پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
یادداشت/

آسیب‌های وارده به رژیم صهیونیستی در جنگ 51 روزه

جنگ 51 روزه سال 2014 رژیم صهیونیستی بر ضد مردم مظلوم غزه به علت گسترش دامنه آتش پاسخ مقاومت اسلامی فلسطین به دشمن متجاوز ، ابعاد جدیدی یافت ومیزان خسارت های رژیم صهیونیستی را به طور بی سابقه افزایش داد.

 

خبرگزاری قدس (قدسنا) «حسین رویوران»*: زیانهای تجاوز 51 روزه رژیم صهیونیستی به غزه از دو جنگ قبلی در سالهای 2008 و2012 فراتر رفت و ویژگیهای متفاوتی از لحاظ  میزان پیامدها پیدا کرد. در این جنگ در نتیجه تعطیلی های مکرر بنگاه های اقتصادی ، فرایند تولید اقتصادی متاثر شد وبخشهای خدماتی وتوریستی به علت نا امنی وسیع وبسته شدن مکرر فرودگاه بن گوریون صدمه دید و اینگونه دشمن صهیونیستی علاوه بر هزینه های مستقیم جنگ ، این بار متحمل هزینهای غیر مستقیم اقتصادی نیز گردید که دراین نوشتار تلاش خواهد شد یک تصور نزدیکی از خسارت های دشمن در این بخش ترسیم شود.
 

بودجه های غیر مستقیم جنگ برای رژیم صهیونیستی
 

      در این جنگ میزان احضار نیروهای ذخیره ارتش به خدمت وسیع تر از جنگ های گذشته بود ولاجرم این افراد ناگزیر به ترک محل کار یا خدمت فعلی خود می شدند واین اقدام عملا حجم نیروی انسانی شاغل را کاهش می داد . همچنین زدن مکرر اژیر جنگ به علت پرتاب وسیع موشکها از سوی مقاومت به فرار افراد به پناهگاه می انجامید وعملا توقف موقت خطوط تولید و تعطیلی مشاغل  را به دنبال داشت و نیز غیبت بسیاری از افراد به دلیل ناامنی مسیر های رفت و برگشت به محل کار، صدمه جدی به فرآیند تولید وارد کرد. برای کشف این زیان های احتمالی رژیم صهیونیستی، محاسباتی باید صورت گیرد . رژیم صهیونیستی تولید نا خالص ملی در سال 2014 را حدود 300 میلیارد دلار برآورد کرده بود . که این حجم در سال 2013 بالغ بر 291 میلیارد دلار بود و این رژیم پیش بینی کرده بود که  در سال 2014  به میزان3% رشد داشته باشد . و اگر این حجم تولید را بر 248 روز کاری در هر سال در رژیم صهیونیستی تقسیم کنیم ، در می یابیم که تولید نا خالص ملی در هر روز در اسرائیل بالغ بر 1.2 میلیارد دلار است. با توجه به اینکه آتش مقاومت در این جنگ حدود 80% جمعیت رژیم صهیونیستی را تحت پوشش قرار داده بود و روزانه چندین بار، این مناطق را زیر آتش قرار می داد ، می توان نتیجه گرفت که حدود 10 تا 20% از زمان تولید به دلایل رفتن کارگران به پناهگاه، دچار وقفه می شد و زیان این توقف حدود 120 تا 240 میلیون دلار در هر روز بر آورد می شود. اگر این میزان زیان در طول روز های کاری 51 روز جنگ محاسبه شود(37روز) ، در می یابیم که فرآیند تولید در رژیم صهیونیستی جمعا 4.4 تا 8.8 میلیارد دلار زیان تحمل کرده است.

     درخواست وزارت دفاع این رژیم برای افزایش بودجه آن در سال 2015 به میزان 11 میلیارد شیکل اسراییل (3.14 میلیارد دلار) نیز حجم هزینه های نظامی جنگ را نشان می دهد. در جنگ 33 روزه 2006 این رژیم بر ضد لبنان، ارتش رژیم صهیونیستی 8.2 میلیارد شیکل (2.342 میلیارد دلار) و در جنگ 22  روزه2008  مبلغ 2.45 میلیارد شیکل (700 میلیون دلار) و در جنگ 8 روزه 2012 مبلغ 2 میلیارد شیکل ( 571 میلیون دلار) به عنوان بودجه های جبرانی به این ارتش متجاوز پرداخت شد.

    البته در کنار محاسبه زیان های بخش تولید ، تخریب ساختمان ها ، راه ها ، کارخانه ها ، وحتی کشتزارها نیز وجود دارد که به سختی قابل بر آورد است، چرا که دشمن هرگونه اطلاع رسانی در زمینه  اصابت موشک های مقاومت وحجم تخریب انها را قدغن اعلام کرده بود .البته وزارت دارایی رژیم صهیونیستی در 7 ژولای 2014 اعلام کرد که تا کنون چند هزار پرونده برای زیان دیدگان جنگ تشکیل شده است وتا زمان اعلام این خبر پنجاه میلیون شیکل (14 میلیون دلار)  به بخشی از این افراد پرداخت کرده واحتمال دارد که حجم این زیان ها  تا مرز 750ملیون شیکل (214میلیون دلار )برسد .
 

پیامدهای سیاسی هزینه های جنگ

 

یکی از مهم ترین پیامد های مستقیم جنگ ، افزایش میزان کسری در بودجه عمومی این رژیم است. چرا که کاهش تولید از یک طرف و افزایش بودجه ها به ویژه در ابعاد نظامی و کاهش درآمد های مالیاتی از طرف دیگر، این کسری را اجتناب ناپذیر ساخت وطبق اعلام مسئولان اقتصادی این رژیم ، جنگ اخیر حد اقل بودجه 2014 را با 2% کسری مواجه ساخت. گفتگو برای تنظیم بودجه سال 2015 که از 31 ژولای 2014 آغاز شده بود ، پس از جنگ ادامه یافت و این بحث به درگیری های جدی و جنگ سیاسی میان نتانیاهو نخست وزیر و لپید وزیر دارایی تبدیل شد. جالب اینجاست که ارتش اسراییل پس از اعلام آتش بس ، مبلغ 3.5 میلیارد دلار افزایش بودجه به وزارت دارایی تحویل داد که در اسراییل مسئول تنظیم بودجه عمومی سالانه است. وزیر دارایی این درخواست را به علت محدودیت بودجه از یک سو وعدم امکان کاهش خدمات اجتماعی از سوی دیگر رد کرد و با اعلام حمایت نخست وزیر از درخواست یعلون وزیر دفاع عملا کابینه دچار اختلاف وتقابل گردید ودر آن نوعی قطب بندی پدید آمد. این اختلاف به حدی بالا گرفت که نخست وزیر این رژیم راهی جز عزل لپید از وزارت دارایی و نیزخانم لیونی از وزارت دادگستری در پیش روی خود ندید و در نهایت با اخراج این دو وزیر، کابینه از اکثریت افتاد و اکثریت پارلمانی خود را همزمان از دست داد و نتانیاهو ناچار به انحلال پارلمان گردید و اعلام انتخابات زودرس پارلمانی که قرار است در 26 اسفند ماه آینده برگزار گردد. اهمیت این تحولات سیاسی در این است که این پیامد ها به دنبال مدیریت تبعات جنگ و تجاوز اخیر به غزه به وجود آمده و این نشان می دهد که هزینه های سیاسی و اقتصادی جنگ از میزان هزینه های نظامی آن بیش تر و گسترده تر است. البته اختلاف بر سر بودجه های جنگی در درون رژیم صهیونیستی سابقه طولانی دارد . در دهه هفتاد قرن بیستم، بودجه نظامی 30% بودجه عمومی بود و این وضعیت تقسیم  ناهنجار بودجه مورد اعتراض بسیاری از گروه های سیاسی داخلی قرار داشت ، ولی به علت حاکمیت اکثریتی حزب کار بر صحنه سیاسی در آن هنگام ، هیچ ترتیب اثری داده نشد. بودجه نظامی 30%  علیرغم جنگ ها ونا آمنیها در سر تا سر جهان در هیچ کشوری سابقه نداشته است . در دهه هشتاد میلادی ، بودجه های نظامی بین 20 تا 25% از بودجه عمومی را به خود اختصاص می داد، ولی به علت گسترش اعتراضات مردمی در چند سال اخیر، بودجه نظامی در چند سال اخیر به 6% از کل بودجه عمومی تنزل پیدا کرده  است. در اعتراضات اجتماعی گسترده در سال 2012 عمده شعار های اعتراض کننده های میلیونی بر ضد بودجه های نظامی بود و آنها اعلام کرده اند که این بودجه های سرسام آور یک شکاف جدی میان ملت و ارتش ایجاد کرده است و ارتش از امکانات رفاهی بسیار بالایی برخوردار است  که جامعه فاقد انها است. بر پایه اعلام بانک بین المللی در سال های 2009 تا 2013، اسراییل علیرغم کاهش بودجه ، چهارمین رژیم از لحاظ حجم بودجه بالای نظامی در سطح جهان است و پس از کشور های عمان، عربستان و افغانستان قرار دارد. جالب اینجاست که هزینه های نظامی آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت بین المللی در سال 2013 بر پایه آمار بانک بین المللی، تنها 3.8 % و انگلیس و فرانسه 2.3% از بودجه عمومی این کشور هاست و حجم بالای هزینه های نظامی در رژیم صهیونیستی نشان می دهد نگرانی های این رژیم از مقاومت مردم فلسطین ، چه حجمی از هزینه ها را بر آن تحمیل کرده است.
 

هزینه های جنگ برای مردم غزه


سطح زندگی و فرآیند های اقتصادی در نوار غزه به علت سیاست های اشغال و سپس محاصره دشمن صهیونیستی همواره در آخرین رده بندی های جهانی بوده است. در غره 1.76 میلیون انسان در منطقه محدود 362 کیلومتری زندگی می کنند و میزان تراکم 4800 نفر در هر کیلومتر مربع دارد که از لحاظ رده بندی ، سومین حجم تراکم جمعیتی در جهان به شمار می رود. تاسیسات زیر بنایی این منطقه مانند آب و برق و سوخت در شرایط طبیعی محدود و ناکافی است و هیچ تناسبی بین امکانات زیر بنایی و جمعیت موجود به چشم نمی خورد. قبل از جنگ روزانه 7 تا 8 ساعت برق قطع می شد و آب آشامیدنی گاه تا یک هفته توزیع نمی گردید و بیکاری در منطقه نیز بیداد می کند و به مرز 45% در سه ماهه دوم 2014 رسیده بود که چند ماه قبل از آغاز تجاوزات بود و در میان جوانان 15 تا 29 ساله ، میزان بیکاری بالغ بر 28% است. در غزه فرآیند تولید ضعیف و محدود است و درآمد های سرانه سالانه بین 1500 تا 1600 دلار متغیر است. بانک بین المللی در سال گذشته اعلام کرد که اسراییل در رتبه 32 و غزه در رتبه 174 قرار دارد و طبیعی است که درآمد سرانه در اسراییل (36000 دلار) چند برابر غزه (1500 دلار) است. در باریکه غزه ، 39% از مردم زیر خط فقر زندگی می کنند. این خط فقر بر پایه درآمد ماهانه 655 دلار برای یک خانواده 5 نفره تعیین شده است. در غزه، 21% مردم از فقر ریشه دار وعمیق رنج می برند و درآمد آنها روزانه از 4 دلار تجاوز نمی کند. البته محاصره غزه و قطع کمک های بین المللی و ناتوانی دولت فلسطینی در پرداخت حقوق کارکنان خود؛ این شرایط را تا حد زیادی تشدید کرده است. البته امتناع اسرائیل از پرداخت مالیات فلسطینیان به دولت خود گردان فلسطین ، این دولت را به مرز ورشکستگی برده وممکن است در آینده نزدیک از پرداخت حقوق کارکنان خود در غزه و نیز کرانه باختری ناتوان گردد.
 

     درست است که رژیم صهیونیستی در این جنگ کشتار سستماتیک فلسطینیان وویرانی برنامه ریزی در غزه مد نظر داشته است  وتعداد 2237انسان بیگناه کشته و10870 نفر دیگر زخمی ساخته است وحدود ده هزار خانه مسکونی به طور کامل یا جزیی تخریب کرده است ، اما علیرغم این تلفات وسیع وخسارات هنگفت همبستگی در میان جامعه فلسطینی به مراتب بالاتر از جامعه صهیونیستی بود و این واقعیت برمی گردد به اختلاف فاحش میان میزان توقعات و مرز رضایت مندی در دو طرف معادله است .
 

  با توجه به شرایط جامعه فلسطینی در می یابیم که زیان های اسراییل از جنگ قابل قیاس با مردم غزه نیست. و یکی از دلایل اعتراضات اجتماعی گسترده در طرف اسراییلی وهمبستگی فراگیر در میان جامعه فلسطینی علاوه بر بحث ایمان به پروردگار و حقانیت آرمان ازاد سازی فلسطین ، به شرایط اجتماعی و اقتصادی برمی گردد. بسیاری از فلسطینیان در زمان جنگ اعلام می کردند که آنها چیزی برای از دست دادن ندارند و اینگونه اظهارات ، برخی از صهیونیست ها را وادار ساخت تا پیشنهاد توسعه غزه را زیر نظر سازمان ملل را مطرح کنند. این افراد اعلام کردند که توسعه  سواحل غزه وبهره برداری از ذخایر قابل توجه گاز کشف شده در ساحل غزه می تواند در میزان پایداری این جامعه تاثیر بگذارد. از نگاه کارشناسان صهیونیستی وجود حجم وسیع مراکز تولیدی در هر جامعه در زمان جنگ ، در صورت فقدان امکانات بازدارندگی دفاعی ، در ورود آنها به جنگ تردید ایجاد می کند. این کارشناسان معتقدند که جامعه فلسطینی فاقد ابزارهای بازدارندگی است وبه همین دلیل اسراییل بخش وسیعی از مناطق مسکونی ومردم غزه را از بین بردند  و از این رو افزایش وابستگی  این جامعه به در آمد بنگاه های اقتصادی ، آن جامعه را  در مقابل اسراییل اسیب پذیر خواهد کرد.


*کارشناس مسائل منطقه
انتهای پیام/
 

منابع :

1-  سمیر جبور ، الازمه الاقتصادیه فی اسرائیل مراحلها وانعکاساتها ، (بیروت ، موسسه الدراسات الفلسطینیه ، 2013)

2-   حسین ابو النمل ، الاقتصاد الاسرائیلی ، (بیروت ، مرکز دراسات الوحده العربیه ،2004)

3-  جمیل هلال ، استراتیجیه اسرائیل الاقتصادیه للشرق الاوسط ، (بیروت ، موسسه الدراسات الفلسطینیه ،1996 )

4-  نفوذ اقتصادی اسرائیل در منطقه ، (تهران ، موسسه اندیشه سازان نور ، 1388)

5-  فضل النقیب ، اقتصاد فلسطین در کرانه غربی ونوار غزه ، ترجمه موسسه تحقیقات و پژوهشهای علمی ندا، (تهران انتشارات امیر کبیر ،1383)

6-  فضل النقیب ، اقتصاد اسرائیل ، ترجمه موسسه تحقیقات و پژوهشهای علمی ندا ، (تهران انتشارات امیر کبیر ،1383)

7-  www.Aljazeera.net




مطالب مرتبط

اهتزار پرچم فلسطین بر فراز قله دماوند

اهتزار پرچم فلسطین بر فراز قله دماوند

  به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به مناسبت پیروزی رزمندگان مقاومت فلسطینی بر ارتش رژیم کودک کش صهیونیستی در جنگ 51 روزه ، احمد طاهری عضو گروه کوهنوردی اتحادیه بین المللی نوجوانان و جوانان مخالف اشغالگری ضمن صعود به قله ۵۶۱۰ کیلومتری دماوند، پرچم فلسطین را به اهتزار ...

|

در نشست تخصصی «جایگاه رفیع زن در ایجاد تحولات مثبت در جوامع با تاکید بر نقش آنها در گسترش محور مقاومت» مطرح شد؛

ابوشریف: زنان فلسطینی حجاب را به عنوان نوعی مقاومت برگزیدند / رویوران: زنان فلسطینی در طول 74 سال معادلات را به نفع فلسطین تغییر دادند / سبقتی: نسل شجاع امروز فلسطین تربیت یافته مادران مقاوم است
در نشست تخصصی «جایگاه رفیع زن در ایجاد تحولات مثبت در جوامع با تاکید بر نقش آنها در گسترش محور مقاومت» مطرح شد؛

ابوشریف: زنان فلسطینی حجاب را به عنوان نوعی مقاومت برگزیدند / رویوران: زنان فلسطینی در طول 74 سال معادلات را به نفع فلسطین تغییر دادند / سبقتی: نسل شجاع امروز فلسطین تربیت یافته مادران مقاوم است

جوان زیر 20 سال فلسطینی که اساسا از نظر سنی فاصله زیادی با فاجعه اشغال فلسطین دارد چگونه تا این حد آرمان گرا است و تنها کلید این جواب را باید در زنان فلسطینی به عنوان مادران مقاوم فلسطینی جستجو کرد.

|

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با قدسنا:

تولید تسلیحات در کرانه باختری نشان دهنده اراده فراگیر مقاومت برای نابودی اشغالگران است
کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با قدسنا:

تولید تسلیحات در کرانه باختری نشان دهنده اراده فراگیر مقاومت برای نابودی اشغالگران است

حسین رویوران گفت: «آغاز تولید سلاح خودش نشان دهنده وجود یک اراده سازمانی است که در حال فعالیت علیه اشغالگران است در کنار افراد مقاومی که حاضرند عملیاتی را انجام دهند که پیشاپیش می دانند رژیم صهیونیستی در میدان آن ها را به قتل می رساند.»

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.