پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
سایه جنگی جدید در منطقه؛

واکاوی دلایل افزایش مناسبات نظامی اسرائیل با قبرس و یونان

بسیاری از ناظران چنین توافقاتی را ایجاد حاشیه امن اطلاعاتی برای عوامل جاسوسی رژیم صهیونیستی به شمار آورده اند، حال به نظر می رسد نزدیکی جغرافیایی قبرس به لبنان و سوریه و از سویی هویت قبرسی عوامل جدید موساد، منطقه را درگیر تنش امنیتی تازه ای خواهد کرد.


گروه تحلیل و تفسیر خبرگزاری قدس (قدسنا) : با افزایش مناسبات اقتصادی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی و یونان و از سویی نزدیکی بیشتر نیکوزیا و تل آویو، نگرانی ها در مورد تشکیل ائتلافی سه جانبه شامل اسرائیل، قبرس و یونان، افزایش یافته است. پژوهش مؤسسه‌ تحقیقات امنیت ملی دانشگاه تل آویو که به تازگی منتشر گردید، با بررسی همکاری های نظامی اسرائیل و قبرس، از شکل گیری الگویی تازه در سیاست های نظامی رژیم صهیونیستی پرده برداشت.

گفتنی است چندی پیش اسرائیل با مشارکت در مانوری نظامی در قبرس، توان میدانی 500 تن از نیروهای تکاور و خلبانان جنگنده های اسرائیلی را محک زد.
 

در اینجا قصد داریم، اهداف احتمالی اسرائیل از تشکیل این ائتلاف غیرعلنی را بررسی نماییم:

 

نخست آنکه، می‌توان با نگاهی ساده انگارانه، مانورهای نظامی مشترک این سه کشور را، اقدامی متعارف در راستای تلاش های تل آویو برای افزایش مشروعیت بین المللی خود بر شمرد؛ مانوری همچون رزمایش «پرچم سرخ» نیروهای اشغالگر قدس و ایالات متحده.حال آنکه «گابی سیفونی»، فرمانده سابق گردان «گولانی» ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی، اجرای مانورهای نظامی اسرائیل در قبرس را مرتبط با طبیعت توپوگرافیک ویژه ی قبرس و شباهت فراوان آن با مناطق درگیری نیروهای صهیونیست دانسته بود. سخنان مبهم سیفونی، به روشنی به شباهت های جغرافیایی قبرس و لبنان و گزارش های آمادگی ارتش رژیم اشغالگر قدس برای مواجهه با حزب الله لبنان اشاره دارد.

 

رویکرد دوم نسبت به این ائتلاف غیرعلنی، در بررسی مشابهت ها و سیاست های خارجی مشترک این سه کشور معنا می یابد. آنچه لا اقل در صحنه ی بین المللی و رسانه ای خود را هویدا ساخته، درگیری های کم و بیش پر تنش آنکارا با تل آویو، نیکوزیا و آتن می باشد. وجود اقلیت ترک تبار در قبرس و دشمنی دیرینه ی حکومت نئوعثمانی حزب عدالت و توسعه با یونان در سایه ی کاهش همکاری های آنکارا و تل آویو با روی کار آمدن دونالد ترامپ، می تواند ترکیه را به عنوان یکی از اهداف احتمالی این ائتلاف مطرح نماید.

 

دیدگاه سوم اما، کمی خطرناک تر به نظر می رسد. مصاحبه ی «گال برل فینکل» از افسران بلندپایه تیپ چتربازان ارتش رژیم صهیونیستی در جریان اجرای پژوهش مؤسسه ی تحقیقات امنیت ملی دانشگاه تل آویو، از توافقات دو جانبه ی قبرس و اسرائیل برای همکاری در شرایط اضطراری پرده برداشت. بسیاری از ناظران چنین توافقاتی را ایجاد حاشیه ی امن اطلاعاتی برای عوامل جاسوسی رژیم صهیونیستی در قبرص به شمار آورده اند. احداث و مدیریت زندان های سیاه، خانه های امن تیمی، گروه های شنود و ترور فرآیند همیشگی موساد به هنگام استقرار در کشورهای منطقه بوده است. حال نزدیکی جغرافیایی قبرس به لبنان و سوریه و از سویی هویت قبرسی عوامل جدید موساد، منطقه را درگیر تنش امنیتی تازه ای خواهد کرد.

انتهای پیام/22/




مطالب مرتبط

آمریکا و «اسرائیل» گزارشگر سازمان ملل را تهدید کردند

آمریکا و «اسرائیل» گزارشگر سازمان ملل را تهدید کردند

فرانچسکا آلبانیز گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین، در گزارشی تأکید کرد: «پس از 5 ماه تجزیه و تحلیل قتل‌عام ‌های «اسرائیل» در غزه، گزارش‌ها نشان می‌دهد «اسرائیل» در حال نسل‌کشی در غزه است.»

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.