پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

نقشه جدید اتاق عملیات مشترک
علیه محور مقاومت‎

موفق محادین


خبرگزاری قدس (قدسنا) : «موفق محادین» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی در اردن در  مطلبی نوشته است : به نظر می‌‌رسد اتاق‌‌های عملیات آمریکایی-صهیونیستی و ارتجاع عرب شروع به اندیشیدن درباره مناطق حائل به گونه‌ای کرده که افکارعمومی را تحریک نکند اما در عین حال حمایت آنها را از خود با شعار مبارزه با تروریسم کسب کند،‌ به همین سبب به دو نیروی غیراسلامی شامل یکی کردها با نام نیروهای سوریه دموکراتیک و دیگر بدوی‌‌ها به نام نیروهای سوریه جدید اهتمام جدی نشان داده است.

در مقابل دولت ملی‌‌گرای سرمایه‌داری ناشی از انقلاب صنعتی در اروپا، جغرافیای سیاسی در شرق عربی، عامل تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز در تشکیل دولت‌ها بر اساس طرح‌ها و نقشه‌های سرمایه‌داری پیروز در جنگ جهانی اول شده است.
 

یکی از پیامدهای این جغرافیا،‌آن چیزی است که به منطقه حائل شناخته شده است و یکی از این پیامدها،‌ رژیم صهیونیستی است. همچنین به بلژیک در اروپا پس از توافق وستوالیا در سال ۱۶۴۸ و افغانستان در مرکز آسیا اشاره می‌شود. استراتژی منطقه حائل بار دیگر از طریق سوریه و عراق ظهور یافته است آن هم پس از بروز هرج و مرج آمریکایی به منظور درهم شکستن محور سوریه، حزب‌الله و ایران از طریق عراق، تبلیغات آمریکایی و تریبون‌های عربی و اسلامی آن از آنچه هلال شیعی می‌خوانند، سخن می‌‌گویند که به زعم آنها امنیت و صلح منطقه را تهدید می‌کند و سناریوهای آمریکایی صهیونیستی ارتجاع عرب رویارویی با آن را با هدف بازگرداندن استراتژی منطقه حائل از طریق بلوک‌‌های طایفه‌ای مسلحانه آغاز کرده است.
 

آغاز این استراتژی‌ها، ایجاد امارت اسلامی تکفیری در قلمون برای جداسازی حزب الله از لبنان بود که البته حزب الله و ارتش سوریه توانستند این امارت را پس از نبرد «القصیر» درهم بکوبند در ادامه ایده آمریکایی جایگزین بر ایجاد دولتی برای داعش در امتداد صحرای سوریه و عراق مبتنی شد که مراکز تمدنی در موصل، الرقه و دیرالزور را در برگرفته و منابع مالی آن هم از طریق باز کردن بازارهای ترکیه به روی نفت قاچاقی در این صحرا تامین کند.
 

چیزی که هست،‌اینکه جنایات هولناک داعش،‌تحمل چنین گروه و همدستی علنی با آن را برای آمریکایی‌ها و همپیمانانشان دشوار کرده است،‌  به طوری که آنها را وادار  کرده است به دنبال ابزار دیگری باشند که به استراتژی منطقه حائل با تکه  تکه کردن و قطع کردن محور سوریه-حزب الله- ایران و جلوگیری از انسجام و به هم پیوستن و اتصال جغرافیایی میان آنها خدمت کند.

 

به نظر می‌‌رسد اتاق‌‌های عملیات آمریکایی-صهیونیستی و ارتجاع عرب شروع به اندیشیدن درباره مناطق حائل به گونه‌ای کرده که افکارعمومی را تحریک نکند اما در عین حال حمایت آنها را از خود با شعار مبارزه با تروریسم کسب کند،‌ به همین سبب به دو نیروی غیراسلامی شامل یکی کردها با نام نیروهای سوریه دموکراتیک و دیگر بدوی‌‌ها به نام نیروهای سوریه جدید اهتمام جدی نشان داده است.
 

تحقق این مسئله بدون حمایت و دخالت لجستیکی مستقیم قدرت‌های حامی این استراتژی ممکن نبوده به طوری که ملاحظه می‌شود سازمان اطلاعاتی انگلیس(MI6) در کنار آمریکایی‌ها و آنچه ائتلاف بین‌المللی خوانده می‌شود،‌حضور چشمگیر و پررنگی دارد.
 

دستگاه‌های آمریکایی این نکته را درک کرده‌اند که موفقیت منطقه حائل یا منطقه مسلح جدید کردی‌بدوی به حمایت مستمر نظامی و مستقیم  نیاز دارد که این مسئله حملات ائتلاف بین‌‌المللی به فرماندهی آمریکا به نیروهای ارتش سوریه و همپیمانانش هرگاه که به مرزهای سوریه و عراق نزدیک می‌شدند را توضیح می‌دهد. و معنایش این است که مادر  نبردهای بزرگ در سوریه و پس از موصل در امتداد مرزهای ذکر شده، نبرد سیطره بر مرزها و تامین ارتباط و انسجام و پیوست محور سوریه-حزب الله- ایران از طریق عراق است.
 

پس اگر ارتش‌های سوریه و عراق و نیروهای پشتیبان آنها بتوانند این نبرد را به نفع خود یکسره کنند در آن صورت بحران سوریه در آستانه پایان خود قرار می‌‌گیرد و طرح آمریکایی ناتو صهیونیستی ارتجاع عرب هم عملا سقوط خواهد کرد.
 

به نقل از المیادین در پایان این تحلیل آمده است با این حال بعید نیست که واشنگتن و همپیمانانش با توسعه و گسترش دامنه جنگ و کشاندن طرف‌های جدید به آن دست به ماجراجویی بزنند که می‌تواند در عمل فضاهایی را برای یک جنگ جهانی فراهم کند که کمترین  حد آن رویارویی‌ها در سطح منطقه است همانطور  که عملا چنین رخدادی در سال ۱۹۸۲ میلادی رخ داد زمانی که نیروهای رژیم صهیونیستی به  عمق اراضی لبنانی نفوذ کرده و به نیروهای سوریه در بقاع لبنان حمله‌ور شدند .

انتهای پیام/ر.م/22




مطالب مرتبط

آمریکا و «اسرائیل» گزارشگر سازمان ملل را تهدید کردند

آمریکا و «اسرائیل» گزارشگر سازمان ملل را تهدید کردند

فرانچسکا آلبانیز گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین، در گزارشی تأکید کرد: «پس از 5 ماه تجزیه و تحلیل قتل‌عام ‌های «اسرائیل» در غزه، گزارش‌ها نشان می‌دهد «اسرائیل» در حال نسل‌کشی در غزه است.»

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.