سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
روز جهانی قدس/2

روز قدس و ظرفیت های ایجاد شده برای امت اسلامی

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، راهکار مقابله با رژیم صهیونیستی برای آزاد سازی فلسطین و قدس شریف بر دو محور متمرکز بود که در نهایت این دو راهکار در دهه های گذشته ناکارآمدی خود را نشان دادند


خبرگزاری قدس (قدسنا) : در آستانه روز جهانی قدس در نظر داریم از زوایای مختلف این روز مهم در تاریخ منطقه را بررسی کنیم. در این بخش از گزارش در  نظر داریم این مسئله را بررسی کنیم که آیا اعلام روز جهانی قدس ظرفیت های جدیدی برای امت اسلام گشوده است.

 تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، راهکار مقابله با رژیم صهیونیستی برای آزاد سازی فلسطین و قدس شریف بر دو محور متمرکز بود: 1- محور ملی که سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) نماینده این تفکر بود. 2- محور عربی که بر پایه یک نوع بسیج امکانات قومی برای آزاد سازی فلسطین استوار بود.

این دو راهکار در دهه های گذشته ناکارآمدی خود را نشان دادند و معلوم شد که توان لازم برای آزاد سازی فلسطین و قدس شریف را ندارند. ارتش های عربی در چند جنگ نه تنها نتوانستند فلسطین را آزاد سازند؛ بلکه بخش های وسیعی از سرزمین های اسلامی را نیز به دشمن واگذار کردند.

در نهایت هم مصر با امضای قرارداد صلح با اسرائیل در کمپ دیوید آرمان آزاد سازی فلسطین را رها کرد. جنبش آزادی بخش فلسطین که متشکل از عمده ترین جنبش های فلسطینی با تفکر چپ ملی بود، هم خود را ناتوان تر از آن دید که بتواند آرمان فلسطین را محقق سازد لذا در مسیر سازش با دشمن قدم نهاد و سر انجام  با امضای قرارداد اسلو نگاهش به رژیم صهیونیستی است تا بخشی از  وطن را به آن واگذار کند و اجازه دهد دولت فلسطینی در بخش محدودی از فلسطین برپا شود.

این دو تجربه کاملا شکست خورده است. این تجارب مبنای تئوری جدید امام خمینی(ره) بر پایه امت قرار گرفت و موجب وارد کردن حجم وسیعی از کشورهای اسلامی در این معادله جدید شد.

انتهای پیام/22/




مطالب مرتبط

گروه های مختلف فلسطینی:

روز جهانی قدس بیانگر زنده بودن مساله فلسطین در وجدان ملت ها است
گروه های مختلف فلسطینی:

روز جهانی قدس بیانگر زنده بودن مساله فلسطین در وجدان ملت ها است

گروه های مختلف فلسطینی ضمن اشاره به ظرفیت های روز جهانی قدس برای حمایت از فلسطین و قدس اشغالی تاکید کردند این روز حاکی از آن است که مساله فلسطین همچنان در وجدان ملت ها زنده است.

|

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین تاکید کرد:

لزوم استفاده از روز جهانی قدس برای آزادی فلسطین و بازگشت ساکنان آن
جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین تاکید کرد:

لزوم استفاده از روز جهانی قدس برای آزادی فلسطین و بازگشت ساکنان آن

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه ای اعلام کرد روز جهانی قدس فرصتی بسیار مهم برای حمایت همه جانبه از مساله فلسطین، آزادی این کشور و بازگشت ساکنان اصلی آن است.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.