جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
مواضع گروههای سیاسی و کارشناسان فلسطینی نسبت به نخستین سخنرانی هنیه؛

تعارض نگاه موافق و مخالف/ استقبال از تاکید بر وحدت و اصول ملی/ انتقاد از نرمش‎های مشابه فتح

هنیه در نخستین سخنرانی رسمی پس از انتخاب به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس روز گذشته تاکید کرد: هرگز از اصول اساسی ملت فلسطین دست نخواهم کشید. وی همچنین سند سیاسی حماس را جمع میان اهداف راهبری و اهداف مرحله‎ای دانست و از حمایت‎های جمهوری اسلامی ایران نیز قدردانی کرد.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از منابع فلسطینی نخستین سخنرانی رسمی «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس که شب گذشته در غزه انجام شد، واکنش‎های مختلفی را برانگیخته است.

موافقان
 

«خالد ابوهلال» دبیرکل جنبش احرار فلسطین با اشاره به سخنرانی رئیس دفتر سیاسی حماس که در آن اولویت‎های آتی این جنبش و طرح جدید برای اشتی فلسطینی را ارائه کرد، بیان داشت: مواضع هنیه سازنده بود و نمایی از وضعیت فلسطین و مشکلاتی که در صحنه سیاسی وجود دارد را ارائه نمود.
 

وی افزود: سخنان هنیه مسائل اساسی را در برداشت که به حل بحران کنونی فلسطین کمک خواهد کرد و از سوی گروههای متعدد فلسطینی مورد تایید است.
 

وی تاکید کرد: حماس با وجود هزینه‎هایی که در نتیجه پایبندی به اصول خود داده، همچنان بر راهبردهای خود پایدار و راسخ است.
 

«طلال ابوظریفه» عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک فلسطین سخنرانی هنیه را راهبردی و توصیف کننده وضعیت فلسطین دانست که باعث شده توپ به زمین ابومازن منتقل شود.
 

وی سخنان هنیه را مثبت و با نرمش توصیف کرد و افزود: این مواضع می تواند به اختلافات میان گروههای فلسطینی به طور نهایی پایان دهد.
 

«داود شهاب» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به سخنان هنیه تاکید کرد: این مواضع فرصتی جدی به تحقق آشتی خواهد داد اما مشکل اساسی در سیاست‎های ابومازن و تدابیر وی خلاصه می‎شود.
 

وی تاکید کرد: هنیه در واقع اولویت‎های آینده حماس را تبیین کرد و طرحی را ارائه داد که شامل اصول اساسی توافق فلسطینی – فلسطینی بود.
 

سخنگوی جهاد اسلامی تاکید کرد: سخنان هنیه یک فرصت جدی برای تحقق آشتی ملی ایجاد کرد. طرح هنیه در راستای دیگر طرح‎های ملی فلسطینی است که با مانع گروه حامی توافق اسلو روبرو شده است و در اینجاست که تاکید بر لزوم لغو توافق اسلو دیده می‎شود.


«جمیل المجدلاوی» از رهبران جبهه خلق برای آزادی فلسطین در این باره تاکید کرد: عناوین توافق ملی که هنیه درباره آنها سخن گفت باید در روند اجرایی شدن قرار گیرد تا نتایج موردنظر ملت فلسطین محقق شود.
 

جنبش مجاهدین فلسطین نیز سخنرانی هنیه را مهم و دارای نقاط مثبت در راستای بازگرداندن وحدت توصیف کرد و بر لزوم توجه تشکیلات خودگردان به این مواضع تاکید نمود.
 

جنبش مجاهدین همچنین از پایبندی هنیه بر مقاومت، حقوق فلسطینی‎ها و اعلام مخالفت با پروژهای حذف مسئله فلسطین تمجید کرد و افزود: وی در این سخنان اولویت‎های آتی حماس را مطرح نمود و از گروههای فلسطینی خواست با تبیین یک راهبرد واحد با توافق بر مشترکات به سوی تشکیل دولت وحدت ملی حرکت کنند.

 

نگاه های مخالف

 

به گزارش قدسنا، در برابر نظرات و نگاههای مثبت گروههای فلسطینی برخی دیدگاههای منفی نیز در ارتباط با سخنان هنیه مطرح شده است. منتقدان معتقدند سخنان هنیه فاقد راه حل واقعی برای پایان دادن به اختلافات فلسطینی – فلسطینی و یاحتی راه حلی برای پایان دادن به محاصره غزه بوده است.
 

«طلال عوکل» تحلیلگر برجسته فلسطینی در این باره گفت: سخنان هنیه صرفا سیاسی بود و در آن از مسائل دینی خبری نبود.
 

وی تاکید کرد: به نظر من سخنان وی سیاسی تر از سند حماس بود. در این مواضع نرمش‎هایی دیده می شود که با مواضع قدیم جنبش فتح مشابهت دارد.
 

عوکل افزود: در سخنان هنیه به روابط با محمد دحلان اشاره ای نشد و تنها از یک آشتی کلی بدون ارائه ویژگی های آن صحبت به میان آمد.
 

«اکرم عطاالله» تحلیلگر فلسطینی نیز سخنرانی هنیه را مشابه سخنان مراسم معارفه دانست و افزود: این سخنان بیشتر شخصی بود تا اینکه مواضع جنبش حماس را ارائه دهد.

 

«منیر الجاغوب» از مقامات جنبش فتح نیز به شدت از سخنان جدید هنیه انتقاد کرد. وی مدعی شد: این مواضع چیزی جز بخشی جدید از دروغ‎‌ها و فریب ها نیست که تنها موهبت باقی مانده برای حماس است. وی سخنان هینه را فاقد مسائل اساسی در زمینه پایان دادن به روند اختلافات گروههای فلسطینی دانست.

 

نگاه تحلیلگر نزدیک به حماس

«حمزه ابوشنب» تحلیلگر  فلسطینی سخنان رئیس دفتر سیاسی حماس را نشانگر تصمیم آن برای تقویت روابط با ایران و حفظ و تقویت مناسبات با ترکیه دانست . وی در این باره نوشت:
 

در عرصه داخلی:

1-  مشخص است که وضعیت روابط با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با گذشته متفاوت خواهد بود و حماس مخالف بازگشت به شکل گفتگوهای سابق است و این بدین معناست که این جنبش سعی در ساماندهی و توسعه روابط خود با جریان اصلاحی جنبش فتح (جریان محمد دحلان) دارد؛ هر چند صراحتا به این مساله اشاره نکرد.

 

2-  به نظر می رسد که حماس بیش از گذشته در مسیر تقویت روابط راهبردی با جنبش های جهاد اسلامی و جبهه خلق گام بر می دارد.

 

3-  طرح هنیه توپ را به زمین عباس می اندازد و در عین حال، حماس می داند که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قدرت اجرای این طرح را ندارد.

 

در عرصه عربی:

1-  سخنان هنیه نشان داد که تحولی اساسی در توسعه روابط با مصر صورت گرفته و به نظر می رسد که تفاهمات گسترده ای در این زمینه صورت گرفته است؛ هر چند که این تفاهمات هنوز اعلام نشده اند.

 

2-  اقدامات برخی کشورهای عربی علیه قطر نمی تواند هرگز باعث تغییر مواضع حماس در قبال این کشور شود و این جنبش به تقویت روابط با آن ادامه خواهد داد.

 

3-  تشکر تعارفی از عربستان نشان داد که روابط حماس و این کشور تا حد زیادی کاهش یافته است.

 

در عرصه منطقه ای:

1-  مشخص است که روابط حماس و ایران در حال مستحکم تر شدن است و تغییر رهبری حماس تاثیر مثبت و ملموسی بر این روابط داشته است.

 

2-  تداوم و تقویت روابط با ترکیه.

 

در عرصه بین المللی:

1-  به نظر می رسد که حماس سعی دارد با توسعه روابط خود بر مبنای نگاهی فرا اسلامی به دنبال برقراری روابط گسترده بر پایه مشترکات ملی با کشورهای حامی مساله فلسطین خواهد بود.

 

انتهای پیام/م.ت/22/

 




مطالب مرتبط

جزئیات پاسخ حماس به طرح پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه

جزئیات پاسخ حماس به طرح پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه

الجزیره به نقل از برخی منابع با انتشار جزئیات پاسخ حماس به طرح پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه، اعلام کرد. حماس به چارچوب پیشنهادی برای آتش‌بس در 3 مرحله که هر مرحله آن 42 روز طول می‌کشد، پایبند است.

|

تظاهرات مجدد علیه نتانیاهو در تل آویو

تظاهرات مجدد علیه نتانیاهو در تل آویو

رسانه‌های رژیم صهیونیستی دوشنبه شب گزارش دادند که هزاران معترض بار دیگر در تل آویو علیه بنیامین نتانیاهو و کابینه‌ی وی تظاهرات کردند.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.