جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

بازتعریف نقش ریاض در راهبرد
جدید منطقه‌ای آمریکا

گروه تحلیل و تفسیر


گروه تحلیل و تفسیر خبرگزاری قدس (قدسنا) : سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان طی حکمی محمد بن نایف را از ولیعهدی عزل و پسرش محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد جدید عربستان منصوب کرد. از زمان نشستن سلمان بر تخت پادشاهی بسیاری از کارشناسان این اقدام را محتمل می دانستند. با توجه به تغییرات گسترده آغازین حکومت سلمان  مانند حذف تدریجی فرزندان عبدالله پادشاه قبلی و انتخاب محمد بن نایف به عنوان ولیعهد و انتخاب پسرش محمد بن سلمان به عنوان جانشین ولیعهد؛ عملا وصیت عبدالعزیز بن سعود بنیانگذار پادشاهی در عربستان را که یک قانون رسمی بود، نادیده گرفت و فرزندان دیگر عبدالعزیز را از صف انتظار پادشاهی خارج ساخت. سلمان در طی دو سال و نیمی که از پادشاهی اش می گذرد پیوسته در جهت افزایش قدرت پسرش و کاهش قدرت و نفوذ ولیعهد محمد بن نایف عمل کرده است. در چند ماهه اخیر شدت و دامنه تغییرات چنان بود که بسیاری تحلیلگران هر روز اقدام امروز وی را انتظار می کشیدند. در باره این اقدام پادشاه عربستان چند ملاحظه مطرح می شود:
 

- ساختار شکنی های پیوسته سلمان بن عبدالعزیز از همان آغاز نشان از یک برنامه ریزی هماهنگ برای به قدرت رساندن محمد بن سلمان داشت. معرفی نکردن ابتدایی محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد در واقع با هدف کنترل و کاهش اعتراضات و مدیریت جنگ قدرت در خاندان آل سعود بود. خصوصا که یکی از اهداف سلمان حذف فرزندان عبدالله پادشاه تازه درگذشته، از قدرت نیز بود.
 

- با این اقدام به نظر می رسد که امریکا با توجه به نفوذ سنتی و عمیق خود در عربستان، به این نتیجه رسیده است که موضع قدرت در عربستان باید یکسره شود. خصوصا که عربستان در آرایش جدید منطقه ای مورد نظر امریکا می بایست نقش ویژه ای را بر عهده بگیرد. نقشی که نیاز به یک آرامش  و ثبات در ساختار قدرت دارد. حال آنکه فرزندان عبدالعزیز در آستانه مرگ بودند و هریک چندان بر اریکه شاهی نمی پاییدند و در نهایت کثیری از مدعیان پادشاهی مانع اصلی برای ایفای این نقش محسوب شده و باید این مشکل یکسره می شد.

 

-  به نظر می رسد  امریکا  برای برطرف سازی این مشکل در نظر دارد پادشاهی را در نسل سلمان و محمد موروثی سازد. بنابراین هیچ شاهزاده ای دیگر در صف پادشاهی قرار نخواهد گرفت و این می تواند ثبات مورد نظر امریکا را تامین کند. هر چند به نظر می رسد این برنامه با مقاومت هایی از سوی شاهزادگان کثیر سعودی که تقریبا همه مدعی تاج و تخت شاهی اند روبرو شود.

 

- با توجه به اینکه عربستان قرار است در آرایش جدید منطقه ای امریکا در ائتلاف عربی – صهیونیستی و امریکا که به بهانه جنگ با تروریسم و در واقع با هدف مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ایران و تضعیف و حذف محور مقاومت، فعال شود، محمد بن سلمان به دلیل بلند پروازی هایش و هزینه هایی که حاضر است برای این بلند پروازی پرداخت کند؛ مانند قرارداد 450 میلیارد دلاری اخیر عربستان با امریکا، گزینه ای مناسب محسوب می شود.

 

- با توجه به پیروزی های مستمر محور مقاومت در سطح منطقه به رهبری ایران، افزایش هزینه های امنیتی ایران برای امریکا، اسرائیل و دول مرتجع عرب منطقه یک ضرورت است. انجام این جابجایی با توجه به مواضع تند و جنگ طلبانه محمد بن سلمان علیه ایران در واقع با هدف تسریع در تشکیل ائتلاف عربی ، صهیونیستی و امریکایی صورت گرفته است و به نظر می رسد که در آینده باید شاهد تنش افزایش میان ایران و عربستان، نزدیکی هرچه بیشتر عربستان به رژیم صهیونیستی (زیرا ولیعهد جدید عربستان نزدیکی هرچه بیشتر به اسرائیل  را برای کسب حمایت بیشتر امریکا یک ضرورت می داند) همچنین افزایش فشار به محور مقاومت در فلسطین و لبنان بود. بر همین اساس تحلیلگران کنار گیری قریب الوقوع ملک سلمان از پادشاهی و واگذاری آن به پسر جوانش را بسیار محتمل می دانند.

 




مطالب مرتبط

نامه نماینده ایران در سازمان ملل  به شورای امنیت؛

سفیر ایران: درصورت دست زدن مجدد اسرائیل به اقدام نظامی، پاسخ تهران قاطع تر خواهد بود
نامه نماینده ایران در سازمان ملل به شورای امنیت؛

سفیر ایران: درصورت دست زدن مجدد اسرائیل به اقدام نظامی، پاسخ تهران قاطع تر خواهد بود

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل شنبه شب به وقت محلی در نامه ای به شورای امنیت اعلام کرد: اگر رژیم اسرائیل مجدداً دست به هرگونه اقدام نظامی بزند، پاسخ ایران مطمئناً قوی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.

|

یکصد و هشتاد و ششمین روز عملیات طوفان الاقصی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه

حمله پهپادی به بندر ایلات اشغالی/حزب الله نظامیان صهیونیست را هدف قرار داد/ حماس: بدون آتش‌بس فوری و دائمی توافقی نخواهد بود
یکصد و هشتاد و ششمین روز عملیات طوفان الاقصی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه

حمله پهپادی به بندر ایلات اشغالی/حزب الله نظامیان صهیونیست را هدف قرار داد/ حماس: بدون آتش‌بس فوری و دائمی توافقی نخواهد بود

حمله پهپادی ناشناس به بندر ایلات اشغالی، بازگشت فلسطینیان به ویرانه‌ها در خان‌یونس و عملیات ضد صهیونیستی در کرانه باختری فلسطین از جمله مهمترین تحولات بامدادی روز ۱۸۶ طوفان الاقصی است

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.