جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
یادداشت/

پنج اولویت اصلی امریکا از مداخله در سوریه

یکی از اولویت‌های مهم آمریکا حفظ بحران تروریستی در سوریه است تا بهانه لازم برای مداخله در این کشور در چارچوب جنگ با تروریسم استمرار یابد. بر این اساس انتقال تروریست ها به منطقه شرقی سوریه، حد فاصل عراق و ترکیه، یکی از اهداف دولت امریکا محسوب می شود.


گروه تحلیل و تفسیر خبرگزاری قدس (قدسنا):  امریکا در بحران سوریه چندین اولویت را مدنظر قرار داده است. بنابراین رفتار سیاسی و نظامی امریکا در سوریه را باید در همین چارچوب ارزیابی کرد.

 

1.اولویت اول امریکا در بحران سوریه شکست داعش است. البته این شکست به معنی حذف گروه های تروریستی نیست. بلکه به معنی مهار تروریست ها و حفظ آنها در معادله سوریه است. بر این اساس تمام استراتژی نظامی و سیاسی امریکا در بحران سوریه آن است که نیروهای دولتی سوریه در مناطق پاکسازی شده از داعش مستقر نشوند بلکه نیروهای طرفدار امریکا باید در این مناطق مستقر شوند تا فشارها بر دولت سوریه استمرار یافته و زمینه برای تجزیه سوریه مساعد گردد. حملات جسته و گریخته امریکا به مواضع دولتی سوریه در همین چارچوب ارزیابی می شود.

 

2. اولویت دوم امریکا هم اخراج ارتش بین المللی مقاومت به رهبری ایران و در واقع اخراج ایران از معادله سوریه است. این اولویت بیشتر در راستای منافع رژیم صهیونیستی از سوی امریکا دنبال می شود. زیرا اسرائیل حضور ایران در سوریه را خطرناک می داند خصوصا که به نظر می رسد این حضور هم  در ابعاد نظامی و هم در ابعاد سیاسی پس از پایان بحران تروریستی به لحاظ کمی و کیفی افزایش نیز داشته باشد. رژیم صهیونیستی این حضور را به معنی یک تهدید دائمی برای خود لحاظ کرده که موجب تقویت مقاومت ضد صهیونیستی در لبنان و سوریه نیز خواهد شد.

 

3. اولویت بعدی امریکا در سوریه، کاهش حضور نظامی روسیه در این کشور است. زیرا حضور نظامی روسیه به عنوان یک قدرت حامی دولت سوریه، هزینه های تجزیه این کشور را برای امریکا و همپیمانانش افزایش خواهد داد. ضمن اینکه حضور قوی روسیه موجب تحدید عملیات های نظامی رژیم صهیونیستی علیه مواضع دولت سوریه خواهد شد. (رژیم صهیونیستی بارها به بهانه ارسال سلاح به حزب الله لبنان از محور سوریه به مواضعی در سوریه حمله کرده است) گام اول این سیاست دور سازی نیروهای روسی از مرزهای جنوبی سوریه در امتداد مرزهای اردن و استقرار نظامیان امریکایی در این مناطق است. تلاش امریکا برای کنترل بر مرزهای جنوبی سوریه با اردن در همین راستا صورت می گیرد. البته تردیدی نیست که دور سازی روسیه از مرزهای جنوبی در چارچوب یک معامله و رد و بدل کردن امتیازات قابل حصول است.

 

4. اولویت بعدی امریکا که هم راستا با اولویت دوم ارزیابی می شود؛ مسدود سازی دسترسی ایران از طریق عراق به سوریه و لبنان است. یعنی جلوگیری از پیوستگی محور مقاومت که موجب افزایش قدرت و نفوذ این محور در معادله رویارویی با رژیم صهیونیستی خواهد شد. بر این اساس مهمترین هدف تلاش های امریکا در سلطه بر منطقه مرزی مشترک عراق و سوریه، مسدود سازی این دسترسی و پیوستگی محور مقاومت است.
 

 

5. اولویت بعدی امریکا حفظ بحران تروریستی در سوریه است تا بهانه لازم برای مداخله در این کشور در چارچوب جنگ با تروریسم استمرار یابد. بر این اساس انتقال تروریست ها به منطقه شرقی سوریه، حد فاصل عراق و ترکیه، یکی از اهداف دولت امریکا محسوب می شود.




مطالب مرتبط

آمریکا و «اسرائیل» گزارشگر سازمان ملل را تهدید کردند

آمریکا و «اسرائیل» گزارشگر سازمان ملل را تهدید کردند

فرانچسکا آلبانیز گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین، در گزارشی تأکید کرد: «پس از 5 ماه تجزیه و تحلیل قتل‌عام ‌های «اسرائیل» در غزه، گزارش‌ها نشان می‌دهد «اسرائیل» در حال نسل‌کشی در غزه است.»

|

یکصد و هفتاد و چهارمین روز تجاوزات و جنایات مستمر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان/

شهادت ۳ فلسطینی و زخمی شدن ۲۰ تن دیگر/افشاگری الجزیره از جنایت‌های رژیم صهیونیستی/به صدا در آمدن آژیر خطر در شمال فلسطین اشغالی
یکصد و هفتاد و چهارمین روز تجاوزات و جنایات مستمر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان/

شهادت ۳ فلسطینی و زخمی شدن ۲۰ تن دیگر/افشاگری الجزیره از جنایت‌های رژیم صهیونیستی/به صدا در آمدن آژیر خطر در شمال فلسطین اشغالی

جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه هیچ حد و مرزی ندارد و این رژیم در 174 مین روز جنایات خود در غزه، همه گروه‌های فلسطینی را هدف قرار می‌دهد.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.