پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
یادداشت اختصاصی/

عراق پس از پاکسازی داعش

«حسین رویوران»: پیروزی عراق بر داعش، این کشور را بیمه می کند؛ همانطور که پیروزی ایران در جنگ تحمیلی صدام حسین، ایران را بیمه کرد. عبور از توطئه تجزیه عراق و حذف جریان های تکفیری و پیدایش نیروهای مسلح قوی و کارآمد در عراق امنیت آینده این کشور را تضمین و توان دولت عراق را دو چندان می کند.

 

خبرگزاری قدس (قدسنا)  «حسین رویوران»*:  شکی نیست که آزاد سازی کامل موصل، آغاز مرحله جدیدی در عراق و منطقه است. شهر موصل دومین شهر بزرگ و مهم عراق است که 5/2 میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر یکی از مهمترین شهر های تاریخی و البته سنی نشین در عراق به شمار می آید. آزاد سازی این شهر نقطه تحول جدی در شرایط سیاسی عراق و منطقه محسوب می شود. پیروزی نیروهای مسلح عراق متشکل از ارتش، پلیس فدرال و نیروهای ضد شورش(ضد تروریسم) و حشد الشعبی، وحدت و کارآمدی این نیروها را به نمایش گذاشت. امریکا با تمام توانی که داشت، تصور می کرد آزاد سازی موصل سال ها به درازا خواهد کشید. حال آنکه نیروهای مسلح عراق نشان دادند که به لحاظ کارآمدی فوق تصور هستند.
 

با آزاد سازی کامل موصل چند شهر کوچک دیگر وجود دارد که دولت عراق باید آن را از اشغال داعش آزاد کند مانند: حویجه، تلعفر، قائم، عانه و راوه. با توجه به توانمندی نیروهای مسلح عراق می توان تصور کرد که پاکسازی کامل عراق زمان چندانی طلب نمی کند.
 

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی آزاد سازی موصل، استقلال دولت عراق را تقویت خواهد کرد. به عبارت دیگر حضور امریکا به بهانه داعش و نیز اشغال بعشیقه از طرف ترکیه به بهانه تامین امنیت ترکیه! توجیه چندانی نخواهد داشت. با از بین بردن نیروهای تکفیری، بهانه حضور این نیروها نیز از بین خواهد رفت. همچنین پیروزی نیروهای دولت عراق به معنی شکست سرمایه گذاران ناامنی در این کشور به ویژه عربستان، امارات و قطر، به شمار می آید. این سه کشور شیخ نشین خلیج فارس از جریان تکفیری در عراق ، تحت عناوین مختلف از جمله "حمایت از عشایر انقلابی" و " دفاع از حقوق اهل سنت" و شعار های دروغین دیگر حمایت کرده اند. با شکست داعش این سرمایه گذاران ناامنی و حامیان تروریسم تکفیری در عراق و منطقه ناگزیر از پذیرش شکست و پذیرش شرایط جدید منطقه هستند.
 

تحلیلگران سیاسی معتقدند ؛ پیروزی عراق بر داعش، این کشور را بیمه می کند؛ همانطور که پیروزی ایران در جنگ تحمیلی صدام حسین، ایران را بیمه کرد. عبور از توطئه تجزیه عراق و حذف جریان های تکفیری و پیدایش نیروهای مسلح قوی و کارآمد در عراق امنیت آینده این کشور را تضمین و توان دولت عراق را دو چندان می کند. بی تردید عراق نیرومند و متحد و قوی ضمن اینکه توسعه و رفاه را به جامعه عراق تقدیم می کند، می تواند نقش مهمتر و فعالتری در منطقه ایفا کند و قطعا این شرایط جدید، به نفع محور مقاومت  خواهد بود.

*کارشناس مسائل منطقه
انتهای پیام/22/




مطالب مرتبط

یکصد و نودمین روز عملیات طوفان الاقصی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه؛

بمباران شمال و غرب غزه/فعال شدن آژیرهای هشدار در شهرک‌های مجاور نوار غزه
یکصد و نودمین روز عملیات طوفان الاقصی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه؛

بمباران شمال و غرب غزه/فعال شدن آژیرهای هشدار در شهرک‌های مجاور نوار غزه

یکصد و نودمین روز عملیات طوفان الاقصی در حالی آغاز شد که منابع خبری از فعال شدن آزیر خطر در سرزمین های اشغالی و موشک باران مناطقی از سرزمین اشغالی توسط مقاومت فلسطین خبر دادند.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.