جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

روز جهانی قدس پاسخ دندان‎شکن
به دشمنان اسلام

شخصیت‌های فلسطینی


خبرگزاری قدس (قدسنا) در آستانه روز جهانی قدس (آخرین جمعه ماه مبارک رمضان) که با تصمیم راهبردی و آینده نگر امام راحل (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بنا نهاده شد، نظر برخی شخصیتها و تحلیلگران برجسته فلسطینی را جویا شده است.

 

حمایت‎های ایران عامل ادامه مقاومت فلسطین

 

 «عبدالستار قاسم» تحلیلگر و استاد دانشگاه فلسطینی در گفتگوی اختصاصی با قدسنا در ارتباط با روز جهانی قدس، بیان داشت: در ابتدا و پیش از هر سخنی می‌خواهم مراتب تقدیر و احترام خود را از تصمیم امام خمینی (ره) در زمینه تعیین روز جهانی قدس اعلام کنم، اقدامی که باعث شد همه مسلمانان جهان تا امروز با حضور گسترده خود در این روز حضور پیدا کنند و همچنان به قدس و مقدسات اسلامی پایبند بمانند.
 

وی در ارتباط با وضعیت فلسطین بیان داشت: یکی از رهبران تشکیلات خودگردان چند روز پیش بر لزوم واگذاری دیوار براق به صهیونیستها تاکید کرد. وی حتی در سخنانش از نام یهودی دیوار براق (ندبه) استفاده کرد و از واژه اسلامی آن نام نبرد. این مسئله بیانگر وضعیت پرتلاطم فلسطین است که بسیار تاسف آور می باشد.

 

وی افزود: در آستانه روز جهانی قدس ما شاهد ادامه همکاری امنیتی با دشمن اسرائیلی و پیگرد نیروهای مقاومت فلسطین به بهانه تروریسم هستیم. شاهد هستیم که برخی به سادگی به آرمان فلسطین پشت کرده، رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و برخلاف منافع ملت گام برمی دارند. با تاسف شدید باید اذعان کنم که صحنه فلسطین یکپارچه نیست.
 

قاسم با اشاره به ایستادگی گروههای مقاومت فلسطین با وجود همه فشارها افزود: بله، گروههای مقاومت فلسطینی نظیر حماس، جهاد اسلامی و نیروهای مقاومت مردمی از برخی کشورها و در راس آنها ایران کمک می گیرند، به همین ما از ایران به علت حمایت‎هایی که باعث ایستادگی مقاومت فلسطین در سه جنگ متوالی رژیم صهیونیستی علیه غزه شد، قدردان هستیم.
 

وی در ادامه با ارسال پیامی برای حامیان مسئله فلسطین و مقاومت، تاکید کرد: ما در شرایط سخت کنونی که کشورهای عربی و غیر عربی و در صدر آنها عربستان سعودی کمر همت به توطئه علیه مقاومت فلسطینی و لبنانی بسته و آنها را متهم به تروریسم می‌کند، خواستار کمک‎ها و حمایت‎های بیشتر هستیم. بر همین اساس ما امروز به تغییری اساسی در صحنه فلسطین نیازمند هستیم  و اگر تشکیلات خودگردان همچنان در راس قدرت قرار داشته باشد، ویرانی ،  ناامنی  و ناراحتی ملت فلسطین نیز ادامه پیدا خواهد کرد.
 

استاد دانشگاه فلسطینی در ادامه با اشاره به خیانت برخی مقامات فلسطینی تاکید کرد: فلسطینی‎ها هم اکنون در تنگنای شدیدی قرار دارند که به مسائل مالی و معیشتی مرتبط نیست بلکه به مسائل اخلاقی و ملی ارتباط پیدا می‎کند. متاسفانه حس ملی گرایی  به صورت خطرناک در صحنه فلسطین پس رفت داشته است و منافع شخصی جایگزین آن شده است.
 

وی در پایان تاکید کرد: ما به کمک ملت‎ها و کشورهای پایبند به حقوق ملت فلسطین و مقدسات اسلامی که البته تعداد آنها بسیار کم است نیازمندیم تا بتوانیم تغییرات موردنظر خود را در صحنه فلسطین ایجاد کنیم.
 

امروز حتی طرف‌های عربی هم علیه قدس توطئه چینی می‌کنند

 

«داود شهاب» سخنگوی جنبش جهاداسلامی فلسطین در گفتگو اختصاصی با قدسنا تاکید کرد:  روز جهانی قدس امسال در شرایطی فرا می رسد که این شهر در بدترین شرایط خویش قرار داشته وحتی کشورهای عربی نیز علیه آن به توطئه چینی می پردازند.

 

داود شهاب  تاکید کرد : امسال همچنین روز قدس با پنجاهمین سالگرد اشغال مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی   هم زمان شده است.  پنجاه سال است که تروریسم صهیونیستی در تمامی ابعاد این شهر مقدس را مورد هدف قرار می دهد، از اهالی  وساکنان آن گرفته تا مساجد، کلیساها ، قبرستان ها ، خانه های مردم معمولی ، نمادهای تاریخی شهر وحتی درختان وسنگ هایش هم از هجمه صهیونیستها در امان نمانده اند  وهمگی در معرض حملات مستمر ، گسترده ووحشیانه طرحهای صهیونیستی برای تغییر بافت آن از طریق انتقال مهاجران وگسترش افراطی گری صهیونیستی قرار دارند.

 

به گفته سخنگوی جهاد اسلامی ، بدتر از آن اینکه امروز ما شاهد همراهی طرف های عربی در توطئه چینی علیه قدس هستیم، وی در این رابطه افزود : وقتی شماری که خود را فرهیخته می نامند مسئله جایگاه قدس را در میان امت اسلامی زیر سوال برده وحتی از روایت جعلی صهیونیستها جانبداری می کنند به تردید دشوارهای های مبارزه ما برای تبیین مظلومیت اولین قبله گاه مسلمانان جهان را برای افکار عمومی امت آن هم در سایه پارامترهای جدیدی که به این مسئله افزوده شده است درک خواهید کرد.

 

شهاب که از غزه با خبرنگار قدسنا سخن می گفت افزود : این توطئه مکملی برای توطئه فراگیر تر متلاشی کردن امت اسلامی ، چند تکه کردن آن وضربه زدن به وحدت آن است که از طریق بحران  وتنش آفرینی های طایفه ای ومذهبی در  منطقه در حال انجام می باشد. یکی از نمادهای پررنگ این توطئه بزرگ دشمن تراشی در داخل جسم امت اسلامی ونشان دادن آن به عنوان دشمن اصلی  است تا به تدریج رژیم صهیونیستی به عنوان یک همسایه وحتی هم پیمان مورد پذیرش قرار بگیرد. در اینجاست که روز جهانی قدس به عنوان مناسبتی که ظلم وعدل وحق وباطل را از یکدیگر متمایز وهر یک رامشخص می کند معنی ومفهوم پیدا می کند. برگزاری  روز جهانی قدس پاسخ دندان شکنی به هر طرف وفردی است که به دنبال چشم پوشی از این مکان مقدس است تا به جهانیان ثابت کند که قدس در عقیده ، فکر ووجدان هر مؤمنی جایگاهی غیر قابل تغییر دارد.

 

سخنگوی رسمی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ادامه تاکیدکرد: روز جهانی قدس واکنش امت اسلامی به قدرت های استکباری و خودکامگان است که به دنبال تحمیل سلطه خویش بر امت ومجبور کردن  ملت های این امت جهت وابستگی به آن محسوب می شود. از این رو  تمامی آزادگان جهان دعوت می کنم تا  این روز مبارک را به بهترین شکل ممکن گرامی بدارند ، روزی  که به یک مناسبت برای اندیشه جدی در مورد نحوه باز پس گیری قدس وحمایت از مقاومت که برای دفاع از این مکان مقدس فعالیت می کنند محسوب می شود. به نظر من یکی از اهداف امام خمینی رحمت الله علیه در انتخاب آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس همین امر بوده باشد. جمهوری اسلامی ایران هم این راه  ترسیم شده توسط امام خمینی  را بدون هیچ توجهی به فشارها  وچالش های فرا رویش ادامه داد وهم اکنون طلایه دار حامیان مقاومت در سرزمین فلسطین محسوب می شود.

امروز تحولات جهان عرب در خدمت صهیونیسم است

«شیخ عکرمه صبری» خطیب مسجدالاقصی نیز در گفتگوی اختصاصی با قدسنا تاکید کرد: امروز آنچه که در صحنه عربی و اسلامی از اختلافات میان کشورها دیده می شود به اشغالگران صهیونیست بری یهودی سازی قدس شریف و ادامه یورش ها به مسجدالاقصی کمک می کند.

وی افزود: باید  تاکید کنم که مسجد الاقصی از سال 1967 تحت اشغال صهیونیستها قرار دارد اما امت اسلامی با مشغول شدن به اختلافات میان خود به تهدیدات در برابر مسجدالاقصی افزوده است. اشغالگران صهیونیست  نیز این فرصت را برای افزایش و تشدید فشارهای خود بر فلسطینی ها مناسب دیده و همواره شرایط حیاتی برای ملت فلسطین را طی دهه های اخیر سخت تر کرده اند.

وی با اشاره به وضعیت فاجعه بار قدس پس از گذشت 50 سال از اشغال آن، افزود: وضعیت کنونی مسجدالاقصی مسئولیت کشورهای عربی و اسلامی را بالاتر برده است و آنها باید بدانند که حرمت مسجدالاقصی هم ردیف مسجدالحرام در مکه مکرمه و مسجدالنبی در مدینه منوره است. آنها باید به مسئولیت‎های خود در قبال دفاع از قبله اول مسلمانان واقف باشند. همه باید بدانند که مسئولیت حراست از مسجدالاقصی تنها بر عهده فلسطینی ها نیست و مسلمانانی که از مسئولیت خود در قبال قدس و مسجدالاقصی شانه خالی کنند از سوی باریتعالی مورد سوال و بازخواست قرار خواهند گرفت.

خطیب مسجدالاقصی در ارتباط با نحوه تمرکز تلاشها در راستای حمایت از قدس و مسجدالاقصی و پشتیبانی از مقاومت ملت فلسطین تاکید کرد: بدون شک ملت های اسلامی و عربی به مسئولیتهای خود در قبال قدس و مسجدالاقصی واقفند و همواره از حکام خود می خواهند که مسیر خود را در حمایت از فلسطین تصحیح کنند و به مسئولیت های خود در این زمینه توجه داشته باشند. اما اگر ملت ها هوشیار نباشند و هدف حکام نیز تنها حفظ  حکومت و بقا در قدرت باشد این مسئله به ادامه وضعیت فاجعه بار فلسطین کمک خواهد کرد و ما فلسطینیها رادر صحنه مبارزه تنها خواهد گذاشت. در واقع عمق رابطه ایمانی و راهبردی با مسجدالاقصی و قدس از تحرک درونی ملت ها و فشار آنها بر حاکمان خود ناشی می شود که جلوه عملی آن در روز جهانی قدس و دیگر مناسبات قابل مشاهده و رصد است.

انتهای پیام/ع.ح/22




مطالب مرتبط

گروه های مختلف فلسطینی:

روز جهانی قدس بیانگر زنده بودن مساله فلسطین در وجدان ملت ها است
گروه های مختلف فلسطینی:

روز جهانی قدس بیانگر زنده بودن مساله فلسطین در وجدان ملت ها است

گروه های مختلف فلسطینی ضمن اشاره به ظرفیت های روز جهانی قدس برای حمایت از فلسطین و قدس اشغالی تاکید کردند این روز حاکی از آن است که مساله فلسطین همچنان در وجدان ملت ها زنده است.

|

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین تاکید کرد:

لزوم استفاده از روز جهانی قدس برای آزادی فلسطین و بازگشت ساکنان آن
جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین تاکید کرد:

لزوم استفاده از روز جهانی قدس برای آزادی فلسطین و بازگشت ساکنان آن

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه ای اعلام کرد روز جهانی قدس فرصتی بسیار مهم برای حمایت همه جانبه از مساله فلسطین، آزادی این کشور و بازگشت ساکنان اصلی آن است.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.