پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

چند نکته درباره قطعنامه یونسکو

محمدعلی تخت رونده

 

خبرگزاری قدس (قدسنا) «محمدعلی تخت رونده»*: یونسکو شب گذشته با صدور قطعنامه‎ای جدید برای دومین بار قدس را شهری اشغالی اعلام کرد. یونسکو همچنین با رای موافق 10 کشور عضو  هرگونه حفاری رژیم صهیونیستی در زیر مسجد الاقصی را محکوم کرد و خواستار توقف این اقدامات شد.
 

در اینجا در نظر داریم با برشمردن برخی وقایع رخ داده در منطقه طی روزهای اخیر نکاتی را درباره قطعنامه یونسکو وموج جدید بین المللی علیه رژیم صهیونیستی مطرح کنیم.

بحران های منطقه‎ای علیه مسئله فلسطین

طی روزهای اخیر به ویژه پس از افزایش فشارها علیه قطر، منابع آگاه منطقه از وجود توافقی جدید درباره مسئله فلسطین سخن می گویند که به توافق قرن موسوم شده است.
 

در راستای این تحولات، روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به نحوی بی سابقه شدت گرفته و تا جایی پیشرفته که اخیرا یکی از وزرای سابق صهیونیست تاکید کرد: روابط اسرائیل با عربستان در بهترین شرایط قرار دارد.
 

در اینجا می توان به هروله امارات متحده عربی به سوی تل آویو با آزاد کردن سفر اسرائیلی‎ها به دبی، تحرکات نرم گروههای تروریستی در سوریه در  نزدیک شدن به اسرائیل و درخواست کمک از آنها، دیدارهای مقامات لیبی با وزرای اسرائیلی و برخی دیگر از تحولات اشاره کرد که همگی در راستای هم قرار دارند. کلید واژه همه این تحرکات در واقع تلاش برای حذف نهایی مسئله فلسطین و پذیرش نهایی موجودیت اسرائیل به عنوان واقعیتی موجود برای همسایگان عرب آن است.
 

افق روشن بین المللی علیه اسرائیل

در عرصه بین المللی اما با نگاهی به تحولات رخ داده، فلسطین در صدر حمایت‎های گروهها، سازمان ها و فعالان قرار دارد و در مقابل هر روز بر شدت نفرت از صهیونیستها افزوده می شود.

اخیرا یک تحلیلگر اسرائیلی در سخنانی آشکارا اذعان کرد میزان حمایت از اسرائیل در بین دانشجویان آمریکایی کاهش یافته و در مقابل حمایت از فلسطین رشد داشته است.
 

جنبش تحریم اسرائیل (BDS) که از سوی برخی مقامات صهیونیست به عنوان خطر وجودی این رژیم شناخته می شود هر روز در حال تحقق پیروزی‎های جدیدی است که آخرین آنها در انگلیس و هلند رخ داده است. همچنین مخالفت‎ها با رژیم صهیونیستی به عمق احزاب اروپایی به ویژه در آلمان نفوذ کرده است. در جایی که شاهد هستیم حزب حاکم در این کشور توافق 650 میلیون دلاری با  تل آویو را لغو می کند.

 

آخرین مورد از نمایش نفرت از اقدامات رژیم صهیونیستی در عرصه بین المللی نیز در یونسکو دیده شد که برای دومین بار پیاپی قدس را شهری اشغال شده توصیف کرد. نمایندگان کشورهای حاضر نیز در اقدامی که عمق شکست صهیونیستها در عرصه مظلوم نمایی بین المللی را نشان داد، به احترام شهدای فلسطینی به پا خواستند و بار دیگر مفهوم مظلوم واقعی و اشغالگر اصلی را به صهیونیستها گوشزد کردند.

 


قریب به یک قرن پیش با توطئه ای حساب شده اسرائیل را برای رخنه کردن در قلب جهان اسلام ایجاد کردند

 

برآیندها

به اعتقاد نگارنده روند افزایش سطح نفرت عمومی از رژیم صهیونیستی در سطح بین المللی با تحرکات پرشتاب منطقه‎ای در راستای تغییر وضعیت اسرائیل (با حذف مسئله فلسطین) کاملا مرتبط بوده و مسئله ای در هم تنیده است. در واقع آنچه که از آن به عنوان توافق قرن سخن گفته می شود تلاشی برای خاموش کردن صداهای مخالف علیه اسرائیل ارزیابی می شود.
 

در اینجا به نظر می رسد سران رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آنها با درک واقعیت های موجود در عرصه بین المللی به این نتیجه رسیده اند که ادامه موجودیت اسرائیل به شکل شکننده کنونی در منطقه بدون توافق نهایی با فلسطینی ها غیر ممکن است. اگر عامل مقاومت فلسطین و ارتباطات آنها با محور مقاومت در منطقه را در کنار این مسائل قرار دهیم متوجه تحرکات اخیر در راستای تغییردادن رویکرد جنبش‎های مقاومتی در غزه خواهیم شد. تصمیم سازانی که قریب به یک قرن پیش با توطئه ای حساب شده اسرائیل را برای رخنه کردن در قلب جهان اسلام ایجاد کردند، حالا متوجه شده اند که مولودشان در این صد سال پیر و فرتوت شده و برای ادامه حیات خود به تولدی دوباره نیاز دارد. این مولود نامیمون هم اکنون با مخالفت‎های شدیدی در سطح بین المللی نظیر قطعنامه یونسکو مواجه بوده و در منطقه نیز در آستانه پایان یافتن داعش با محور همیشه پیروز مقاومت رو در رو است؛ حالا وقت اندیشیدن چاره ای جدید است، همین حالا!

 

*کارشناس مسائل فلسطین

انتهای پیام/




مطالب مرتبط

ضاحی خلفان نائب رئیس پلیس امیر نشین دبی ضمن تجلیل از عملیات طوفان الاقصی:

راه حل مسئله فلسطین آن است که یهودیان به سرزمینهای اصلی خودشان بازگردند// فلسطینیان آواره شده نیز به سرزمین اصلی خود یعنی فلسطین تاریخی بازگردند
ضاحی خلفان نائب رئیس پلیس امیر نشین دبی ضمن تجلیل از عملیات طوفان الاقصی:

راه حل مسئله فلسطین آن است که یهودیان به سرزمینهای اصلی خودشان بازگردند// فلسطینیان آواره شده نیز به سرزمین اصلی خود یعنی فلسطین تاریخی بازگردند

این مقام جنجال برانگیز اماراتی در توئیتی پیشنهاد کرد به جای اصطلاح «راهکار تشکیل دو کشور» به عنوان راهکار نهایی و عادلانه حل مسئله فلسطین از اصطلاح «راهکار دو بازگشت» استفاده شود.

|

در اعتراض به سیاست های رژیم صهیونیستی؛

کمپین تحریم سفر به اراضی اشغالی در دانشگاه هاروارد آمریکا راه اندازی شد
در اعتراض به سیاست های رژیم صهیونیستی؛

کمپین تحریم سفر به اراضی اشغالی در دانشگاه هاروارد آمریکا راه اندازی شد

برگزارکنندگان این کمپین خواستار قطع روابط دانشگاه هاروارد با نهادهای اسرائیلی شدند و با پخش اعلامیه‌هایی در داخل دانشگاه، از دانشجویان خواسته‌‌اند اردوی سالانه به مقصد فلسطین اشغالی را تحریم کنند.

|

در راستای مشروعیت بخشی به رژیم صهیونیستی:

دولت انگلیس برای اعمال محدودیت علیه جنبش "BDS" آماده می شود
در راستای مشروعیت بخشی به رژیم صهیونیستی:

دولت انگلیس برای اعمال محدودیت علیه جنبش "BDS" آماده می شود

برخی منابع انگلیسی اعلام کردند تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا قوانینی را به تصویب رسانده اند که صلاحیت لازم برای محدود کردن جنبش های ضد اسرائیلی به ویژه "BDS" را به دولت این کشور اعطا می کند.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.