جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
حسن هانی‌زاده در گفتگو با قدسنا مطرح کرد:

نگاه راهبردی امام خمینی (ره) به مسئله فلسطین/ تنها عامل بازدارنده در تاخیر تاسیس رژیم صهیونیستی/ آمریکا تنها پس از 10 دقیقه اسرائیل را به رسمیت شناخت/ اکنون شرایط فلسطین بحرانی‎تر است

تحلیلگر مسائل خاورمیانه: نگاه امام خمینی (ره) نسبت به مساله فلسطین نگاهی راهبردی و برخاسته از شناخت دقیقی که ایشان از سیاست های غرب واستکبار جهانی نسبت به ملت های مسلمان داشتند.

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگوی اختصاصی با قدسنا تاکید کرد: مسئله فلسطین وشکل گیری رژیم صهیونیستی در قلب خاورمیانه اسلامی یکی از دردناکترین رخدادهای یکصد سال گذشته جهان بشمار می رود. پس از جنگ اول جهانی دو ابر قدرت فاتح جنگ یعنی انگلیس وفرانسه از رهگذر طرح سایکس – پیکو بنا به اعتبارات ژئو پلتیکی خاور میانه را بین خود تقسیم کردند.
 

وی افزود: نگاه هژمونی انگلیس به فلسطین موجب شد که این کشور برای انتقال تدریجی یهودیان از سراسر جهان عملا از سال 1918 قیمومیت خود را بر این کشور اسلامی تحمیل کند. انگلیس دو هدف را در آن زمان دنبال می کرد نخست پاکسازی اروپا از وجود یهودیان وانتقال آنان به یک سر زمین حاصلخیز واستراتژیک ودر نهایت ایجاد یک سر پل پایدار بین غرب و منطقه غرب اسیا بود. از سال 1917 که وعده شوم بالفور عملیاتی شد زمینه برای ایجاد یک وطن یهودی در قلب جهان اسلام فراهم شد واین امر جهان اسلام را با یک چالش جدی مواجه ساخت.
 

وی تاکید کرد: تنها یک عامل بازدارنده موجب تاخیر در اعلام تاسیس رژیم صهیونیستی شد وان نقش روشنگری مراجع شیعه در ایران وعراق ولبنان بود. مراجع شیعه با هشدارهای مکرر خود نسبت به توطئه انگلیس برای تشکیل یک دولت یهودی در قلب خاور میانه موجب شدند که انگلیس نتواند چس از جنگ اول دولت یهودی را تاسیس کند. اما پس از جنگ دوم جهانی وفعالیت رسانه ای انگلیس وغرب برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان وتکیه بر تشدید اختلافات شیعه وسنی راه برای اعلام دولت صهیونیستی هموار شد و سرانجام در سال 1948 رژیم صهیونیستی اعلام موجودیت کرد وبلافاصله به عضویت سازمان ملل در آمد.
 

هانی زاده افزود: به فاصله 10 دقیقه پس از قرائت تشکیل رژیم صهیونیستی توسط دیوید بن گوریون نخست وزیر رژیم صهیونیستی دولت وقت امریکا این رژیم را به رسمیت شناخت. امام راحل با تجربه سیاسی گرانقدری که از تحرکات مشکوک انگلیس وامریکا داشتند نسبت به سرنوشت مردم فلسطین بارها اظهار نگرانی کرده بودند. امام خمینی از سال 1960 همواره خطر گسترش صهیونیسم در غرب اسیا هشدار دادند وملتهای اسلامی را به هوشیاری در برابر این خطر دعوت می کردند.
 

وی تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل برای ایجاد وحدت میان مسلمانان اخرین جمعه از ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند. این امر در واقع موجب شد تا مساله فلسطین بار دیگر در مدار توجه جهانیان قرار گیرد زیرا مساله فلسطین محدود به یک ملت خاصی نیست بلکه یک مساله کاملا اسلامی وانسانی است. اکنون شرایط فلسطین در مقایسه با گذشته بحرانی تر شده زیرا کشورهای عربی ودر راس انها عربستان سعودی تلاش دارد تا مناقشه اعراب واسرائیل را به مناقشه اعراب وایران تبدیل کند.
 

کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: بر قراری رابطه میان برخی کشورهای عرب منطقه با اسرائیل شرایط کاملا بحرانی برای ملت فلسطین ایجاد کرده زیرا رژیم صهیونیستی با استفاده از فضای بحرانی  منطقه تلاش بیشتری برای یهودی ساختن بیت المقدس وگسترش شهرک های یهودی نشین بعمل آورده است.

انتهای پیام/م.ش/22




مطالب مرتبط

آمریکا و «اسرائیل» گزارشگر سازمان ملل را تهدید کردند

آمریکا و «اسرائیل» گزارشگر سازمان ملل را تهدید کردند

فرانچسکا آلبانیز گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین، در گزارشی تأکید کرد: «پس از 5 ماه تجزیه و تحلیل قتل‌عام ‌های «اسرائیل» در غزه، گزارش‌ها نشان می‌دهد «اسرائیل» در حال نسل‌کشی در غزه است.»

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.