتصیون، افرات و بیتار عیلیت واقع در کرانه باختری زندگی کنند.

قانون پیشنهادی شوراهای محلی و سیستم های شهری در این شهرک ها  را ملغی نکرده بلکه به طور واضح به مستقل ماندن مقامات محلی تاکید دارد و امور آنها به عهده خودشان باقی می ماند و به نحوی که حتی انتخابات برای تعیین ریاست شورا ها نیز اجرا می شود اما در مقابل هر یک از این شهرک ها به عنوان جزئی از قدس یه شمار می آید و ساکنان ان می توانند در انتخابات شهرداری قدس شرکت کنند و این شهرک ها به اسرائیل ملحق نمی شوند و بر اساس ادعای کاتس و کیش این شهرک ها به قدس ملحق می شوند.

 

این قانون بیش از 100 هزار شهروند عربی در قدس را تحت تاثیر قرارمی دهد زیرا ساکنان اردوگاه پناهجویان شعفاط و کفر عقب و عناتا را از حوزه مسئولیتی شهر قدس خارج کرده و به نواحی محلی مستقلی تبدیل می کند که حق رای برای تعیین شهردار قدس را ندارند.

 

یسرائیل کاتس این فکر را حدود ده سال پیش ارائه کرد و هم اکنون کیش تصمیمی به تبیین آن پس از شکست های مکرر آن گرفته است.

 

هدفی که کاتس و کیش به دنبال آن هستند تا به آرزوی ورود 150 یهودی به اسرائیل و اخراج 100 یهودی از آنجا دست یابند. این دو اخیراَ با مشاور حقوقی کنست دیداری برای همکاری جههت تدوین این قانون داشته اند تا در مقابل ایرادات دیوان عالی توان مقاومت داشته باشد.

 

یسرائیل کاتس به روزنامه یدیعوت آحرونوت گفت: واقعیت سیاسی هم اکنون به ما اجازه تسلط بر این مناطق را نمی دهد و به این جهت اقدام به الحاق شهرک ها به منطقه نفوذ قدس نمودیم. من از تمام توان خود را برای تصویب بدون مسامحه این قانون استفاده می کنم و برای تصویب به هر کس که خود را جزء حزب صهیونیست می داند فشار می آورم. این به معنای آن تسلطی که ما خوشحال می کند نیست بلکه گام اول به سمت آن است.

 

کیش در خطابی کنایه آمیز به بنت گفت: این قانون غالب شدن یهودیان در قدس بزرگ را در پی خواهد داشت و در مقابل به تفکر منطقه ای این اجازه را خواهد داد تا منطقه قدس بزرگ ایجاد شده و تسلط و حکومت در مناطق عربی تقویت شود. قدس پایتخت یگانه و ابدی برای ملت و دولت یهودی است و ما باید به هر صورت ممکن پشتیبان این مسئله باشیم. بیانات موجود در مورد تفکر خیالی تقسیم قدس را به دیگران واگذار کنید. هم اکنون باید به قدس اهمیت داده و جایگاه آن را به عنوان پایتخت اسرائیل به غالبیت یهودیان تقویت کنیم.

انتهای پیام/22/