پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
تحلیلگر عرب تاکید کرد:

بازگشت به عقب جایی در راهبرد محور مقاومت ندارد/اقتدار محور مقاومت و به بن بست رسیدن آمریکا و متحدانش‎

«طارق عبود» تحلیلگر عرب در تحلیلی با عنوان جنگ تمام شد، ما باختیم درباره شکست محور آمریکایی صهیونیستی ارتجاع عرب در برابر محور مقاومت به رهبری ایران گفت، مهمترین دستاورد جبهه مقاومت طی ماه های اخیر فروپاشی صفوف گروه های تروریستی اجاره ای است.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) «طارق عبود» تحلیلگر عرب در تحلیلی با عنوان جنگ تمام شد، ما باختیم درباره شکست محور آمریکایی صهیونیستی ارتجاع عرب در برابر محور مقاومت به رهبری ایران گفت، مهمترین دستاورده جبهه مقاومت طی ماه های اخیر فروپاشی صفوف گروه های تروریستی اجاره ای است.

 

 

از القصیر تا حلب

 

 

از لحظه پیروزی قاطع و سرنوشت ساز در نبرد القصیر تا بازپس گیری شهر حلب و بازگشت آن به آغوش دولت سوریه، صحنه میدانی و روند اوضاع تغییر کرده و روند تصاعدی به خود گرفته و هیچ جایی برای بازگشت به عقب باقی نگذاشته است و پیروزیهای متوالی محور مقاومت آغاز شد ودر مقابل، صفوف گروههای تروریستی  از هم متلاشی شد تا اینکه ارتش سوریه به مرزهای سوریه و عراق رسید.

 

 

حملات هوایی هشداردهنده

 

 

در ادامه این تحلیل که در پایگاه خبری النشره منتشر شده است، آمده است : حملات اخیر جنگنده های آمریکایی به مواضع نیروهای ارتش سوریه و همپیمانانش دلیل و نشانه واضح و آشکاری بر بن بست و بحرانی بود که محور غربی در سرزمین سوریه و عراق و یمن به سر می برد، جنگنده سوریه در فراز الرقه هم در راستای همین هدف آمریکا سرنگون شد، ولی پاسخ به این حملات چگونه بود؟

 

 

این تحلیلگر در ادامه به حملات موشکی دقیق اخیر جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران به مواضع گروه تروریستی تکفیری داعش در دیرالزور سوریه اشاره و تاکید کرد : حضور موشکهای راهبردی دوربرد ایران واکنشی بود که چندین پیام در چندین جهت به همراه داشت یکی از این پیامها خطاب به آمریکا و همپیمانانش بود که اگر از خطوط قرمز تجاوز کنند، منجر به تنش خواهد شد و تکرار این تجاوزات چه بسا به رویارویی مستقیم منجر خواهد شد. و گزینه ای که همپیمانان سوریه در رسیدن به مرزهای سوریه و عراق از دو سوی مرزها و برقراری پیوند و اتصال پس از آنکه سالها به سبب اشغال این مناطق از سوی تروریستها قطع شده بود، یک گزینه استراتژیک بود و علاوه بر آن باید به تشدید لحن مقامات روسیه و حمایت این کشور از این موضع سوریه و همپیمانانش اشاره کرد که هشدار داد هر هواپیمایی را که بر فراز سوریه مشاهده کند، به عنوان هدف متخاصم و دشمن قلمداد کرده و بر این اساس با آن برخورد خواهد کرد .

 

 

گزینه های آمریکا کدام است

 

 

طارق عبود به دست خالی آمریکا و متحدانش در برابر محور مقاومت اشاره کرد و نوشت : بدیهی است که آمریکاییها هیچ تصمیم و طرحی برای دخالت مستقیم در سوریه نداشتند و به شکل گسترده بر همپیمانان خود در این نبرد اعم از دولتها و گروههای تروریستی و حتی اسرائیل در بسیاری از مراحل تکیه می کردند، تصمیم گرفته شده از سوی دولت آمریکا و پنتاگون از ابتدای دوره اول ریاست جمهوری باراک اوباما در سال 2009، عدم بازگشت مستقیم به غرق شدن در شنهای متحرک خاورمیانه پس از شکستهای واضح درعراق و افغانستان بود.

 

بنابراین گزینه های آمریکا از نظر نظامی محدود شد به طوری که در سوریه به عنوان نیروهای نظامی که موازنه برقرار می کند، حضور ندارد و از ده هزار جنگجویی که آنها را آموزش داد و هزینه حدود 500 میلیون دلاری آنها را تامین کرد، تنها چهار یا پنج هزار نفر باقی مانده اند.

 

 

وی تاکید کرد تکیه آمریکا بر داعش و جبهه النصره هم شکست خورده و دفاع از این گروهها برای آمریکا دردسرساز شده و به نفع سوریه و کشورهای حامی آن است و هرگونه دخالت مستقیم برای رویارویی با ارتش سوریه و همپیمانان با واکنش و پاسخ مستقیم یا غیر مستقیم روبرو خواهد شد و درها را به روی احتمال رویارویی با روسیه، ایران و مقاومت باز خواهد کرد که آمریکا چنین سناریویی را دوست ندارد، زیرا هرگونه دخالت در جنگ سوریه که به سرنگونی نظام و شکست ارتش سوریه منجر نشود، هیچ ارزش علمی ندارد به عنوان مثال، آیا ارتش آمریکا با دهها هزار نظامی برای اشغال مجدد حلب یا اشغال دمشق، حمص و دیگر شهرهای سوریه دخالت خواهد کرد، این فرضیه از نظر عقلی و منطقی منتفی است درحال حاضر تنها تکیه آمریکا بر عنصر کردها به ویژه نیروهای سوریه دموکراتیک است که این مسئله هم معادله را خیلی تغییر نخواهد داد، سئوالی که نیاز به توضیح و پاسخ دارد این است که آیا این نیروها قدرت رویارویی با پیمان و ائتلاف گسترده را پس از رهایی از بار داعش خواهند داشت.

 

همانطور که «رابرت فورد» در مصاحبه اخیر خود با روزنامه الشرق الاوسط گفته است وقتی از وی سئوال شد که آیا آمریکاییها از کردها در رویارویی با نیروهای رئیس جمهور بشار اسد حمایت خواهندکرد؟ به صراحت پاسخ داد :«خیر» وی گفت آمریکاییها فقط از کردها برای آزادی الرقه از اشغال داعش استفاده می کنند و کردها بهای سنگینی به خاطر اعتماد به آمریکاییها پرداخت خواهندکرد و ارتش آمریکا از آنها فقط برای جنگ با داعش استفاده می کند و هرگز از نیروی زور برای دفاع از آنها در برابر نیروهای نظام سوریه یا ایران و ترکیه استفاده نخواهد کرد. وی گفت آنچه ما(آمریکا) با کردها انجام می دهیم، غیرخلاقی و یک اشتباه سیاسی است.

 

 

در پایان این تحلیل به از هم فروپاشی صفوف گروه های تروریستی مورد حمایت ترکیه، آل سعود و قطر در سوریه اشاره شده و آمده است : اما دیگر گروها به ویژه جبهه النصره و گروههای مورد حمایت ترکیه، عربستان سعودی و قطر در مناطق مختلف پراکنده و از هم گسسته شده اند و قادر نیستند  ابتکار عمل را بار دیگر به دست گیرند. رابرت فورد سفیر وقت آمریکا در سوریه در آغاز جنگ علیه این کشور در سال 2014 در گفتگو با روزنامه الشرق به صراحت و بدون هرگونه ابهامی به شکست طرح آمریکا در سوریه اعتراف کرد هنگامی که مصاحبه را در یک جمله صریح به پایان برد و گفت : «بازی تمام شد» . ولی وی عبارت«ما جنگ را باختیم» را با حالت سکوت و نه علنی بیان کرد.

 

انتهای پیام/ر.م




مطالب مرتبط

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دوران «بزن در رو» و آوارگی فلسطینیان سپری شده است
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دوران «بزن در رو» و آوارگی فلسطینیان سپری شده است

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای با تبریک پیروزی مقاومت فلسطین مقابل رژیم صهیونیستی، عملیات «شمشیر قدس» را نشانه دست برتر انتفاضه در میدان و برهم خوردن معادلات به نفع گروههای فلسطینی در مصاف با اشغالگران دانست.

|

در 51 امین سالگرد تاسیس آن؛

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین: توقف اسلو و توافقات امنیتی با اسرائیل کلید حل مشکلات است
در 51 امین سالگرد تاسیس آن؛

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین: توقف اسلو و توافقات امنیتی با اسرائیل کلید حل مشکلات است

بازیابی وحدت ملی فلسطینیان و همچنین توقف التزام به توافق نامه «اسلو» دو مورد مهمی هستند که می توان از آن ها برای مبارزه با طرح دونالد ترامپ «معامله قرن» بهره گرفت.

|

گزارش خبرنگار قدسنا از نشست خبری همایش ادبی سوختگان وصل؛

حدادیان: نوزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل با عنوان «خداحافظ سردار» برگزار میشود/ شاکری: سوختگان وصل جشنواره ای بدون مرز است
گزارش خبرنگار قدسنا از نشست خبری همایش ادبی سوختگان وصل؛

حدادیان: نوزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل با عنوان «خداحافظ سردار» برگزار میشود/ شاکری: سوختگان وصل جشنواره ای بدون مرز است

داور جشنواره ادبی سوختگان وصل تاکید کرد که امروز هیچ نویسنده ای نمی تواند ادعا بکند که سوژه ای برای نوشتن ندارد و ما باید تعامل خوبی با کشورهای منطقه انجام دهیم و آثار ادبی حوزه مقاومت ما باید در کشورهای منطقه راه پیدا کند.

|

در  نشست «اهداف جبهه غربی-عربی-عبری در مدیرین شورشها در کشورهای مقاومت» مطرح شد؛

کوشکی: زمان اعتراضات لبنان و عراق برنامه ریزی شده بود / ابیانه: جبهه غربی، عبری، عربی بر مبنای سیاست نیل تا فرات اسرائیل حرکت می کند
در نشست «اهداف جبهه غربی-عربی-عبری در مدیرین شورشها در کشورهای مقاومت» مطرح شد؛

کوشکی: زمان اعتراضات لبنان و عراق برنامه ریزی شده بود / ابیانه: جبهه غربی، عبری، عربی بر مبنای سیاست نیل تا فرات اسرائیل حرکت می کند

هجدهمین نشست تخصصی «اهداف جبهه غربی-عربی-عبری در مدیرین شورشها در کشورهای مقاومت» با حضور محمد حسن قدیری ابیانه و محمد صادق کوشکی از تحلیگران مسائل خاورمیانه صبح امروز یکشنبه در محل جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

|

خبرگزاری قدس با همکاری جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار می کند؛

هجدهمین نشست تخصصی «اهداف جبهه غربی-عربی-عبری در مدیرین شورشها در کشورهای مقاومت»
خبرگزاری قدس با همکاری جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار می کند؛

هجدهمین نشست تخصصی «اهداف جبهه غربی-عربی-عبری در مدیرین شورشها در کشورهای مقاومت»

این نشست با حضور دکتر محمد حسن قدیری ابیانه(دیپلمات اسبق وزارت خارجه) و دکتر محمد صادق کوشکی(استاد دانشگاه تهران) روز یکشنبه در محل جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار می شود.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.