جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

ابعاد ملی، دینی و امنیتی
روز جهانی قدس

مهدی شکیبایی


خبرگزاری قدس (قدسنا) «مهدی شکیبایی» مدیرعامل قدسنا در یادداشتی به مناسبت روز قدس که در خبرگزاری فارس منتشر شد، نوشت: هر سال در آستانه برگزاری روز جهانی قدس این سوال به گونه ای مطرح می شود که روز جهانی قدس با چه هدفی مطرح شده و اساسا گرامیداشت این روز چه اهمیتی دارد؟ تردیدی نیست که روز قدس نسبت معنا داری با اشغال سرزمین فلسطین از سوی صهیونیست ها دارد. بنا بر این اهمیت روز قدس به اهمیت قضیه فلسطین در جهان اسلام بر می گردد.
 

فلسطین از دو منظر برای مسلمانان مهم است:
1- فلسطین هم به لحاظ تاریخی و آثار تمدنی اسلام مانند قبله اول مسلمین در آن و هم به لحاظ جامعه مسلمان، یک سرزمین اسلامی است. آموزه های اسلام یک سری تکلیف نسبت به بلاد اسلامی و جوامع اسلامی برای مسلمانان تعریف کرده است. این سرزمین اسلامی فعلا در اشغال غیر مسلمان قرار گرفته است و تکلیف اسلامی ایجاب می کند تا این سرزمین از اشغال آزاد شود.

2- رژیم صهیونیستی با این هدف در فلسطین تاسیس شده است تا زمینه سلطه غیر مسلمانان را بر بلاد اسلامی تسهیل سازد. بر این اساس همه کشورهای منطقه به عنوان هدف برای این جریان تعریف شده اند. خدا در قران تاکید دارد که " و من یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا" یعنی هم از بعد دینی و از هم بعد امنیت و منافع ملی مسلمانان مکلف به آزاد سازی فلسطین از اشغال هستند.

تا پیش از انقلاب دو جریان قومی یعنی ارتش های عرب و ملی یعنی سازمان 13 گانه آزادی بخش فلسطین(ساف) برای آزاد سازی فلسطین فعال بودند. ارتش‌های عرب در کلیه جنگ ها از رژیم صهیونیستی شکست خوردند و مسیر سازش را پیش گرفتند. گروه های ملی هم خود را ناتوان یافته و نومیدانه به نوعی تسلیم اشغالگران شدند. آنچه که در این میان دیده نشد تکلیف برای ازادی فلسطین بود. در چنین شرایطی امام خمینی (ره)با اعلام روز جهانی قدس به نوعی بازگشت جوامع مسلمان به تکلیف برای آزادی فلسطین را یادآور شدند. از این حیث روز جهانی قدس به دلیل نقشی که در یادآوری تکلیف جوامع مسلمان نسبت به فلسطین دارد بسیار اهمیت دارد.

رژیم صهیونیستی برای یکسره سازی فلسطین نیاز داشت که فلسطین را از عمق حمایتی خود یعنی جهان اسلام؛ تهی سازد. بر این اساس همواره کوشیده اولویت هایی را جایگزین فلسطین نماید. اما اعلام روز جهانی قدس در واقع فلسطین را عمقی به وسعت جهان اسلام بخشید. جوامع اسلامی خود را مکلف به تلاش برای آزادی فلسطین ساختند. زیرا روز جهانی قدس ملت های مسلمان را فرا تر از مرزهای جغرافیایی و به عنوان شهروندان جهان اسلام تعریف کرد. در این فرایند مسلمانان کشورها نمی توانند نسبت به شرایط مسلمانان در دیگر کشورها بی تفاوت باشند. بر این اساس عمق جهان اسلام در راه آزادی فلسطین از اشغال فعال شد.

رژیم های وابسته عربی و برخی دولت های اسلامی به بهانه اولویت مولفه هایی مانند ملی گرایی و یا به علت وابستگی به قدرت های زیادی خواه با ملل خود در حمایت از فلسطین و گرامیداشت روز جهانی قدس نه تنها همراهی نکردند بلکه خود به عنوان یک مانع بزرگ محسوب می شوند. توطئه ایجاد و فعال سازی گروه های تروریستی تکفیری در سطح منطقه هم در واقع تعریف یک اولویت جدید به جای اولویت فلسطین است. اکنون به بهانه مبارزه با تروریسم تکفیری رژیم های عربی و اسرائیل به هم نزدیک شده و در صدد تعریف و نهادینه سازی همکاری ها در قالب ایجاد یک ائتلاف با مدیریت امریکا هستند. در چنین شرایطی فلسطین فاقد عمق، به فراموشی سپرده شده و این فرصتی برای اشغالگران صهیونیست برای یکسره سازی فلسطین فراهم می سازد. تروریست خواندن جنبش اسلامی فلسطین(حماس) از سوی رژیم سعودی و برخی دیگر از رژیم های عربی در همین چارچوب ارزیابی می شود.

بر این اساس روز جهانی قدس هم اهمیتی مضاعف پیدا می کند زیرا راهبرد روزجهانی قدس در واقع برهم زننده توطئه های ضد جهان اسلامی جریان سلطه با همکاری رژیم صهیونیستی و هم پیمانی رژیم های وابسته عربی است وهم گرامیداشت هر چه با شکوهتر آن و استمرار توجه به تکلیف درباره فلسطین یک ضرورت همیشگی است.

انتهای پیام/م.ت/22




مطالب مرتبط

گروه های مختلف فلسطینی:

روز جهانی قدس بیانگر زنده بودن مساله فلسطین در وجدان ملت ها است
گروه های مختلف فلسطینی:

روز جهانی قدس بیانگر زنده بودن مساله فلسطین در وجدان ملت ها است

گروه های مختلف فلسطینی ضمن اشاره به ظرفیت های روز جهانی قدس برای حمایت از فلسطین و قدس اشغالی تاکید کردند این روز حاکی از آن است که مساله فلسطین همچنان در وجدان ملت ها زنده است.

|

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین تاکید کرد:

لزوم استفاده از روز جهانی قدس برای آزادی فلسطین و بازگشت ساکنان آن
جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین تاکید کرد:

لزوم استفاده از روز جهانی قدس برای آزادی فلسطین و بازگشت ساکنان آن

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه ای اعلام کرد روز جهانی قدس فرصتی بسیار مهم برای حمایت همه جانبه از مساله فلسطین، آزادی این کشور و بازگشت ساکنان اصلی آن است.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.